mboost-dp1

Flickr - dweekly

Dell sagsøgt for 2,9 milliarder kroner

- Via The Register - , redigeret af Net_Srak

I USA er Dell blevet sagsøgt for et beløb på ikke mindre end 500 millioner dollars, eller lige over 2,9 milliarder kroner. Årsagen er ikke fejl på produkter eller lignende, men en sag om ligestilling i virksomheden.

Sagen er rejst af fire tidligere ledende medarbejdere, alle kvinder, der arbejdede for Dell i HR-afdelingen. Kvinderne mener, at firmaet systematisk har diskrimineret medarbejdere på baggrund af køn og alder.

Anklagerne tager udgangspunkt i en netop overstået fyringsrunde, hvor 10 % af Dells arbejdsstyrke blev fyret, hvilket svarer til 8.800 ansatte. Blandt de fyrede mener anklagerne, at Dell fortrinsvist har gået efter kvinder og personer over 40 år.

Sagen er et såkaldt fælles søgsmål, der gør det muligt for tusinder af tidligere medarbejdere at tilslutte sig sagen.





Gå til bund
Gravatar #1 - kg
3. nov. 2008 16:42
hmmm.... der må være en vis ironi til stede hvis de vandt... og dell var nødt til at skære for 2,9 milliarder kroner flere stillinger ned.

"hvis vi skal fyres, skal alle andre også!"

(jo, forskelsbehandling er ikke fedt når det gælder nedskæringer, men hvis de vinder, skæres der jo nok yderligere ned)
Gravatar #2 - BattY
3. nov. 2008 16:46
Er der da noget galt i det? Er diskrimination da ulovligt, eller hvad? :o
Gravatar #3 - madeinrussia
3. nov. 2008 17:01
#1 enig, det vil ihvertfald hive firmaet yderligere ned, hvis de mener at kvinder er så gode så find et andet job :P
Gravatar #4 - fidomuh
3. nov. 2008 17:01
Blandt de fyrede mener anklagerne, at Dell fortrinsvist har gået efter kvinder og personer over 40 år.


Jeg tror at de fortrinsvist er gaaet efter dem der er nemmest at undvaere.
At det saa er kvinder over 40, er vel ligemeget?

Jeg hader feminister.
De tuder os altid oerene fulde om at de vil ligestilles, men hver gang man saa fyrer en kvinde skal man vaere bange for at de nu ikke tror paa man har fyret hende fordi hun er dum som lort -.-

Det er fandme vaere end religioese nogen gange -.-

*Note: Hvis Dell har fyret dem blot fordi de er kvinder, saa skal Dell betale erstatning.
Hvis ikke, saa skal samtlige retarderede sure kaellinger betale erstatning til Dell .... -.-
Gravatar #5 - engfeh
3. nov. 2008 17:06
<sexism>
Selvfølgelig! Kvinder hører da ingen steder hjemme i en IT-virksomhed. Den slags har de ingen forstand på. Højdepunktet af kvindelig teknisk formåen er hvis de kan finde ud af at betjene et komfur og en vaskemaskine!
</sexism>

Bortset fra det er jeg ret enig med #4. Selvfølgelig skal de ikke fyres fordi de er kvinder, men hvis det var sådan at de kvinder generelt var dårligere end mændende var det selvfølgelig dem der skulle fyres. Deres køn er i den sammenhæng fløjtende ligegyldigt.
Gravatar #6 - Zortje
3. nov. 2008 17:26
Det burde da være op til Dell hvem de vil have ansat... suk...
Gravatar #7 - madeinrussia
3. nov. 2008 17:27
#5 jeg har forresten hørt at deres fødder er så små pga. udviklingen, så de kan stå tættere på de 2 ting ;)
Gravatar #8 - Niversen
3. nov. 2008 17:34
doggy style: fordi hun kan vaske gulvet imens
Gravatar #9 - Izaaq
3. nov. 2008 17:43
Hvis jeg var diktator hos Dell og indså at jeg skulle afskaffe nogle folk for at stramme op på økonomien, hvor ville jeg så fyre folk?

I udviklingen? I Produktionen?

Nej, jeg ville nok fyre folk i HR (hvad laver de overhovedet?), i salg og marketing, i 'kundepleje'-funktioner og alle de andre 'bløde' steder i organisationen og samle kræfterne i deres kerneområde: Teknologi, produktudvikling og produktion.

Hvor er det lige, at der er mange kvinder, der arbejder? I produktudvikling eller i HR?

