mboost-dp1

Jolla

Eks-Nokiamedarbejdere klar med ny telefon

- Via The Verge - , indsendt af thimon

Da det stod klart, at Nokia ikke længere ville satse på at udvikle sit eget styresystem, men i stedet anvende Microsoft Windows Phone til sine smartphones, valgte en række medarbejdere at forlade firmaet. Disse slog sig sammen og er nu klar med deres egen telefon, Jolla.

Jolla anvender Sailfish som styresystem, der er baseret på resterne af Meego, et Linux-baseret OS, som Nokia var med til at udvikle sammen med Intel.

Specifikationerne byder på en 4,5 tommer-skærm med en opløsning på 960×540 pixel, 16 GB lagerplads, 1 GB RAM, en 1,4 GHz dualkerne-processor, 8 MP-kamera på bagsiden og 2 MP på fronten.

I forhold til specifikationerne er telefonen forholdsvis dyr med en pris på €399, eller cirka 3.000 kroner. Den vil i første omgang blive sat til salg i Finland den 27. november, hvor The Verge vurderer, at nationalfølelse måske kan booste salget. Der er ingen specifikke datoer for, hvornår den vil komme på hylderne i andre lande.





Gå til bund
Gravatar #1 - RpR
19. nov. 2013 07:10
Dødssejler inden den overhovedet kan købes
Gravatar #2 - timeless
19. nov. 2013 07:12
Det er fine specs, da styresystemet i sig selv ikke rigtig kræver noget :)
men må indrømme det er en gammel nyhed :) jeg læste om den i sidste uge :)
tlf. bliver solgt i 450 eksemplar til at starte med :)
Gravatar #3 - arcticgnome
19. nov. 2013 07:26
Endelig, har ventet et år på den og missede den første pre-order.

Er ikke verdens hurtigste hardware, men de ting de har kørt på tidlige dev enheder ser lovende ud.
Ser specialt frem til ordentlig multitask og de desktop gestures som allerede er vist, i demoer.
Gravatar #4 - Hack4Crack
19. nov. 2013 07:35
Jolla anvender Sailfish som styresystem, der er baseret på resterne af Meego, et Linux-baseret OS, som Nokia var med til at udvikle sammen med Intel.


Uuh ja... Når man skal have rester af mad, så smager det jo sådan set rigtig godt.

Udvikler Intel stadig på det?
Gravatar #5 - Mr AC
19. nov. 2013 07:37
Beskrivelsen lyder jo lidt som "Android on steroids" men de bliver nødt til at komme op med en "killer feature" som den almindelige forbruger ikke kan leve uden, ellers så drukner de i alle de andre Highend Android-mobiler.
Gravatar #6 - JSebastian
19. nov. 2013 07:42
Jeg kan godt lide hardwaren.
Jeg kan rigtigt godt lide hardwaren!
Gravatar #7 - el_barto
19. nov. 2013 08:07
En LG G2 der er top-top-top specs koster godt 500 kr. mere i Finland. Men det koster så nok også lidt mere (pr. stk.) at producere 450 enheder end 5 millioner eller hvor mange det nu er...

Skal dog blive spændende at følge historien, håber på at de får lidt succes, det fortjener MeeGo/Jolla/Sailfish.
Gravatar #8 - LennyBoy
19. nov. 2013 08:10
Altså specsne ser da fine ud, men er det kun mig, der synes den ser grim ud? Det ligner jo nærmest to meget tynde telefoner, der er klistet sammen. Så ville jeg rent design mæssigt langt hellere have noget som en Nokia Lumia eller enda hellere en Huawei Ascend P6.
Gravatar #9 - Nåkja
19. nov. 2013 08:28
Jeg tror ikke meget på projektet, men jeg får næsten lyst til at købe en, bare for at prøve den. Ærgeligt at jeg ikke har råd til at kaste flere penge efter telefoner for tiden.
Gravatar #10 - Montago.NET
19. nov. 2013 09:39
Android > IOS > Windows Phone > Skidtfisk > Jolla

de har et massivt problem med Apps...

Men hvis de finder på noget smartere / nemmere / bedre en det JavaFuck som Android kører med, eller bedre end ObjectiveCFuck som IOS kører med... så skal det nok blive en success.

Windows Phone har uden tvivl det bedste udviklingsmiljø, kodesprog og API samling ... men de halter bagefter med Design, Image, Popularitet og Udbredelse...
Gravatar #11 - Nåkja
19. nov. 2013 09:58
Montago.NET (10) skrev:
de har et massivt problem med Apps...


