mboost-dp1

Oculus

Brendan Iribe: Oculus Rift vil ikke gøre dig utilpas

- Via All Things Digital -

Virtual reality har fået noget af en revival i spilindustrien, alt sammen på grund af den store hype omkring virtual reality-brillen Oculus Rift, også kaldet et Head Mounted Display (HMD).

Et af de store problemer med Oculus Rift, specielt med de tidlige versioner som er dem de fleste har adgang til gennem udviklerversionen er, at mange bliver utilpas af at bruge brillen, fordi de reelt set oplever at blive “køresyge”.

To af de største faktorer for dette, skyldes forsinkelser mellem brugerens bevægelser og det der opleves via brillen samt den nuværende lave 720p opløsning.

Dette lover direktøren for Oculus Rift, Brendan Iribe, vil være løst, inden Oculus Rift sættes til salg i en færdig kommerciel udgave. Han bruger sig selv som eksempel, hvor han med den tidlige udgave af Oculus Rift fik det dårligt efter få minutter, kan han med den seneste nye interne udviklingsudgave, nemt bruge den 45 minutter uden at blive dårlig.

Iribe fortæller også, at man allerede ser i retning af en 4k udgave af Oculus Rift og at brillen måske kommer til at virke sammen med de nye konsoller.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
18. okt. 2013 05:45
Jeg synes godt nok de har været længe under vejs med Oculus Rift. Mon de når at release et færdigt produkt inden hypen er gået over eller inden en konkurrent har fået released et tilsvarende produkt?
Gravatar #2 - sumpene
18. okt. 2013 06:17
Vær lige opmærksom på det er igennem en kickstarter i har startet det og ja det kan godt ske alle er hype over produket lige nu fordi alle på youtube og anmelder prøver dem og folk føgler det er et most have. Men sådan som jeg kan forstå så selv under kickstarter havde de kun den vation som de har nu. og pågrund af kickstarter kunne udvikle vidre og gøre der bedre. jeg glæder mig som en lille baby til jule aften til det kommer ud ja jeg ser meget frem til at der skal være et par i min "gaming" opsætning da jeg tror det er fantastisk så for mig vil de stadig være et hype lige som Google glasses som også har været et godt stykke undervejs :)
Gravatar #3 - TrolleRolle
18. okt. 2013 06:19
#1 Jeg har nøjagtigt samme tanke. Flere konkurrenter har jo lign. devices, som umiddelbart blot kræver lidt headtracking for at komme op på Rift-niveau.

Vi har set prototypen, folk er vilde, men opløsningen skuffer efter nogle minutters brug.
Hvor lang tid kan det lige taget at købe et par bedre skærme og proppe i? Skærmene findes, så hvad er det lige vi venter på?

Jeg står klar til at købe consumer-udgaven, næsten lige meget hvad prisen bliver... men tiden går bare og der kommer ikke ret meget nyt ud fra de hemmelige udviklingslokaler.

Men hvad... nu har vi ventet siden starten af 90'erne, og der skete ikke en skid i 20 år... så det er da rart at se at der denne gang både er hardware, software og en kæmpe hype tilstede. Endelig kan VR-bølgen sparkes igang.


tl;dr;
Shut up and take my money!
Gravatar #4 - Bocaj
18. okt. 2013 06:20
Men det ser godt nok sjovt ud :)
Gravatar #5 - Montago.NET
18. okt. 2013 06:39
Iribe fortæller også, at man allerede ser i retning af en 4k udgave af Oculus Rift og at brillen måske kommer til at virke sammen med de nye konsoller.


LOL... måske med Xbox TWO of PS5 ...

XBone og PS4 kan kun køre FullHD - hvis altså man skal have en rimelig kvalitet.
Gravatar #6 - fennec
18. okt. 2013 06:59
TrolleRolle (3) skrev:
Hvor lang tid kan det lige taget at købe et par bedre skærme og proppe i? Skærmene findes, så hvad er det lige vi venter på?

Hvilke skærme er det lige du snakker om??

