mboost-dp1

DK Hostmaster

DK Hostmaster ikke automatisk ny administrator

- Via Comon - , redigeret af Net_Srak

Selvom It- og Telestyrelsen i går aftes valgte at vrage dotDK som kommende administrator af .dk-domænet, så er det ikke automatisk ensbetydende med, at den nuværende administrator, DK Hostmaster/DIFO, kan fortsætte.

Der gælder de samme regler for den nuværende administrator som for dotDK, de skal nu bevise, at de har bred opbakning i det danske internetsamfund.

Udbudsreglerne omfatter desuden et test- og prøveforløb, som skal gennemføres uden hensyntagen til, om det er den nuværende administrator, der får opgaven eller ej.

Tidsplanen for den endelige “overtagelse” forventes at blive udskudt, idet den nuværende frist, der falder til februar næste år, ikke er realistisk at nå.

Hos dotDK mener man ikke slaget er tabt endnu og vil fortsætte med at kæmpe for at blive administrator for .dk-domænet.





Gå til bund
Gravatar #1 - RKJ
26. nov. 2008 09:04
Det er da godt at se at dotDK er optimistiske, fordi jeg tror ikke at der er ret mange andre end dem selv, der tror på dem.

Utroligt så meget krudt It- og Telestyrelsen vil bruge på det her. De må have tomme skriveborde, siden de ikke har bedre ting at tage sig til. Lad dog DK Hostmaster/DIFO fortsætte?
Gravatar #2 - NeoNmaN
26. nov. 2008 09:09
#1) kan kun enig med dig, lad DK-Hostmaster forsætte så vi ved hvorfdan det hele fungere, vil ikke have at domain priseren stigere... :0) er godt tilfres med de koster like 45kr pr. år :0)
Gravatar #3 - Magten
26. nov. 2008 09:13
Hvor kan man skrive under og vise sin støtte til DK-Hostmaster?
Gravatar #4 - gnаrfsan
26. nov. 2008 09:13
Hvad er det for noget pjat med opbakning i samfundet og erhvervslivet. Hvad med at tage stilling til hvad en evt. kommende udbyder kan levere og bidrage med, som er bedre end det nuværende?
Det er jo tydeligt fra dotDK behandlingen at de kunne vælge virksomheder, som var komplet ligegyldige alligevel.
Gravatar #5 - TuxDK
26. nov. 2008 09:22
Øh hva?
Er hele den her sag ikke bevis nok for DK-Hostmaster's opbakning?
Gravatar #6 - blomma
26. nov. 2008 09:22
Hvis der kommer en ny udbudsrunde, hvem er så med på at lave en forening der udbyder DK domæner til 10kr/år ? :)
Gravatar #7 - gnаrfsan
26. nov. 2008 09:25
#3: Du kan evt. starte her:
http://www.dkhost.underskrifter.dk/
Gravatar #8 - angelenglen
26. nov. 2008 09:45
dotDK: Give ... it ... up.
Tag det dog som mandfolk, og indse at i har tabt.
Gravatar #9 - .dot
26. nov. 2008 10:03
gnarfsan (7) skrev:
#3: Du kan evt. starte her:
http://www.dkhost.underskrifter.dk/

hvad med nået der rent faktisk kan bruges til noget, tvivler lidt på at difo vil henvise til den underskrift indsamling.
Gravatar #10 - mcmukkel
26. nov. 2008 10:04
#5, teoretisk set nej!
Man kan ikke regne med, at bare fordi dotDK ikke har opbakning, så har DKHostmaster det sikkert.
Hvis folk er utilfreds med DKHostmaster, men er i tvivl om hvad dotDK kan og gør bedre, så er det IT- og Telestyrelsens ansvar at finde en passende løsning. Derfor synes jeg at det er meget passende, at det nu er DKHostmasters tur til at bevise at de har opbakning. Hvis de ikke kan skaffe tilfredsstillende nok opbakning, så har dotDK stadigvæk en stor chance for at "vinde".
Og personligt, tror jeg det bliver svært for DKHostmaster at skaffe bred opbakning i internetbranchen. Men lad os nu se :)
Gravatar #11 - Martinta
26. nov. 2008 10:16
#10

men personligt støtter jeg 100% DK hostmaster..

nogen som har kigget på dotDK's foretningsmodel?? de siger domænerne bliver billigere, og ja, de kan også sælge dem billigere, men alt administration kommer til at gå igennem den virksomhed som hoster din side...

