mboost-dp1

DSB

DSB vil bruge 186 millioner på app-projekt

- , indsendt af arne_v

Et nyt EU-udbud viser, at DSB har store planer for selskabets brug af apps. I udbydet søger DSB leverandører til en rammeaftale, der over otte år hr en forventet værdi af 25 millioner euro eller cirka 186 millioner kroner.

Det skal forbedre og udvikle den nuværende app-infrastruktur, melder selskabets chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen.

Rammeaftalen dækker udvikling, drift og vedligehold af mobile løsninger for både begrænset og offentligt brug – og det dækker blandt andet udviklingen af en ny DSB-app.

Til Version2 forklarer Aske Wieth-Knudsen, at otte ud af ti billetter i dag købes gennem diverse selvbetjeningsløsninger, men at den nuværende app f.eks. har en række begrænsninger, i forhold til DSB’s hjemmeside. På grund af det bagvedliggende takstsystem, er det kun nogle typer billetter, som kan købes i appen – f.eks. kan turen fra Aarhus til Korsør købes, mens en kortere tur fra Slagelse til Korsør ikke kan. Det har noget at gøre med de underliggende systemer, der derfor også skal udvikles.

Dertil kommer udfordringen med gamle it-systemer, en fremtidig app skal arbejde sammen med. Det betyder i praksis bl.a. billet- og pladssystemet Rosa, der stod til renovering i 1999, og samtlige it-systemer hos de regionale trafikselskaber.

Der er lagt op til en aftale med tre leverandører, som derefter løbende får mulighed for at deltage i miniudbud om de opgaver, DSB har på app-projektet. Selskabet håber på, det vil gøre de otte års arbejde mere økonomisk – fordi de tre leverandører er inde i opgaven med samtidigt i intern konkurrence. Desuden slipper DSB for at skulle ud i nye EU-udbud ved hvert del-projekt.





Gå til bund
Gravatar #1 - Kian
29. aug. 2016 06:49
Jeg ved godt at det her ikke er Polles Gavebod men jeg kunne snart godt tænke mig at man kunne vælge om man vil sidde med eller mod køreretningen når man køber en online-billet. Jeg bliver køresyg rimelig let og indtil videre er det temmelig meget random om den plads man klikker på er med/imod køreretning.

Gravatar #2 - kimsondergaard
29. aug. 2016 06:54
Jeg kunne godt tænke mig DSB kunne holde deres tider, og få forbedret banerne i samarbejde med Bane Danmark -.-

En app burde have sidste prioritet, når infrastrukturen ikke fungerer helt optimalt, ydermere, så så jeg gerne at de burde sænke deres vanvittige priser...
Gravatar #3 - Taco
29. aug. 2016 07:05
(0) skrev:
...På grund af det bagvedliggende takstsystem, er det kun nogle typer billetter, som kan købes i appen...


Nu må I stoppe! Danmark er fandme for lille et lorteland til at der skal være alle de regions-baserede takstsystemer. Indel hele landet i ét zone-system fra KBH til skagen.

Slut med 3 zoner den ene vej og 2 zoner den anden.
Slut med uigennemskuelige og vidt forskellige rabatter i hver sin region
Slut med pis og papir!


Gravatar #4 - nwinther
29. aug. 2016 07:41
Taco (3) skrev:
(0) skrev:
...På grund af det bagvedliggende takstsystem, er det kun nogle typer billetter, som kan købes i appen...


Nu må I stoppe! Danmark er fandme for lille et lorteland til at der skal være alle de regions-baserede takstsystemer. Indel hele landet i ét zone-system fra KBH til skagen.


Der er mange "sjove" udfordringer mht. den slags.
F.eks. Rejsekortet gør det umuligt at lave lokale løsninger.

Viborg Kommune besluttede, at en bustur i kommunen skulle koste 10 kr. uanset destination. Fair nok, at en kommune vil gøre den slags til en prioriet.

Men så kom rejsekortet - så var det ikke længere muligt at lave den slags ordninger.

