mboost-dp1

Cooler Master

Brug din PSU som start-kit til bilen

- Via Youtube - , redigeret af Pernicious

Det er vintertid, og skulle man komme ud for, at bilen ikke vil starte, så har Coolermaster fundet en løsning.

Elektronikfirmaet har lagt en video på YouTube, hvor de demonstrerer brugen af en af deres strømforsyninger til at starte en bil med.

Strømforsyningen, der bliver brugt, er på 500W og skulle ifølge Coolermaster være i stand til at levere hele 29 ampere, som er nok til at starte bilen i videoen.





Gå til bund
Gravatar #1 - stevns
25. jan. 2009 14:06
Nice :P Så har man da noget at bruge sin gamle PSU til. Hvis det altså ikke er fake.

Irriternde der ikke er vist hvordan det er forbundet, men er vel bare at forbinde den grønne med en sort, og så bare smide +12V til, efter som bil batterier er på 12V? Men ledningerne må godt nok blive varme, selvom det kun er et kort stykke tid den skal have støm til at trække starteren rundt. : )
Gravatar #2 - SpYkE112
25. jan. 2009 14:13
Hvis den er bygget til peak belastning burde ledningerne ikke smelte når de 29A render gennem dem :)
Gravatar #3 - YouPhreak
25. jan. 2009 14:15
miljøsvin :P bil OG stor maskine..
Laptop plus offentlig transport, det er løsningen.
Gravatar #4 - Nextnx
25. jan. 2009 14:25
SpYkE112 (2) skrev:
Hvis den er bygget til peak belastning burde ledningerne ikke smelte når de 29A render gennem dem :)
Ikke hvis det er selve psu elektronikken der bære begrænsningen. Kablerne kunne jo have en begrænsning over de 29A.
Samt hvis det er en lille overskridelse bliver elektronikken normalvis varm før den brænder af, dvs. du kan ligge på peak indtil et given punkt. Svageste punkt går først.
Gravatar #5 - mayhem
25. jan. 2009 15:41
hmm.. så vidt jeg husker så skal der da mindst 400+ amp til at starte en bil alt efter størrelse/mærke ..
Gravatar #6 - ufomekaniker2
25. jan. 2009 15:42
Der skal et 4 mm2 ledning på PSU'en for at kune klare de 29A. Det kan nemlig klare 32A.

2.5 mm2 er er til 16A. Og tvivler på at den kan klare 29A forbrug i mere end få millisekunder.

Der er ingen standard ledningsstørrelser mellem 2.5 mm2 og 4 mm2.

Så check lige om det er 4 mm2 ledning der stikker ud af din PSU ;)

Måske kan det forskellige ledninger sammenlægges. Men det er ikke noget jeg vil forsøge på :D

Jeg tror bare at det er ren teori ;)
Gravatar #7 - Seth-Enoch
25. jan. 2009 15:57
Virker godt nok lidt mystisk at biler skal have batterier som kan levere 240A til små benzin biler og op over 700A til store diesel øser for at slå dem igang. Og så kan han bare lige med en 29A PSU slå gang i den Opel der.

Mange af jer har vel også selv prøvet at give starthjælp til andre. Nu er der godt nok et fladt batteri som skal have lidt strøm inden... Men jeg har før oplevet at bilerne skal være forbundet i flere minutter før man kan slå gang i bilen igen. Og det selv om lys, blæser, elruder/spejle osv. er slukket.
Gravatar #8 - LarsStryhn
25. jan. 2009 16:24
Mange af jer har vel også selv prøvet at give starthjælp til andre. Nu er der godt nok et fladt batteri som skal have lidt strøm inden... Men jeg har før oplevet at bilerne skal være forbundet i flere minutter før man kan slå gang i bilen igen. Og det selv om lys, blæser, elruder/spejle osv. er slukket.


Det er jo direkte forkert...

Hvis du yder starthjælp ved hjælp af dit eget batteri, så er det du gør, jo at du i teorien bytter dit batteri ud med modpartens så hvis du har strøm på dit batteri, så kan den starte i samme sekund du monterer det... (Man skal dog lige huske at den godt kan forsøge at oplade modpartens batteri med sit eget, men der burde stadig være nok... HVis ikke, så afmonteres modpartens batteri...)

Til dem der har planer om starte deres knallert med deres PSU, husk at luse de to ben på PSUen, ellers starter den slet ikke...
Gravatar #9 - Ezke
25. jan. 2009 16:25
Det er jo lidt fake for det er jo kun starteren han sætter til PSU'en alt andet får jo stadig strøm fra batteriet.
Gravatar #10 - Orange
25. jan. 2009 16:55
Ezke (9) skrev:
Det er jo lidt fake for det er jo kun starteren han sætter til PSU'en alt andet får jo stadig strøm fra batteriet.


