mboost-dp1

Hi3G - 3 Danmark
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Kan godt være mig der er langsom, men er det ment sådan at man kan bestille x antal dage i forvejen og så tage den der faktura med eller kan man gå ind i bussen, sende en sms og så vupti?
Milliontab på snyd i busser (link til Jp.dk) Men om det vil hjælpe på dette?
Hvis det fungerer på samme måde som køb af mobil spil mm. at man modtager en kode som gælder for en faktura er det super! Tænk hvis man blir overassket af vejret at man så endelig kan komme med bussen uden at sku ha kontanter på sig! :D
Jeg stod så sent som i går aftes og ventede på bussen, da det pludselig slog mig at man ikk kan betale med kort i bussen :/ Heldigvis kom der 100kr som sendt fra himlen :P
Jeg stod så sent som i går aftes og ventede på bussen, da det pludselig slog mig at man ikk kan betale med kort i bussen :/ Heldigvis kom der 100kr som sendt fra himlen :P
Jeg ville stadig mene det var langt mere praktisk med et id-kort med en magnetstribe.. kør kortet igennem, indtast billettype, kontakt hovedcentralen, hvor man har indgået en betalingsaftale for at få kortet, godkend købet, afsted..
Det ville måske tage noget tid pga. svartider, men f.eks. i århus ved jeg de har billetsystemet i midtersektionen af bussen.. der ville det formentlig ikke skabe problemer med kø
Ihvertfald kan jeg nikke genkendende til #3's link, at der bliver snydt som bare pokker i københavn hvor jeg boede før.. det lader dog ikke til at være et problem her i Aalborg, hvor priserne også er langt bedre
Det ville måske tage noget tid pga. svartider, men f.eks. i århus ved jeg de har billetsystemet i midtersektionen af bussen.. der ville det formentlig ikke skabe problemer med kø
Ihvertfald kan jeg nikke genkendende til #3's link, at der bliver snydt som bare pokker i københavn hvor jeg boede før.. det lader dog ikke til at være et problem her i Aalborg, hvor priserne også er langt bedre
Det er da genialt, hvis det betyder at al form for billet og faktura bliver 100% elektronisk.
Man sender en besked måske med indholdet "billet" til et givent nummer. Modtager herefter en kode der tastes når man stiger på bussen. At taste en 6-cifret kode tager en del kortere tid end det gør at skulle veksle en tyver eller lignende.
Man kan sende beskeden mens man venter på bussen og når koden første gang indtastes er den gyldig i én time. Således har man billet og omstigning i én kode.
Jeg kører normalt ikke med bus fordi jeg hellere vil cykle eller kører i bil, men også fordi når jeg endelig vil tage bussen, har jeg ikke nogle kontanter.
I og med at busselskabet ikke skal holde styr på kontanter og brugeren ikke skal sørge for at have kontanter på sig altid, må der da være tale om en win-winsituation.
/EmailFX
Man sender en besked måske med indholdet "billet" til et givent nummer. Modtager herefter en kode der tastes når man stiger på bussen. At taste en 6-cifret kode tager en del kortere tid end det gør at skulle veksle en tyver eller lignende.
Man kan sende beskeden mens man venter på bussen og når koden første gang indtastes er den gyldig i én time. Således har man billet og omstigning i én kode.
Jeg kører normalt ikke med bus fordi jeg hellere vil cykle eller kører i bil, men også fordi når jeg endelig vil tage bussen, har jeg ikke nogle kontanter.
I og med at busselskabet ikke skal holde styr på kontanter og brugeren ikke skal sørge for at have kontanter på sig altid, må der da være tale om en win-winsituation.
/EmailFX
Det har vi haft i metroen her i Prag i et stykke tid efterhånden. Man sender en SMS til et nummer for herefter at modetage en kode man viser til eventuelle kontrollører.
Jeg har dog aldrig brugt det, men det er da meget smart hvis man ikke har månedskort og mangler mønter til maskinen.
