mboost-dp1

ebay
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Man kan kun rate når man har haft en handel.. også hvis sælgeren er en snyder, så kan køberen ikke rate ham negativt da han risikerer at få en negativ selv..
Det er en svær balancegang. Et eller andet sted, er det godt at man kan rate hinanden, så folk får sværer ved at scamme. Men som det også ses her, så kan systemet misbruges. Måske lave noget med, at når man modtager sin vare, er der en unik kode man skriver en, så man kan rate produktet. Så er det hvertfald sværer at misbruge.
#1 det er jo lige præcist det de har gjort. Som #4 nævner, kan man kun rate når man har været en del af en handel (sælger eller køber), og mange købere er bange for at efterlade en negativ rating, da skruppelløse sælgere, så giver tilbage af samme skuffe selvom man har betalt 4 sekunder efter auktionens sluttidspunkt.
Med det nye system, forsvinder sælgernes mulighed for at efterlade negativ rating, og det er jo fremragende. Hvis de ikke har fået deres penge, kan de åbne en sag hos eBay, som så vil tage konsekvenser overfor køberen - hvis de har fået deres penge, og derefter røvrender køberen, er det jo ris til egen røv.
Med det nye system, forsvinder sælgernes mulighed for at efterlade negativ rating, og det er jo fremragende. Hvis de ikke har fået deres penge, kan de åbne en sag hos eBay, som så vil tage konsekvenser overfor køberen - hvis de har fået deres penge, og derefter røvrender køberen, er det jo ris til egen røv.
det er vel ratingen hos sælger der er interessant. kan ikke se man skulle frygte det som køber. det fungere vel fint på QXL. Begge kan skrive deres mening og så kan selv vurdere det ud fra det.
#5 og hvad så når man netop ikke modtager sin vare? Det kan jo være derfor man vil rate dårligt.
#7 hvis begge skal rate, kunne en dårlig sælger jo bare lade vær og så ville den dårlige rating jo aldrig komme.
Nu kender jeg ikke systemet hos eBay, men hvis hver part kan tilknytte en tekst så giver det mere mening
#5 og hvad så når man netop ikke modtager sin vare? Det kan jo være derfor man vil rate dårligt.
#7 hvis begge skal rate, kunne en dårlig sælger jo bare lade vær og så ville den dårlige rating jo aldrig komme.
Nu kender jeg ikke systemet hos eBay, men hvis hver part kan tilknytte en tekst så giver det mere mening
#8 man kan godt tilknytte en tekst.
Jeg synes det er et fremragende initiativ har længe syntes at det var enormt åndsvagt lavet at sælgeren kunne give dårlig feedback bare fordi køberen gjorde det, da køberen vel altid er i god tro. Jeg vil dog mene at et system hvor køber skal afgive feedback først ville virke bedre. Altså enten så sælger ikke er i stand til at give feedback, hvis køber har afgivet feedback, eller så sælger ikke er i stand til at se købers feedback før sælger selv har afgivet en.
Helt at fjerne sælgers mulighed for at afgive feedback, mener jeg ikke umiddelbart er den bedste løsning på problemet.
Jeg synes det er et fremragende initiativ har længe syntes at det var enormt åndsvagt lavet at sælgeren kunne give dårlig feedback bare fordi køberen gjorde det, da køberen vel altid er i god tro. Jeg vil dog mene at et system hvor køber skal afgive feedback først ville virke bedre. Altså enten så sælger ikke er i stand til at give feedback, hvis køber har afgivet feedback, eller så sælger ikke er i stand til at se købers feedback før sælger selv har afgivet en.
Helt at fjerne sælgers mulighed for at afgive feedback, mener jeg ikke umiddelbart er den bedste løsning på problemet.
Det er ikke helt det samme men problemet er den samme... Prøv at oprette en bil i Bilgalleri.dk... Derefter prøv at rate folk der har en dårlig bil en minimum rating... Selv om du har den bedste bil i verden vil den person du har givet en dårlig rating dig en dårlig rating... Folk har ondt i Rø*** når du giver en dårlig rating... Sker overalt det er ikke noget nyt
Jeg ved godt det med censur er meget oppe at vende for tiden. Men det er da også for dårligt at folk gå mere efter "noget for noget"-princippet end egentligt at give deres egen holdning.
Omvendt kan man jo også få den tanke, at mange af brugerne måske bare er nogle svin overfor dem de køber af, så den går vidst begge veje.
Omvendt kan man jo også få den tanke, at mange af brugerne måske bare er nogle svin overfor dem de køber af, så den går vidst begge veje.
#11 det er ikke min opfattelse efter at have været jævnlig bruger på eBay i en lang årrække efterhånden. Køber er som regel i god tro og giver kun negativ feedback hvis varen er gået i stykker, ikke virker, er mangelfuld, ikke lever op til beskrivelse eller slet ikke er modtaget.
