mboost-dp1

Microsoft

DirectX 11 annonceres snart

- Via Fudzilla - , redigeret af Emil , indsendt af Avenger-

Der har været en del spekulation om, hvornår den næste udgave af DirectX vil komme, flere har gættet på, at det først vil ske i forbindelse med udgivelsen af Windows 7.

Nu ser det dog ud til, at gætteriet snart kan få en ende, da Microsoft, ifølge hjemmesiden fudzilla.com vil annoncere DirectX 11 til den kommende Gamefest 2008, som Microsoft afholder den 22.-23. juli.

DirectX 11 vil introducere en række nye funktioner, som blandt andet understøttelse af multitrådet rendering og en ny shader-type, Compute Shader, der skulle kunne udføre mere generelle beregninger.

Endnu er der ikke mange detaljer ude om DX11, men ifølge Fudzilla så skulle det være sikkert, at den ikke kommer til at understøtte raytracing.





Gå til bund
Gravatar #1 - Schrum
10. jul. 2008 10:23
Men.. Hvor mange spil understøtter alligevel DX10 endnu?

Og Crysis, ja gode gamle Crysis, man skal jo seriøst have en computer fra det ydre rum for at køre det i Extra High eller hvad det hedder :(

Men det bliver da spændende og se hvordan det kommer til at påvirke spillene :)!
Gravatar #2 - Dropz
10. jul. 2008 10:33
Synes godt nok også at det er lidt hurtigt - godt nok er DX10 ikke helt ny - men div. games er først begyndt at anvende det nu.

Nu må vi se - det betyder self. også ekstra salg af GFX kort mm :)
Gravatar #3 - manisto
10. jul. 2008 10:36
Så hvad er det her, en annoncering af annonceringen? :)

#2, det kan måske netop være dette der skal til for at få spiludviklerne hevet med fremad. Plus at man jo lige skal tænke på, at computerspil gerne er et par år undervejs, og man måske ikke lige har lyst til at skrive hele grafik-engine om, "bare" pga. en ny DirectX. Endvidere er der mange spil, der benytter sig af eksisterende, licenserede grafik-engines, som sikkert også har et par år på bagen, og derfor ikke understøtter det nyeste af det nyeste.
Gravatar #4 - fastwrite1
10. jul. 2008 10:45
ouch.. gad vide om mit nye GTX 280 kan køre DX 11?

Hvorfor er der egentlig ikke flere spil til DX10? Er det for svært at programmere til denne, eller er der for få der har kort der understøtter?
Gravatar #5 - .dot
10. jul. 2008 10:47
#4 - Den kan ikke engang køre DX10.1, så nej.

Desuden er grunden nok den lave udbredelse af Vista, så det er måske ikke lønsomt at lave en DX10 klient.
Gravatar #6 - sizanx
10. jul. 2008 10:48
Det ville være fedt hvis spiludviklerene også kigget på andet end DirectX, fx var OpenGL noget stort noget før i tiden... Hvis det ikke var for spil, havde jeg ikke Windows nu, Ubuntu 4 the win.
Gravatar #7 - pleuph
10. jul. 2008 11:09
#6, id Tech 5 skulle angiveligt benytte OpenGL, og de regner i hvert fald selv med at den bliver bredt licenseret.

http://en.wikipedia.org/wiki/Id_tech_5

Jeg tror også den ringe udbredelse af Vista har en del at sige i forhold til Dx10 spil. Fx fik folk jo hurtigt fundet ud af at bruge Dx10-effekter i Crysis på Xp og Dx9.
Gravatar #8 - RMJdk
10. jul. 2008 11:11
Nu løj de jo også lidt om DirectX 10, det kunne ingenting som ikke kunne gøres i Dx9, selvom de sagde det, ydelsen var meget dårligere i dx10 selvom de lovede bedre ydelse.

Måske directx 11 faktisk holder hvad den lover :) og er mere end en stor gimmick.
Gravatar #9 - iMan
10. jul. 2008 11:14
Håber jeg kan implementere det i TinyXP:/
Gravatar #10 - Onde Pik
10. jul. 2008 11:25
#8

Det er jo ikke rigtigt. DX10 bød blandt andet på shadermodel 4.0 og geometry shading. Det medfører en masse ting som var teknisk umuligt i DX9.(native altså)

Desuden er det ikke langsommere kig på tech specs på hhv. shadermodel 3 og 4. Det er hurtigere i de sitiuationer hvor man ydnytter den nye shadermodel eller nye features.