Måske, men starteren er jo den del der belaster batteriet mest, langt mere end resten.
Gravatar #11 - Mirk
25. jan. 2009 17:42
Ok sejt nok.

Kan man så også oplade sit batteri over natten? :). anyone? jeg er ikke expert. dog rimelig sikker på at det er et nej.
Gravatar #12 - ajust
25. jan. 2009 17:43
Vi skal da næsten have fat i en ny omgang Mythbusters' Viral Video Special, for at teste den her, kan jeg fornemme på jer ;)
Gravatar #13 - TullejR
25. jan. 2009 17:51
#5: 400A? Du må være sindsyg.
Jeg har startet en Iveco Daily med ~3L diesel-motor med en aggregat der slugte 80A. 400A er vist kun nødvendigt med helt ekstraordinære maskiner ;-)


Dog er 29A næppe nok i særligt mange tilfælde.
Gravatar #14 - DrHouseDK
25. jan. 2009 17:56
Jeg har startet en Iveco Daily med ~3L diesel-motor med en aggregat der slugte 80A.


80 ampere? Hmm, kører den Daily ikke også med 24 volt? I så fald vil der jo ikke skulle så højt et amperetal til :)

Never EVER om det kan lade sig gøre!

Et sæt tynde startkabler - som trods alt er 8 kvadrat - brænder man over ved at køre en gennemsnitligbil på starteren 30 sekunder - og så store kabler går der jo sletslet ikke i dén PSU. Så tyndt et kabel der tilmed er så langt (!) vil byde på for meget modstand, ved så høj en ampereværdi.

Hvis du ser på kobbers ledeevne pr. kvadrat, vil du også vide at de 100 ampere som en startmotor kræver for at tørne en varm motor, slet ikke kan rende igennem så tynd ledning.
Gravatar #15 - Ctr
25. jan. 2009 18:29
ufomekaniker (6) skrev:
Der skal et 4 mm2 ledning på PSU'en for at kune klare de 29A. Det kan nemlig klare 32A.

2.5 mm2 er er til 16A. Og tvivler på at den kan klare 29A forbrug i mere end få millisekunder.

Der er ingen standard ledningsstørrelser mellem 2.5 mm2 og 4 mm2.

Så check lige om det er 4 mm2 ledning der stikker ud af din PSU ;)

Måske kan det forskellige ledninger sammenlægges. Men det er ikke noget jeg vil forsøge på :D

Jeg tror bare at det er ren teori ;)


Ja hvis strømforsyningen du bruger smider 220-240V ud er din teori korrekt :) Men så vidt jeg ved er der kun 12V i et bil batteri og det andet der nævnes med de 400A er det antal ampere et bil batteri max kan levere.
Gravatar #16 - Seth-Enoch
25. jan. 2009 18:41
#8
Hvordan forkert? Når man kommer hen til en bil som er gået død. Så åbner man motorhjelmen. Finder batteriet og kobler sine startkabler på. Man kobler da ikke det flade batteri fra, når en bil skal have starthjælp.

Og man bytter da på ingen måde det flade batteri ud med ens eget batteri. Donorbilen står somregl også i tomgang når den skal gives strøm til en anden bil. Hvorpå man så lige træder lidt på gassen, for at få noget gang i ens generator også.

Så når man sætter sine startkabler overpå modtagerbilen. Så vil dens flade batteri naturligvis nupper en masse strøm også.

Men du plejer måske at give starthjælp på en anden måde?

Eller har jeg misforstået noget?
Gravatar #17 - Bean
25. jan. 2009 18:56
Hvorfor ikke bare have et ekstra bilbatteri liggende?

Lige så smart, isn't it? :p
Gravatar #18 - noramskull
25. jan. 2009 19:28
Det er sgu meget lækkert, hvis man er på vej til lan og ens batteri løber tør.
Gravatar #19 - stevns
25. jan. 2009 19:44
#16

Du forbinder polerne med hinanden + med + og - med -. Og så kan du starte. Det er ikke fordi man lader det flade batteri op, man bruger bare batteriet med strøm på til at få gang i bilen, når bilen er tændt vil generatoren lade strøm på bilens eget batteri. Og det er lige meget om bilen som har strøm på sit batteri er tændt eller ej. Der er rigeligt strøm på batteriet til den kan starte flere gange, strømmen bliver ikke taget på 2 sekunder. : )
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
25. jan. 2009 20:52
Modstanden på det afladede batteri er så stor, at det ikke vil betyde noget når starmotoren, der har meget lav modstand, bliver koblet ind.

De 400A som mange snakker om, er højst sandsynligt noget der er set på boostere eller batteripakker, og betyder for det meste ikke andet end at det kan levere 400A i et sekund.