Jeg kan se en sammenhæng her :p

Hurra for feminister!
Gravatar #10 - duppidat
3. nov. 2008 17:46
Det ville være morsomt hvis ikke at de nogengange vandt, og ikke spildte så mange skatte dollars på de skide retssager :(

Kan kun tilslutte mig de øvrige folk ;)

#9 HR er faktisk lige så (Hvis ikke mere vigtigt) end noget af det andet :P Tror det meste af produktion og udvikling bliver foretaget af Intel, AMD, Nvidia osv osv osv...

Men tja, det er måske bare pga folk over 40, og måske specielt kvinder over 40, har mistet deres touch og innovation?

Young blood!
Gravatar #11 - Silas
3. nov. 2008 18:11
Jeg havde da gjordt det samme hvis jeg var direktør i Dell.
Kvinder skal hele tiden opmærksomhed og så snart der er det mindste galdt melder de sig syg i 2 uger.
Gravatar #12 - arne_v
3. nov. 2008 18:58
#11

Ikke i USA !
Gravatar #13 - Bada
3. nov. 2008 19:06
Jeg syntes at sådan et søgsmål er en joke. Hvad interesse ville Dell have i at fyre kvinder, bare fordi at de er kvinder?
Gravatar #14 - f-style
3. nov. 2008 19:12
kan være dell var gået væk fra at lave kaffe. så er det jo klart kvinderne ikke har nogen opgaver længere :P
Gravatar #15 - Davers
3. nov. 2008 19:17
Har ikke rigtig nogen kommentar...Det er irriterende med sådanne søgsmål, men jeg har denne sætning:

Kvinder og teknik, er grunden til panik!
Gravatar #16 - MTK
3. nov. 2008 19:28
Når man læser kommentarerne herinde, lyder det til at der rent faktisk godt kunne være noget om sagen.
Gravatar #17 - searchia
3. nov. 2008 19:35
Min mening om Ligeret
Kvinder skal havde ligeret skal de havde det på alle område så som Værnepligt og sådan noget. Det kan jo ikke kun tage det gode og lade det dårlig være.
Gravatar #18 - Izaaq
3. nov. 2008 19:51
#10
HR er faktisk lige så (Hvis ikke mere vigtigt) end noget af det andet :P Tror det meste af produktion og udvikling bliver foretaget af Intel, AMD, Nvidia osv osv osv...

Angående HR: Jeg søger i øjeblikket job flere steder. Mange af stederne skal man igennem en HR-afdeling, som bare forhaler sagen 1-2 uger.

Ens ansøgning (jeg er eneste ansøger til jobbene, da mine kompetencer er ret specifikke og jobannoncerne har hængt der i op til et halvt år, da der ikke er flere ledige i Danmark) skal først 'behandles' af HR. Hvad de laver, må guderne vide, men på et eller andet tidspunkt, når ansøgningen har rumsteret i HR 1-2 uger, så ryger den til afdelingslederen, som indkaler mig til en samtale. Så kommer der en HR-ansat med til samtalen, som sidder og spørger abstrakte spørgsmål om "ens perfekte leder" osv, og jeg og afdelingslederen sidder og kigger lidt rundt i luften og venter på at showet er overstået, så vi kan diskutere de hårde detaljer.

Angående produktudvikling: Det er rigtigt at AMD/Intel/Nvidia/ATI osv laver chipsene, men med produktudvikling mener jeg at skrue et produkt rigtigt sammen. Chassis, motherboard, montere skærm rigtigt i, wiring, knapper osv osv.
Gravatar #19 - Daniel-Dane
3. nov. 2008 20:03
searchia (17) skrev:
Min mening om Ligeret
Kvinder skal havde ligeret skal de havde det på alle område så som Værnepligt og sådan noget. Det kan jo ikke kun tage det gode og lade det dårlig være.
Jeg vil så udvide den og mene, at værnepligten skal væk. Det er jo win-win, siden de så kun får folk, der gider ind.*

(*Dette er en henvisning til en kommentar fra en militærprofessor af en art, der fortalte for nogle dage siden, at værnepligten skader mere end gavner)
Gravatar #20 - nerdgirl.dk
3. nov. 2008 21:22
Jeg kender flere kvinder der er nøjagtig lige så hardcore som deres mandlige kolleger... hvis ikke mere, så skal vi ikke lige lukke luften ud af de fordomme?