OR bruger en 7" skærm

Apple's Retina-skærm, som er noget af det bedste man kan få idag til en consumer pris, har følgende data:
iPad: 9.7" 2048 x 1536 (omregnet til 7": 1478x1108)
iPhone5: 4" 1136 × 640 (omregnet til 7": 1988x1120)

Og planen er at smide en 1920×1080 skærm i når OR officielt frigives.

Jo der kan findes bedre skærme. Som der nævnes, snakker de om en 4K skærm. Men hvad koster sådan en lige i 7" udgave (10.000 kr eller mere??).
Gravatar #7 - TrolleRolle
18. okt. 2013 07:28
#6

Her er en liste over telefoner med Full HD displays... også mindre end 7".
(Vi må antage at jo mindre display jo mindre klodset bliver den "hjelm" man skal have på. Så jo mindre jo bedre)

Så displays må der være nok af.

Hvis dit argument er at prisen bliver for høj så må man jo gå ud fra at hvis der findes så mange telefoner med HD displays, så må det jo også være muligt at betale prisen på ca. 2 x mobiltelefon og få en Occulus Rift med full HD til hvert øje. Her rammer man nok en pris som er lige lovlig høj... ala 10K.
I praksis tvivler jeg dog på at et sådan et display, som tydeligvis allerede er i masseproduktion, koster mere end 1000kr stk... så det burde kunne laves noget billigere.

Desuden har selv "rocket science"-teknologi det med at falde til en latterlig lav pris hvis man bare bestiller nok af dem... og det er jo netop muligt med OR, hvor man tydeligt kan se et kæmpe marked.


Personligt tror jeg at der må være noget ved de mobildisplays som gør dem uegnede til brug i OR. F.eks. ghosting eller latency eller for lav framerate. Men det kunne de jo så godt tage at skrive lidt ud om, så vi ved hvad det er vi venter på.
Gravatar #8 - Montago.NET
18. okt. 2013 07:45
fennec (6) skrev:
Jo der kan findes bedre skærme. Som der nævnes, snakker de om en 4K skærm. Men hvad koster sådan en lige i 7" udgave


100$
Gravatar #9 - fennec
18. okt. 2013 07:46
#7
Den første OR var med en 5.6" skærm. Men de kunne simpelthen ikke få nok skærme i den størrelse, hvorfor de skiftede til 7".
http://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift#Hardware

Det det handler om er at få så høj dpi som muligt. Og jeg kan se på den liste du har linket til at +5" har en dpi på på lidt over 400. Faktisk falder den hurtigt, så 6" er kun på 360. Så spørgsmålet er om der kan laves 7" med +450 dpi til en fornuftig pris...

Ellers snakker vi 2 x 3.5" skærme...

#8
Link??
Gravatar #10 - dkwolf
18. okt. 2013 08:16
Ja tak til at de fixer problemet, mit hoved kørte rundt i ca. 15 minutter efter jeg prøvede HD modellem til PAX. Det var bestemt ikke for sjov at man ikke måtte stå op under testen.
Desuden ville det også være lækkert hvis de kan få vægten ned.

#4

Det er ganske sjovt, prøvede Hawken og det er kanon.
Gravatar #11 - TrolleRolle
18. okt. 2013 08:36
#9 Hvorfor fokuserer du så meget på PPI / DPI?

Det er da komplet ligemeget hvad den er?

1920x1080 pixels er 1920x1080 pixels, lige meget hvilken PPI du kører med. Det eneste der afgøres ved PPI er hvor klodset dit udstyr bliver.

En 7" skærm i full HD er kun 314 PPI. (Regn evt efter her.)

Skruer du på for PPI/DPI men beholder den fysiske størrelse på 7", så får du jo en opløsning som er højere end full HD.