Hvis man lader tvivlen komme dem til gode, så kan Sailfish angiveligt køre Android apps.
Gravatar #12 - Mort
19. nov. 2013 09:59
Montago.NET (10) skrev:
Windows Phone har uden tvivl det bedste udviklingsmiljø, kodesprog og API samling ... men de halter bagefter med Design, Image, Popularitet og Udbredelse...


Jeg synes da Windows Phones design, image og popularitet er positive, kun udbredelsen halter bagefter og det lader til primært at være pga manglende udbud af de apps som forbrugerne er vant til på iPhone og Android platformene.
Gravatar #13 - RpR
19. nov. 2013 10:08
Rate mig bare irrelevant, men med det udvalg af apps der er, så skal prisen være exceptionel før nogen der køber den.
Gravatar #14 - JSebastian
19. nov. 2013 10:30
RpR (13) skrev:
Rate mig bare irrelevant, men med det udvalg af apps der er, så skal prisen være exceptionel før nogen der køber den.


Du kunne jo bare have skrevet det i #1 som din begrundelse. Så ville #1 jo ikke være helt Irrelevant længere ;)

Du har ret mht. Apps, men konkludere at ingen er interesserede holder jo ikke. Vi er interesserede.

Alene dét at nogen gider tænke ud af boksen og give os endnu et alternativ hilser jeg velkomment, især når det kommer fra Skandinavien - ligesom jeg gør :)
Gravatar #15 - arcticgnome
19. nov. 2013 10:33
#13 som #11 siger

Samt det tidligere hed de først gik efter at komme med Android support, så Windows Phone support og til sidst iOS support.

At de allerede har fået bedre multitask burde være et stort "killer app" for næsten hver mobil-enheds bruger.

Personligt håber jeg på der IKKE kommer nogle spil til denne enhed.
Selvom det nok er utopi at tro, men i det mindste en funktion der lader en fra sortere det i et App-center.
Men ville være rart at have denne funktion, for dem der ikke benytter deres mobiler som en spil enhed, men som et arbejds redskab. :)
Gravatar #16 - testbruger42
19. nov. 2013 10:33
#10 & #12.

Enig, Windows Phone ser fint ud. Men ligesom denne telefon, så tvivl jeg alvorligt på, at markedsandelen kommer meget højere. Den mangler en killer feature, apps og en ordentlig tablet makker. Jeg kan ikke se årsagen til at "almindelige" mennesker skulle vælge noget andet end Android for the masses eller iOS for premium brugersegmentet.

Jeg kan bedst lide ideen om, at når jeg køber en app på min telefon, så får jeg den automatisk også på min tablet for samme pris.
Gravatar #17 - Magten
19. nov. 2013 10:51
arcticgnome (15) skrev:
At de allerede har fået bedre multitask burde være et stort "killer app" for næsten hver mobil-enheds bruger.
Bedre end hvad/hvem?

testbruger42 (16) skrev:
Enig, Windows Phone ser fint ud. Men ligesom denne telefon, så tvivl jeg alvorligt på, at markedsandelen kommer meget højere.
Markedsandelene for WP er stigende, specielt i Europa, og selv i USA er salgstallene langt bedre end for bare et år siden. Jeg tror ikke vi ser WP overtage markedet, men jeg tror godt vi kan regne med at de tager nogle flere procenter.

testbruger42 (16) skrev:
Den mangler en killer feature, apps og en ordentlig tablet makker. Jeg kan ikke se årsagen til at "almindelige" mennesker skulle vælge noget andet end Android for the masses eller iOS for premium brugersegmentet.
Lige præcis den almindelige bruger har sjældent nogen speciel grund til at vælge lige præcis iOS eller Android, udover hvis man absolut vil spille denne uges hit-spil.

testbruger42 (16) skrev:
Jeg kan bedst lide ideen om, at når jeg køber en app på min telefon, så får jeg den automatisk også på min tablet for samme pris.
Jeg vil nu hellere dele apps mellem tablet og computer, men sådan er vi så forskellige ;)
Jeg tror dog ikke der går længe inden vi ser WP's Marketplace smelte sammen med Windows'.
Gravatar #18 - vulpus
19. nov. 2013 11:49
Neo900 kunne sikkert også være meget sjov at lege med

Ville dog hellere ha' en n950 med opdaterede specs. Det er til dato stadig en af de dyreste telefoner at købe brugt, selvfølgelig primært fordi den er sjælden men også på grund af dens åbne arkitektur og efter min mening gode design.

