mboost-dp1

ebay

eBay skal have nyt logo

- Via Slashgear - , redigeret af Pernicious

E-handelspioneren eBay har siden firmaets lancering for 17 år siden været kendt for sit ikoniske logo, der gennem tiderne har fulgt firmaet i godt og ondt, men nu har eBay så valgt, at tiden er inde til en fornyelse på logo-fronten.

Erstatningen til det gamle logo ligner på mange måder dens forgænger, men dog er det nye logo helt anderledes stilrent og seriøst, hvilket ifølge firmaet selv, viser i hvilken retning de har bevæget sig – og vil bevæge sig – de kommende år.

Logoskiftet har ikke været noget nemt valg for eBay, der i en pressemeddelelse fortæller, at der er blevet gjort store overvejelser forud for skiftet. Det gamle logo vil pryde eBays forside indtil engang midt i oktober, hvor det nye logo vil tage over.

eBay har følgende at sige omkring skiftet:

eBay skrev:
The eBay logo is known the world over, so changing it was not a decision made lightly. The time felt right. We’re incredibly proud of how eBay started and quickly grew into the world’s largest online marketplace. Auction-style listings, used goods, vintage items and quirky, one-of-a-kind finds are still a big part of what makes buying and selling on eBay special. We hope that’s always true. But we’ve evolved a lot in the past few years, and eBay is much more than auction-style listings today.





Gå til bund
Gravatar #1 - Cloud02
17. sep. 2012 05:56
Gaaaab hvor ser det nye logo dog dræbende kedeligt ud.
Gravatar #2 - David Munch
17. sep. 2012 06:14
Hvad er det med firmaer og skifte logo hele tiden...? Man mister meget af sin branding... Og det var vidst det?
Gravatar #3 - Ni
17. sep. 2012 06:19
#2 For branding og reklamebureauerne er der gode penge i det, så de råder naturligvis virksomhederne til det, og ja, mange virksomheder har dybest set ikke de skarpeste ledere. Ikke hvis man tager indholdet af deres lederkurser i betragtning.
Gravatar #4 - albani
17. sep. 2012 06:25
David Munch (2) skrev:
Hvad er det med firmaer og skifte logo hele tiden...? Man mister meget af sin branding... Og det var vidst det?


Sandt, men der er bestemt også en målbar effekt ved netop at skifte logo og 'ruske lidt op' ... lade der ske noget nyt og signalere at man kan flytte sig... er mand dygtig nok kan man ved at skifte logo og signal rent faktisk forbedre sig brand.
Gravatar #5 - Casstor
17. sep. 2012 06:26
Så alt de har gjordt er at bruge den samme font til alle bogstaverne, ændret det stor Y til et lille y, og sat alle bogstaverne på samme linie?
Gravatar #6 - HerrMansen
17. sep. 2012 06:34
Er sgu ikke sikker om det nye er værre eller bedre end det gamle. Syntes sgu de er lige rædderlige.
Gravatar #7 - Kolklik
17. sep. 2012 06:45
#6 jeg synes det nye er pænere :) Det andet er meget 90'er agtigt, hvor imod det her, som de også selv siger, er en smule mere seriøst, om end begge er kedelige :)
Gravatar #8 - Magten
17. sep. 2012 06:47
Ni (3) skrev:
#2 For branding og reklamebureauerne er der gode penge i det, så de råder naturligvis virksomhederne til det, og ja, mange virksomheder har dybest set ikke de skarpeste ledere. Ikke hvis man tager indholdet af deres lederkurser i betragtning.
Du tror da vel ikke det bare er nogle tilfældige ledere der tager en beslutning som den her?
Gravatar #9 - dan1el
17. sep. 2012 06:48
rød, grøn, gul og blå ? minder mig om...hmm..Windows, Chrome, AVG antivirus m.fl. og så er det en helvetica font ? wow... håber det har været rigtigt dyrt :)
Gravatar #10 - troldefar
17. sep. 2012 06:50
Der er nu ikke den store fare for at ebay mister noget på det her logo skifte. Det er jo ikke fordi de har ændre noget vildt. Det er stadig det samme navn og bogstaverne står i rigtig rækkefølge.
Men som de siger, det nye virker mere seriøst, i forhold til det gamle som ligner noget fra en tegneserie.
Måske de gerne vil af med billedet nogle folk har af ebay som noget kun online spillere bruger til at sælge "varer" på.
Gravatar #11 - albani
17. sep. 2012 06:52
dan1el (9) skrev:
rød, grøn, gul og blå ? minder mig om...hmm..Windows, Chrome, AVG antivirus m.fl. og så er det en helvetica font ? wow... håber det har været rigtigt dyrt :)