Det er klart at højere opløsning vil være endnu federe, men jeg tror nok de fleste gamere ville kunne nøjes med full HD lige nu.
Gravatar #12 - Montago.NET
18. okt. 2013 08:46
#11

PPI er afgørende for om du kan se pixels eller ej - og det foretrukne er IKKE at kunne se pixels.

hvis du smadre et display helt op foran øjnene, blot 5cm fra øjnene og det kun er 300 PPI, kan man snildt se pixels - hvilket gør at illusionen om at man er inde i en verden forsvinder.

derfor skal det være 450 PPI
Gravatar #13 - Net_Srak
18. okt. 2013 08:59
Har kun prøvet 720P versionen i et par minutter, men opløsningen var bestemt ikke noget at råbe hurra af. Pixels kunne tydeligt ses, nærmest som holder man en lup op foran en normal LCD skærm. Specielt "gitteret" mellem hver pixel var irriterende.
Gravatar #14 - el_senator
18. okt. 2013 09:10
4K udgave!? Yeah baby! Jeg har SDK'en derhjemme og det eneste minus jeg ser i dem er den lave opløsning. Jeg eeeelsker at lege med dem selv her to måneder efter jeg fik dem.
Gravatar #15 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. okt. 2013 09:21
Montago.NET (12) skrev:
blot 5cm fra øjnene og det kun er 300 PPI, kan man snildt se pixels


Folk herinde må have supersyn ...

Hvis jeg holder min iPhone 5 foran øjnene ca 5-7 cm væk, kan jeg ikke se pixels ...
Gravatar #16 - ziphnor
18. okt. 2013 09:25
Tror ikke på at de kan undgå motion sickness. Jeg har selv en Rift DK1 (ikke HD udgaven), og det der gør mig syg er når jeg drejer den virtuelle krop uden at jeg selv drejer med og også lidt når jeg går uden at bevæge mig selv. Det kan heldigvis løses ved at stå op og bruge en ODT som Virtuix Omni/Cyberith Virtualizer eller lignende :)

Har allerede backet Sixense STEM kickstarteren, og venter nu på crowdfunding af Cyberith Virtualizer. Køber helt klart consumer Rift straks chancen byder sig....

#3 : Der er ikke rigtig nogen konkurrenter i øjeblikket, med mindre du mener feks. InfinitEye som er endnu tidligere i deres udviklingsprocess. Alle de andre HMD'er har et meget begrænset synsfelt hvilket gør dem ret ynkelige at bruge. De fleste HMD'er giver et indtryk af at se et 40-50" TV på en par meters afstand. Rift'en er mere som at tage et par ski-briller på, det er noget *helt* andet.
Gravatar #17 - Montago.NET
18. okt. 2013 10:00
PHP-Ekspert Thoroughbreed (15) skrev:
Folk herinde må have supersyn ...

Hvis jeg holder min iPhone 5 foran øjnene ca 5-7 cm væk, kan jeg ikke se pixels ...


har du et par nærsyns-briller som gør at du kan se skærmen skarpt ?... ellers er dit forsøg irrelevant.
Gravatar #18 - brummie
18. okt. 2013 10:11
"nemt bruge den 45 minutter uden at blive dårlig"
Hvem spiller i kun 45 minutter? Når de selv sige at 45 er max, hvad er den i virkligheden? Jeg er gammel nok til at huske de første head mounted displays. Det havde samme problem. Hjermen gidder ikke være afskærmet fra virklighed i mere end 5 minutter.
Amiga udviklet også et system, men den var droppet er samme årsage.

Hvis man vil har immersive gaming, som man kan spille i dagevis, blive man nødt til at vente på noget som den her...
infinitx
Gravatar #19 - TrolleRolle
18. okt. 2013 10:17
#12 Montago du har da ikke fattet en brik siden du rater mig irrelevant.

Fennec og jeg diskuterer om hvorfor vi venter på consumer udgaven. Den er umiddelbart oplyst til at blive i 1920x1080, og det har jeg allerede linket til at der findes rigeligt med displays som opfylder.

At Fennec og du så bagefter lige pludseligt sætter endnu et krav op som I synes consumerudgaven skal have(I ønsker mange flere pixels end full HD.), gør sgu ikke min undren over hvorfor man ikke snart kan få 1920x1080 udgaven irrelevant.

I stedet for at ævle løs om PPI og rate lort, så kunne I jo have svaret at:
"Det ser ud som om vi venter på at man får fundet et display som er endnu bedre end Full HD, da det åbenbart har vist sig stadig at være for lavt til at man får den ægte indlevelse."