Jeg vil give dig ret i, at man kunne opdele i ét-zone system (og måske endda tildele den enkelte zone en selvstændig pris - eller noget). Det ville gøre tingene langt mere gennemskuelige.
Gravatar #5 - Chucara
29. aug. 2016 08:23
Min spådom:

- CSC vinder udbuddet
- Løsningen bliver 4 år forsinket
- Løsningen kommer aldrig helt til at virke
- Der kommer et nyt udbud indenfor 8 år
- CSC vinder næste udbud
Gravatar #6 - kblood
29. aug. 2016 08:52
Den måde de laver projekter på er godt nok for dumt, for det bygger på at systemet skal have noget bestemt funktionalitet, og så er det det. Så vidt jeg ved forbereder de ikke engang systemet på at kunne blive ændret i fremtiden så man nemmere kan tilføje ny funktionalitet, da det ofte ikke er en funktionalitet som bliver bedt om.

Den slags er jo kortsigtet, hvilket er virkelig dumt når det er et projekt som allerede har taget over... er det ikke over 10 år de brugte? Bare på at udvikle det. Her tænker jeg på rejse kortet.

Laver man så et godt fleksibelt system, så kan de måske så også bruge det i 10 år og rent faktisk ikke risikere at have kritiske mangler i systemet, og hvis der opstår kritiske mangler burde det så ikke nødvendigvis koste 100 millioner at få dem rettet fordi man er nød til at starte forfra.
Gravatar #7 - gramps2
29. aug. 2016 11:43
kimsondergaard (2) skrev:
Jeg kunne godt tænke mig DSB kunne holde deres tider, og få forbedret banerne i samarbejde med Bane Danmark -.-

En app burde have sidste prioritet, når infrastrukturen ikke fungerer helt optimalt, ydermere, så så jeg gerne at de burde sænke deres vanvittige priser...


Du skal nok se, at dem, som styrer banerne og køreplanerne ikke er de samme, som får udviklet apps.
Gravatar #8 - kimsondergaard
29. aug. 2016 11:49
gramps2 (7) skrev:
kimsondergaard (2) skrev:
Jeg kunne godt tænke mig DSB kunne holde deres tider, og få forbedret banerne i samarbejde med Bane Danmark -.-

En app burde have sidste prioritet, når infrastrukturen ikke fungerer helt optimalt, ydermere, så så jeg gerne at de burde sænke deres vanvittige priser...


Du skal nok se, at dem, som styrer banerne og køreplanerne ikke er de samme, som får udviklet apps.


Nej men vi er enige om det er en virksomhed vi snakker om ikke ?
Og der sidder folk i en bestyrelse/ledelse som styrer pengene.
og i den er der blevet distribueret penge ud til en APP.
Frem for at få styr på deres i forvejen rod.

Det syntes jeg er dybt uprofessionelt, når det i visse steder i Danmark sejler når det kommer til deres togdrift, og ydermere lige har bestilt endnu en katastrofe række af tog.
Som hvis de tænker sig om lader blive danske, lige så vel som IC3/IR4.
Gravatar #9 - CBM
29. aug. 2016 12:38
#3: +1
#5: +1

Løsningen findes i disse 8 enkle trin

1.Luk DSB

2. Luk BaneDanmark

3. Luk øvrige statslige trafik selskaber

4.Fjern kommuners ret til at bestemme over offentlig transport

5.Luk rejsekortet

6.Sælg hele lortet til Arriva

7.Lad Arriva bestemme sig for et takseringssystem indenfor visse rammer

8.Idøm hele DSBs og BaneDanmarks ledelse en langvarig fængselsstraf for bedrageri og/eller inkompetence efter eget valg






Gravatar #10 - CBM
29. aug. 2016 12:55
#9: -e+a

Jeg syntes Arriva har gjort det godt og
tænker at de skal på banen hvis den offentlige transport skal have en chance for at køre bare nogenlunde

DSB har forlængst spillet fallit
Gravatar #11 - HenrikH
29. aug. 2016 13:20
Chucara (5) skrev:
Min spådom:

- CSC vinder udbuddet
- Løsningen bliver 4 år forsinket
- Løsningen kommer aldrig helt til at virke
- Der kommer et nyt udbud indenfor 8 år
- CSC vinder næste udbud

Men, men, hvor er de par hundrede millioner der skal bruges på at få konsulenter til at sige at de leverede applikationer grundlæggende er noget sundt software, som det er realistisk at rette op på?!?

