mboost-dp1

unknown

Dell sagsøgt for bevidst salg af defekte laptops

- , redigeret af The-Lone-Gunman

En flok canadiere har valgt at sagsøge Dell for bevidst at have solgt dem defekte laptops.

Sagen drejer sig ikke om defekte batterier, som ellers har været årsag til de seneste problemer for, blandt andre, Dell.

Søgsmålet omhandler, hvorvidt Dell bevidst har solgt laptops, som overopheder. De sagsøgende canadiere mener, at Dell bevidst har solgt laptops velvidende, at bundkortet ville ødelægges af gentagne tilfælde af overophedning.





Gå til bund
Gravatar #1 - kordox
23. jan. 2007 22:38
Hvorfor skulle Dell gøre det? Hvad vil de få ud af at gøre sådan noget?
Gravatar #2 - Onde Pik
23. jan. 2007 23:02
#1

Nogle firmaer... som f.eks. Microsoft behøver ingen anden motivation end ondskab!


;)
Gravatar #3 - drbravo
23. jan. 2007 23:13
Hvis det er dyrere at rette fejlen end at lade som ingenting kan det betale sig at lade fejlen være.
Gravatar #4 - Xill
23. jan. 2007 23:14
.. he #2 .. #1 nok mere det at de mister penge hvis de laver noget og vælger ikke at sælge det.

mange købere vil jo ikke have et problem før efter et par år, og der efter er det jo ikke dell der har et problem

så nej .. de har ikke bevidst lavet den fejl .. men efter at have lavet den ikke gjort noget ved den.
Gravatar #5 - brislingf
24. jan. 2007 00:51
minder meget om compaqs berømte presario serie 5861, de sendte 300.000 på markedet med produktions fejl... nåede kun at se de første 20.000 ryge afsted til pchjem løsning igennem en større dansk IT forhandler.. tog 6 måneder for fejlene var rettet :/
Gravatar #6 - themuss
24. jan. 2007 01:01
75GXP aka The Deathstar springs to mind...
Gravatar #7 - mech0z
24. jan. 2007 01:12
Nå det var da ikke så godt :D

Jeg har for 1½ mån siden købt min Dell Inspiron 6400 her i Canada hvor jeg befinder mig, jeg har dog ingen problemer overhovdet :P udover alt deres junk software.. men ser frem til Vista snart :P
Gravatar #8 - brislingf
24. jan. 2007 01:14
#7
Hvad laver du egentligt i canada ?
Gravatar #9 - Xill
24. jan. 2007 02:26
#8
arr canada .. ja der kan man da ikke holde ferie .. !?
Gravatar #10 - mech0z
24. jan. 2007 04:47
#8 9

Jeg bor i Whistler og står på Snowboard når jeg har tid :) vi har jo over 9 meter snefald indtil videre ... ville lige have en pause inden jeg hopper videre på udd.
Gravatar #11 - Mion
24. jan. 2007 06:48
nok derfor de er solgt til canada, man regnede med det var så koldt deroppe at de ikke overophedede..

Hvis man tager et generelt syn på bærbare til bilige penge, altså de billige mærker, så har der været utallige eksempler på bærbare som overopheder, i et slemt eksempel fra medion, byggede man en stand, til under den bærbare, hvor der var 2 store blæsere i.

De har da også vist at det de har lavet var noget værre hø, der skal ikke meget produktudvikling til det.

tror generelt at folk i udviklings afdelingen lader ting gå igennem i håb om at det nok går, da man ikke skal omudvikle igen. ikke sikkert ledelsen ved noget om de handlinger.
Gravatar #12 - Rhazeal
24. jan. 2007 07:18
Man kan faktisk spare en utrolig mængde penge på produktudviklingen ved at springe let hen over test-fasen. Det er her fejlene bliver opdaget, og designet skal laves om.

Ret sjovt - Går i klasse med 2 personer som bruger MacBooks, hvilket har givet dem begge problemer. Har selv aldrig haft problmer med mine HP bærbare. De påstår dog til stadighed at deres computere er mere stabile og effektive ;)
Gravatar #13 - pic
24. jan. 2007 07:19
ødelægge staves med to gange g...

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=0&S...
Gravatar #14 - moulder666
24. jan. 2007 07:54
Ok, hvis det passer at de bevidst har solgt defekte labtops, skal de da sagsøges langt ind i næste liv! Der findes ikke noget værre end defekt hardware, og folk der er så ligeglade at de tænker "Nåja, det er der nok ingen der bemærker.." burde....et eller andet meget grimt!
Gravatar #15 - sonicwave
24. jan. 2007 09:04
Nu har jeg selv en af de berørte modeller (en Inspiron 5150), som jeg købte i september 2003. Efteråret 2004 begyndte den så at have problemer med at genkende begge ram-moduler, problemerne blev værre, og endte med at jeg fik skiftet bundkortet på reklamationsretten sommeren 2005. Efteråret 2006 fik den så problemer med at den gik ned ved selv små rystelser, og tit havde problemer med at starte op - hvilket endte med at den slet ikke ville starte overhovedet.

Ifølge Dells eget forum var dette et ret kendt problem - og nogle amerikanere har endda vundet et Class Action søgsmål, der udvider garantien på netop de nævnte modeller.

Efter et par måneders diskuteren frem og tilbage med Dell fik jeg dem endelig overbevist om at der ved den tidligere udskiftning var påløbet ny garanti/reklamationsret på bundkortet, og fik det skiftet gratis for et par uger siden...

Om det var bevidst at de solgte den defekt ved jeg ikke, men de er tydeligvis ikke glade for efterfølgende at indrømme at modellen har nogle ret alvorlige designfejl - bl.a. mht en dumt placeret tap på et dæksel der støder imod en komponent på bundkortet og den nævnte overophedning.
Gravatar #16 - syrinx.dk
24. jan. 2007 09:51
Kender det godt... Min Inspiron 6000 bliver også hammervarm, ikke mindst pga. ATI-grafikkortet. Den har dog en indbygget funktion som drosler ned når det bliver for hedt, hvilket så igen betyder at når jeg laver musik - som er ret processor-krævende - går den nærmest i stå så jeg skal holde pauser hele tiden... Har sgu overvejet at anskaffe en stationær til formålet i stedet....

Var ved at glemme at nævne at jeg har haft den i ca. to år uden at noget er brændt af/andre problemer...

Apropos indlægget forleden om flash-hd'er glæder jeg mig til at få sådan én i - kan være det kan afhjælpe lidt...
Gravatar #17 - mew
24. jan. 2007 12:02
En blæser samler støv og skal rengøres jævligt.
Intel`s GHz salgbarhed, gav jo et øget varmeforbrug (på daværende tidspunkt)
At Dell bruger 2-3 klasses noname komponenter, er jo ikke noget nyt, det bruger andre jo også (HP, Compac, Acer,mm)
Gravatar #18 - luuuuu
24. jan. 2007 15:12
#1

quote fra fight club:

Narrator: A new car built by my company leaves somewhere traveling at 60 mph. The rear differential locks up. The car crashes and burns with everyone trapped inside. Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.
Business woman on plane: Are there a lot of these kinds of accidents?
Narrator: You wouldn't believe.
Business woman on plane: Which car company do you work for?
Narrator: A major one.
Gravatar #19 - themuss
24. jan. 2007 17:09
#18 Pjat med dig, der er INGEN hardware-firmaer, der REGNER med defekt hardware, det ville jo være dyyyybt amoralsk...

If X is less than the cost of a recall, we don't do one.
Totalt yndlingsbemærkning
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login