mboost-dp1

Pxhere

Datatilsynet efter Facebook-dom: Virksomheder har dataansvar

- Via Version2 -

Virksomheder og organisationer, der har grupper på Facebook, deler dataansvar med Facebook.

Det fortæller Datatilsynet efter EU-dommen fra sidste uge, der gør det muligt at straffe brugere for Facebooks potentielt mangefulde datapraksis.

Hvis virksomhederne vil undgå mulige sanktioner for Facebooks GDPR-overtrædelser, skal de indgå en skriftlig aftale med det sociale medie.

I Facebooks vilkår for grupper og fansider fremgår det, at dem, der besøger siderne på Facebook, får lagt en sporings-cookie på deres computer.

Den cookie gør det muligt for Facebook at lave målrettede reklamer. Administratoren af siden får i bytte mulighed for at se statistik over besøgende på siden.

Ifølge Datatilsynet hæfter administratoren og Facebook solidarisk for eventuelle erstatninger i forbindelse med databehandling.





Gå til bund
Gravatar #1 - Athinira
15. jun. 2018 14:58
Jamen så kan man da lige så godt deaktivere (eller måske direkte slette) sin Facebook-side med det samme indtil Facebook får fingeren ud :-)
Gravatar #2 - jahej
17. jun. 2018 19:49
Jeg synes lidt det der GDPR er gået lidt op i hat og briller.
Som forbruger finder jeg det ganske fjollet at hver gang jeg besøger en hjemmeside så skal jeg som oftest klikke på en eller flere cookie statements.
Omregnet i tid, så er der vel 2 milliarder bruger på internetter som minimum får fumlet sig ind på en side hvor de skal klikke på en eller flere statements.
Lad os antage at det i tid tager en forbruger 5 sekunder dagligt, det vil i tid sige noget i omegnen af 289351 dage. Så tak for det EU <3 <3

Måske tiden er kommet til at udvikle en GDPR/Cookie disclaimer blocker.
Gravatar #3 - CBM
18. jun. 2018 03:48
#2: som med cookie advarslen er det nødvendigt at tiden til at se og klikke på disse bruges, pga vi mennesker ikke altid gør det der er bedst for os og hinanden. Hverken de der står bag indhold og dem der konsumerer det indhold
Gravatar #4 - Athinira
18. jun. 2018 09:49
CBM (3) skrev:
#2: som med cookie advarslen er det nødvendigt at tiden til at se og klikke på disse bruges, pga vi mennesker ikke altid gør det der er bedst for os og hinanden. Hverken de der står bag indhold og dem der konsumerer det indhold

Og du insinuerer dermed at det har ændret sig siden introduktionen af de cookie-advarsler? ;-)

Jeg er fan af intentionen med GDPR. Men det er også min uforbeholdne mening at hvis EU ville gøre noget positivt for IT, så skulle de se at få lavet noget regulering om IoT, sikkerhedsopdateringer mm. Ligesom GDPR fastsætter at personlige data skal beskyttes, og lovene om motorkøretøjer fastsætter et minimalt sikkerhedsniveau i biler (airbags, bremser mm.), så finder jeg det stadigvæk komplet uansvarligt at alle og enhver kan lave og sælge en IT-gadget med internetopkobling uden at smide noget sikkerhed i produktet, og så bare sælge det så det nemt kan hackes og misbruges til fx. DOS-angreb eller botnets :-)
Gravatar #5 - CBM
18. jun. 2018 11:02
#4: nåh ja.. altså... botnets skal jo også have nogle enheder de kan bruge af :-) eller noget
Gravatar #6 - jahej
19. jun. 2018 01:04
Problemet er lidt at alle disse beskeder der popper op med cookie dit og vi anvender kun dat, bare får et ok, for man gider da ikke at læse det samme plidder pladder 1000 gange, det vil gå lidt hen og blive lidt ala når man man for eksempel installere windows, man klikker bare ok.
Gravatar #7 - CBM
19. jun. 2018 03:07
#6:true men det giver alligevel en vigtig reminder
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login