Virtual reality har fået noget af en revival i spilindustrien, alt sammen på grund af den store hype omkring virtual reality-brillen Oculus Rift, også kaldet et Head Mounted Display (HMD).
Et af de store problemer med Oculus Rift, specielt med de tidlige versioner som er dem de fleste har adgang til gennem udviklerversionen er, at mange bliver utilpas af at bruge brillen, fordi de reelt set oplever at blive “køresyge”.
To af de største faktorer for dette, skyldes forsinkelser mellem brugerens bevægelser og det der opleves via brillen samt den nuværende lave 720p opløsning.
Dette lover direktøren for Oculus Rift, Brendan Iribe, vil være løst, inden Oculus Rift sættes til salg i en færdig kommerciel udgave. Han bruger sig selv som eksempel, hvor han med den tidlige udgave af Oculus Rift fik det dårligt efter få minutter, kan han med den seneste nye interne udviklingsudgave, nemt bruge den 45 minutter uden at blive dårlig.
Iribe fortæller også, at man allerede ser i retning af en 4k udgave af Oculus Rift og at brillen måske kommer til at virke sammen med de nye konsoller.