mboost-dp1

newz.dk

Danske unge bruger ikke netbank

- Via EPN.dk - , redigeret af klh

Selvom rigtig mange unge, danske mennesker er yderst hjemmevant på internettet og flittigt bruger både YouTube, MySpace og Arto, så er de i forhold til andre unge i de omkringliggende nordiske langt bagud, når det gælder brugen af netbank.

Ann Lehmann Erichsen, Nordea skrev:
Det er overraskende, at de unge ikke har netbank, når de bruger internettet til alt muligt andet og er vant til at sætte sig ind i nye programmer og lære nye funktioner på internettet,

Til gengæld tager de unge revanche, når det kommer til hævekort som MasterCard Direct og Visa Electron. Her er det hele 78 % af de 14-årige og 97 % af de 17-årige, som har et liggende i pungen.
Lone Jensen, Jyske Bank skrev:
De har lidt arbejde, hvor pengene går ind på en lønkonto, og så er der trafik igen ud af kontoen, men ellers er deres økonomi ret enkelt. Når pengene kun går til forbrug og der typisk ingen faste udgifter er, er der ikke noget stort behov for at lægge budget eller have netbank,

I Jyske Bank oplever man dog, at det ikke er fordi, de unge ikke interessereR sig for deres økonomi, da mange af deres yngre kunder bruger bankens sms-service, der giver mulighed for at tjekke saldoen på kontoen.





Gå til bund
Gravatar #51 - zin
22. okt. 2007 17:28
Jeg ved ikke om 22 går ind under ung, men ellers ja - ung og har brugt netbank siden jeg var 18 til at betale regninger og checke aktier med.
Jeg synes dog ikke det er overraskende at vore "unge" er så "dygtige" til Internettet, men stadig ikke bruger netbank - da jeg var under 18 havde jeg INTET at bruge det til - så det gjorde jeg heller ikke.
Gravatar #52 - meep
22. okt. 2007 17:59
Det er sgu da fordi vi er bange for de røde tal! :D
Gravatar #53 - zin
22. okt. 2007 18:05
#52:
... Hvilke røde tal? o.o
Gravatar #54 - zionic
22. okt. 2007 19:13
De ved hvor mange phishere og ting der kan få fat i oplysningerne ^^
Gravatar #55 - Bateman
22. okt. 2007 19:56
Jeg er 17 (snart 18:D) og har brugt netbank i rigtig lang tid:o Det er rigtig fedt at bruge.
Gravatar #56 - Denn
22. okt. 2007 19:58
Jeg har benyttet mig af netbank siden jeg var 13 år tror jeg. Havde Konto-kik med Nordea dengang. Det er da nyttigt at se hvor og hvornår pengene er gået ind.

Da jeg senere kunne få netbank var jeg ikke sen til at stå på den. Tror jeg var 15 eller 16 da jeg kunne få det hos Nordea.

Kan simpelthen ikke undvære det.

Det er billigere og nemmere at betale regninger - og lige nemt tilmelde dem betalingsservice.

Du kan oprette flere kontis direkte fra netbank og bestille evt. kort til kontoen med det samme. Du kan skrive personlig mails til din rådgiver.

Når ja, så slipper man også for alle de dumme advis i posten. Dem får man bare levereret elektronisk som en pdf i ens netbank.

Netbank længe leve!
Gravatar #57 - zin
22. okt. 2007 20:53
#56:
Som gammeldages dansker har jeg altid fået kontoudtog hver måned som jeg, da jeg var 17-18, stadig syntes ville give en langt bedre oversigt end noget andet såsom netbank.. Men efter jeg har fået aktier, flere kontier samt div. månedsbaserede betalinger synes jeg nu netbank slår kontoudtåget. :-)
Gravatar #58 - Cyberguyen
23. okt. 2007 04:58
#20 jeg synes sikkerheden er et problem på mange netbanker. Det er måske ikke direkte netbanken som har problemet, men mere de rutiner som banken benytter i forbindelse med netbanken.

Nu vil jeg ikke nævne banken, men jeg havde kontaktet min tidligere bank omkring deres rutiner og fik besked fra deres sikkerheds chef at de ville kigge på det. Men ikke desto mindre er rutinen ikke ændret.

Jeg kunne således ringe til en bank og oplyse et cpr. nummer (mit eget i dette tilfælde) i telefonen. Næste dag ville der ligge en ny netbank nøgle i postkassen hos den person. Banken var endda så flink at oplyse mig om adressen på personen da jeg spillede dum og ikke kunne om de havde min gamle eller nye adresse fordi jeg var ved at flytte.
Den nye nøgle giver fuld adgang til netbank uden den personlige kode og den skal bare fiskes op af en postkasse.
Hvor er lige sikkerheden i det system, jeg ville mene at man skulle beholde den personlige kode selvom man fik nye nøglefil og vise id i banken, men det er nok for besværligt for banken når folk så glemmer deres kode.