#8: Det fungerer vel som så mange andre steder. Investeringer i nye ting er der penge til, men løbende vedligehold af eksisterende kerneydelser skal "effektiviseres"...
Gravatar #12 - arne_v
29. aug. 2016 15:19
kimsondergaard (2) skrev:
Jeg kunne godt tænke mig DSB kunne holde deres tider, og få forbedret banerne i samarbejde med Bane Danmark -.-

En app burde have sidste prioritet, når infrastrukturen ikke fungerer helt optimalt,


kimsondergaard (8) skrev:
Og der sidder folk i en bestyrelse/ledelse som styrer pengene.
og i den er der blevet distribueret penge ud til en APP.
Frem for at få styr på deres i forvejen rod.

Det syntes jeg er dybt uprofessionelt, når det i visse steder i Danmark sejler når det kommer til deres togdrift,


Man kan ikke drive virksomhed ved en sequentiel tankegang hvor man laver en liste med alle problemer og løser et af gangen. Man er nødt til at løse mange opgaver parallelt for at nå igennem listen indenfor en rimelig tid.

Gravatar #13 - arne_v
29. aug. 2016 15:24
kimsondergaard (2) skrev:
så så jeg gerne at de burde sænke deres vanvittige priser


Offentlig transport i Danmark er dyrt.

Men det er mig bekendt ikke fordi at der ikke bliver ydet tilskud fra det offentlige - det gør der.

Gravatar #14 - arne_v
29. aug. 2016 15:30
Taco (3) skrev:
Danmark er fandme for lille et lorteland til at der skal være alle de regions-baserede takstsystemer.


Her hvor jeg bor er der et offentligt bus selskab. Det dækker et område som svarer nogenlunde til det gamle HT område. 60 km på den ene led, 80 km på den anden led, lidt over 1 million mennesker.

Man har valgt en meget simpel løsning på zone problemet. Man har ingen. Man betaler det samme uanset om man skal nogle få kilometer eller fra den ene ende til den anden.

Det er ikke millimeter retfærdigt. Men tænk på alle de penge de sparer i administration af biletter og IT systemer.

Og ja - de kører normalt til tiden! :-)

Gravatar #15 - CBM
29. aug. 2016 18:25
#14: der er også kommuner der har opdaget at det er billigst at lade borgere køre gratis med
Gravatar #16 - kimsondergaard
30. aug. 2016 09:15
arne_v (12) skrev:
Man kan ikke drive virksomhed ved en sequentiel tankegang hvor man laver en liste med alle problemer og løser et af gangen. Man er nødt til at løse mange opgaver parallelt for at nå igennem listen indenfor en rimelig tid.

Det heller ikke det jeg siger, min pointe er at de priroterer de vigtige problemer først, og ikke luksusproblemerne som en App må siges at være..
Gravatar #17 - kblood
30. aug. 2016 11:48
#16

Det er da så vidt jeg ved slet ikke samme afdelinger uanset. Om de laver denne app eller ej, burde ikke have indflydelse på vedligeholdelsen af tog, togskinner osv.

En ny app, kunne til gengæld måske gøre det nemmere at holde øje med om et tog er forsinket og den slags, så man kan være mere opdateret.

Man stopper da heller ikke med at lave marketing for sin virksomhed hvis man opdager man er bagud på et mekaniker værksted eller lignende.
Gravatar #18 - CBM
30. aug. 2016 13:25
#17: nej men hvis en almindelig virksomhed havde SÅ voldsomt underskud og leverede SÅ ringe et produkt som DSB... så var de blevet erklæret konkurs for længe siden

DSB er som en Zombie der for længst er afgået ved døden men som holdes kunstigt i live ved hjælp af et enormt resource forbrug

Jeg tror at den endelige dødsdato for DSB var engang i slut firserne



Gravatar #19 - gramps2
30. aug. 2016 17:45
kimsondergaard (8) skrev:
og ydermere lige har bestilt endnu en katastrofe række af tog.
Som hvis de tænker sig om lader blive danske, lige så vel som IC3/IR4.


IC3 og IR4 havde store indkøringsproblemer. Der gik et par år før de virkede. I øvrigt var sammenkobling af dieseltoget IC3 og eltoget IR4 et enormt problem - og DSB er de eneste i Verden som overhovedet har fået det til at virke. Tror du helt ærligt at det har været billigt?