Gravatar #21 - madeinrussia
3. nov. 2008 21:29
#20 Hey, lad mig gætte.. eller nej behøver ikke:P du ER en kvinde, hold da op overraskende, det beviser faktisk bare at kvinder ikke har en skid humor, fordi ingen her har lukket fordomme ud :) - nogen sjove ting, eller forklaret at det lyder mærkeligt, men du kan jo joine retsagen..
Gravatar #22 - smeden
3. nov. 2008 21:38
Når små mennesker skal skjule deres mindreværdskomplekser kan de jo altid hakke på kvinderne
Gravatar #23 - procrastinator
3. nov. 2008 21:48
#21 Du har ret i at de tilsyneladende "fordomme" der er blevet lukket ud her hovedsageligt er ren humor, men diskriminerende jokes har ofte den ulempe at de ofte forårsager en diskriminerende tankegang, selvom det på ingen måde var intentionen hos afsenderen. Jeg siger dermed ikke at jeg er imod den slags, men det er vigtigt at det bliver tydeliggjort at det er sagt i spøg, og at det skal ses i den kontekst.
Gravatar #24 - fidomuh
3. nov. 2008 22:03
#23

Nej.
Det er vigtigt at folk tager sig lidt sammen og ser paa fakta og laere at fatte en joke.

De fleste jokes har et gran af sandhed i sig, isaer dette.
Kigger man paa opdelingen af koen i IT-segmentet, saa er der en stor overvaegt af maend.
Herefter kigger man paa tidligere tiders diskrimination.

Dette kan snildt foere til en situation hvor kvinder *er* *generelt* underlegne i kvalifikationer.
Som man ser paa langt de fleste jokes, saa handler det netop om den generelle opfattelse, som sagtens kan vaere sand.

At det saa ikke er *fordi* de er kvinder, men grundet tidligere *situationer*, er ikke relevant for resultatet.

Med det sagt, saa er de her jokes jo kun sjove saalaenge kvinder foeler sig saa stoedt af dem.
"Foeler man sig truffet", tvinges man jo naermest til at sige :P

#20

Og jeg kender uendeligt mange flere maend som er "hardcore" end jeg kender kvinder, saa lad os bare lukke lidt luft ind i fordommene.

Eller skal vi forholde os til fakta fremfor at forsoege at "modebevise" daarlige jokes med noget der er ufatteligt irrelevant? :)

Du burde naermere have sagt at du *selv* er god til "IT" og bruger linux.
As in, fakta, ikke "min far er staerkere end din far"-argumenter, samt en udmelding der viser at du er ligeglad med usande jokes. :)
Gravatar #25 - Zombie Steve Jobs
3. nov. 2008 22:15
#24 Du mener vel, at der er mænd med stor overvægt i it-segmentet?

Well, der er nok en grund til at kommentaren er sådan her, er og der er en grund til at kvinder besidder de fagrupper de gør. Det har, i min mening, ikke en brille med kvinder at gøre, men det handler om idéen, forestillingen, overbevisningen, illusionen etc etc om, hvad kvinder er og kan.

Det skal nok ændre sig på et eller andet tidspunkt.

#17 Du har ikke været soldat, kan jeg næsten regne ud.
Gravatar #26 - Vaedderen
3. nov. 2008 22:24
Latterlig retssag, det er da mærkeligt at de skal bruge deres egen vedvarende midtvejskrise på en retssag.
Jeg går ud fra det er nogle lækre damer vi har med at gøre, for hvilken overvægtig/middelaldrende kvinde ville have fået arbejde i en IT virksomhed :D
Gravatar #27 - KaW
3. nov. 2008 22:27
Tanghaar (25) skrev:
#17 Du har ikke været soldat, kan jeg næsten regne ud.


Uanset om han har er vel i grunden ligemeget, det er da fuldstændigt urimeligt at tvinge et køn til at gøre noget mens de andre går fri.
"Jaja men du kan altid være militærnægter" kan jeg næsten høre dig sige. Men så bliver man stadigvæk tvunget i job.

Det næste argument jeg plejer at høre er "Folk der har aftjent værnepligt er mere attraktive for erhvervslivet", dette kunne jeg ikke helt argumentere imod før jeg så en flok MI6 soldater der ikke kunne få job.

Jeg håber snart det bliver afskaffet.
Gravatar #28 - Leonhard
3. nov. 2008 22:50
Ikke for at lyde som en kvindehader, men Dell er nok gået efter medarbejdere, hvis jobfunktion ikke har været essentiel for virksomhedens fremtidige drift, at kvinder og ældre så udgør en stor del af dem der ikke er meget værd, er hver enkelte individuelle persons skyld, og ikke Dells.