Men Danske Banks system med Active Card er ret smart, så får man en elektronisk token som kan benyttes på alle systemer.
Sydbank benytter en token i form af et antal udstedte nøgler på et pap kort som bliver skiftet en gang imellem. Jydske bank har vidst noget lignende hvor man skal smide den kode væk man har brugt.
Gravatar #59 - myplacedk
23. okt. 2007 06:29
#58
Det er selvfølgelig trist hvis din postkasse ikke er nogenlunde sikker. Men hvad skulle banken ellers gøre? De har trods alt et system der også skal fungere i hverdagen for tusindvis af brugere.

Men hvad er det du er bange for at der sker? Hvorfor skulle folk gøre alt dette?

Det værste JEG kunne forestille mig er, at de afmelder mine BS-aftaler. Terrorisme af værste grad! Jeg kunne jo risikere ikke at få det næste nummer af mit månedsblad! Men okay, hvis der nu er nogen som VIRKELIG hader mig, så kunne de måske være motiverede nok til at gøre det. På den anden side, så ville de nu nok nærmere smadre et par ruder. Det er nogen nemmere, og rammer mig hårdere.
Gravatar #60 - Alw
23. okt. 2007 07:17
Det eneste min netbank bliver brugt til, er at se hvor mange penge jeg har, alle de andre funktioner har jeg aldrig haft brug for.
Gravatar #61 - myplacedk
23. okt. 2007 07:32
#60
Så kunne det jo være relevant at kende din alder, og måske lidt til din økonomi. Har du faste udgifter? Regninger der skal betales? Lån der skal passes?
Gravatar #62 - Cyberguyen
23. okt. 2007 09:12
#59 jamen hvorfor så i det hele taget have en netbank nøgle og kryptere?
Det er rimeligt svært at komme imellem dig og din bank på internettet, det kræver du har adgang til backbone.

De flestes postkasser står ved vejen og man kan stikke hånden ned i dem og fiske ting op.

Man kan da overføre penge til en konto i et andet navn og så lukke kontoen efterfølgende. Eller købe varer igennem netbanken og så hente dem på posthuset. De kræver aldrig ID for at hente pakker på mit posthus.
Gravatar #63 - vision-dk
23. okt. 2007 09:26
Bruger med stor glæde min netbank. Jeg har Skjern bank (ja, en lille bank). Den fungerer fint i både IE og FF (har ikke prøvet andet). Der er jo ret store besparelser ved at betale girokort på denne måde, i stedet for, at rende på posthuset med dem.

Jeg kan ikke så godt udtale mig om brugen af netbank før jeg var 18, da der ikke var den mulighed dengang.
Gravatar #64 - myplacedk
23. okt. 2007 14:24
#62
jamen hvorfor så i det hele taget have en netbank nøgle og kryptere?

Det er selvfølgelig for at få sikkerheden op på så højt et niveau man kan, uden at det generer brugerne for meget.
Sikkerhedsniveauet overvejes løbende, så de risisci bankerne(!!) løber ikke er for store. Der sker ofte noget, heldigvis er det sjældent noget brugeren behøver at blive informeret om.

Det er rimeligt svært at komme imellem dig og din bank på internettet, det kræver du har adgang til backbone.

Du mener at et kodeord alene er sikkert nok? Det nemmeste modargument er, at rigtigt mange mennesker har et kodeord, som er for nemt at gætte. Hvis der sættes for store minimumskrav til kodeordet, ender vi med at folk ikke kan huske det.
Men ellers er kodeord alene for nemt at bryde med fx. en simpel keylogger.

Kort sagt: Det er et spørgsmål om balance. Det skal være nemt og billigt nok til at det kan bruges i praksis, og sikkert nok til at banken kan håndtere de sikkerhedsproblemer der kommer.

De flestes postkasser står ved vejen og man kan stikke hånden ned i dem og fiske ting op.

Hvis du kan få hånden ned i din egen postkasse, så synes jeg du skulle få dig en ny. Der er en god grund til at de fleste postkaster har en åbning så lille, at det kan være svært at få store breve (og reklamer) i dem, og den grund har du lige gættet.

Man kan da overføre penge til en konto i et andet navn og så lukke kontoen efterfølgende. Eller købe varer igennem netbanken og så hente dem på posthuset. De kræver aldrig ID for at hente pakker på mit posthus.

Det vedrører ikke dig. Du fortæller banken at det er sket, og så får du dine penge tilbage. Derefter er det banken der har et problem.