I øvrigt er det meget sigende for din holdning at togene, som ikke engang er fundet endnu, DSB skal sende indkøbet i udbud først jf. EU-reglerne, er en katastrofe.

Lad endelig AnsaldoBreda levere ellokomotiver. De kan faktisk godt finde ud af at lave standardprodukter, specialleverancer, derimod, laves som juks - og enkelte leverancer ender i den libyske ørken...

kimsondergaard (16) skrev:
min pointe er at de priroterer de vigtige problemer først, og ikke luksusproblemerne som en App må siges at være..


Hvad er DSBs opgave? Er det at køre tog eller sælge billetter? Det er vel egentlig begge dele. Projektet her har til formål at opgradere både frontend og backend (eller rettere, middleend - Rosa består vist endnu). Det bagvedliggende system skal opgraderes til større fleksibilitet. Det skulle gerne gavne os, som bruger togene. Samtidig kan jeg ikke forestille mig, at DSBs ansatte ikke får nogle flere muligheder indbygget i systemet, så lappeløsningerne udbedres.

Ligesom da DSB ændrede farverne på togene fra rød-hvide til blå-grå. Det var måske dyrt at male dem om, men det sparer altså enormt i rengøring. At holde et tog gråt og mørkeblåt er langt billigere end at holde det hvidt.
Gravatar #20 - arne_v
30. aug. 2016 18:11
kimsondergaard (16) skrev:
Det heller ikke det jeg siger, min pointe er at de priroterer de vigtige problemer først, og ikke luksusproblemerne som en App må siges at være..


Jeg er ikke enig i at app er et luxusproblem. Det er i nogle brancher en nødvendig del for at drive en moderne virksomhed. Og det inkluderer offentlig transport. Det er hvaf brugerne foretrækker fordi det er nemmest for dem.
Gravatar #21 - arne_v
30. aug. 2016 18:18
CBM (18) skrev:
hvis en almindelig virksomhed havde SÅ voldsomt underskud og leverede SÅ ringe et produkt som DSB... så var de blevet erklæret konkurs for længe siden


Jeg formoder at du med underskud mener udgifter minus indtægter fra brugerne og ikke det "overskud" der fremgår når penge fra det offentlige tælles med som indtægt.

Ja.

Men jeg ved ikke om der er nogen pointe.

DSB drives ikke for at give overskud. Ejeren af DSB staten har nogle målsætninger omkring offentlig transport.

DSB bør måles i forhold til disse og ikke i forhold til hvis de havde været en privatejet profitmaksimerende virksomhed.

Jeg er dog ikke overbevist om at DSB gør det godt med dette kriterie. For dyr og for dårlig service til brugerne. Tvivlsomme strategiske beslutninger som har kostet milliarder.
Gravatar #22 - CBM
30. aug. 2016 19:05
@arne_V: måske burde man tænke på overskud hos DSB.
Arriva formår at tjene på togdrift til trods for at de bindes på hænder og fødder af staten, banedanmark og gud ved hvem ellers...

De ligger fuldstændig lige så meget under for banedanmarks tyranni som DSB.
Men de kaster ikke håndklædet i ringen gang på gang som DSB gør.
DSB "praler" med WIFI.... faktum er at det KUN er for DSB 1 kunder og
faktum er at selv for DSB 1 kunder så virker det aldrig...

Arriva formår at levere GRATIS WIFI TIL ALLE ... SOM VIRKER...

Arriva formår TOG TIL TIDEN...

Hvis jeg var i DSBs ledelse så ville jeg GODTNOK have RØDE ØRER...
Gravatar #23 - arne_v
30. aug. 2016 19:52
CBM (22) skrev:
måske burde man tænke på overskud hos DSB.
Arriva formår at tjene på togdrift til trods for at de bindes på hænder og fødder af staten, banedanmark og gud ved hvem ellers...


Arriva får også skattekroner.

Og medregner du disse i DSB's resultat, så har DSB skam overskud.

Gravatar #24 - arne_v
30. aug. 2016 19:53
CBM (22) skrev:
Arriva formår at levere GRATIS WIFI TIL ALLE ... SOM VIRKER...

Arriva formår TOG TIL TIDEN...

Hvis jeg var i DSBs ledelse så ville jeg GODTNOK have RØDE ØRER...


DSB gør det ikke godt.