Hvis sælger er et ærligt menneske vil sælger kontakte køber og diskutere problemet, hvis problemet løses kan køber og sælger indburdes aftale at den negative feedback tilbagetrækkes.
Jeg har ikke oplevet at en køber har givet negativ feedback for 'sjov', så jeg mener ikke den går begge veje. Desuden fungerer det altid på den måde at køber afgiver negativ feedback, hvorefter sælger gør akkurat det samme, har aldrig oplevet det omvendt og mener derfor ikke at du har ret.
Hvis sælger er et ærligt menneske vil sælger kontakte køber og diskutere problemet, hvis problemet løses kan køber og sælger indburdes aftale at den negative feedback tilbagetrækkes.
Jeg har ikke oplevet at en køber har givet negativ feedback for 'sjov', så jeg mener ikke den går begge veje. Desuden fungerer det altid på den måde at køber afgiver negativ feedback, hvorefter sælger gør akkurat det samme, har aldrig oplevet det omvendt og mener derfor ikke at du har ret.
Det lyder som et virkeligt dumt move.
Jeg har dog prøvet den ene negative rating jeg gav (fik aldrig det jeg havde købt) blev prompte returneret.
Jeg har dog prøvet den ene negative rating jeg gav (fik aldrig det jeg havde købt) blev prompte returneret.
#7 har løsningen!
Jeg tænkte også på en løsning i den retning.
Man har en uge til at rate hinanden og derefter bliver ratingen "offentliggjort". Hvis en af parterne IKKE har skrevet en rating indenfor perioden, så kan det IKKE gøres efter at der er gået en uge.
På den måde skriver både køber og sælger deres ratings uafhængigt af hinanden, og de bliver postet efter en uge, lige meget indholdet.
Der må da være en findeløn fra Ebay, for at have fundet "formlen"... :o)
Jeg tænkte også på en løsning i den retning.
Man har en uge til at rate hinanden og derefter bliver ratingen "offentliggjort". Hvis en af parterne IKKE har skrevet en rating indenfor perioden, så kan det IKKE gøres efter at der er gået en uge.
På den måde skriver både køber og sælger deres ratings uafhængigt af hinanden, og de bliver postet efter en uge, lige meget indholdet.
Der må da være en findeløn fra Ebay, for at have fundet "formlen"... :o)
#14 Problemet er bare at hvis du køber noget over E-Bay i f.eks. USA kan du ikke være sikker på at det kan nå at ankomme før en uge, dertil kommer hvor langsom sælger nu er til at få sendt tingene, eller hvor langsom køber er til at få indbetalt pengene
Så jeg vil ikke sige at det er løsningen. Så mere at begge skal rate før det bliver offentliggjort
Så jeg vil ikke sige at det er løsningen. Så mere at begge skal rate før det bliver offentliggjort
#8
Jeg tror du har misforstået mig. Jeg mener det ligesom #14 uddyber det. Køber og sælger rater uafhængigt af hinanden, men det er ikke et krav at begge skal rate for at det bliver gyldigt - ligesom det heller ikke er i dag.
#15
God pointe, men er det så ikke bare at sige 2 uger? Eller 3 uger? Måske en bestemt tidsperiode for varer der sendes udenlands. Og hvis sælger er langsom til at afsende, eller køber langsom til at betale, så skal de vel heller ikke rates positivt. Meget sværere behøver det jo ikke at være.
#16
Lige præcis. :) Som du siger, så kan jeg i det tilfælde sælge noget bras, og undlade at rate, velvidende om at det ikke skader min rating. Derfor bør rating være frivilligt, og den bliver offentliggjort efter x tid, ligegyldigt om den anden part har ratet eller ej. Det tror jeg ville fungere og samtidig være fair for alle parter.
Jeg tror du har misforstået mig. Jeg mener det ligesom #14 uddyber det. Køber og sælger rater uafhængigt af hinanden, men det er ikke et krav at begge skal rate for at det bliver gyldigt - ligesom det heller ikke er i dag.
#15
God pointe, men er det så ikke bare at sige 2 uger? Eller 3 uger? Måske en bestemt tidsperiode for varer der sendes udenlands. Og hvis sælger er langsom til at afsende, eller køber langsom til at betale, så skal de vel heller ikke rates positivt. Meget sværere behøver det jo ikke at være.
#16
Lige præcis. :) Som du siger, så kan jeg i det tilfælde sælge noget bras, og undlade at rate, velvidende om at det ikke skader min rating. Derfor bør rating være frivilligt, og den bliver offentliggjort efter x tid, ligegyldigt om den anden part har ratet eller ej. Det tror jeg ville fungere og samtidig være fair for alle parter.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.