mboost-dp1

Shutterstock

Elon Musk mener ikke, at Tesla får nok anerkendelse for de liv, som reddes af dens autopilot-teknologi, sammenlignet med mængden af kritik

- Via Business Insider -

Tesla baner vejen for autonome elektriske køretøjer i bilindustrien, men det sker ikke uden kritik over teknologiens fejl og mangler, rapporterer Business Insider.

Musk, der for nylig blev kåret til Time Magazines ‘2021 Person of the Year’, fik en snak med Times chefredaktør og CEO Edward Felsenthal om Tesla, herunder ulykker forårsaget af virksomhedens selvkørende teknologi.

“Selv hvis du redder 90 % liv, vil de 10 %, som ikke reddes, sagsøge dig,” sagde Musk til Time og tilføjede, at han har været vidne til en måned-til-måned forbedring af Teslas autopilot-teknologi.

Han fortsatte: “Jeg tror, der er tale om en situation, hvor du ikke nødvendigvis bliver belønnet for de liv, du redder, men du vil tværtimod helt sikkert få skylden for de liv, som du ikke redder.”

Tesla står fortsat over for juridiske problemer i forbindelse med sin autonome kørselsteknologi, som har været forbundet med 12 ulykker siden 2018.

“Jeg tror ikke, der findes en CEO på denne planet, som bekymrer sig mere om sikkerhed, end jeg gør,” sagde Musk i et interview med Financial Times, som også har kåret Musk til årets navn.

Ifølge Musk pressede han kraftigt på i udviklingen af autopiloten, som kan gøre kørslen mere effektiv og ikke mindst redde millioner af liv om året. Når den er aktiveret, er den designet til at overvåge det omgivende miljø og holde bilen centreret i sin vognbane med en sikker afstand til andre biler.

Teknologien kræver dog fortsat chaufførens fulde opmærksomhed for at undgå ulykker, lydet det fra Tesla.





Gå til bund
Gravatar #1 - forfalden
22. dec. 2021 14:39
Gravatar #2 - arne_v
22. dec. 2021 15:14

Ifølge Musk pressede han kraftigt på i udviklingen af autopiloten, som kan gøre kørslen mere effektiv og ikke mindst redde millioner af liv om året. Når den er aktiveret, er den designet til at overvåge det omgivende miljø og holde bilen centreret i sin vognbane med en sikker afstand til andre biler.


Der bliver dræbt 1.35 millioner i trafikken hvert år. Langt de fleste i fattige lande hvor man ikke vil have råd til at skifte til Tesla.

At holde bilen centeret i vognbane og holde sikker afstand til andre biler er ikke noget specielt for Tesla auto-pilot. Det kan en Hyundai også gøre.

Så jeg har lidt svært ved at se hvilke millioner af liv han vil redde om året.
Gravatar #3 - Lasse O
22. dec. 2021 16:39
arne_v (2) skrev:

Ifølge Musk pressede han kraftigt på i udviklingen af autopiloten, som kan gøre kørslen mere effektiv og ikke mindst redde millioner af liv om året. Når den er aktiveret, er den designet til at overvåge det omgivende miljø og holde bilen centreret i sin vognbane med en sikker afstand til andre biler.


Der bliver dræbt 1.35 millioner i trafikken hvert år. Langt de fleste i fattige lande hvor man ikke vil have råd til at skifte til Tesla.

At holde bilen centeret i vognbane og holde sikker afstand til andre biler er ikke noget specielt for Tesla auto-pilot. Det kan en Hyundai også gøre.

Så jeg har lidt svært ved at se hvilke millioner af liv han vil redde om året.


Her forudsætter du jo så, at ingen utilsigtet skifter vognbane ind i dig, kører over for rødt, krydser over fra modkørende trafik, taber en genstand osv osv..

Teslas FSD-computer kan forudse og se hændelser et menneske ikke kan - og reagere langt hurtigere.

Ingen andre FSD systemer er så avanceret som Teslas og udvikles så eksponentielt hurtigt. Alle andre udbydere er mindst et årti bagud.
Gravatar #4 - arne_v
22. dec. 2021 17:51
#3

Øh. Hvorfor sammenligner du med en menneskelig reaktion?

Hvis en bil kører ind foran en Hyundai med FCA så bremser computeren bilen inden kollision.
Gravatar #5 - Cancerman
22. dec. 2021 22:37
Lasse O (3) skrev:
Alle andre udbydere er mindst et årti bagud.