Heller ikke set udfra deres formål.
Gravatar #25 - kblood
30. aug. 2016 20:30
#22

Arriva har WiFi og DSB har ikke? Jeg rejste fra Aalborg til København. Man kan jo næsten ikke rejse længere med tog end det her i Danmark. Jeg rejste med en Orange billet til 200 kr. mener jeg det var, skulle det have været første klasse ville det have kostet 100 kr. ekstra, men jeg havde da WiFi hele vejen. Oplevede i hvert fald ikke udfald. Kan huske på vejen hjem at nogen så en eller anden fodbold finale Danmark var med i hvor Danmark vandt.

Men hvornår er det DSB og hvornår er det Arriva? DSBs WiFi er lidt underligt, det er TDC som udbyder det, og for at bruge det skal man vidst logge ind på TDCs hjemmeside, og så prøve en anden hjemmeside, så kommer den rigtige hjemmeside vidst. Der kan man klikke på noget der ikke ligner en knap særlig meget, men mere en del af hjemmesiden, men der åbnes der så for ens gratis WiFi, og det skulle så gøre at man kan være på nettet resten af turen.

Jeg hørte musik på Spotify og så arbejdede jeg i Unity imens. Jeg ved ikke om DSB har haft problemer med WiFi men her for 2 uger siden virkede de ikke til at have problemer. Synes også jeg kan huske der var okay WiFi sidst jeg rejste med DSB inden den tur, men det er så vidst længe siden og jeg er ikke helt sikker.
Gravatar #26 - CBM
31. aug. 2016 03:56
#25: underligt. Jeg rejser normalt ikke med DSB 1. Men min chef rejser normalt altid med DSB 1 og ret tit. Han har meget sjældent WIFI ud fra hvad han jævnligt fortæller

#23:
Ok det var jeg ikke lige klar over

#24:
Ja jeg syntes de er kommet langt væk fra det DSB som huserede i 70erne og 80erne
Gravatar #27 - gramps2
31. aug. 2016 08:58
CBM (22) skrev:
De ligger fuldstændig lige så meget under for banedanmarks tyranni som DSB.

BaneDanmarks tyranni?
CBM (22) skrev:
DSB "praler" med WIFI.... faktum er at det KUN er for DSB 1 kunder

DSB 1'-kunder har ganske rigtigt gratis WiFi. Men alle har skal adgang - om der er gratis for alle ved jeg ikke. http://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/fri-a...
CBM (22) skrev:
Arriva formår TOG TIL TIDEN

Og det gør de ganske fremragende: https://arriva.dk/trafikinfo/tog-til-tiden (ligesom DSB gjorde dengang de kørte på de strækninger: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-havde-... ).

Men Arriva kører heller ikke på strækninger med specielt høj belastning - fraset togene som kører til Århus H, så er der ikke andre tog på strækningerne end Arrivas egne.
Gravatar #28 - CBM
31. aug. 2016 10:44
#27: kolde skinner, varme skinner, hastigheds nedsættelser og sløseri
Gravatar #29 - kblood
31. aug. 2016 12:00
#27

Der er gratis WiFi for alle som rejser med DSB.
https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/fri-...

Nu går rejsen fra Aalborg til København så vidst ikke igennem så mange tyndtbefolkede områder. Hvis man rejser med tog mere ud i yderkanterne, så er der da ret sikkert huller. Det er jo ikke DSB der står for mobil netværket, så de kan højest bede om at der kommer dækning et bestemt sted.

Men mobil selskaber vil ikke dække et sted hvis det er for at 50 personer kan bruge det sammenlagt 50 timer i ugen hvis man ligger alle de 50 personers forbrug sammen. Det virker vidst rimeligt synes jeg.

For der er da så vidt jeg ved ikke nogen steder hvor der f.eks. er et hul i nettet på 30 minutter.