Sagsøg Gud istedet, ligestilling hander om at blive vurderet på samme grundlag, ikke om at alle statistikker skal vise 50/50.
Gravatar #29 - Wdoc
3. nov. 2008 22:58
går faktisk ind for ligestilling ... men sgu også for at virksomheder ikke skal skyde sig selv i foden .. man fyre dem som man lettest kan undvære for at overleve den nuværende .. vist det bliver forbudt kan man lige så godt lukke og slukke og fyre alle sammen på engang

for dem som klager over at mænd og kvinder kan det samme og derfor burde der være total ligestilling ... ja mænd og kvinder kan mange af de samme ting men på nogen områder vil det altid være forskel ... vist de absolute vil have ligestilling så få det inden for sport først så de kan bevise det kan det samme på alle områder (ja sport of IT høre ikke sammen men viser at der faktisk er forskel da vi er bygget forskellig)
Gravatar #30 - Zombie Steve Jobs
4. nov. 2008 00:12
#27 Synes ikke du kan bruge værnepligten som et argument for, at vi ikke skal have ligestilling. JA, værnepligten er sgu da lam, specielt i nuværende form, og nej, den er ikke tidssvarende, men tusindvis af andre mænd har været i hæren og overlevet. En del er blevet, på trods af, at de som udgangspunkt ikke gad.
Yderligere synes jeg det lyder lige lovligt tudeagtigt og egoistisk. Hvis du ikke kan klare de latterlige 5 måneder, eller hvad det er nu, well, tough shit. Og den med attraktiv for erhvervslivet, he, det tror jeg ikke en skid på.

#29 Nej, sport og IT har ikke en meget med hinanden at gøre, så hvorfor blander du det sammen? Mænds (nogle mænds, anyways) større fysiske fremtoning giver dem fordele overfor kvinder i de fleste sportsgrene, men det er sgu da lidt absurd, at drage de paralleler - at kvinder er nødt til at kunne slå mænd i sportsgrene, før du vil give ligestilling. WTF? Det siger sgu da intet om et menneskes evner som fysiker eller programmør eller wtf, at de er fysisk overlegne.

Kan du bevise dig selv i et lille rask slagsmål? Hvor høj er du? Hvad vejer du? Hvis du ikke kan tæve mig i x så er ud bare en scrawny lille pussy? Bor du i Bayern, anno 1936?

Den her tråd er generelt lidt neder.





Gravatar #31 - Wdoc
4. nov. 2008 00:51
#30 vist du læste det sidste jeg skrev var hele pointen at mænd er bygget forskelligt og den fysiske fremtoning er forskellige .. så hvad der er en økonomisk beslutning bliver anklaget for at være diskriminering fordi man helst vil beholde dem som har lettest ved at udføre fysiske opgaver
Gravatar #32 - ostelarsen
4. nov. 2008 06:46
#9

Jeg tror du har fuldstændig ret! Det er præcis den vej rundt det hænger sammen!
Gravatar #33 - Esmurf
4. nov. 2008 07:47
Nu var jeg i Dell da de store fyringsrunder var i gang og det er ikke min fornemmelse at dell diskriminere. Det blev nedlagt mange stabsfunktioner som ikke længere fandtes nødvendigt og det var så tilfældigvis kvinder. Man kan jo ikke så godt afskedige chief engineer hvis man stadigt vil lave maskiner.
Gravatar #34 - MEGAMASTER4000
4. nov. 2008 07:52
Hvis de ikke kan lide kvinder, havde de nok ikke ansat dem i første omgang.
Gravatar #35 - Hald
4. nov. 2008 07:58
#34 alle kan lave fejl.. Dell forsøger vel bare at rette op på det..

Og med den kommentar mener jeg på ingen måde at kvinder er dårligere til at arbejde end mænd, tværtimod, jeg arbejder i et IT miljø hvor der er overraskende mange kvinder, og de er meget dygtige til deres arbejde, det er rart med en godt blandet flok, det holder også den sjofle lamme håndværker humor godt nede. + vi oftere får kage! :-)
Gravatar #36 - ktg
4. nov. 2008 12:32
plz (5) skrev:
<sexism>
Selvfølgelig! Kvinder hører da ingen steder hjemme i en IT-virksomhed. Den slags har de ingen forstand på. Højdepunktet af kvindelig teknisk formåen er hvis de kan finde ud af at betjene et komfur og en vaskemaskine!
</sexism>

Du skal se, Dell havde sikkert en form for kantine ordning :)

I mine øjne ser det søgsmål altså fuldstændig latterligt ud. Knap 9000 personer bliver fyret, og 4 af dem mener de blev fyret fordi de er kvinder? Ej helt ærligt....