Tesla fanboy?

Teslaer er på ingen måde et årti foran - det er tåbeligt at sige sådan.
Og ja, jeg har både kørt Tesla, Mercedes, Audi mv.

Lige pt. er Mercedes f.eks. de eneste der vil stå ved deres system og påtager sig ansvaret - Tesla smider stadig "Beta" på alt og giver føreren skylden.
Gravatar #6 - arne_v
23. dec. 2021 00:35
#3

Tesla er ret sen med anti-kollision. Se:

https://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_cruise_cont...
Gravatar #7 - linos
23. dec. 2021 08:14
Lasse O (3) skrev:
arne_v (2) skrev:

Ifølge Musk pressede han kraftigt på i udviklingen af autopiloten, som kan gøre kørslen mere effektiv og ikke mindst redde millioner af liv om året. Når den er aktiveret, er den designet til at overvåge det omgivende miljø og holde bilen centreret i sin vognbane med en sikker afstand til andre biler.


Der bliver dræbt 1.35 millioner i trafikken hvert år. Langt de fleste i fattige lande hvor man ikke vil have råd til at skifte til Tesla.

At holde bilen centeret i vognbane og holde sikker afstand til andre biler er ikke noget specielt for Tesla auto-pilot. Det kan en Hyundai også gøre.

Så jeg har lidt svært ved at se hvilke millioner af liv han vil redde om året.


Her forudsætter du jo så, at ingen utilsigtet skifter vognbane ind i dig, kører over for rødt, krydser over fra modkørende trafik, taber en genstand osv osv..

Teslas FSD-computer kan forudse og se hændelser et menneske ikke kan - og reagere langt hurtigere.

Ingen andre FSD systemer er så avanceret som Teslas og udvikles så eksponentielt hurtigt. Alle andre udbydere er mindst et årti bagud.


Mercedes er de første der har fået godkendt nogen former for level 3 selfdriving
https://www.autoevolution.com/news/world-s-first-a...
Gravatar #8 - sirius09
23. dec. 2021 12:56
Wham Baam Teslacam.

De har mange eksempler på både godt og skidt fra Tesla.
Men de viser bestemt også hvad andre bilister er skyld i.

https://www.youtube.com/channel/UCbMoDtZ6Ani-eyHzC...
Gravatar #9 - arne_v
23. dec. 2021 14:38
Gravatar #10 - arne_v
23. dec. 2021 14:45
Hvad der gør Tesla FSD unik er at kunderne siden 2014 er blevet tilbudt at betale 3000/6000/10000 dollars ekstra for muligheden for at få FSD engang i fremtiden. Dem der har betalt venter stadig.
Gravatar #11 - CBM
24. dec. 2021 12:23
arne_v (2) skrev:

Ifølge Musk pressede han kraftigt på i udviklingen af autopiloten, som kan gøre kørslen mere effektiv og ikke mindst redde millioner af liv om året. Når den er aktiveret, er den designet til at overvåge det omgivende miljø og holde bilen centreret i sin vognbane med en sikker afstand til andre biler.


Der bliver dræbt 1.35 millioner i trafikken hvert år. Langt de fleste i fattige lande hvor man ikke vil have råd til at skifte til Tesla.

At holde bilen centeret i vognbane og holde sikker afstand til andre biler er ikke noget specielt for Tesla auto-pilot. Det kan en Hyundai også gøre.

Så jeg har lidt svært ved at se hvilke millioner af liv han vil redde om året.

Enig

Elon er pigesur over at der ikke mere hype omkring hans BIL AI
Gravatar #12 - linos
25. dec. 2021 06:57
arne_v (10) skrev:
Hvad der gør Tesla FSD unik er at kunderne siden 2014 er blevet tilbudt at betale 3000/6000/10000 dollars ekstra for muligheden for at få FSD engang i fremtiden. Dem der har betalt venter stadig.

Og hvis jeg husker ret, er nogle af dem der var de første til at betale for FSD nødt til at betale for en opgradering af hardwaren, fordi Tesla fandt ud af at den første FSD hardware ikke var kraftig nok - og de har stadig ikke FSD endnu, så guderne vil vide hvor meget mere de kommer til at betale for en feature som de allerede har været solgt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login