Jeg tror at din chef måske bare ikke er så god til at bruge det WiFi CBM, eller han har en speciel enhed med svagt WiFi antenne.
Gravatar #30 - CBM
31. aug. 2016 14:59
Nvrmnd det virker åbenbart
Gravatar #31 - gramps2
3. sep. 2016 11:30
CBM (28) skrev:
#27: kolde skinner

Problemet er ikke at de bliver kolde. Problemet er, at sne pakker sig i skiftesporene, og at skiftesporsvarmerne løber tør for gas. BaneDanmark har i lang tid været i gang med at installere elvarme i stedet for gasvarme, hvilket har ført til færre problemer.
CBM (28) skrev:
varme skinner

Alternativet er at man hører "ga-dunk ga-dunk" hele vejen ligesom i gamle dage. I stedet har vi komfort det meste af året. Termodynamikken bestemmer, at metal udvider sig når det bliver varmt. Det kan man ikke gøre noget ved.
CBM (28) skrev:
hastigheds nedsættelser

Alternativet er, at toge kører over et sted, hvor de tilfører for meget energi i skinnetraceet. To IC3-tog vejer 194 t. Den kinetiske energi beregnes som E=mv^2. Hvis hastigheden halveres falder energimængden (som i forvejen er enorm, ved fuld fart er der ca. 250 MJ pr. IC3-tog) fire gange. At sænke hastigheden er en nødprocedure som skal sikre, at togbanen også er farbar i morgen, og ikke i stykker som det f.eks. er sket mellem Vejle og Fredericia, nede ved Sønderborg og på Svendborgbanen indenfor de sidste 10 år.
CBM (28) skrev:
sløseri

Du er simpelthen ansat derinde siden du ved at de sløser?
Gravatar #32 - CBM
4. sep. 2016 05:35
#31: man behøver ikke være ansat ved banedanmark for at se at den er helt gal...

http://www.dubetaler.dk/ineffektivitetslaphedslose...

Regnskaber skulle vel være fejlfrie HVER gang?

Http://finans.dk/artikel/ECE4013578/fejlfrit_regns...

Mere sløseri

http://lpo-dsb.dk/downloads/DBB/DBB2-2007.pdf

http://m.viborg-folkeblad.dk/rundt-om-viborg/stoho...


Jeg kunne komme med talrige links ud fra denne søgning alene...

Https://duckduckgo.com/?q=banedanmark+sl%C3%B8seri...
Gravatar #33 - gramps2
4. sep. 2016 17:41
#32

Ad link 1:
Det, som svarer til BaneDanmark, Railtrack, kunne ikke køre økonomien: https://en.wikipedia.org/wiki/Railtrack

Railtrack var ellers Thatchers (eller rettere, hendes afløsers) forsøg på at effektivisere jernbaneinfrastrukturen gennem privatisering. Resultatet var at NetworkRail, et offentligt foretagende, overtog ansvaret for infrastrukturen.

Og så er England endnu ikke kendt for tog til tiden...

I øvrigt hjalp rapporten BaneDanmark med at øge antallet af tog som kørte til tiden fra Hovedbanegården (som var eneste sted eksperterne var henne) fra 88 % til 93,1 %.

Ad link 2: Er fra 2007. Kan du finde noget tidsmæssigt relevant? Jeg tænker her, at der altså er sket ret meget i verden siden. F.eks. fandtes iPhone ikke da artiklen blev skrevet og BlackBerry var the shit. (Med andre ord: 9-10 år gamle sager siger ingenting om hvordan det hænger sammen i dag)

Ad link 3: Er igen fra 2007.

Ad link 4: Blev fikset kort tid efter: http://fjendsfolkeblad.dk/artikel/ny-bro-over-jord... Men ret så lang tid efter broen åbenbart blev kørt i stykker.

Så ud fra dine links, så ligner det mere, at de har været sløsede, på samme måde som BlackBerry har været det fedeste indenfor smartphones.
Gravatar #34 - CBM
4. sep. 2016 19:05
#33: ok sandt nok.. de har været... om de stadig er ved jeg ikke
Gravatar #35 - arne_v
7. sep. 2016 19:49
gramps2 (31) skrev:
Problemet er ikke at de bliver kolde. Problemet er, at sne pakker sig i skiftesporene, og at skiftesporsvarmerne løber tør for gas. BaneDanmark har i lang tid været i gang med at installere elvarme i stedet for gasvarme, hvilket har ført til færre problemer.


Hvis der er forsinkelser p.g.a. sne i skifte spor fordi gas varmere er løbet tør for gas, så vil jeg kalde det sløseri fra dem som er ansvarlig for de skiftespor og gas varmere.

gramps2 (31) skrev:
Alternativet er at man hører "ga-dunk ga-dunk" hele vejen ligesom i gamle dage. I stedet har vi komfort det meste af året. Termodynamikken bestemmer, at metal udvider sig når det bliver varmt. Det kan man ikke gøre noget ved.


