mboost-dp1

Boeing

Boeing udvikler super-fly: Fra London til New York på 2 timer

- Via NBC News - , indsendt af arne_v

Boeing har afsløret planer for et nyt super-fly, der vil være i stand til at flyve fra London til New York på to timer.

Flyet under udvikling er et hypersonisk fly, hvilket betyder, at det kan flyve mere end fem gange hurtigere end lydens hastighed eller mere præcist 6.115 km/t.

To timers-turen mellem New York og London tager otte timer for et almindeligt fly.

Det hurtige fly kan bruges både militært og kommercielt, men det kan tage 20 til 30 år, før de drømme bliver til virkelighed, siger chefforskeren for hypersonics hos Boeing.

Supersoniske og hypersoniske fly har været diskuteret som fremtidens luftfart i årtier, men det er endnu ikke blevet til virkelighed på nær med Concorden.

Concorden var et supersonisk fly, der fløj i perioden 1976 til 2003 med en hastighed på Mach 2,04 i luftfarts-sprog, men som fik permanent flyveforbud tre år efter et flystyrt i Frankrig.

Boeings fremtidsfly vil kunne flyve med en hastighed på Mach 5.





Gå til bund
Gravatar #1 - Claus Jørgensen
2. jul. 2018 11:19
Problemet med Concorde var jo blandt andet at de ikke måtte bryde lysmuren over London

Så jeg ser ikke værdien på en kort afstand.

Buenos Aires til Amsterdam på 2-3 timer vil være meget sjovere (cirka 13,5 timer i dag, længste direkte route fra Europa iirc)
Gravatar #2 - Ufomekaniker
2. jul. 2018 12:18
Ja. Eller den kommer til at flyve direkt mellem Audtralia og EU. Lige nu tager det vist 24-25 timer at fæyve direkte. Jeg ville osse påskønne at den kom op og hænge imellem CPH og BkK når jeg skal besøge mit svigermekanik :D
Gravatar #3 - nwinther
2. jul. 2018 12:54
Claus Jørgensen (1) skrev:
Problemet med Concorde var jo blandt andet at de ikke måtte bryde lysmuren over London


Lysmuren, alligevel?

Jeg forstår sagtens, at de ikke må gå overlyds over land. Men det kan jo også løses ved at vente til man er over havet. Det er trods alt det længste stræk.
Gravatar #4 - Brigadaus
2. jul. 2018 16:34
I glemmer det Russiske Concordski fly som var klar med deres første prøveflyvning et par måneder før det franske Concord
Gravatar #5 - Ufomekaniker
2. jul. 2018 16:44
Brigadaus (4) skrev:
I glemmer det Russiske Concordski fly som var klar med deres første prøveflyvning et par måneder før det franske Concord


Ja, den husker jeg godt. Jeg lå flad af grin af navnet som antyede at der var noget fy-ha indblandet. Og de små vinger ved siden af kokpittet... Hvad var det lige for noget?!? :D
Gravatar #6 - arne_v
2. jul. 2018 16:51
#5

Nu var det jo ikke et officielt navn.

Og sådan nogle små vinger foran bruges også af andre fly.
Gravatar #7 - arne_v
2. jul. 2018 17:02
#4

TU-144 fløj jo ikke så meget. Det er vel en oplagt grund til at den ikke fylder meget i folks bevisthed.
Gravatar #8 - Claus Jørgensen
2. jul. 2018 18:24
Forresten, jeg håber ikke at Corcorden bruges som model. Den havde meget små sæder (jeg har været i den model Boeing har parkeret ved Boeing Field Museum of Flight i WA)
Gravatar #9 - mrtb
2. jul. 2018 18:25
Med mindre at sådan et fly, på magisk vis bliver super billigt at flyve med, eller kan tage virkelig mange passagerer, så virker det usandsynligt, at det nogensinde bliver til noget.

Langt størstedelen af mennesker, vil hellere betale en brøkdel, og så flyve flere timer, hvor de alligevel kan arbejde eller sove, end de vil betale en formue, frem for at klare sådan en tur på 1,5 time.

Jeg synes at det var fedt at Concorden en gang var en mulighed, og jeg håber da bestemt også at min pessimisme ikke holder stik - For jeg så da gerne at et passagerfly som denne blev en realitet.
Gravatar #10 - arne_v
2. jul. 2018 18:29
#8

Meget plads til passagererne, lav luftmodstand og ikke for stort fly. Vælg 2 ud af 3.

:-)
Gravatar #11 - Brigadaus
2. jul. 2018 22:09
#5 Svenskerne har også haft et fly med de der vinger http://www.airvectors.net/avcanfit_08.jpg

(redigeret) hov det her billede er af et amerikansk fly, som også har de vinger, kan ikke lige finde dem fra det svenske
Gravatar #13 - nwinther
3. jul. 2018 07:10
mrtb (9) skrev:
Med mindre at sådan et fly, på magisk vis bliver super billigt at flyve med, eller kan tage virkelig mange passagerer, så virker det usandsynligt, at det nogensinde bliver til noget.

Langt størstedelen af mennesker, vil hellere betale en brøkdel, og så flyve flere timer, hvor de alligevel kan arbejde eller sove, end de vil betale en formue, frem for at klare sådan en tur på 1,5 time.

Jeg synes at det var fedt at Concorden en gang var en mulighed, og jeg håber da bestemt også at min pessimisme ikke holder stik - For jeg så da gerne at et passagerfly som denne blev en realitet.


Det bliver formentlig på linje med Concorden - noget med at man kan have et morgenmøde i London, et frokostmøde i NY, og tilbage til London til teatime og så hjem i seng.
Det bliver næppe et fly til masse-transport, men til forretningsfolk og folk med grills og grimme fingerringe.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login