Der er helt sikkert en plads til denne type telefoner på markedet, da der rent faktisk stadig er nogen der værdsætter at have muligheden for fuld kontrol både logisk og fysisk med de produkter de køber.
Gravatar #19 - DrHouseDK
19. nov. 2013 12:35
Jeg håber nogen kan forklare: Hvorfor så stor interesse i et absolut nicheprodukt? Jeg kan ikke se der er noget ved den der skriger "FANTASTISK", men måske jeg bare er snæversynet?
Gravatar #20 - Nåkja
19. nov. 2013 12:38
DrHouseDK (19) skrev:
Jeg håber nogen kan forklare: Hvorfor så stor interesse i et absolut nicheprodukt? Jeg kan ikke se der er noget ved den der skriger "FANTASTISK", men måske jeg bare er snæversynet?


Det er der heller ikke. Men det er da altid interessant med et nyt OS. Specielt et, hvor brugergrænsefladen skiller sig ud på den måde. Ikke at man ikke kunne hacke Android til at virke på samme måde...
Gravatar #21 - arcticgnome
19. nov. 2013 12:39
#17

Ligner lidt Windows Phone, men istedet for at launche et app så kan du styre det fra desktoppen, uden at "åbne" den.
eks. skifte musik fra desktop og update twitter.

Artikel m. video om SailfishOS
Gravatar #22 - Cain
19. nov. 2013 12:50
Montago.NET (10) skrev:
Android > IOS > Windows Phone > Skidtfisk > Jolla

de har et massivt problem med Apps...

Men hvis de finder på noget smartere / nemmere / bedre en det JavaFuck som Android kører med, eller bedre end ObjectiveCFuck som IOS kører med... så skal det nok blive en success.

Windows Phone har uden tvivl det bedste udviklingsmiljø, kodesprog og API samling ... men de halter bagefter med Design, Image, Popularitet og Udbredelse...


Jeg synes at WinPhone er milevidt foran de andre. Både i repsons tider, intuitivt og nemt brug osv. Min Lumia 1020 har virkelig imponeret.
Gravatar #23 - DrHouseDK
19. nov. 2013 12:51
Cain (22) skrev:
Jeg synes at WinPhone er milevidt foran de andre. Både i repsons tider, intuitivt og nemt brug osv. Min Lumia 1020 har virkelig imponeret.


Bortset fra kameraopstart og tid fra man tager et billede til den er klar til næste. Der er jeg godt nok træt af min.
Gravatar #24 - Mulvarp
19. nov. 2013 13:20
#18 Yes flere telefoner med fuld tastatur. Synes ik rigtig jeg kan finde er alternativ til min Desire Z som er til at få for penge.
Gravatar #25 - testbruger42
19. nov. 2013 14:30
Magten (17) skrev:
Jeg vil nu hellere dele apps mellem tablet og computer, men sådan er vi så forskellige ;)
Jeg tror dog ikke der går længe inden vi ser WP's Marketplace smelte sammen med Windows'.


Jeg vil jo mene, at min tablet og telefon har mest tilsammen. Jeg er ikke dum nok til at tro, at jeg skal side og tage mig til skærmen, for at lave tekstdokumenter. Men mindre, du mener, at din surface jo både har pegeplade og keyboard - og så er vi kommet lige præcist hvor langt i forhold til at du sidder med en tablet? Office til Surface er virkelig en joke - jeg vil anbefale folk herinde at prøve det, jeg ville virkelig krumme tæer, hvis jeg havde lavet den løsning.

Men du har nok ret, at WP's Marketplace og Windows' Marketplace bliver slået sammen. Så kommer de måske op på 1/10 af de apps som der er i Google Play eller App Store. Windows' Marketplace er jo gabende tomt, og de apps der er, er virkelig ringe, med ekstremt få undtagelser.
Gravatar #26 - testbruger42
19. nov. 2013 14:39
Gravatar #27 - Zombie Steve Jobs
19. nov. 2013 15:26
Why? Hvorfor ikke bare proximity.
Gravatar #28 - LiveLongAndProsper
19. nov. 2013 15:40
#0 skrev:
at nationalfølelse måske kan booste salget


