mboost-dp1

DSB

DSB forbedrer mobildækningen i deres toge med signalforstærkere

-

DSB har installeret signalforstærkere i størstedelen af deres toge for at forbedre mobildækningen.

DSB har ikke fortalt deres kunder om det før nu, men de har i den seneste tid installeret signalforstærkere – eller repeaters – i størstedelen af deres toge på fjernbanerne.

Det fortæller den tekniske direktør hos Banedanmark, Søren Boysen, til Ingeniøren.

Sammen med eksterne antenner vil de nye repeaters sørge for, at mobildækningen er bedre i togene, der har metalkonstruktioner, som normalvis dæmper mobilsignalet.

De eksterne antenner fanger signalet fra de tre mobilnet i Danmark, og derefter videresender de nye repeaters signalet inde i togvognene.

De nye signalforstærkere sidder allerede og er aktive i IC4-togene, i dobbeltdækker-togene, i IC3-togene og det elektriske IR4-tog.

Der er dog 65 steder langs den danske jernbane, hvor der er huller, og hvor man i stedet er nødsaget til at sætte nye mobilmaster op.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
7. nov. 2018 04:46
Aha... God ide hvis det virker

Kan huske at jeg måtte opgive at arbejde i toget... Tak DSB

Gravatar #2 - Ufomekaniker
7. nov. 2018 05:35
Ja. Jeg syntes osse at det var iriterende at min samtale hele tiden blev afbrudt i toget fra Jylland til København. Godt tiltag. Så er der kun 65 udfald på den strækning hvis men er helt vild uheldig.
Gravatar #3 - CBM
7. nov. 2018 06:48
Ufomekaniker (2) skrev:
Ja. Jeg syntes osse at det var iriterende at min samtale hele tiden blev afbrudt i toget fra Jylland til København. Godt tiltag. Så er der kun 65 udfald på den strækning hvis men er helt vild uheldig.

jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke har kunnet sikre stabil, hurtig og gratis wifi på hele turen mellem aalborg og KBH?

Arriva har aldrig haft disse problemer på de strækninger de kører på

DSB har også signal problemer...
Nordjyske jernbaner
(blå tog, ejet af NT og kører alle tog nord for Aalborg)
har IKKE signal problemer

Gravatar #4 - Athinira
7. nov. 2018 07:28
CBM (1) skrev:
Aha... God ide hvis det virker

Kan huske at jeg måtte opgive at arbejde i toget... Tak DSB

Hvordan kan det være DSB's skyld at der ikke er nok mobildækning?

Det her er sguda en fed service de leverer.
Gravatar #5 - CBM
7. nov. 2018 07:31
Athinira (4) skrev:
CBM (1) skrev:
Aha... God ide hvis det virker

Kan huske at jeg måtte opgive at arbejde i toget... Tak DSB

Hvordan kan det være DSB's skyld at der ikke er nok mobildækning?

Det her er sguda en fed service de leverer.


en fed service?

ikke hvis du sammenligner med arriva og nordjyske jernbaner...

deres wifi har fx aldrig været ok
Gravatar #6 - ToFFo
7. nov. 2018 07:59
Måske de skulle bruge ressourcerne på at komme til tiden i stedet for. Ja, og ankomme i det hele taget. Tænker ikke togførerne strejker hele tiden pga. dårlig dækning xD
Gravatar #7 - CBM
7. nov. 2018 08:38
ToFFo (6) skrev:
Måske de skulle bruge ressourcerne på at komme til tiden i stedet for. Ja, og ankomme i det hele taget. Tænker ikke togførerne strejker hele tiden pga. dårlig dækning xD

enig.. manglende mobil dækning og elendig wifi er det mindste af deres problemer

stod det til mig så skulle DSB sælges eller på anden måde afvikles... sådan at vi kunne få nogle på banen der vidste hvad de havde med at gøre som fx NT og Arriva

såfremt fx arriva så ikke magtede opgaven på en given strækning, så kunne de risikere at blive afløst af andre der kan...

med DSB og banedanmark er det bare ærgeligt...

et fuck-up virker til at det bare kan ignoreres, uanset hvor tit det sker...

så må pendlerne bare bide i det sure æble mens staten hælder den ene milliard efter den anden ned i et bundløst hul

Gravatar #8 - Athinira
7. nov. 2018 08:58
CBM (5) skrev:
en fed service?

ikke hvis du sammenligner med arriva og nordjyske jernbaner...

deres wifi har fx aldrig været ok

Det er muligt, men det her er stadigvæk noget de leverer til os ekstra. Som en person der bruger min mobil til Wi-Fi-deling når jeg pendler på arbejdet så jeg kan lave noget konstruktivt imens, så er det her fantastisk.

