mboost-dp1

unknown

ComX: Der er lys forude

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

ComX Networks A/S, der sammen med Finn Helmer har sat sig målet at virkeliggøre drømmen om 10Gbit/s nettet, har været igennem lidt af hvert efterhånden. Det spænder fra problemer med Canal Digital omkring TV3 til et negativt regnskab. Nu lyder det fra Nils Overgaard, den administrerende direktør, at der atter er styr på forretningen.

Ifølge Nils Overgaard, var der problemer med teknologien der skulle drive firmaets succes. Man har haft det problematisk hvad angik fakturering og generelt fået øjnene op, i det “der var væsentligt mere at gøre end vi havde forventet” udtaler Nils Overgaard.

Af regnskabet fra 2005 fremgår det, at ComX stadigt lider af underskud i millionklassen, dog mener de at have mærket fremdrift i løbet af de seneste 4 måneder og ser derfor positivt på fremtiden.





Gå til bund
Gravatar #1 - NeoNmaN
20. jun. 2006 06:24
Han må da godt kaste et pr kabler ind i mit hus det skal jeg nok la vær med at brokke mig over ;)
Gravatar #2 - Denn
20. jun. 2006 06:30
De kan vel hellere ikke regne med millionoverskud i de første par år.

Folk skal vænne sig til Fiber og de muligheder det åbner for. Endvidere skal alle kabler jo være lagt ud til alle brugere før de kan se det på bundlinjen :-)

Men hvis de nu bare smider bare et par små lyslederkabler ind i mit hus, bare en lille 10mbit så ville jeg være glad :D
Gravatar #3 - nano
20. jun. 2006 06:56
hmm.. hvad er det lige at TV3 har med Canal Digital? TV3 er jo en viasat kanal :-)
Gravatar #4 - giraff
20. jun. 2006 07:29
Tja, der har også været en del problemer ude hos forbrugerne.
Min bror har da kæmpet med dem noget tid, men det tog kun 3 mdr. at komme ud af dem...

Så lad os se om et år så er der nok ved at være styr på tingende...
Gravatar #5 - frygtl0s
20. jun. 2006 07:37
Gad vide om man kan nedgradere deres linje til en 255 kb/s, så man slipper for licensen..?
Gravatar #6 - royalrex
20. jun. 2006 08:20
vi skulle have haft ComX installeret i ejendommen for noget tid siden, men pga. sagen med viasat blev det ikke til noget.

Dumme fodboldfans!!!

Bortset fra det så synes jeg godtnok viasat tv stinker. Måske lige bortset fra TV1000 efter kl 12 ;)

Set i bakspejlet er jeg dog glad for at vi ikke fik lavet en aftale med dem. Det har været en noget turbolent periode for dem må man sige. Vi har så ikke fået noget alternativ, desværre :( må nøjes med min 2mbit lidt endnu...
Gravatar #7 - fidomuh
20. jun. 2006 08:55
Well, det bliver da spaendende at se ComX' droemme briste :)

Nu lyder det fra Nils Overgaard, den administrerende direktør, at der atter er styr på forretningen.


Riiiight, det skal jeg se foer jeg tror det.. Een ting er at deres medarbejdere fatter omtrent ligesaa meget som en flok burhoens, men at deres produkt reelt ikke virker, det kan man ikke bortforklare.. At deres produkt er over 2 maaneder forsinket, det kan ikke bortforklares..

At deres medarbejdere lyver for deres kunder, det maa vaere draaben over dem alle :D

Ifølge Nils Overgaard, var der problemer med teknologien der skulle drive firmaets succes. Man har haft det problematisk hvad angik fakturering og generelt fået øjnene op, i det "der var væsentligt mere at gøre end vi havde forventet" udtaler Nils Overgaard.


*host* *host*.. Saa disse problemer har altsaa betydet at de hverken har kunnet bestille haandvaerkere til tiden, teknikere til tiden, udregne en ETA ( hvilket jeg gaar ud fra man foerst goer efter man har bestilt grave arbejdet ... ), i det hele taget at deres linier har vaeret oppe og nede som, ja, en tailandsk luder paa et hotel .. ? :)

Har ikke selv ComX, men jeg forsoegte ihaerdigt at faa det indfoert i Morbaerhaven.. Thank god i failed :)

De fik det i galgebakken i Albertslund, og det virkede nemlig rigtig godt :)

Selv under hele Viasat forloebet blev de ved med at fortaelle kunderne at de nok skulle levere ... Jaja, det er vel for nemt blot at sige man har fejlet? :)
Gravatar #8 - ion++
20. jun. 2006 09:42
Hvorfor ikke få en sort fiber ind i bygningen og få andre til at levere lys igennem den? Derved kan man spille leverandørerne ud imod hinanden.

Mit kollegie har en sort fiber fra www.GCBO.net, men ellers så kan elselskaberne levere nogle steder.

Via den fiber har vi en internet udbyder hvor vi får 34Mbit tilsammen. Prisen pr. beboer er 30 kroner pr. måned, men vi deler så linien. (via noget prioritering fungerer det fint selvom vi er 307 beboere).