Hmm.. Det gik jo godt for Lumigon :-)
Gravatar #29 - Hubert
19. nov. 2013 16:22
Spændende bud på hvad der meget vel kan være det, der får mig til at droppe android. De få apps jeg har brug for til forskellige opgaver må jeg så køre gennem deres android ting
Gravatar #30 - fl4f
19. nov. 2013 18:40
Det fantastiske ved denne telefon, er styresystemet og det faktum at man kan skrive sine applikationer med QT.
Gravatar #31 - Magten
19. nov. 2013 19:06
testbruger42 (25) skrev:
Jeg vil jo mene, at min tablet og telefon har mest tilsammen. Jeg er ikke dum nok til at tro, at jeg skal side og tage mig til skærmen, for at lave tekstdokumenter.
Det er så din mening, ingen grund til at antyde at man skal være dum for at have en anden mening.

testbruger42 (25) skrev:
. Men mindre, du mener, at din surface jo både har pegeplade og keyboard - og så er vi kommet lige præcist hvor langt i forhold til at du sidder med en tablet?
Øhm, meget langt. Jeg kan langt mere på mon Surface (Pro!) end jeg kan på en almindelig laptop uden touch eller på en tablet uden tastatur. Der er selvfølgelig nogle ulemper såsom batteritid (i hvert fald i Surface Pro - hvis man vælger en Atom baseret tablet er der efterhånden ikke noget tab der), vægt og størrelse, men det opvejes af alle de fordele der er for mit vedkommendte.

testbruger42 (25) skrev:
Office til Surface er virkelig en joke - jeg vil anbefale folk herinde at prøve det, jeg ville virkelig krumme tæer, hvis jeg havde lavet den løsning.
Der er ikke nogen speciel version af Office til Surface. Hvis du mener til Surface RT så er der nogle funktioner der mangler ja (makroer vist?), men laaaangt det meste er det samme.
Jeg bruger i øvrigt Office på min Surface Pro dagligt, det er lækkert.

testbruger42 (25) skrev:
Men du har nok ret, at WP's Marketplace og Windows' Marketplace bliver slået sammen. Så kommer de måske op på 1/10 af de apps som der er i Google Play eller App Store. Windows' Marketplace er jo gabende tomt, og de apps der er, er virkelig ringe, med ekstremt få undtagelser.
Udvalget på Windows Marketplace (ikke WP som er kommet godt med) er lidt skidt ja.. Men antallet af apps siger nu ikke meget. Kvaliteten siger mere.
Gravatar #32 - Frankie..
19. nov. 2013 19:29
#31
Hold da op, du er Windows fan-boy
Gravatar #33 - El_Coyote
19. nov. 2013 19:34
Montago.NET (10) skrev:
.
Windows Phone har uden tvivl det bedste udviklingsmiljø, kodesprog og API samling ... men de halter bagefter med Design, Image, Popularitet og Udbredelse...


Med dit brugernavn så tror jeg SLET ikke du er særligt farvet i dit valg, da. :)
Gravatar #34 - Magten
19. nov. 2013 20:39
Frankie.. (32) skrev:
#31
Hold da op, du er Windows fan-boy
Dagens argument ;)

Jeg har (modsat dig, gætter jeg på ;)) sat mig ned og opvejet fordele og ulemper (for MIG) ved forskellige løsninger. Ikke bare på papiret men rent faktisk haft forskellige enheder til brug.
Gravatar #35 - PinHigh
19. nov. 2013 20:46
Frankie.. (32) skrev:
#31
Hold da op, du er Windows fan-boy


Nå da..... Er man fan-boy fordi man har andre behov end du, og mener man bedst får dem opfyldt på en anden platform, end din foretrukne?
Gravatar #36 - XorpiZ
19. nov. 2013 21:34
testbruger42 (25) skrev:
Office til Surface er virkelig en joke - jeg vil anbefale folk herinde at prøve det, jeg ville virkelig krumme tæer, hvis jeg havde lavet den løsning.


Nu er vi efterhånden nået til medio november, og alligevel er det årets absolut mest idiotiske kommentar.

