mboost-dp1

The Boeing Company

Boeing skal lave drone, som kan flyve i 5 år uden stop

- Via NetworkWorld - , redigeret af Net_Srak

Boeing har underskrevet en aftale med DARPA, en underafdeling af det amerikanske forsvarsministerium, som forpligter Boeing til, mod en betaling på godt 500 millioner kroner, at bygge en drone, som kan flyve uafbrudt i 5 år. Dronen, der allerede er blevet navngivet SolarEagle, vil under de fem år kunne nå op i over godt 18 kilometers højde.

Det er planen, at SolarEagle, som navnet antyder, skal benytte sig af solceller, som vil oplade batterier, der dermed muliggør den lange tid i luften.

Dronen vil være en del af DARPAs Vulture-program, som har til formål at udvikle et fly, der kan hjælpe det amerikanske militærs eksisterende efterretningsmetoder ved at kunne levere informationer døgnet rundt i flere år.

Ifølge Boeing kan den første drone være på vingerne allerede i 2014.





Gå til bund
Gravatar #1 - Athinira
19. sep. 2010 10:42
18 kilometers højde på batterier alene, uden konventionelt brændstof? Det tror jeg sgu de får svært ved :)
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
19. sep. 2010 10:47
#1

Hvordan ville du have den til at holde sig i luften i 5 år med konventionelt brændstof?

Teoretisk set skulle der ikke være de store problemer.
Det største problem efter min mening, er at holde slitagen så langt nede at komponenterne kan holde 5 år.
Gravatar #3 - baloo
19. sep. 2010 10:55
mon det bliver set som en fjendtlig handling når sådan en falder ned i et andet land :p
Gravatar #4 - spazoid
19. sep. 2010 11:32
#1

Mere højde = lavere vindmodstand og tyngdekraft = lavere brændstofforbrug.
Gravatar #5 - Remmerboy
19. sep. 2010 11:36
spazoid (4) skrev:
#1

Mere højde = lavere vindmodstand og tyngdekraft = lavere brændstofforbrug.

men mindre luft (tyndere luft) kræver højere fart for at holde sig oppe. højere fart kræver mere brændstof. så det er med at finde en balance mellem opdrift, fart og højde.

hvorfor bruger de ikke satelliter til overvågning? i 18km's højde vil en fly have samme problemer med overskyet vejr som en sattelit
Gravatar #6 - FrIeK
19. sep. 2010 12:07
Remmerboy (5) skrev:

hvorfor bruger de ikke satelliter til overvågning? i 18km's højde vil en fly have samme problemer med overskyet vejr som en sattelit


Tror det er for at det skal være nemmere og styre hvor de vil bruge den. Med en satellit er de låst til og bruge den i den bane den flyver.

Med dronen kan de nemt ændre placeringen.
Men dette og dog kun et gæt.
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
19. sep. 2010 12:08
#5

Overvågning er ikke det store problem, selv når det er skyet. Der er ikke de samme problemer med skyer i IR- og UV-området, som med normalt synligt lys.

Flyet har den fordel at det nok koster det samme at smide 100 af dem i luften, som at sende en enkelt satellit op og i modsætning til satelliter, kan flyet guides nøjagtigt hen hvor der er brug for det.
Gravatar #8 - php
19. sep. 2010 12:15
#5

fordi det er kom på film man kan tage et nær-billede med sattelit, det kan man ikke, er det fordi lysets bølgelængde gør at det bliver en 'blur' billede.

hvis du vil forstå det med bølgelængde så se på http://webcast.berkeley.edu/course_details_new.php...

ps. jeg kan ikke for editor til at lave den til et link
Gravatar #9 - SAN
19. sep. 2010 12:36
Der er allerede opfundet et "evighedsfly" i den forstand at det kan lade nok strøm på om dagen til at flyve natten over, mener det har fløjet i over 14 dage i træk.. Self er der problemet med at komponenter osv skal holde i 5 år!

Til spørgsmålet om hvad sådanne fly skal bruges til, så kan de fx bruges til hurtig opsætning af netværk, til hvad som helst,

Tror det er billigere at have sådan en i luften i forhold til en satellit i geostationært kredsløb, for de bruger (meget lidt) brændstof, og skal dermed skiftes ved en meget dyrer process, end disse droner, om end knapt så tit!
Gravatar #10 - Taoh Rihze
19. sep. 2010 12:44
Så flyve i 5 år, til rimelige penge. Hvor stor er nyttelasten?