jeg forestiller mig et senarie lige nu hvor du bliver uenig med din hjemmeside host, eks. om en regning, de kan nu ganske simpelt lukke din side, uden du har mulighed for at flytte domænet til en anden udbyder..

men en ting jeg ikke kan se bliver hvordan jeg eks. skal hoste en server hjemme, skal jeg så købe domænet og lade det administrere af dem der leverer mit internet??

com'on, den model holder jo ikke en meter, og bliver det indført er jeg bange for det bliver meget, meget mere rodet at eje et domæne
Gravatar #12 - angelenglen
26. nov. 2008 10:25
Toyota-martin (11) skrev:
com'on, den model holder jo ikke en meter, og bliver det indført er jeg bange for det bliver meget, meget mere rodet at eje et domæne


Jep, det er lige præcis det samme jeg var bange for ved dotDK, og hvorfor jeg er super glad for at de blev vraget, forhåbentlig til fordel for DIFO.
Gravatar #13 - Lakrids
26. nov. 2008 10:25
Det eneste jeg er utilfreds med hos DK-Hostmaster, er deres virkelig ikke-gennemtænkte kontrolpanel på deres side. Det er simpelthen så uigennemskueligt, og jeg VED det kunne laves simpelt og nemt uden det største bøvl.

Er jeg den eneste der synes det er bøvlet fx at ændre nameservers på et domæne?
Gravatar #14 - Martinta
26. nov. 2008 10:30
#13

nej, vil gerne give dig ret, DK-Hostmaster har ikke det bedste brugersystem.. men dog et system der virker..

forestiller jeg mig så at det er din host der skal administrere det fremover, da det jo står i den foreløbige model, hvor "nemt" tror du så det bliver??

mit gæt, det bliver meget sværere, og det vil ikke undre mig at nogle virksomheder vil udnytte den magt de får til at holde folk i deres firmaer længere og dermed få den ekstra indtjening..
Gravatar #15 - jopsen
26. nov. 2008 10:41
#6
Den er jeg i hvert fald ikke med på... Billigere domæner giver bare bedre vilkår for domæne hajer... Personligt synes jeg 45kr/år er for billigt...
Gravatar #16 - UNA
26. nov. 2008 10:55
#14

Virker? Har du prøvet at lave en betaling igennem deres lorteside? Før du får lavet betalingen har du logget ind 10 gange.

Det kan godt være du ikke mener det er et problem, men hvis de ikke kan finde ud af at lave noget så simpelt som et login-system så frygter jeg lidt for hvor godt resten af deres system er. Det er jo heller ikke fordi de ikke har haft tid til at ordne deres system da det har været sådan så længe som jeg husker.
Gravatar #17 - angelenglen
26. nov. 2008 11:08
UNA (16) skrev:
#14

Virker? Har du prøvet at lave en betaling igennem deres lorteside? Før du får lavet betalingen har du logget ind 10 gange.

Det kan godt være du ikke mener det er et problem, men hvis de ikke kan finde ud af at lave noget så simpelt som et login-system så frygter jeg lidt for hvor godt resten af deres system er. Det er jo heller ikke fordi de ikke har haft tid til at ordne deres system da det har været sådan så længe som jeg husker.


Så så, kan vi tale pænt?
Jeg har betalt mange gange, uden problemer. Husk at tjekke at der er dækning på kreditkortet ;-)

Jeg er enig i at deres system kunne blive bedre, men en af fordelene er at det er centralt - forbedringer og fejl, skal altså kun fixes ét sted.
Hvis det bliver decentraliceret som dotDK gerne ser, skal samtlige udbydere lave deres eget, og de bliver garanteret alle sammen forskellige - hvilket betyder at det bliver sværre at finde hjælp til hvordan det benyttes, og alle fejl og mangler skal rettes ved den enkelte.

Og det er uden at nævne at de enkelte udbydere nok gerne vil have en skilling for deres arbejde... med dertil følgende prisstigning...
Gravatar #18 - Martinta
26. nov. 2008 11:10
UNA (16) skrev:
#14

Virker? Har du prøvet at lave en betaling igennem deres lorteside? Før du får lavet betalingen har du logget ind 10 gange.


tænke tænke.. har jeg nu prøvet det før?? nåååå jada.. har jo kun haft 8 domæner efterhånden, men har da aldrig betalt for dem før ;)

nå, spøj til side, ja, har betalt gennem deres side før, som sagt har jeg haft noget i omegnen af de 8 domæner.. og ja. det er da en irritererne måde deres system er opbygget på.. men ikke noget man ikke kan overleve med.

men hvor tit er du lige inde og betale da?? jeg plejer kun at benytte deres side når jeg skal skifte server eller betale, hvilket jeg da bestemt ikke gør oftere end 1-2 gange årligt..