Dog mener jeg at det er primitivt at nogle mænd bliver forfordelt, bare fordi de er mænd, men det går også den anden vej. Politikere der mener vi skal stemme på kvinder fordi de er kvinder, firmaer skal tvinges til at tage imod kvinder og at kun mænd skal i militæret er ting jeg synes er omvendt ligestilling, men det bliver der ikke sat fokus på!

Kvinder bør hyres pga deres evner, og kvinder skal fyres pga mangel på samme, lige så vel som mænd. Mit bud er at kvinder stadig foretrækker langt mere bløde fag, så når en kvinde bliver fyret fra en højere stilling/mere teknisk branche, så er der langt mere fokus på det.
Gravatar #37 - searchia
4. nov. 2008 14:52
#17 Du har ikke været soldat, kan jeg næsten regne ud.


er lidt for ung til det
Gravatar #38 - arne_v
4. nov. 2008 15:23
#diverse platheder

Der er vist ingen grund til at undre sig over så få kvinder der er i den danske IT branche.

Gravatar #39 - fidomuh
4. nov. 2008 15:36
#38

Der er da heller ingen der undrer sig, som du kan se paa de gode jokes?

BWAHAHAHAAHAHAAHAHAH!

"I kill my self!" :D

Men kvinder maa ku tage en joke, ligesom alle andre.
Hvis der ikke maa jokes med deres tekniske formaaen, saa er de sku ikke velkomne anyway :)

Lidt ligesom negere, tyrkere, pakistanere, muslimer, kristne, nazister - kan de ikke tage en joke, har de intet at goere i vores samfund :P
Gravatar #40 - arne_v
4. nov. 2008 15:55
#39

Det er en ret almindelig holdning hos svage mennesker som kompenserer for deres svaghed ved at moppe dem der er endnu svagere.

"Det var bare en joke"

Men det er ikke *bare* en joke. Når det bliver systematisk, så er det mopning.
Gravatar #41 - fidomuh
4. nov. 2008 18:25
#40

Det er en ret almindelig holdning hos svage mennesker som kompenserer for deres svaghed ved at moppe dem der er endnu svagere.


Det er ikke mig der kalder andre for svage.
Jeg er skam blevet mobbet hele mit liv, det samme gaelder min lillesoester og stort set alle andre jeg kender.

And guess what? Jeg kan godt tage en fucking joke.
Jeg kan se det morsomme i mine egen fejl.
Jeg kan godt taale at andre udpensler dem.

Hvis folk derimod siger noget som ikke er sandt, hvorfor saa blive sur?
Det er umaadeligt nemt at modbevise det, saa hvorfor spilde energi paa det?
Hvorfor ikke bare se det morsomme i det?

Nej, jokes kan fint vaere systematiske, og mobning kan fint vaere usystematisk.

Forskellen paa en joke og mobning, er intentionen.
Hvis jeg siger at "kvinder kun boer staa i et koekken", saa er det en joke fordi jeg selvfoelgelig ikke mener at det er saadan, samt at jeg griner *med* kvinden der omtales.

Det er forskellen, med en joke forsoeger man ikke at mobbe eller saare andre, man goer det for morsomhedens skyld.
Mobning er noget der goeres for at more sig paa andres bekostning og saarede foelelser.

Og jo, det er *bare* en joke.
Som med saa meget andet, saa er "vend den anden kind til" det bedste "forsvar" imod mobning og jokes.

Specielt med noget som "kvinder og IT", saa er det dybt latterligt at kvinder *STADIG* ikke kan taale en fucking joke om emnet.
Jeg kunne forstaa det hvis der stod 1965 paa kalenderen, men det goer der ikke.
Der er kvinder paa IT uddannelserne, der sidder kvinder i alle mulige faggrupper.
Gravatar #42 - arne_v
9. nov. 2008 14:54
fidomuh (41) skrev:

Nej, jokes kan fint vaere systematiske, og mobning kan fint vaere usystematisk.

Forskellen paa en joke og mobning, er intentionen.


Systematik beviser intention.

fidomuh (41) skrev:

Det er forskellen, med en joke forsoeger man ikke at mobbe eller saare andre, man goer det for morsomhedens skyld.
Mobning er noget der goeres for at more sig paa andres bekostning og saarede foelelser.


Det er grundliggende forkert.

Det drejer sig om hvordan dem det går ud over føler det. Det er bedøvende liggyldigt hvorvidt dem der mobber synes det er morsomt.

fidomuh (41) skrev:

Som med saa meget andet, saa er "vend den anden kind til" det bedste "forsvar" imod mobning og jokes.


Jeg er ikke i tvivl om at folk der mopper synes at det er mere sjovt at deres ofte vender den anden kind til end at de bliver hevet i retten.

Men ...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login