For det er vel konklusionen på hvorfor vi stadig venter på consumer-udgaven? Right?
Gravatar #20 - Ravensholt
18. okt. 2013 10:34
Offtopic:

fennec (6) skrev:
Apple's Retina-skærm, som er noget af det bedste man kan få idag til ....


Apple's Retina displays laves af hhv. Samsung og LG.

Både Sharp, LG og Samsung har lavet displays der er bedre end de "Retina" displays der sidder i Apple's iPhone/iPads. Eksempel: HTC One har en ppi på 468.
Gravatar #21 - Remmerboy
18. okt. 2013 10:48
Ravensholt (20) skrev:
Offtopic:

Apple's Retina displays laves af hhv. Samsung og LG.

Både Sharp, LG og Samsung har lavet displays der er bedre end de "Retina" displays der sidder i Apple's iPhone/iPads. Eksempel: HTC One har en ppi på 468.

eller nexus 10. der er generelt mange produkter der overgår apples, medmindre man er apple bruger.
Gravatar #22 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. okt. 2013 11:01
Montago.NET (17) skrev:
har du et par nærsyns-briller som gør at du kan se skærmen skarpt ?... ellers er dit forsøg irrelevant.


Kan du ikke fokusere på 5-7 cm afstand?
Gravatar #23 - demolition
18. okt. 2013 11:23
PHP-Ekspert Thoroughbreed (22) skrev:
Kan du ikke fokusere på 5-7 cm afstand?

Jeg har normalt syn og jeg skal ud på 10cm før der er fokus, og der er det også ret anstrengt at holde fokus. Så for at lave sådan et produkt så er man nødt til at have en linse foran så øjnene kan fokusere afslappet svarende til 1-2m afstand og stadig se skærmen skarpt. Og ja, så ved jeg godt at det er reglen at der nu straks kommer en masse børn der angriber mig og siger at jeg burde få briller og at de med det blotte øje uden problemer kan fokusere på mindre end 5 cms afstand uden at anstrenge sig det mindste. De kan sikkert også se forskel på salmonella og streptokokker..
Gravatar #24 - Slettet Bruger [3928685095]
18. okt. 2013 11:28
#22
Der vil jeg nu holde med #23, jeg har et ganske godt syn og jeg kan heller ikke fokusere på 5 centimeters afstand.
Gravatar #25 - Vandmand
18. okt. 2013 11:36
#23 og #24

Jeg er helt enig, jeg kan ikke se en pind paa 5 centimeters afstand, skal ud paa 15cm foer det er skarpt. Det er baade med og uden briller.
Gravatar #26 - xenocrates
18. okt. 2013 11:44
#23-25 I mikroskoper plejer okularet også at være justeret til ca 25 cm fokuslængde. Det er der de fleste mennesker har lettest ved at se billedet.

Man skal være jævnt nærsynet før man kan fokusere på et objekt, der kun er 5 cm fra ens øjne uden at bruge en linse.
Gravatar #27 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. okt. 2013 11:51
Hmm, hvis jeg kniber øjet sammen kan jeg fokusere på 5-6 cm afstand ifølge min lineal ... Dog kun i 30-40 sekunder ad gangen
Gravatar #28 - Rockstar
18. okt. 2013 11:58
#27
Har du siddet med en lineal for at måle dit fokuspunkt i forhold til din mobil???
Gravatar #29 - Net_Srak
18. okt. 2013 12:32
De linser der sidder i Oculus Rift og er med til at give den høje FoV, gør også, at du oplever en zoom/lup effekt af skærmen, hvilket er med til at pixels fremstår så tydeligt, hvorfor en høj DPI vil hjælpe gevaldigt.

Den højeste oplsøning man kan få pt. for så små skærme, vil jeg tro er LG's nye 2560 x 1440 5" skærm med en ppi på 538. Eftersom den er så ny og ikke er i masseproduktion vil den nok blive ret dyr at gå efter.
Gravatar #30 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. okt. 2013 13:07
Rockstar (28) skrev:
#27
Har du siddet med en lineal for at måle dit fokuspunkt i forhold til din mobil???