Det er et logo sammensat af forskellige farver... det ser lidt billigt ud.... hvad er det logoet repræsenterer? ... et site... hvor der er mange forskellige ting.... som man gerne vil have folk skal købe... billigt (eller opfatte som samme)...

Det er ikke sikkert det er helt uden tanke virksomhed at der ikke er lavet et logo i marineblå farver som signalerer high class pricing...
Gravatar #12 - Hack4Crack
17. sep. 2012 07:23
Yes! endelig er det gabende 90'er logo skiftet ud...

Hvergang jeg så logoet blev jeg skudt tilbage til windows 3.11
Gravatar #13 - udenrigsministeren
17. sep. 2012 07:25
Hvis eBay virkelig mente moderniseringen seriøst, så fik HELE websitet en både grafisk og interaktionsmæssig overhaling. Det ligner noget fra forrige årtusinde. Ikke så meget selve forsiden, men mange af undersiderne er IMHO ekstremt bruger-uvenlige og designmæssigt bedagede.
Gravatar #14 - Ni
17. sep. 2012 07:40
#8 Jeg er ret sikker på det ikke er gutten i bunden, der tager beslutningen og heller ikke tilfældige lederes, men dem som er ansvarlige på området.

Men når man kan få over 100.000kr for at sætte direktioner i store multinationale selskaber til at spille WoW én dag, og bilde dem ind, at det er lederudvikling, så er det ikke super duper stjerne dygtige beslutningstager der sidder der. Jeg har absolut ingen tilled til den type beslutningstagere.

Jeg er nok af samme holdning som forskere på området, direktioner er sammensat på bagrund af netværk og ikke kompetencer.

Nogle direktører og lederer fejler igen og igen og igen og igen, men det påvirker ikke deres jobsituation.

Desuden har jeg selv været med til ekstremt dyre lederkurser, og de gode af dem har referencer til første og andet semester på uni, rest er en fis i en hornlygte. De giver jo bare et indtryk af, hvor absurd dårlig ens leder er, når de vælger den slags.

En virksomhed som coca cola har haft det samme logo siden tidernes morgen, det samme gælder lego, så behovet for at tilpasse logoet tidsen designkontekst.
Gravatar #15 - XorpiZ
17. sep. 2012 07:52
Ni (14) skrev:
En virksomhed som coca cola har haft det samme logo siden tidernes morgen, det samme gælder lego, så behovet for at tilpasse logoet tidsen designkontekst.


Nej, de har ikke.

http://www.graphicdesignblog.org/wp-content/upload...

Jeg kan ikke nævne nogle virksomheder, der ikke skifter logo fra tid til anden.

Det gælder i øvrigt også LEGO:

http://lego.wikia.com/wiki/The_LEGO_logo
Gravatar #16 - lsv20
17. sep. 2012 07:53
#14
Ved nu ikke hvor længe du synes 2007 er, men det var sidste gang Coca Cola skiftede logo - Dog stadig kun minimalt, men det blev ændret.

Desuden så synes jeg at Coca Cola ret ofte skifter flaske design, som jeg mener er næsten ligeså stort som logoet.