Gad vide om disse kunne på sigt overtage rollen for satelitterne.
Gravatar #11 - smiley
19. sep. 2010 13:42
En ballon og en vinddrevet kompressor.

Sådan :)
Gravatar #12 - Alrekr
19. sep. 2010 13:52
#10, omkring 1000 pund.

Idéen er sådan set meget god - men jeg har også tvivl mht. slitage. Hvem her har set en bil, der stadig kører lige så godt efter fem år? (YAY! Endelig kan jeg bruge en bilanalogi helt legalt!)
Gravatar #13 - røvskæg
19. sep. 2010 13:53
Smiley (11) skrev:
En ballon og en vinddrevet kompressor.

Sådan :)

Join the club
Gravatar #14 - Htorne
19. sep. 2010 14:18
Nice
Gravatar #15 - lennardg
19. sep. 2010 15:48
gad vide om dette følges op af afsløringer af at den typiske terrorist ynder at frekventere nudist badestrande...
Gravatar #16 - ztyle
19. sep. 2010 16:14
#8
når man laver links her på newz.dk skal man bruge URL encoding dvs. at nogle tegn skal skrives med %xx mellemrum skal skrives %20
Her er dit link
http://webcast.berkeley.edu/course_details_new.php...

Denne side er god til at url encode dine liks
Gravatar #17 - p1x3l
19. sep. 2010 17:54
#16 lol gør alle browerser selv efterhånden etc vis copy url fra chrome selvom der mellemrum etc laer den selv %20... eneste problem med hans url var han skrev den i to linier lol evt ikke lavet [ url ] tag ..

ontopic lyder da meget nice det størsteproblem jeg ser er egenlig også slidtage med når de ka lave jetmotore der ik slider sig selv op på 5 min burde det vel ik være et problem.. det kun et problem i vores daglig ting da de ik bliver lavet bedre end at vi har brug for nyt snart

og ang at skyer ka være et problem .. true med til forskel fra en satalit ka man sige man tager chancen og dykker ned i lavere højde... lidt kritisk at gøre med en satalit

grunden til den "helst" vil være over skyerne er jo for at få strøm men vis det har nok reserve ka man godt lige tage et par timers kig under skyerne
Gravatar #18 - dan1el
19. sep. 2010 19:36
vi kan jo godt lide at finde fejl i noget nogle meget prof. ingeniøre siger er muligt....så jeg tænker, vi har haft satelitter i lidt over 40 år, og idag er gamle satelitter et problem, for meget space junk...hvad så med sådanne droner ?
Umiddelbart tænker man jo, øj fedt, så kan de flyve over Afghanistan hele tiden og se hvad Taliban er ude på, men i virkeligheden er det jo nok et satellit alternativ (tænker lidt på at GPS systemet snart går ind i en problematisk fase og man skal finde et alternativ), der er ligesom ikke nogen atmosfære de kan brænde op i skulle de falde ned :-o
Gravatar #19 - JoeX2
19. sep. 2010 19:48
Jeg tror primært at de bliver et alternativ til politi helikoptere.

Politi helikoptere er meget dyre i drift, men de er genialt til at fange fartsyndere og andet skidtfolk med. Ikke så meget fordi de er hurtigere, men fordi de tager den direkte vej, mens den eftersøgte flygter over hæk og hegn og betjentene på jorden skal løbe med.

Droner som kun skal til service hvert 5 år, kan el spare en del penge, og samtidig være godt for miljøet.