Nej, jeg fokuserede på de millimeter-streger på linealen.
Gravatar #31 - bobske2
18. okt. 2013 13:36
Jeg fik prøvet dem i weekenden på comic con new york. Synes det fungerer fint, godt nok var det et racer formel1 spil, men det er helt klart en mere immersive oplevelse. Glæder mig til at vælte rundt i et mmo med sådan et par briller :-)

og ja, som andre har påpeget så kunne den "lave" opløsning tydeligt ses, så det håber jeg de fixer. Men igen, indlevelsen i spillet opvejet opløsning.
Gravatar #32 - Mort
18. okt. 2013 14:58
bobske2 (31) skrev:
Glæder mig til at vælte rundt i et mmo med sådan et par briller :-)


MMO?

Jeg ser et kæmpestort utappet potentiale for 3D porno, som bare venter venter på at blive høstet af folk med forstand på penge.
Gravatar #33 - xenocrates
18. okt. 2013 16:01
#32 Tænker du på noget i retning af det her? Eller dette?
Gravatar #34 - Hængerøven
18. okt. 2013 19:54
Mort (32) skrev:
MMO?

Jeg ser et kæmpestort utappet potentiale for 3D porno, som bare venter venter på at blive høstet af folk med forstand på penge.


Man kunne vel blande MMO med Porno, nu vi er igang.
Gravatar #35 - TrolleRolle
18. okt. 2013 22:50
#32 Utappet potentiale?

Jeg tror det er dig som ikke har set nok videoer af hvad der allerede er lavet til Rift'en....

3D bodyscan er et godt søgeord, som bla vil bringe dig til:

[url] (Muligvis ikke helt Safe For Work, men dog til den sobre side.)
Gravatar #36 - Mort
19. okt. 2013 08:59
#35 Der er en meget stor forskel på en række 3D modeller og porno.
Gravatar #37 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. okt. 2013 09:05
#35

Hva fa'en, må man vise sådan noget på YouTube? o_O
Gravatar #38 - rmariboe
19. okt. 2013 10:12
Øjeblikkelig reaktion på bevægelse klares let ved kun at vis et udsnit (1920*1080) det modtagne signal (fx 2112 * 1188), at lade den umiddelbare bevægelse ske udelukkende i displayet, hvorved grafikprocessoren får tid til at følge op.

Det vil ikke beskytte imod køresygen, som er resultat af, at øjet rapporterer noget andet end balancenerven.
Gravatar #39 - Montago.NET
19. okt. 2013 12:44
PHP-Ekspert Thoroughbreed (37) skrev:
#35

Hva fa'en, må man vise sådan noget på YouTube? o_O


Du har vidst ikke været på den dystre, lumre, nasty del af youtube :D ..

der ligger mere på Youtube end de fleste lige er klar over -- men det kræver man har en profil som verificere sin alder.
Gravatar #40 - markjensen
19. okt. 2013 13:00
TrolleRolle (35) skrev:
Jeg tror det er dig som ikke har set nok videoer af hvad der allerede er lavet til Rift'en....


Måske er det bare mig, men hvor står der at den demo du linker til har noget med Rift at gøre? Så vidt jeg kan se er det bare en Unity-demo.
Gravatar #41 - Virtual-Aidz
19. okt. 2013 13:06
Hængerøven (34) skrev:
Mort (32) skrev:
MMO?

Jeg ser et kæmpestort utappet potentiale for 3D porno, som bare venter venter på at blive høstet af folk med forstand på penge.


Man kunne vel blande MMO med Porno, nu vi er igang.


