mboost-dp1

unknown

Debitel dømt for at spamme mobil og e-mail brugere

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

Debitel sendte i 2003, i forbindelse med at TDC opkøbte dele af Telmore, 12.000 SMS’er og 40.000 e-mails til Telmore kunder. Her spurgte de, om man var glad for, at Telmore var blevet til TDCMore og opfordrede i den forbindelse folk til at skifte til Debitel’s Smarttalk, hvor man ved tilmelding endda fik 100 kroners taletid oveni.

Det har retten nu takseret til en bøde på 2 millioner kroner. Dette er en fordobling af den bøde, Forbrugerombudsmanden havde pålagt Debitel i første omgang.

Debitel syntes, bødestørrelsen er helt ude af proportioner og har allerede anket til højesteret.





Gå til bund
Gravatar #1 - [BC]ravn
15. mar. 2005 07:14
Først en million i bøde, så anker det -> 2 millioner i bøde. Så prøver de så at anke igen -> 3 millioner i bøde?

Derudover synes jeg, at det er helt iorden at de er blevet dømt, da men lige så godt kan starte med at lægge en hård linie mod (danske) spammere.
Gravatar #2 - Mort
15. mar. 2005 07:16
Det var da også noget af en slyngelstreg de lavede dengang. De burde have vidst at de ikke ville slippe ustraffet fra at gøre det, så man må formode at de havde regnet med at det prismessigt kunne betale sig blot at betale den bøde de ville få.
Gravatar #3 - ZkiiFreak
15. mar. 2005 07:28
Så kan de satme lære det! Det er vist ikke for ingenting de bliver kaldt for DEBILtel. Har selv haft dem i flere omgange (STOR fejl), hvilket ikke har været et spændende, men kun dyrt bekendtskab!

#1: Helt enig, det skal bare tages i opløbet!

/Zkii
Gravatar #4 - in_taco
15. mar. 2005 07:33
Learn bitches! De spader blev ved med at sende regninger efter jeg opsagde deres abonnement. Og bagefter spammede de min mail! De burde idømmes en bøde på 1 mia., så er de ovre med dét pjat.

Godt at se der endelig bliver gjort noget ved spammers. Det har dæleme taget overhånd med ubrugelige mails.
Gravatar #5 - LaBo
15. mar. 2005 07:35
Synes nu selv bøden lød noget stor i det.. men hvis man sammenligner med den bøde til Aircom på 400.000 for 15.000 henvendelser, som hr. Per Lyngbak Nielsen, selv referere til i hans "en drillende SMS og sende en fax" forskel. så burde bøden for at sende 52.000 henvendelser så være ca. 1.4mill.
Så hvis Debitel nu bare havde valgt at betale den første bøde på 1 mill. Til at starte med, havde de nok enda fået "rabat" :-)
Gravatar #6 - admin
15. mar. 2005 08:07
Jeg har også været en ”en kunde” hos dem, men efter mødet med det total ukompetente firma, må jeg nok sige at bøden er rimelig. Og så siger direktøren at” Bøden jo er alt for høj”, men de har jo vidst at det var forkert at sene uopfordrede sms’er ud ! Nu sidder de i den, og græder over bøden, det er jo ynkeligt. De fleste ved jo også at en bøde for at køre for stærkt, ikke er utænkeligt. Og man skal jo også sætte et eksempel.
Gravatar #7 - cazper33
15. mar. 2005 08:33
jeg forstår ikke at man får rabat i større sager?!?! man burde da straffes hårdere jo mere man havde dummet sig!

<ironi>
hvis man kører 90km/t på en landevej får man 500,- i bøde... kører man 180km/t får man jo ikke rabat!? :-) tværtimod - der straffes man hårdere...
dræber man én mand, får man X antal år i fængsel... får man rabat på den næste man dræber?!
</ironi>
Gravatar #8 - sKIDROw
15. mar. 2005 08:51
Alle spamhadere sidder og gnider sig i hænderne, efter den her nyhed!... :)

Har ikke nogen mening om Debitel, men alle spammere skal straffes så hårdt som muligt.
Gravatar #9 - amokk
15. mar. 2005 09:13
Helt i orden... Nu hvor de anker synes jeg bare de skal have 4 mio. i bøde, og så skal den fordobles indtil den bliver betalt!

Men os telmore kunder som blev spammet, får vi ikke en del af det? det er jo os det er gået ud over!

