mboost-dp1

DSB

DSB-udbud: Tæt på en halv mia. til sikring af trådløst internet i danske tog

- Via Computerworld DK -

Med en værdi på 426 millioner kroner er der tale om et ganske stort udbud, som DSB nu lægger ud.

Målet er at sikre et bedre og mere stabilt trådløst internet i de danske tog.

Regeringen afsatte sidste år 100 millioner til formålet, og dette arbejde skal der nu bygges videre på.

Banedanmark skal forbedre mastenetværket, teleselskaberne skal sætte antenner op i de nye master, og DSB skal installere signalforstærkere i togene og etablere en multioperatør Wi’Fi-løsning.

Det er denne opgave, som DSB nu har sendt i udbud.

Der ønskes en leverandør af et Wi-Fi-system til de danske tog, og i sidste ende skal det være gratis for passagererne at bruge nettet.

Den nye løsning forventes at være helt oppe at køre i løbet af 2019.





Gå til bund
Gravatar #1 - graynote
17. maj 2017 09:19
For 10 år siden gav det mening.

Og det giver stadig mening at sørge for, at passagerne har dækning - men er det ikke teleselskaberne, der i ders kunders interesse skal sikre dét?

Det virker urimeligt at DSB bruger en halv milliard kroner på at kunne tilbyde WI-FI når
de færreste sidder med en laptop uden en smartphone.

Kan jeg se det smarte i at havet Wi-Fi-netværk? Ja da, men synes jeg, at det står mål med udgiften? Ikke tilnærmelsesvist!

Personligt synes jeg, at de penge var bedre investeret i prisnedsættelse.

Jeg har aldrig hørt nogen sige "grunden til at jeg ikke tog afsted var, at DSB's Wi-Fi ikke er godt nok" - men jeg skal da love for, at udsigten til en transportregning på 1.872,- for at besøge et vennepar i Aalborg kan få min kæreste og mig til at vælge DSB fra.
Gravatar #2 - CBM
17. maj 2017 09:27
Jeg fatter ikke det har været så svært for DSB at sikre WIFI i togene igennem årene...

Jeg kørte dagligt med ARRIVA fra 2007 til 2009... der var GRATIS WIFI i deres toge... FOR ALLE... GRATIS... Uanset billet type osv osv...

Derudover havde de ikke (AFAIR) koncepter med reservation og "1st" osv...

De havde blot LYNHURTIGT INTERNET VIA WIFI der ALTID fungerede... HVER GANG!!!

Plus... de altid sørgede for at der var indsat nok materiel til at alle kunne få en plads!

DSB har langsom og besværlig WIFI, der fungerer en ud af 10 gange man prøver på at bruge det! Også derfor alle bruger deres mobiler og sparsomme mobildata i DSBs toge!

Når de ikke KAN finde ud af det, var det bedre de sparede de penge og brugte dem til at reparere deres toge i stedet for!

Hvis DSB vil lære noget om WIFI i TOG... Så ring til ARRIVA!

På den anden side, så ville jeg hellere nedlægge DSB og så lade ARRIVA overtage hele gøjemøget!
Gravatar #3 - udenrigsministeren
17. maj 2017 09:30
Jeg vil mene, teknologien har overhalet initiativet på flere punkter. Mobil data er i dag blevet så tilgængelig at selv billige telefonabonnementer ofte har en massiv datapakke inkluderet og med en hastighed, der burde kunne tilfredsstille de fleste folks rejsebehov.

Dette, kombineret med det faktum at mange telefoner allerede i dag understøtter internetdeling, gør at jeg ser det som en forkert prioritering, når der er så mange andre områder ifm. togservice der halter - og gratis Wi-Fi er ikke noget, der for mig vil gøre nogen forskel.
Gravatar #4 - CBM
17. maj 2017 09:34
#3:

Jeg er enig i at tiden er løbet fra det...
men det er udelukkende fordi DSB IKKE har haft formået at levere internet via WIFI som var bare i nærheden af at være anstændigt!

Der er meget data med i mobildata pakkerne, men der er ikke ubegrænset brug som der var i "gamle dage", dengang 3 kom til Danmark!

Dengang havde jeg en overgang ren mobildata som "bredbånd"...

Fik har være tvunget til at bruge telefonen som hotspot og dermed også tvunget til at have mobildata... selskaberne har så øget mængden af data, men stadig ikke ubegrænset som før i tiden...

Du skal fx ikke se mange netflix film via mobildata i løbet af en måned, før selv de store data abonnementer løber tør! har selv måtte tilkøbe mere data en overgang...

Det er heller ikke uden grund af netflix har lavet en offline funktion fx!
Gravatar #5 - CBM
17. maj 2017 09:46
https://mobil.nu/mobilabonnementer/mobilabonnement...

plenti har "fri data" men kun sålænge det ikke deles via hotspot... i såfald er der kun tale om 50 GB...

jeg savner dengang 3 havde fri data... jeg brugte en hotspot app på min Symbian Nokia, så jeg kunne komme online med min laptop mens jeg var på farten!
Gravatar #6 - graynote
17. maj 2017 09:55
udenrigsministeren (3) skrev:
Jeg vil mene, teknologien har overhalet initiativet på flere punkter. Mobil data er i dag blevet så tilgængelig at selv billige telefonabonnementer ofte har en massiv datapakke inkluderet og med en hastighed, der burde kunne tilfredsstille de fleste folks rejsebehov.

Dette, kombineret med det faktum at mange telefoner allerede i dag understøtter internetdeling, gør at jeg ser det som en forkert prioritering, når der er så mange andre områder ifm. togservice der halter - og gratis Wi-Fi er ikke noget, der for mig vil gøre nogen forskel.



