mboost-dp1

unknown

Direktør frifundet i sag om at have sendt spam

- Via Politiken - , redigeret af peter_m

Sø- og Handelsretten afgjorde tirsdag en sag om masseudsending af spam. En direktør for et konkursramt anpartsselskab stod anklaget for at have udsendt 1400 spammails, men det fik ham altså ikke dømt, da retten vurderede at det var selskabet og ikke direktøren der sendte de mange e-mails.

Sagen blev anlagt imod direktøren i 2005 af forbrugerstyrelsen da selskabet gik konkurs. Det var en person på freelance-basis tilknyttet selskabet der udsendte spammen, og det lagde retten vægt på i sagen.





Gå til bund
Gravatar #1 - milandt
24. jan. 2007 09:43
Måske skulle man starte et konsulentfirma som kan tage sig af at udsende spam for virksomheder, for på den måde at "holde deres ryg fri".. Det kunne der godt gå hen og være gode penge i.
Gravatar #2 - -N-
24. jan. 2007 09:45
Et eller andet sted, så er det også lidt plat at gå efter de små fisk som har sendte et mindre antal spam mails en enkelt gang. Selvfølge skal de have repremante, så det ikke bliver kutyme, men man burde sætte lidt ind over for dem der sender millioner om månede, de tjerner jo temmelig godt på at være nogle klaphatte. Jeg synes at have læst om en er sendte 4mio om månede med en gevinst på næsten 100.000,-. Man må sige at der er lidt et økonomisk incitamen for at spamme.
Gravatar #3 - Eiffel
24. jan. 2007 10:12
Det undre mig at han går fri. Som direktør er han ansvarlig for firmaet, og dets medarbejdere, også selv om de er freelance.

Jeg mener man skal gøre alt hvad man kan for at stoppe spam udseldelse fra DK. Det vil gøre email meget mere effektivt hvis man kan vide sig sikker på at når mailen kommer fra en DK server så er den legitim.

Personligt grey lister jeg udenlanske servere, mens danske servere er undtaget fra dette filter. Der er meget effektivt, og da 99% af alle de mail jeg modtager på den ene eller anden måde køre uden om min greylist oplever jeg næsten ikke nogen forsinkelse.
Gravatar #4 - Kian
24. jan. 2007 11:24
tjaaa... altså som direktør har man vel et overordnet ansvar - og det må man så stå ved og jeg giver #3 ret.

#2
jeg ser din pointe men det er jo en uholdbar løsning. Man bør ikke forskelsbehandle hvad enten det er store eller små firmaer. Straffen bør være benhård uanset firmaets størrelse.
Hvis man ser på det straffen kommer af så er skade jo lige stor - det er den samme: bare fordi et mindre firma sender spam ud gør det ikke spammen 'bedre' end hvis et større firma sender spam ud. Jeg mener at straffen bør udmåles efter det konkrete der ligger i spam og ikke efter firmaets størrelse, antal medarbejdere eller for den sags skyld hvor mange potteplanter der står i vinduskarmen.

// peter
Gravatar #5 - Sikots
24. jan. 2007 12:19
Strafferetsmæssigt går jeg heller ikke ind for forskelsbehandling.
Spam er spam og det er forbudt ved lov - så skal de ansvarlige også straffes.

Hvordan kan et selskab sende spammen? Der må være en eller anden som har trykket på knappen, af menneskeligt afkom... Den som har trykket på knappen, skal straffes.
Gravatar #6 - SEJ
24. jan. 2007 12:39
Er jeg den eneste som troede at det var Midtdata's direktør??? Jeg er da glad for at han ikke er sluppet billigt endnu.
Gravatar #7 - arne_v
24. jan. 2007 17:20
Det er almindeligt at det er firmaet som hæfter for de
ulykker de ansatte laver i arbejdstiden.

Sony har jo heller ikke henvist sagsanlæg for batterier til
de medarbejdere som faktisk har lavet dem.

I dette tilfælde er virksomheden bare gået konkurs.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login