Bare fordi dit Crysis ikke gør den store forskel betyder det jo ikke at DX10 er langsommere og ikke kan mere. Det handler bare om at spilne skal ydnytte det først!
Gravatar #11 - iamjesse
10. jul. 2008 11:41
OpenGL kan stort set alt hvad DX10 kan, hvorfor bruger så få det så?
Gravatar #12 - fastwrite1
10. jul. 2008 11:55
#4 - hvis du mener at den ikke kan køre directx 10.0 tager du fejl.

Men du skriver godt nok 10.1? Var det 10.1 du mente?

Og hvad er 10.1 ? Er det bar en driverupdate?
Gravatar #13 - pleuph
10. jul. 2008 12:24
"12, Mon ikke han mener 10.1 når det er det han siger ;)

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Directx_10.1
Gravatar #14 - madsl
10. jul. 2008 12:34
Vi husker vel alle da DX10 kom ud og vi kom fra Halo 1 til Crysis ikk?

http://www.winmatrix.com/forums/index.php?showtopi...

Og det var sjovt hvordan det hele var Fake, altså det første med Flight Simulator var et Photoshop job, AOC kunne også gøre det i DX9 og samme med Crysis.

Når en public DX11 demo kommer ud skal man nok tage det med et gram salt.
Gravatar #15 - NioBe
10. jul. 2008 13:19
#14
Engtlig ret vildt hvor meget et program kan gøre forskellen, også er det ikke engang et kæmpe program.
Gravatar #16 - Psykocyber
10. jul. 2008 13:25
#14. Det billede har aldrig skulle vise DX10's muligheder. Det var som >pcplayer sagde det, en koncept tegners våde drøm.

Samt ser det også ud som om du har misforstået ideen med DX en hel del. Det eneste DX garanterer er at man kan bruge grafikkortet til at lave beregninger. Intet andet.
Resten er programmørernes og grafikernes arbejde.
Gravatar #17 - Svupper
10. jul. 2008 15:00
har det overhovedet nogen betydning? efter hvad jeg har set, så existere direct x 10 slet ikke. Det er kun programmet som siger: du har ikke direct x 10. du MÅ ikke vælge den højeste indstilling.

Det er programmet som bestemmer om Direct X 10 giver bedre grafik. Hvilket det selvfølgelig får penge for fra Microsoft.

Hvad synes i ?
Gravatar #18 - Psykocyber
10. jul. 2008 17:18
At folk der bruger DX10 ikke får penge fra MS...

Det er ikke DX der skaber en flottere grafik, det giver bare nogle bedre værktøjer til programmørerne og kan give bedre ydelse ved formindskning af overhead.
Gravatar #19 - byteeater
10. jul. 2008 17:42
#18 Men hvis det skal udbredes og hvis man vil imponerer så var det måske en god idé at dem der har udviklet DX10 og viste hvad man kunne presse ud af det - giv os noget rigitg real time eyecandy som viser at man virkelig udnytter DX10 værktøjer.

På samme måde mener jeg Microsoft kunne bidrage mere til udbredelsen af bedre design når det gælder PC kabinetter.
Gravatar #20 - AenimA
10. jul. 2008 18:22
#19

Hvilket måske mere er et område for hardwareudviklerne, og ikke software firmaer som MS.

Men du skal ikke høre mig klage, hvis MS skulle være med til at udvikle nogle hardwarestandarder for kabinetter og, ikke mindst, bedre modul-opbygget hardware. MS er et af de meget få firmaer, der har indflydelse nok til at skabe en standard indenfor det meget fragmenterede PC markede. Hardware er bare ikke rigtig deres speciale.

#on topic

Alle nyere Nvidia grafikkort (8800 - 280) understøtter op til og med DirectX10.
Alle ATI grafikkort fra HD3xxx og opefter understøtter DirectX10.1

DirectX 10.1 er en mindre opdatering til DirectX10, der især tilgodeser nogle specifikke features, såsom globalt lys og shader AA rutiner/blending.

DirectX 11 bliver kun annonceret - indtil videre skal den først blive udgivet sent 2009 (iflg. kilden).
Gravatar #21 - -N-
10. jul. 2008 18:48
#4 Directx er et instruktionssæt, så gpu skal undersøtte instruktionerne for at kunne udføre dem, lidt ligesom med mmx, sse, 3dnow og 64bit udvidelserne i 80x86 arkitekturen.

#20 jep o derudover tager det for det meste et års tid før der begynder at komme spil, for folk skal først have gfxkort der understøter det.
Gravatar #22 - themuss
10. jul. 2008 21:03
#3 skrev
#2, det kan måske netop være dette der skal til for at få spiludviklerne hevet med fremad.
Nej, det der skal til er en Windows-version folk gider opgradere til.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login