mboost-dp1

FCA US LLC

Borgere i Phoenix kan få et lift af selvkørende biler

- Via Hot Hardware -

Googles Waymo-program af selvkørende biler bliver nu testet med passagerer i den amerikanske by Phoenix.

Her er der gennem testen med navnet ‘Early Riders’mulighed for at hoppe ombord i en af de selvkørende biler og blive transporteret til arbejde, i skole eller noget tredje. Som betaling giver passagererne deres feedback, når turen er ovre.

’Over the course of this trial, we’ll be accepting hundreds of people with diverse backgrounds and transportation needs who want to ride in and give feedback about Waymo’s self-driving cars. Rather than offering people one or two rides, the goal of this program is to give participants access to our fleet every day, at any time, to go anywhere within an area that’s about twice the size of San Francisco,’ skriver Waymo på selskabets blog.

Derudover forøger Waymo dets flåde af selvkørende biler med 500 flere Chrysler Pacifica Hybrid minivans, så der i alt rådes over 600 af de selvkørende biler.





Gå til bund
Gravatar #1 - Beon
26. apr. 2017 11:06
Spændende at høre om nogle af de tilbagemeldinger der kommer!
Mener selv der er stort potentiale i dette. Ville elske at sætte mig ind i bilen, taste destination ind på gps'en og så snuppe en lur!
Gravatar #2 - nwinther
26. apr. 2017 13:42
Beon (1) skrev:
Spændende at høre om nogle af de tilbagemeldinger der kommer!
Mener selv der er stort potentiale i dette. Ville elske at sætte mig ind i bilen, taste destination ind på gps'en og så snuppe en lur!


I storbyerne er der garanteret et godt marked for den slags. Men jeg er noget usikker på, hvordan det rent faktisk kommer til at fungere. Hvis jeg lejer en bil, er det så min (ligesom en taxa), eller skal jeg dele den med min nabo, hvis han også skal med?
Hvordan behandles bilerne af passagererne? Når man ser på, hvordan busser molestreres - og de har endda en chauffør med - ser jeg en betydelig risiko for diverse hærgende adfærd fra forskellige mennesker. Når jeg har min egen bil, bestemmer jeg jo selv, om jeg også vil bruge den som toilet, spiseplads, hundetransport eller rygekabine.

Men man får vel udviklet et system, så det kun er ansvarlige mennesker, som bruger denne service.
Gravatar #3 - CBM
26. apr. 2017 15:56
#2: det er med folks behandling af førerløse biler kan man evt blive klogere på i 2018 når Aalborg som forsøg indfører en enkelt buslinje med en selvkørende bus i Aalborg øst
Gravatar #4 - nwinther
26. apr. 2017 16:03
CBM (3) skrev:
#2: det er med folks behandling af førerløse biler kan man evt blive klogere på i 2018 når Aalborg som forsøg indfører en enkelt buslinje med en selvkørende bus i Aalborg øst


Busser bliver som regel hærget - selv med bemanding. Fordelen ved bussen er så størrelsen, at du som regel kan flytte ned i den anden ende af bussen, hvis der er en der har kastet op på midtersæderne. I en bil af personbilsstørrelse må du ligesom leve med det.

Det er dog nok muligt, at folk opfører sig bedre i andre lande. Danskerne er generelt nogle svin med naturen og skatteyderbetalte services, såsom busser, offentlige toiletter, busskure osv. osv. og jeg har mistanke om, at hvis nogen kan lave nogle brændemærker i sæderne i en bil de ikke er personligt ansvarlige for, gør de det.
Gravatar #5 - CBM
26. apr. 2017 16:09
#4: enig og er da også spændt på hvor mange der vælger at bruge den bus som offentlig toilet
Gravatar #6 - Adagio
27. apr. 2017 07:25
Ved føreløse biler som bruges som her som taxi, vil jeg tro at de nok har et par forskellige muligheder for at undgå at nogle bruger bilen som toilet osv.
Den nok simpleste løsning vil være at personer der kører i den har mulighed for hurtigt (via smartphone appen) at rapportere hvis de ser noget helt galt, hvor de f.eks. tager billeder af hvad der er sket eller beskriver problemet (f.eks. det stinker af h. til). Afhængig af problemet vil de så blive tilbudt at blive hentet af en anden bil, hvor bilen så kører til deres serviceafdeling der undersøger problemet
Da alle personer der bruger disse førerløse taxa'er er registreret vil de have bedre mulighed for at finde frem til den skyldige*.
Spørgsmålet er så om det er lovligt at gemme disse data om hvornår hvem er kørt hvorhen? Er det ikke det, så bliver det noget sværerere at finde den skyldige


*Er der en gruppe på 5 der kører sammen, så bliver det nok kun registreret i en persons navn og denne person må så være ansvarlig, forstået på den måde at hvis han ser en i gruppen skide på gulvet, så må han selv rapportere synderen når det sker eller tage skraldet selv

Ved førerløse busser vil det være noget mere besværligt, med mindre man vælger at alle personer i bussen skal registreres og der er kameraer der følger alle folk rundt
Gravatar #7 - Sn3akr
27. apr. 2017 07:30
Jeg kunne ønske at de blev udstyret med kamera og fjern-lås af køretøjet, så kunne idioten sidde i bilen til en myndighed får tid til at hente vedkommende, samtidig kan de så få regningen for reparationen. Og den skulle bare trækkes over skatten hver måned indtil den var betalt. Om de så må flytte på gaden for at betale er deres eget problem, så må de jo bare opføre sig ordenligt.

Det kan undre mig, hvorfor folk mener det er okay at smadre ting, bare fordi de er offentligt tilgængelige.

Måske lidt samfundstjeneste med at fjerne tyggegummi fra fortovet i hjembyen, udstyret med et skilt på ryggen, hvor der står hvad man har lavet kunne få dem på andre tanker. Et styk idiot i skrigende grønt tøj som skraber tyggegummi med et skilt på ryggen som siger " jeg er et svin og sked i taxien" Så er chancen for at man forsøger igen nok minimal.

Gravatar #8 - CBM
27. apr. 2017 09:06
#6: skulle måske kombineres med #7's forslag :)
#7: 100% enig
Gravatar #9 - nwinther
27. apr. 2017 12:18
Adagio (6) skrev:
*Er der en gruppe på 5 der kører sammen, så bliver det nok kun registreret i en persons navn og denne person må så være ansvarlig, forstået på den måde at hvis han ser en i gruppen skide på gulvet, så må han selv rapportere synderen når det sker eller tage skraldet selv


Der er garanteret en mængde variabler, som gør det vanskeligt at håndhæve. Et tænkt eksempel er, at man bestiller en taxa til sit barn, som så kan fragtes et sted hen, uden telefon - eller noget. Det jeg vil sige med det er, at der (i Danmark?) er en underlig tendens til at folk udnytter et hul i systemet, hvis det findes, også til at begå hærværk.

Det kan undre mig, hvorfor folk mener det er okay at smadre ting, bare fordi de er offentligt tilgængelige.


Det har du uendelig ret i. Jeg synes det siger noget om et samfund, hvordan borgerne behandler sine omgivelser.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login