Vi startede med at få tilbudt 16Mbit for samme pris, men spillede dem ud imod hinanden og endte med 34Mbit + en "seperat" forbindelse til til VoIP som er uden begrænsning, men den løber kun til vores VoIP udbyder.

Vi fik også tilbudt garanterede 512, 2Mbit, 8Mbit osv. til hver beboer, samt VoIP osv, men prisen pr. beboer var højere, og vi troede på at vi kunne prioritere os ud af misbrug, og det kan vi, selvom vi reelt kun har 34Mbit / 307 = 110kbit til hver beboer. Reelt set downloader jeg med mindst 200KByte og nogle gange 2Mbyte /sekund.

Mit råd er derfor at anskaffe en sort fiber, også selvom at det er en langsigtet dyr investering, så kan det betale sig, for bygningen flytter sig jo aldrig. Hvis vi skulle betale vores fiber af hen over 20 år bliver det lige under 3000 incl moms pr. måned incl. et tvunget service gebyr.
NESA tager 179 pr. hustand, og da vi har 238 hustande så er det 42602 pr. måned. Okay, så måske en dag kommer NESA med noget som må deles, og til fælles bygninger, men de bliver næppe meget billigere end GCBO.

Min anbefaling er derfor klar... køb fiber af en fiber leverandør, og internet af en internet leverandør. De 2 firmaer skal være forskellige så man kan shoppe rundt imellem internet leverandørerne. Det er dumt at binde sig til kun en leverandør.

Vi sammenlignede med FWA, det koster ca. 120.000 for udstyret, fiberen kostede 200.000 + 50.000 i indgravning. Man skal have en indgravning hver gang man skifter udbyder, så på 20 år kan man skifte en del gange. Desuden er det ikke muligt at presse din internet leverandør lige så meget hvis du har fiberen igennem dem.

Vi kan skifte hver 6 måned, hvis vi vil, og det tager en tekniker få minutter at flytte fiber patch kablet i den anden ende fra vores nuværende til en ny. Derved er det meget meget nemt at skifte, og derved kan man presse prisen ned.
Gravatar #9 - Akvarel
20. jun. 2006 10:20
Efter 8 mdr. med ComX har jeg følgende kommentarer:
1) Begyndevanskeligheder, der tog ca. 1 md. Irriterende.
2) To korte udfald i de 8 mdr. Kender ikke grunden.
3) Ellers... Bare godt og billigt!!!
Min linie - vores boligforening - får ikke leveret antennesignal fra ComX, hvorfor vi selvfølgelig ikke har problemer i den anledning.
Vores boligselskab ejer i øvrigt selv kabel og tilhørende udstyr, så vi kan let finde anden udbyder - Uden ny nedgravning. Men som det er nu, er der vel ingen grund til skift - ComX er billig, stabil og hurtig.
Gravatar #10 - bjerh
20. jun. 2006 10:22
Jo tak, men kommer det nogensinde til at andre steder end det mest centrale af hovedstaden?

Syntes efterhånde vi hører om så mange "iihh" så gode selvskaber der leverer så meget hurtigt internet, men som så alligevel ikke rigtig er noget ved, når det er til en så afgrænset mængde mennesker.
Gravatar #11 - Malcolm_X
20. jun. 2006 11:16
#8 Hvilken rådgiver havde i på `?

Balslev - Se profil
NIRAS rådgiver om Beboernet - Se profil
Rambøll - Se profil
Birch & Krogboe
Carl Bro - Se profil
Holm & Bertram
COWI


Og hvilken udbyder endte i med ?
Hvor i landet er du og hvad hedder jeres net ?


Nemlig interesseret i at starte noget i den forening jeg selv bor i...godt med specifikke faqs og gode eksempler :-)
Gravatar #12 - ion++
20. jun. 2006 13:43
#10 ja da, det tager bare noget tid. Eller koster nogle flere penge.

#11 vi havde ingen rådgiver på. Hvad skal vi med sådan en? Vi har i forvejen expertisen som beboere, i form af flere datalogi studerende og et par der er blevet færdige, hvor kæresten stadig studerer, så de kan blive boende i en studielejlighed (ca. halvdelen af kollegiet).

Vi havde desuden i forvejen 2 netværkskabler til hvert værelse, og adskillige switche.

Vi skulle sådan set bare have en internet forbindelse og ikke andet. Vi endte med at vælge NGDC og der har ikke været de store problemer, andet end at jeg har bemærket 2 små udfald lige i starten, hvoraf den eneste skyldes en router hardware fejl hos NGDC, det andet nåede jeg ikke at undersøge om det var vores prioriterings udstyr som lavede problemer. Det var den aller første dag hvor vi stadig experimenterede med prioriteringen, så derfor kan kun 5 minutters afbrydelse henvises til deres fejl.

Jeg bor på nørrebro på www.kollegiegaarden.dk, bor du i nærheden har vi en masse ubrugt fiber kapacitet, så egentlig ville vi være interesseret i at videresælge kapacitet på den sorte fiber.


Om nogle måneder starter jeg en ny udbuds runde for enten af få mere internet for samme pris, eller for at fastholde hastigheden og presse prisen ned.

jon(at)kollegiegaarden.dk
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login