Gravatar #19 - AndersAndersson
26. nov. 2008 11:19
UNA (16) skrev:
#14

Virker? Har du prøvet at lave en betaling igennem deres lorteside? Før du får lavet betalingen har du logget ind 10 gange.

Det kan godt være du ikke mener det er et problem, men hvis de ikke kan finde ud af at lave noget så simpelt som et login-system så frygter jeg lidt for hvor godt resten af deres system er. Det er jo heller ikke fordi de ikke har haft tid til at ordne deres system da det har været sådan så længe som jeg husker.


Så benyt dog betalings service... Hvad fanden er problemet? hehe

Jeg har haft mit domain siden 2001 og der har sku aldrig været problemer. Jeg har fulgt udviklingen på dkhostmasters hjemmeside, og den er da blevet bedre, men ja den er ikke helt i tip top. Men der sker sku da noget. og du er jo velkommen til at sende forslag ind til dem, som der er en form på hovedesiden til.
Gravatar #20 - UNA
26. nov. 2008 11:22
#17
Ja, det er rigtigt at det er skide smart at det kun skal rettes 1 sted. Hov, var det noget med at problemet havde været der i MANGE år? Det er jo ligemeget hvor få steder det skal rettes, når nu det aldrig bliver gjort. Det tror jeg til gengæld at andre udbydere ville være lidt hurtigere med at rette da de ellers ville miste kunder. Det problem har fantastiske DK-hostmaster jo ikke da der ikke er et alternativ. Hvis du ikke vil betale for forbedringer, så brug gratisdns.dk.

Man kan jo ikke købe domæner direkte hos dk-hostmaster så hvordan er du overhovedet kommet i besiddelse af et domæne hvis det er så svært at købe? og er den bedste garanti for at det bliver nemt iøvrigt ikke at de tjener penge på det?

#18
Læste du kun den første del af mit indlæg eller valgte du bare at glemme den del du ikke citerede? Jeg siger jo netop at det ikke er verdens største problem, men at det ikke giver den store tiltro til resten af deres systemer.
En hurtig omgang hovedregning siger mig at 8 domæner ca må medføre 8 gange du skal ind og betale. plus minus det løse, hvis du har købt flere af dine domæner samtidig osv.

#19
Problemet er at det lugter langt væk af ligegyldighed overfor kunderne når noget så simpelt som et login-systemet ikke virker.


Jeg synes der er lige lovligt meget "Jamen det er ikke godt nu, men kan vi ikke overleve med det?"-mentalitet.
Gravatar #21 - Martinta
26. nov. 2008 11:29
#20

besvarede den del jeg citerede, så vidt jeg ved er det grunden til der er en citat funktion ;)

men ja, rigtig hovedregning, og de er endda så flinke at sende et brev hver gang et domæne skal fornyes, så kan ikke se problemet ved den model..

som sagt er det ikke den bedste model, det kan vi sagtens blive enige om, men synes ikke den lille negative detalje vægter nok til at DK-hostmaster skal skrottes...

som nævnt i et tidligere indlæg, så bliver det næppe lettere med dotDK's foretningsløsning..


Gravatar #22 - angelenglen
26. nov. 2008 11:43
UNA (20) skrev:
Ja, det er rigtigt at det er skide smart at det kun skal rettes 1 sted. Hov, var det noget med at problemet havde været der i MANGE år? Det er jo ligemeget hvor få steder det skal rettes, når nu det aldrig bliver gjort.


Jeg tror DK-Hostmaster nu har fået øjnene op for at ting skal forbedres og rettes hurtigere.
Alene det sidste års tid er der sket en del forbedringer.
Jeg kan dog til dels godt forstå at de holdt en pause med rettelser mens de var i udbud, for hvorfor ofre en masse ressourcer på noget man risikerer at miste om 2-3 måneder?

Og som andre nævner, så brug pbs til betaling af domænerne, det er så meget lettere når man ikke skal røre en finger :-)
Gravatar #23 - mibu
26. nov. 2008 12:21
Jeg skal da ikke afvise at DK Hostmaster kan gøre det bedre, alting kan vel forbedres, men alle dem der syntes det er så dårligt, burde måske lige huske på hvad der er deres vigtigste opgave, - at levere stabilt internet til alle danske websider, det være sig både private, offentlige og erhvervsliv.