Folk som sender spam og laver spyware og lign. i den kategori skal halshugges på åben gade! Hold kæft jeg er træt af at hjælpe folk hvis internet explorer ikke kan finde andet end en eller anden latterlig web search side osv eller som ikke kan modtage mine mails pga. inboxen er fyldt med spam!
Gravatar #10 - Yocal
15. mar. 2005 09:45
Hejsa,

Hmm - det er så der jeg kommer til at tænke på; Hvor lander de penge henne? Det måtte vel være mest rigtigt om man sagde 2millioner divideret op i antal kunder som har modtaget spam - og værsgo -> udbetaling til dem! (Efter sagens omkostninger er dækket)...

Men mon ikke det bare ryger i statskassen?

...og nej - jeg har ikke været Debiltel-kunde :-P

// Yoc.
Gravatar #11 - kriss3d
15. mar. 2005 10:26
Yes.. hvad er det lige de klager over ?? har de noget at indevende på det danske retsystem ?? Do the crime do the time.

Jeg kan kun se EN grund til at skulle købe mobilos med debiltel abb.. prisen på telefonen bliver latterligt lav.. efter 6 md er den åben og man kan nu bruge den med andre abb´s..

Bruger selv 3 hvilket jeg egentligt er ganske godt tilfreds med.. Og nej.. jeg har hverken probs med net eller andet da:

1) 3 er jo ikke producenter så hvis telefonen går i stykker er det ret beset ikke deres <inset crude remark> firma der er noget lort men producenten af telefonen.

2) Læg lige mærke til hvilke telefoner der ALTID bliver hevet op til de forbrugertests.. nemlig dem fra LG.. nuf said.. det er altid dem der netop er probs med.. har selv en A1000 hvilket er en absolut fed telefon..

Jeg håber da at Debiltel vil komme lidt i tanke om det gamle koncept der hed: Kundepleje.. et begreb der ser ud til at være på kraftigt tilbagetog i disse tider.
Gravatar #12 - dKW
15. mar. 2005 10:28
Efter al den harme her inden synes jeg vi skulle kigge lidt på et større "spam" problem, reklamer ind af brevsprækken!!! også tit selv om man har et "Reklamer Nej Tak" skilt som i øvrigt ikke skal respekteres i følge loven. Oven i det giver staten tit støtte til reklamer for at støtte salget.

Så er det efter min mening utroligt hyklerisk at give Debitel en erstatning på 2 millioner. Men det kan være de skal bruge pengene til støtte af "brev-spam" ?

Synes i det er ok at få spam ind af døren og ikke i emailen?
Gravatar #13 - Wenix
15. mar. 2005 14:38
#12

Jeg overvejer at samle alt mit spam sammen jeg får ind af døren, og så smide det tilbage til dem..

Hvis de må fylde min postkasse, så må jeg vel også fylde deres?
Gravatar #14 - amokk
15. mar. 2005 17:02
#12 nu er det jo sådan at det koster et par kr. pr. reklame at udsende husstandsomdelte aviser og reklamer... og det gør, at ikke hvem som helst sender ud. Hvis Nej Tak skiltet ikke blive respekteret, kan man ringe til de pågældende firmaers distributionsselskab, som vil rette henvendelse til budene, har selv oplevet dette, da jeg som avisbud for mange år siden overså et Reklamer Nej Tak skilt og nogen ringede og brokkede sig til min arbejdsgiver

Email og SMS er derimod stort set næsten at sende ud, så derfor er det værre, da det kommer i meget større stil og mindre potentielle kunder.
Gravatar #15 - SKREWZ
16. mar. 2005 23:21
Jae... Så længe der er økonomisk gevinst ved at spamme eller sende uopfordret reklamemateriale, så vil det foregå.

Fratag imidlertid firmaerne deres ejendomsret, og gør dem afhængige af statens gunst. Så vil forholdet skifte navn fra kvalitet ift. pris, over i pris ift. kvalitet... Hvor man altså prioriterer kvaliteten og ikke prisen, som man gør idag.

Spam er blot endnu en uundgåelig konsekvens af den fritslupne markedsøkonomi.
Gravatar #16 - amokk
17. mar. 2005 00:42
#15 okay så du mener at en løsning i stil med det gamle sovjet er sagen?
Gravatar #17 - SKREWZ
17. mar. 2005 02:28
#16 -- Hvor griber du det henne?

Nej, jeg ser såmænd hellere rigtig kommunisme udført.
Ud over det, så kunne du være ganske sikker på, at det gamle Sovjet ikke havde tilladt dets "firmaer" at agere på denne facon. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login