Third Life(tm) ?
Gravatar #42 - csstener(^,^)
20. okt. 2013 02:04
PHP-Ekspert Thoroughbreed (37) skrev:
#35

Hva fa'en, må man vise sådan noget på YouTube? o_O

hvis du har sat alders begrandsning på så ja også er der noget med at der skal være en advarsel af den ene eller anden form :)
Gravatar #43 - terracide
20. okt. 2013 07:38
demolition (23) skrev:
Jeg har normalt syn og jeg skal ud på 10cm før der er fokus, og der er det også ret anstrengt at holde fokus. Så for at lave sådan et produkt så er man nødt til at have en linse foran så øjnene kan fokusere afslappet svarende til 1-2m afstand og stadig se skærmen skarpt. Og ja, så ved jeg godt at det er reglen at der nu straks kommer en masse børn der angriber mig og siger at jeg burde få briller og at de med det blotte øje uden problemer kan fokusere på mindre end 5 cms afstand uden at anstrenge sig det mindste. De kan sikkert også se forskel på salmonella og streptokokker..

Jeg elsker newz...Bo Fatsvag logik anvendt uden at sætte sig en skid ind i hvad teknologien går ud på, men alligevel vælger at stoppe begge fødder i munden og vrøvle irrelevant lort af ^^

Gravatar #44 - Nielson
20. okt. 2013 10:41
Jeg sidder og overvejer at købe et development kit. Kan det anbefales eller skal man vente til consumer release?
Gravatar #45 - TrolleRolle
20. okt. 2013 12:34
#36 Nu gik mit indlæg jo nok ud på at du selv skulle søge lidt videre, og så skal du nok finde de syge ting du søger.

Men jeg burde selvfølgelig have indset, at du havde forventet hardcore porn ved første klik og blev skuffet da din højre hånd måtte tilbage op på tastaturet for at skrive et surt indlæg.

:-D
Gravatar #46 - csstener(^,^)
20. okt. 2013 18:17
Nielson (44) skrev:
Jeg sidder og overvejer at købe et development kit. Kan det anbefales eller skal man vente til consumer release?

det kommer lidt an på dig..... kan du leve med at man kan se pixels og at der ikke er serlig mange spil som understøtter det inu? for så kan du roligt købe et Dev kit..... ellers skal du vente :)
Gravatar #47 - T_A
20. okt. 2013 19:57
#44: Nielson skrev:
Jeg sidder og overvejer at købe et development kit. Kan det anbefales eller skal man vente til consumer release?


Hvis det er fordi du har tænkt dig selv at udvikle til den så endelig tilslut dig "kickstarteren" og køb et dev. kit, men er det bare for at lege lidt og senere bruge til de spil som udkommer til den, så endelig vent.

Du vil få et meget bedre produkt til den tid.
Gravatar #48 - TrolleRolle
21. okt. 2013 10:19
#46 Man kommer jo klart til at kunne se pixels lige meget hvad.

Normalt bruger man en skærm som vel fylder en 9-12 del af hele ens synsfelt. (F.eks. en 24")

På OC fylder "skærmen" meget mere af ens synsfelt. Det kan løses ved at bruge en langt højere opløsning, men det giver nogle problemer (Vi antager at Consumerudgaven udkommer i 2014.):

1. Displays med så høj opløsning findes knap nok lige nu.

2. Hvis de fandtes så løber man ind i at ens "hjemmepc" nok skal opgraderes voldsomt, eller slet ikke kan følge med lige meget hvad.

Resultatet er at de fleste nok vil spille i Full HD eller lidt over. Ikke ligefrem opløsninger som gør sig godt når de spændes ud over hele synsfeltet.

Gravatar #49 - Montago.NET
21. okt. 2013 11:11
TrolleRolle (48) skrev:

2. Hvis de fandtes så løber man ind i at ens "hjemmepc" nok skal opgraderes voldsomt, eller slet ikke kan følge med lige meget hvad.

Resultatet er at de fleste nok vil spille i Full HD eller lidt over. Ikke ligefrem opløsninger som gør sig godt når de spændes ud over hele synsfeltet.


umiddelbart er det et mindre problem at spille i en lavere opløsning end skærmen er bygget til, end at man kan se de enkelte pixels.

med AAx4 er det nogen gange endda en fordel, fordi man får flere FPS ud af det.
Gravatar #50 - TrolleRolle
21. okt. 2013 13:01
#49 Det er sjovt du siger det... for oppe i #12 var det at man ikke kunne se pixels det vigtigste for dig.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login