Kan du ikke svare på hvad banken skulle have gjort i stedet? Hvis du har en god ide, skal jeg nok lade den gå videre... (Jeg arbejder på en EDB-central.)
Gravatar #65 - myplacedk
23. okt. 2007 14:28
#63
Jeg har Skjern bank (ja, en lille bank). Den fungerer fint i både IE og FF

Tak, jeg gjorde mit bedste. Men jeg indrømmer ikke hvilke små-bidder jeg har skrevet. ;-)

(Og det betyder intet at det er en lille bank i denne forbindelse, da de benytter en fælles EDB-central. Samme netbank-system bliver brugt i 10-15 forskellige banker, og Skjern Bank er slet ikke den største.)
Gravatar #66 - Cyberguyen
23. okt. 2007 15:20
#64 Jeg har ellers skrevet hvad jeg mente man ellers skulle gøre, men ellers får du løsningen her igen.

Man skal kun kunne få en ny nøgle med posten, password skal ikke nulstilles med ny nøgle.

Nøglen skal kun kunne sendes hvis man legitimere sig i banken med ID.

Passwordet skal kunne nulstilles ved at man rekvirerer en pinkode i banken med ID.

Ny password og ny nøgle vil også kræve ny pinkode, som sendes med et par dages mellemrum, ligesom med Dankort.

Så er man sikker på at den som får adgang er den person som skal have adgang.

Jeg synes til gengæld at det er noget rod som bankerne har lavet med at nøglen skal låses til maskinen, jeg har 2 gange prøvet at hive en "oplåst" nøgle tilbage hvor det ikke har virket og jeg har også oplevet at det har været for gamle efter 6 måneder.
Jeg ved at det gør tingene sikkert, men så ville jeg hellere have en kode mere til at gemme i komode skuffen, til når jeg skulle flytte nøgle og så kunne indtaste det.
Den kan jo ikke blive stjålet fra computeren, når den ligger på et stykke papir i skuffen.
Gravatar #67 - ReVeR
23. okt. 2007 16:47
Jeg bruger selv webbank (netbank).
Jeg betaler alle regninger (Giro kort), overfører penge mellem mine konti, og selfølgelig "overvågner jeg mine konti"

Mange mener at webbank giver en dårligere kontakt til sin kunderådgiver. Men, hvor tit har vi brug for dem til dagligt?
De gange jeg oftest snakker med min kunderådgiver er i forbindelse med omlægning af konti, forhandling af renter, lån. Altså meget administrative ting.

Selfølgelig kan jeg godt lide at få en god snak med min kunderådgiver - ingen tvivl...

Mht. sikkerheden på webbank, benytter mange banker sig af 2-faktor sikkerhed på webbank. (Hvis ikke man allerede har, kan man som regel forspørge banken omkring dette...)
Jeg kender mange i min omgangskreds der har fået en den kendte nøglering.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor de unge ikke benytter sig af webbank, vi lever jo en efterhånden "høj teknologisk verden" det kan ikke blive elektronisk nok...?
Gravatar #68 - myplacedk
23. okt. 2007 18:33
#66
Man skal kun kunne få en ny nøgle med posten, password skal ikke nulstilles med ny nøgle.

Der er vi enige. Du skal kun modtage én ting samme dag.

Nøglen skal kun kunne sendes hvis man legitimere sig i banken med ID.
Passwordet skal kunne nulstilles ved at man rekvirerer en pinkode i banken med ID.

Den kan banken til gengæld blive upopulær på. Nogle har ret svært ved at komme i banken, det kan godt koste en hel dag. For mig ville det koste en halv til en hel time (enda i arbejdstiden).

Faren her er mest at du kan "modtage" noget med posten, som forsvinder uden du ved banken har sendt noget.
Mit bedste forslag er at banken informerer dig via den sædvanlige kommunikationskanal, fx. email og/eller SMS. Ellers opdager du det ved at den gamle nøgle er spærret. (Banken spærrer den vel så snart de hører, at du ikke kan bruge den.)

Ny password og ny nøgle vil også kræve ny pinkode, som sendes med et par dages mellemrum, ligesom med Dankort.

Det lyder ikke helt dumt for mig. I hvert fald noget med at sende to ting, som ikke når frem samme dag, og som er værdiløse hver for sig.

Jeg synes til gengæld at det er noget rod som bankerne har lavet med at nøglen skal låses til maskinen,

Det synes jeg også, men jeg kan godt se at det giver mening for de fleste brugere. Til os andre er der nøglekort el. lign. Dvs. "det man har" er noget man har i lommen, i stedet for i en fil. Den løsning har flere fordele.
Gravatar #69 - Cyberguyen
24. okt. 2007 16:27
#68
Problemet idag er jo at den nøgle man modtager også nulstiller dit password og på den måde er en kuvert i din postkasse det eneste som kræves for at få adgang til netbanken.
Det ville være en god ide at give besked over email eller sms. Men mange mennesker checker ikke det hver dag, eller har ikke mobil. Ligesom mange heller ikke checker deres netbank hver dag.
Der kan måske gå 3-4 dage eller en uge før nogen opdager at én eller anden har rekvireret en ny nøgle med posten og nappet det fra postkassen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login