Hvad gør man i udlandet specielt steder hvor der er mere varmt end i Danmark?
Gravatar #36 - arne_v
7. sep. 2016 19:53
gramps2 (33) skrev:
Det, som svarer til BaneDanmark, Railtrack, kunne ikke køre økonomien: https://en.wikipedia.org/wiki/Railtrack


eller sikkerheden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hatfield_rail_crash


The Hatfield rail crash was a railway accident on 17 October 2000, at Hatfield, Hertfordshire, UK. It was caused by a metal fatigue induced derailment, killing four people and injuring more than 70.



In 2005, both Network Rail and the contractor Balfour Beatty were found guilty of breaching health and safety laws.

Gravatar #37 - gramps2
8. sep. 2016 06:52
arne_v (35) skrev:
Hvis der er forsinkelser p.g.a. sne i skifte spor fordi gas varmere er løbet tør for gas, så vil jeg kalde det sløseri fra dem som er ansvarlig for de skiftespor og gas varmere.

Budgettet er skruet ned. Der er ikke råd til at sende samme mængde personale ud som man kunne engang. Samtidig er der efterhånden langt mellem de bemandede stationer, hvorfra man tidligere kunne sende medarbejdere ud.

Men som sagt, så er de fleste skiftespor, i hvert fald på hovedlinjerne, i dag elvarmede.

"Heldigvis" er de danske vintre efterhånden så varme, at vi kan se frem til næsten ingen sne i skiftesporene.
arne_v (35) skrev:
Hvad gør man i udlandet specielt steder hvor der er mere varmt end i Danmark?

Sidst jeg var i Spanien, ved Malaga, sagde det "ga-dunk ga-dunk" hele vejen fra lufthavnen til Fuengirola. I et næsten spritnyt tog, på en nyrenoveret bane. Man vægter driftsikkerhed over komfort.

"Heldigvis" er de danske somre efterhånden så ringe, at vi kan se frem til næsten ingen varme skinner længere.
Gravatar #38 - arne_v
8. sep. 2016 12:54
gramps2 (37) skrev:
Budgettet er skruet ned. Der er ikke råd til at sende samme mængde personale ud som man kunne engang. Samtidig er der efterhånden langt mellem de bemandede stationer, hvorfra man tidligere kunne sende medarbejdere ud.


Og?

Det gør det vel ikke mindre sløset. Det flytter muligvis ansvaret for sløseriet fra det menige personale til ledelsen. Men der er en nødvendig opgave som ikke bliver løst.

gramps2 (37) skrev:
Sidst jeg var i Spanien, ved Malaga, sagde det "ga-dunk ga-dunk" hele vejen fra lufthavnen til Fuengirola. I et næsten spritnyt tog, på en nyrenoveret bane. Man vægter driftsikkerhed over komfort.


Måske skulle man også vælge det i Danmark.

Det er mit indtryk at det absolut vigtigste for togpassagerer er at togene koerer til tiden. Alt andet er sekundært.
Gravatar #39 - arne_v
8. sep. 2016 12:56
gramps2 (37) skrev:
"Heldigvis" er de danske somre efterhånden så ringe, at vi kan se frem til næsten ingen varme skinner længere.


:-)
Gravatar #40 - gramps2
9. sep. 2016 18:38
arne_v (38) skrev:
gramps2 (37) skrev:
Budgettet er skruet ned. Der er ikke råd til at sende samme mængde personale ud som man kunne engang. Samtidig er der efterhånden langt mellem de bemandede stationer, hvorfra man tidligere kunne sende medarbejdere ud.


Og?

Det gør det vel ikke mindre sløset. Det flytter muligvis ansvaret for sløseriet fra det menige personale til ledelsen. Men der er en nødvendig opgave som ikke bliver løst.

Det er en af mange nødvendige opgaver som ikke kunne prioriteres højt nok. Som sagt har man alligevel efterhånden fjernet problemet, så det er lidt omsonst at brokke sig over.
arne_v (38) skrev:
Måske skulle man også vælge det i Danmark.

Jeg tror ikke vi skal forsøge at lære noget af de spanske jernbaneselskaber: http://www.dr.dk/nyheder/udland/mindst-tre-persone...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login