På min Polo sidder startmotoren på en 30A sikring, så det passer nok fint med hvad de lover.

#19
Det er en meget dum ide at forbinde et afladet batteri direkte til et opladet batteri eller til et batteri på en bil med kørende motor.

Den store spændingsforskel kan nemt brænde startkablerne over eller få det afladede batteri til at smelte.

Det er derfor man altid enten forbinder + til + og - til stel, eller direkte via et startkabel som er specielt lavet til det.

Det giver en lille formodstand, der gør at der ikke trækkes så mange ampere.

#6

Der findes skam flere standardstørrelser hvis du kigger på de amerikanske standarder.

Desuden skal man jo ikkk kun kigge på tykkelsen, men også længden af kablet.
Gravatar #21 - Fjolle
25. jan. 2009 21:10
Uh... Hvad er der imponerende i at en 500w psu kan klare ~350w i peak?
Gravatar #22 - slemmebirk
25. jan. 2009 23:27
#3, ja hvis man er under 18 eller ikk tjener nok penge til at have bil ;)
Gravatar #23 - Clauzii
26. jan. 2009 00:22
#20:

Lad os for en sikkerheds skyld sige at startmotoren kun bruger 25A hvilket v. (min.) 12V giver 300A.

Jer mener at strømforsyningen vil ligne en sammensmeltet bunke Hubba-Bubba, medmindre den har en strøm-begrænser...som sikkert er brandt af allerede...
Gravatar #24 - Fjolle
26. jan. 2009 00:29
Clauzii (23) skrev:
#20:

Lad os for en sikkerheds skyld sige at startmotoren kun bruger 25A hvilket v. (min.) 12V giver 300A.

Jer mener at strømforsyningen vil ligne en sammensmeltet bunke Hubba-Bubba, medmindre den har en strøm-begrænser...som sikkert er brandt af allerede...

Hvorfor skulle der sidde en 25A 220V sikring i en bil?
Gravatar #25 - Clauzii
26. jan. 2009 00:42
Oh, jeg er træt........................

300 Watt, no problemo!

(rate mig lige ned til irrelevant på dén :)

Og så ellers godnat. (Jo den PSU skal nok klare den).
Gravatar #26 - Seth-Enoch
26. jan. 2009 05:27
#19 og 20
Hvad var så årsagen til at min gamle Pug405 Mi16 ikke kunne slåes igang før kablerne havde siddet på i en 4-5min? Batteriet i Pug'en var et Borsch Silver. Donor bilen en MB Sprinter som kørte. Dens batteri var et 760A 85ah og generatoren var på 120A. Startkablerne var af den type man kan kickstarte en lastbil med :) Den gamle har kørt for Falck i sin tid i hans Land Rover.

Donorbilen havde mere end stort batteri. Rigelig stor generator(som kørte). Startkablerne var af en sådan størrelse, at de nemt kan overfør den fornødne effekt.

Det var en -5grader udenfor.

Og jeg har oplevet samme problem før på andre biler også, omend de 5min kun var på den Mi16.
Gravatar #27 - stevns
26. jan. 2009 07:44
#26
Ja, jeg er desværre ikke den store mekaniker, men du sætter ikke kablerne på for at lade bilens flade batteri op. Men hvis du kan også få en lader som man smidder til stikkontakten. Nogle af disse ladere fås også med noget der hedder start boost, så man kan starte med det samme. Ligesom vi ser her i filmen.

Måske har du kørt lidt på starteren, ikke kunne få gang i den (men den stadig er blevet lidt varm), og så ventet et stykke tid, for ikke smadre starteren, og så prøve igen, hvor den så kunne starte, fordi den var blevet lidt varm fra før? Eller har det været en disel, hvor den ikke har fået lov til at forvarme lidt? : )
Gravatar #28 - Jakob Jakobsen
26. jan. 2009 07:45
#26

Der kan være mange grunde:
Hans batteri kunne være dårligt eller ikke opladet.
Dit batteri kunne være dårligt (faldet sammen) og have en unormal lav intern modstand.
Hans generator (spændingsrewgulator) kan være dårlig.
Dårlig forbindelse ved enderne af startkablerne.
Kulden vil også gøre at hans batteri har svært med at afgive energi.

Der er så mange muligheder at det er svært at sige hvilken det er.
Gravatar #29 - DrHouseDK
27. jan. 2009 17:20
#20: Den 30A sikring der sidder til starteren på din Polo er kun til startrelæet. Starteren har en direkte, usikret! forbindelse fra batteriet, der nok er 25 kvadrat kabel.
Gravatar #30 - DrHouseDK
27. jan. 2009 17:21
#26: Dårlig forbindelse i kablerne.

#27: En Mi16 er en 1.9 eller 2.0 16v benzinmotor, alt efter årgang af Puggen. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login