Nu er jeg Sjællænder, og HAR kørt i tog i Jylland. Og lad os bare sige at jeg ikke er imponeret derovre - der er det ikke til at få lavet en fløjtende fis der kræver internetadgang på de ture :-)
Gravatar #9 - CBM
7. nov. 2018 09:08
Athinira (8) skrev:
CBM (5) skrev:
en fed service?

ikke hvis du sammenligner med arriva og nordjyske jernbaner...

deres wifi har fx aldrig været ok

Det er muligt, men det her er stadigvæk noget de leverer til os ekstra. Som en person der bruger min mobil til Wi-Fi-deling når jeg pendler på arbejdet så jeg kan lave noget konstruktivt imens, så er det her fantastisk.

Nu er jeg Sjællænder, og HAR kørt i tog i Jylland. Og lad os bare sige at jeg ikke er imponeret derovre - der er det ikke til at få lavet en fløjtende fis der kræver internetadgang på de ture :-)

præcis... også derfor min kommentar i #1

hvis dette betyder at man kan arbejde på togturen .... og de ellers sætter mere materiel ind igen.. sådan at man ikke skal stå som sild i en tønde på både ud og hjemtur hver eneste dag... så kunne det godt begynde at friste lidt måske

for bare et par år tilbage, der var det ikke så tit at man stod som sild i en tønde ... det kunne ske... men somregel kunne man få en plads... det er helt umuligt i dag...

hvad sker der for deres materiel?

Gravatar #10 - Athinira
7. nov. 2018 11:32
CBM (9) skrev:
præcis... også derfor min kommentar i #1


Ah, min fejl. Jeg misforstod dig. Jeg troede dit "Tak DSB" var sarkastisk :-)
Gravatar #11 - Teddybrask
7. nov. 2018 11:46
På den anden side kan jeg nu snakke i min mobil i tørrevejr, det er en stor fremgang da jeg normalt skal ud på græsset for at få dækning. Det løser jo mobil problemerne i yderområderne i dk. Bare tag en tur med DSB :)
Gravatar #12 - CBM
7. nov. 2018 12:52
Athinira (10) skrev:
CBM (9) skrev:
præcis... også derfor min kommentar i #1


Ah, min fejl. Jeg misforstod dig. Jeg troede dit "Tak DSB" var sarkastisk :-)

well

sarkastisk ifm. "måtte opgive at arbejde i toget... Tak DSB"

og taknemmeligt ifm. "DSB forbedrer mobildækningen i deres toge med signalforstærkere"
Gravatar #13 - Ufomekaniker
8. nov. 2018 09:29
Hvis nu at der bare ingen antenner er i nærheden af banelegemerne nogle steder i landet; hvem har så egentlig ansvaret for at der er et 3G signal som minimum?

Staten?
Teleudbyderne?
Bane Danmark?
DSB?
Eller?
Gravatar #14 - Claus Jørgensen
9. nov. 2018 03:05
Dvs. at man kan måske have 3G eller WiFi mellem Kalundborg og Roskilde nu? Det har jo altid været Vest Sjælland der har været problemet med cirka nul dækning.
Gravatar #15 - CBM
9. nov. 2018 05:28
Ufomekaniker (13) skrev:
Hvis nu at der bare ingen antenner er i nærheden af banelegemerne nogle steder i landet; hvem har så egentlig ansvaret for at der er et 3G signal som minimum?

Staten?
Teleudbyderne?
Bane Danmark?
DSB?
Eller?

DSB burde ikke hoppe over hvor gærdet er lavest og bør derfor sikre et hvis minimum af service

Sådan at de kan komme bare i nærheden af Arriva og NT på dette punkt

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login