Gravatar #17 - 1000tusind
17. sep. 2012 08:51
Casstor (5) skrev:
Så alt de har gjordt er at bruge den samme font til alle bogstaverne, ændret det stor Y til et lille y, og sat alle bogstaverne på samme linie?


Ja, men det er også nemt at sige bagefter man har set det.

De dygtige markedsføringskonsulenter er dem som kan sige det på forhånd, og begrunde hvorfor det skal se sådan ud.

#14 Fed rant, men lettere off-topic. Du må endelig ikke undervurdere evnen til at pleje et netværk. Det er den vigtigste kompetence for en leder, at de kender nogen som kan udføre arbejdet bedre end dem selv! :D
Gravatar #18 - tachylatus
17. sep. 2012 09:17
Sjovt som det hele pludselig skal være simplistiskt designet nu hvor Windows 8 er på trapperne.
Gravatar #19 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
17. sep. 2012 09:44
XorpiZ (15) skrev:
Nej, de har ikke.

http://www.graphicdesignblog.org/wp-content/upload...


Imho, så var det ærgeligt da Pepsi skiftede til det ny logo .. Jeg kunne meget bedre lide Yin-Yang-Wave-tingen

Gravatar #20 - benne
17. sep. 2012 11:50
Må være den samme tumpe som har designet Microsofts nye logo.

Da jeg designede og solgte logoer, ville jeg ikke kunne præsentere sådan noget overfor en klient, med god samvittighed.
Og hvis det der er moderne design, så er det godt nok en kedelig verden vi lever i.

Men knæk og bræk til dem, hvis det makværk virker, så er det fint med mig.
Gravatar #21 - XorpiZ
17. sep. 2012 11:52
#20

Og det er vel så derfor du ikke laver logoer til ebay. :)
Gravatar #22 - johanmw
17. sep. 2012 12:15
Ni (3) skrev:
#2 For branding og reklamebureauerne er der gode penge i det, så de råder naturligvis virksomhederne til det, og ja, mange virksomheder har dybest set ikke de skarpeste ledere. Ikke hvis man tager indholdet af deres lederkurser i betragtning.


Nu har deres designbureau nok også et behov for at deres logo for succes for at holde på kunden, og evt. tiltrække nye.

Der er ikke gode penge i at tilbyde et nyt logo til et selskab, hvis selskabet mister på det, lidt ligesom der ikke er gode penge i at få et firma til at lave en offensiv reklame kampagne hvis de ikke vinder noget på det.
Gravatar #23 - Danielwj
17. sep. 2012 12:20
Ikke svært at se hvor de har fundet inspiration henne.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Googlelogo.png
Gravatar #24 - Cloud02
17. sep. 2012 12:49
Danielwj (23) skrev:
Ikke svært at se hvor de har fundet inspiration henne.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Googlelogo.png

Nok nærmere: http://en.wikipedia.org/wiki/File:EBay_(former_log...

eBay er desuden en ældre virksomhed end Google.
Gravatar #25 - Cloud02
17. sep. 2012 12:57
Kolklik (7) skrev:
#6 jeg synes det nye er pænere :) Det andet er meget 90'er agtigt, hvor imod det her, som de også selv siger, er en smule mere seriøst, om end begge er kedelige :)


Det gamle logo havde bevægelse og tyngde i sig. At bogstaverne overlappede hinanden, havde forskellig højde og farverne var semi-transparente viste en form for 'playfulness'.

Det nye logo med sin sans-serif, font størrelse og placering viser en form stilren post-modernistisk/ futuristisk simplicitet. Problemet jeg dog ser er at det mangler tyngde, men mest af alt at det mangler en form for individualitet.
Gravatar #26 - johanmw
17. sep. 2012 15:10
Mon ikke også at det er et led i en ny designstrategi. Ville være underligt kun at ændre logo, og ikke gøre det som et led i noget mere overordnet. Jeg synes generelt det halter gevaldigt i deres front end. Både æstetisk og usability mæssigt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login