Så kan man selvfølgelig selv vælge hvad man skal synes om at politiet får lettere ved at overvåge befolkningen. Der er mange der højlydt ønsker mere overvågning, grænsekontrol, synligt politi i gaderne, CCTV og visitationszoner. I den sammenhæng så synes jeg ikke droner er det værste tiltag. De gør i det mindste ikke dagligvarerne dyre, fordi lastbiler skal stå i kø for at bliver undersøgt, bare fordi der er en grænse tegnet på et kort. Ligesom man gjorde i sidste årtusinde.
Gravatar #20 - AvatarIsm
19. sep. 2010 20:06
#12
Alt de tyske biler kører lige så godt i i mindst 5 år :) - feks. Mercedes & Audi
Gravatar #21 - Zombie Steve Jobs
19. sep. 2010 20:09
Det har jo næsten gjort det før, airborne alert, om end på end noget anden måde.
#12 end elmotor er også mindre kompliceret end en forbrændingsmotor, i hvert fald hvad angår sliddele.
Gravatar #22 - kasperd
19. sep. 2010 20:51
spazoid (4) skrev:
tyngdekraft
Tyngdekraften aftager så vidt jeg husker med kvadratet på afstanden. 18km er ikke ret meget i forhold til afstanden til Jordens centrum. Hvis jeg har regnet rigtigt vil tyngdekraften i 18km højde kun være ½% mindre end på overfladen.
Gravatar #23 - ztyle
19. sep. 2010 22:40
#17
det der var problemet i #8 link var dette tegn | som skal udskiftes med %7C

her er et lille eksempel hvor man skal vise nogle at søge i google og der er 2 ord. feks. BD drev

Her er linien (med forkert start tegn)
"url=http://lmgtfy.com/?q=BD drev]Gogle det[/url]

Når jeg sætter den linie ind kommer den til at blive sådanne her
Gogle det

ifor at få linket til at virke bliver jeg nød til at srive BD%20drev
som her
Gogle det

prøv selv
Gravatar #24 - p1x3l
20. sep. 2010 04:33
#23 vi prøver igen ja det rigtigt nok der er en | i men betyder ik noget for fleste browsere evt her på newz .. lad os da prøve

test

okay virker ikke pga newz.dk kode er skod lol :) siden burde selv lave en urlencode() inde den behandlet url og prøvet at vise men ak ja

selv mellemrum/%20 burde ik være et problem vis siden ellers kunne finde ud af at url format men det så

min point var egenligt også bare at det ikke er nødvendigt i det fleste browsere da de i det mindste er nogenlunde lavet
Gravatar #25 - marty
20. sep. 2010 05:54
Der er vist ingen tvivl om, at ingeniørerne hos Boeing står overfor noget af en udfordring. At skulle konstruere et transportmiddel der skal fungere i år uden service virker som en helt vanvittig vild bedrift; ét er motorernes mean-time-to-fail, som naturligvis skal være høj, men dér kan man måske finde inspiration fra industrien. Men prøv at overveje propeller, sideror, krængeror etc. - de har alle bevægelige dele, der skal fungere efter 5 år i rimeligt barske omgivelser. Bliver spændende at se hvad der kommer ud af projektet... hvis vi altså får lov at høre det.

Oh yeah - Off-topic rant: Tror sjældent, at jeg har set så mange kommentater med så dårlig stavning, tegnsætning og generel formulering. Plejer ikke at være grammatiknazist, men fatter jo ikke hvad halvdelen af jer forsøger at sige. Tag nu lige at læse jeres post igennem inden i trykker "indsend", right?
Gravatar #26 - Sugardad
20. sep. 2010 07:57
Nu står der jo heller ikke at den konstant vil flyve i 18kms højde, der står jo faktisk ikke hvordan enheden fungerer ud over solceller. der st år også at den over en periode på 5 år vil opnå 18 kilometer, altså 18km er slutresultatet, det lyder mærkeligt ja, men det er også lidt mærkeligt at noget kan holde sig i luften i 5 år, så måske den har et specielt design
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
20. sep. 2010 09:59
#25

Hvis proplellerne bliver drevet af brushless motorer, vil der næsten ingen slitage være. Der er 2 lejer per motor og ingen gear osv. så de burde ikke have problemer med at holde 5 år.
Styrefladerne bliver et lidt større problem, men ikke uoverskueligt, da styrefladerne på moderne passagerfly allerede kan holde 7-8 år ved normal brug og bliver udsat for meget voldsommere påvirkninger end dette fly vil gøre.
Desuden er der ved de højder flyet skal bruges i, ikke ret mange partikler i luften, så der fra vil slitagen også være minimal.

Batterierne kan så være et stort problem da der ikke findes masseproducerede batterier i dag, der vil kunne holde til en opladning/afladning i døgnet i 5 år. Men de nye batterier baseret på nanoteknologi (YAY), virker dog lovende.
Gravatar #28 - imacomputer
20. sep. 2010 10:16
Fedt - så går der nok ikke lang tid før Google maps er live!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login