Det er vel ikke så overraskende, at den skulle komme fra en uintelligent Apple-fanboy. Det er trist. De fleste Apple-folk er ganske fornuftige at høre på - og så er der dig. Indbegrebet af idiot.
Gravatar #37 - Nåkja
19. nov. 2013 23:10
Well, ang. Office og MS Surface, så har en af mine studerende buddies købt en MS Surface RT i sommers, for at kunne køre Office på sin tablet. Selvom han ikke er bange for at brokke sig, havde han kun positive ting at sige, da jeg spurgte indtil valget, bortset fra App-udvalget. Han var rigtig glad for hans surface og office på den.
Gravatar #38 - caffery
20. nov. 2013 07:12
Meget interessant smartphone. Jeg har selv ejet og brugt en Nokia N9 tidligere, som kørte med Meego systemet - og den var bare lækker! Det var dog udvalget af apps, der dengang fik mig til at skifte - men det vil jo være anderledes nu, hvor Android apps er på banen også.

Alt afhængig af reviews og indtryk er denne smartphone klart med i opløbet til at blive min næste mobil - den skal primært kæmpe med WP8 smartphones, for jeg er da godt nok ved at være træt af både iOS og Android systemet.....
Gravatar #39 - el_barto
20. nov. 2013 07:41
Nogen der har et bud på hvordan ydeevnen af Android-apps bliver når de skal fortolkes først? Det må vel især være opstartstiden af appen der kunne være et issue...
Gravatar #40 - Hubert
20. nov. 2013 07:42
el_barto (39) skrev:
Nogen der har et bud på hvordan ydeevnen af Android-apps bliver når de skal fortolkes først? Det må vel især være opstartstiden af appen der kunne være et issue...


Der vil formentlig være et performance hit.
Gravatar #41 - Fjolle
20. nov. 2013 08:10
el_barto (39) skrev:
Nogen der har et bud på hvordan ydeevnen af Android-apps bliver når de skal fortolkes først?


Skal android apps ikke altid fortolkes?
Gravatar #42 - Slettet Bruger [1723958502]
20. nov. 2013 08:20
#41
Jo, enten med JIT gennem Dalvik eller med AOH gennem Android RunTime på Android platformen.
Gravatar #43 - el_barto
20. nov. 2013 09:09
Jeg forestiller mig bare at der er et ekstra led når nu Sailfish ikke er Android.

Ja, Java er Java, men tænker umiddelbart at Android-apps bruger en masse kald til funktioner der er indbygget i Android og nødvendigvis må kaldes på en anden måde i Sailfish.
Gravatar #44 - Target
20. nov. 2013 09:42
el_barto (43) skrev:
Ja, Java er Java, men tænker umiddelbart at Android-apps bruger en masse kald til funktioner der er indbygget i Android og nødvendigvis må kaldes på en anden måde i Sailfish.

Hvis jeg forstår måden Android fungerer på korrekt, så skulle det være muligt for Sailfish at kører alle Android apps i en VM som svarer til Dalvik, og dermed burde der ikke være noget overhead i forhold til Android. Da apps på Android eksekveres i gennem en Dalvik VM.
Jeg tror dog ikke Sailfish må anvende Dalvik VM, da den vist ikke er til fri afbenyttelse?
Gravatar #45 - Nåkja
20. nov. 2013 10:00
rd-Target (44) skrev:
Da apps på Android eksekveres i gennem en Dalvik VM.
Jeg tror dog ikke Sailfish må anvende Dalvik VM, da den vist ikke er til fri afbenyttelse?


Tror han mener at de er nødt til at mappe Android API funktioner til Sailfish API funktioner. Det er ikke sikker at de bare kan smide det hele lige igennem.
Gravatar #46 - Target
20. nov. 2013 11:06
Nåkja (45) skrev:

Tror han mener at de er nødt til at mappe Android API funktioner til Sailfish API funktioner. Det er ikke sikker at de bare kan smide det hele lige igennem.

Det har du nok ret i.
Dog er det min umiddelbare opfattelse, at disse API kald sker igennem Dalvik på Android, hvorved det kan implementeres på samme måde på Sailfish.
Men hvis kaldene sker uden om Dalvik, så må det være korrekt, at der ligger et overhead på Sailfish.
Gravatar #47 - flywheel
20. nov. 2013 23:45
rd-Target (44) skrev:
Jeg tror dog ikke Sailfish må anvende Dalvik VM, da den vist ikke er til fri afbenyttelse?


De benytter Myriads Alien Dalvik.
Gravatar #48 - flywheel
20. nov. 2013 23:50
Efter at have erfaret hvad de kunne med N800/N900 og set hvad N9 kunne, måtte jeg bare forudbestille, efter at have set præsentationen tidligere på året.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login