Er der nogen der kan huske hvormange gange der har været svigt her? IKKE SÅ MEGET SOM ET ENESTE SEKUND, har der været udfald i den tid DK Hostmaster har administret, det er der nok ikke mange andre lande der kan prale af!
Gravatar #24 - UNA
26. nov. 2008 13:42
Angelenglen (22) skrev:
Jeg tror DK-Hostmaster nu har fået øjnene op for at ting skal forbedres og rettes hurtigere.
Alene det sidste års tid er der sket en del forbedringer.
Jeg kan dog til dels godt forstå at de holdt en pause med rettelser mens de var i udbud, for hvorfor ofre en masse ressourcer på noget man risikerer at miste om 2-3 måneder?


Det må man da håbe. DK-hostmaster får ikke noget stående bifald af mig fordi de er begyndt at lave forbedringer. Det sker, sjovt nok, først når de kan mærke at lokummet begynder at brænde på.

Angelenglen (22) skrev:

Og som andre nævner, så brug pbs til betaling af domænerne, det er så meget lettere når man ikke skal røre en finger :-)


Det er jo, for guds skyld, ikke det jeg snakker om. Hurra at man kan tilmelde sig betalingsservice, men lige meget hvor fantastisk pbs er, udgår du ikke at skulle bruge dk-hostmasters side mindst 1 gang.

mibu (23) skrev:
Jeg skal da ikke afvise at DK Hostmaster kan gøre det bedre, alting kan vel forbedres, men alle dem der syntes det er så dårligt, burde måske lige huske på hvad der er deres vigtigste opgave, - at levere stabilt internet til alle danske websider, det være sig både private, offentlige og erhvervsliv.


Sidst jeg tjekkede leverede DK-hostmaster ikke internet til nogen som helst.

mibu (23) skrev:
Er der nogen der kan huske hvormange gange der har været svigt her? IKKE SÅ MEGET SOM ET ENESTE SEKUND, har der været udfald i den tid DK Hostmaster har administret, det er der nok ikke mange andre lande der kan prale af!


Hvor mange udfald har der været på Affilias administrerede TLDs?
Gravatar #25 - angelenglen
26. nov. 2008 14:05
UNA (24) skrev:
Sidst jeg tjekkede leverede DK-hostmaster ikke internet til nogen som helst.


Sandt at de ikke er en Internet udbyder, men det er da vigtigt at det Danske TLD er stabilt. Det er en del af at det Danske Internet opleves stabilt.
Om det var det #23 mente ved jeg ikke, men helt forkert er det nu ikke, at DK-Hostmaster spiller en rolle for hvor stabile de Danske domæner er.
Gravatar #26 - arne_v
26. nov. 2008 14:21
#10

Det burde stå helt klart for enhver efter debatten de sidste mange måneder, at DK Hostmaster har meget stor opbakning blandt domæne ejerne, mens web hoteller / registranter er delte.
Gravatar #27 - SmackedFly
26. nov. 2008 20:18
#23

Jeg tror langt de fleste lande har 99,9999% oppetid på deres DNS systemer. DNS er ret let at vedligeholde, jeg har endnu aldrig set en bind server crashe uden at der var defekt hardware (hukommelse i det her tilfælde) involveret.
Gravatar #28 - hmeco
26. nov. 2008 22:46
åhhhhh dotDK hvornår stopper de dog...

tror dotDK har ikke fattet budskabet.
"if it works, then don´t try fixing it"

det er så skide sjovt at se at 90% af komentar på deres site er annonyme..

snotDK eller jeg mener dotDK lad nu DKhostmaster være i fred.. hvorfor tror i de har "hostmaster" i dres navn. nok fordi de ved hvad de laver..

-meco
Gravatar #29 - rmariboe
27. nov. 2008 21:06
#24, "Hvor mange udfald har der været på Affilias administrerede TLDs?" << Ingen på TLDrne. Til gengæld har der været adskillige fejl hos de forskellige udbydere, som administrerer domænerne under dem. Det er ikke hændt for DK-ToastHamster.

Jeg håber da, at dotDK hermed er en saga blot, da jeg altid har været tilfreds med DK-Toastosv's tjenester, kontrolpanel osv. Jeg har omkring 15 domænenavne, som jeg har samlet i ét ID. Fungerer smertefrit, og med betaling pr. 5 år, PBS osv, er der slet ingen ko på isen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login