Jeg er rørende enig.

Mobildata er så billigt og så let tilgængeligt, at DSB's WiFi blot er et belejligt nicheprodukt, hvor der er mange andre mere nødvendige og mere almene områder, der kunne prioriteres højere.
Gravatar #7 - graynote
17. maj 2017 10:08
... selskaberne har så øget mængden af data, men stadig ikke ubegrænset som før i tiden...


Der var også data cap dengang - men for 15 år siden blev den først og fremmest sat af spotty dækning og af generelle hastighedsgrænser.

Først og fremmest - for 3 havde også en regulær data cap, der "skulle beskytte dem mod misbrug", men de ville ikke sige, hvor meget den var på- bare AT den var der og at de forbeholdt sig ret til at kalde det misbrug, hvis datamængden overskred den.

Men det var nu ikke bare en 3-ting. Alle gjorde det. Også med kablet net. Reelt var der bare tale om flatrate - altså fast pris uanset forbrug - ikke om ubegrænset forbrug, men de to ting blev nærmest sidestillet af forbrugeren. (og det var da vist også sjældent, at nogen kom til at mærke forskellen).

Men flatrate var nu også revolutionerende i sig selv, når man har været vant til forbrugsafregnede priser.
Gravatar #8 - CBM
17. maj 2017 10:11
#7: hm tjah.. men pointen er at der ikke kan alde sig gøre at udskifte kablet data med mobildata 100% pga data loft
Gravatar #9 - udenrigsministeren
17. maj 2017 10:32
CBM (4) skrev:
Der er meget data med i mobildata pakkerne, men der er ikke ubegrænset brug som der var i "gamle dage", dengang 3 kom til Danmark!


Nej, men til folks rejsebehov er f.eks. 20 GB jo fuldt ud tilstrækkeligt for langt de fleste. Hvis man anvender hotspot som primær internetforbindelse, er det naturligvis en anden historie.

Jeg kan lige supplere at hvad angår Netflix' offline-service (som du selv er inde på) så taler vi om national datatrafik. Når du er i udlandet, løber taxameteret ofte stærkt.
Gravatar #10 - Target
17. maj 2017 12:24
Til de mange der ser mobildata som alternativ til WiFi i togene; nu er det efterhånden nogle år siden jeg kørte regelmæssigt med tog, men dengang var der rigtig mange huller i teledækningen, og mange steder så galt at man ikke engang kunne sende en SMS. Det skyldtes vist til dels dårlig mobildækning, men også den solfilm som DSB havde sat på ruderne i f.eks. deres lånte dobbeltdækker toge.
Om det er blevet bedre med årene ved jeg ikke. Men dengang var mobildata i hvert fald fuldstændig ubrugeligt, og selv på en togtur fra København til Århus var det stort set kun muligt at have en stabil forbindelse så længe toget holdt ved de større stationer. :-)
Gravatar #11 - graynote
17. maj 2017 14:55
Target (10) skrev:
Til de mange der ser mobildata som alternativ til WiFi i togene; nu er det efterhånden nogle år siden jeg kørte regelmæssigt med tog, men dengang var der rigtig mange huller i teledækningen, og mange steder så galt at man ikke engang kunne sende en SMS. Det skyldtes vist til dels dårlig mobildækning, men også den solfilm som DSB havde sat på ruderne i f.eks. deres lånte dobbeltdækker toge.
Om det er blevet bedre med årene ved jeg ikke. Men dengang var mobildata i hvert fald fuldstændig ubrugeligt, og selv på en togtur fra København til Århus var det stort set kun muligt at have en stabil forbindelse så længe toget holdt ved de større stationer. :-)


Det er blevet en del bedre med årene. Vel nogenlunde lige meget på grund af overgangen til 4G/LTE og på grund af udbygningen af master.
Gravatar #12 - Bodin
21. maj 2017 08:01
#2 Nu er Arriva ejet af DB så hvis nogen har styr på det er det nok DB og ikke Arriva da de næsten gik konkurs pga. dårlig forretning i England.

Nu er det jo meget nemt at sige at Arriva internet fungere meget bedre og det vil jeg selvfølgelig give dig ret i MEN den smule internet dækning de skal havde er jo så heller intet i forhold til DSB. De dækker måske 10-15% af Danmarks strækninger med internet til deres toge hvor DSB er nødsaget til at 100% af Danmarks strækninger.

Så inden du begynder at snakke alt for meget tror jeg måske også du skal kigge på hvad der er til grund for de forskellige ting, synes hurtigt man kan kaste skylden over på et selskab men der er jo ofte en grund til at tingene er som de er.

Som en lille bonus info så har DSB gratis wi-fi i alle deres tog OG mellem Århus og København fungere det lige så godt som der hjemme hvis du spørger mig :)

- God dag
Gravatar #13 - CBM
21. maj 2017 15:26
#12: jeg rejser daglig på hovedstrækningen i Jylland (det har jeg gjort i mange år) og har meget ringe internet via DSB wifi.

Arriva er ejet af DB? Det var jeg ikke klar over... Det kunne være DSB skulle sælges til DB (Deutsche Bahn) og tvinges til at underlægge sig DB 100%

Faktum er at Arriva har en MARKANT bedre togdrift i dk end DSB uanset hvilke undskyldninger du finder på DSBs vegne...

Jeg er reelt fløjtende ift hvad der ligger til grund samt er jeg fløjtende overfor alle de konstante utallige undskyldninger...

Nok er nok.. DSB har for mange år siden bevist at de er moden til pension sammen med deres diesel tog.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login