Jeg har dog aldrig brugt det, men det er da meget smart hvis man ikke har månedskort og mangler mønter til maskinen.
Jeg så aller helst at det bare krævede et gratis 2d-stregkode genkendelses program.
Så skulle man for det første ikke sende 2x2 sms'er og for det andet ikke bruge lang tid på det før bussen ankommer.
Jeg forestiller mig anvendelsen således:
* Kunden stiger ombord i bussen.
* Kunden tager et billede af stregkoden ud for den ønskede destination (på en plakat over alle mulige destinationer)
* Programmet sender data til tjenesten som ud fra stregkoden ved hvilken bus der er tale om og sammenholder det med hvor den befinder sig på det tidspunkt.
* Servicen svarer programmet og kunden med hvad rejsen vil koste. Man accepterer
* Servicen sender en kvittering som kan vises til chaufføren umiddelbart efter.
Det lyder måske meget kompliceret men for "menneskene" er det blot: Start program, tag billede, accepter, vis kvittering. Systemet vil også kunne bruges til omstigninger hvis man bare tager et billede af sin endelige destination fra den samme telefon, på hver bus/tog/whatever man står på.
Nå det så er sagt, så virker det som et supergodt tiltag jeg dog næppe kommer til at benytte mig af. Tror ikke jeg kan retfærdiggøre det overfor chefen at det er korrekt anvendelse af fri telefon.
PS: Hvis nogen implementerer den betalingsform som jeg lige har skitseret må i godt sende mig et par procent af indtjeningen. Bare som goodwill gestus ;)
Så skulle man for det første ikke sende 2x2 sms'er og for det andet ikke bruge lang tid på det før bussen ankommer.
Jeg forestiller mig anvendelsen således:
* Kunden stiger ombord i bussen.
* Kunden tager et billede af stregkoden ud for den ønskede destination (på en plakat over alle mulige destinationer)
* Programmet sender data til tjenesten som ud fra stregkoden ved hvilken bus der er tale om og sammenholder det med hvor den befinder sig på det tidspunkt.
* Servicen svarer programmet og kunden med hvad rejsen vil koste. Man accepterer
* Servicen sender en kvittering som kan vises til chaufføren umiddelbart efter.
Det lyder måske meget kompliceret men for "menneskene" er det blot: Start program, tag billede, accepter, vis kvittering. Systemet vil også kunne bruges til omstigninger hvis man bare tager et billede af sin endelige destination fra den samme telefon, på hver bus/tog/whatever man står på.
Nå det så er sagt, så virker det som et supergodt tiltag jeg dog næppe kommer til at benytte mig af. Tror ikke jeg kan retfærdiggøre det overfor chefen at det er korrekt anvendelse af fri telefon.
PS: Hvis nogen implementerer den betalingsform som jeg lige har skitseret må i godt sende mig et par procent af indtjeningen. Bare som goodwill gestus ;)
Brug et system som de benytter i Singapores.
Alle har et id kort, som indeholder en RFID chip. Når du går ind i bussen scanner du dit kort, når du går ud igen scanner du igen dit kort. Du betaler for den tur du kører, kører du meget, får du automatisk rabat.
Glemmer du at stemple ud betaler du for den længste strækning der er mulig. Stempler du ikke ind, og en kontroller tager dig i det, koster det en bøde.
Der er selvfølgelig på forhånd lavet en betalingsaftale mellem dig og en fælles offentlig transport betalingscentral.
Børn har betalingsaftaler gennem forældrene.
Alle har et id kort, som indeholder en RFID chip. Når du går ind i bussen scanner du dit kort, når du går ud igen scanner du igen dit kort. Du betaler for den tur du kører, kører du meget, får du automatisk rabat.
Glemmer du at stemple ud betaler du for den længste strækning der er mulig. Stempler du ikke ind, og en kontroller tager dig i det, koster det en bøde.
Der er selvfølgelig på forhånd lavet en betalingsaftale mellem dig og en fælles offentlig transport betalingscentral.
Børn har betalingsaftaler gennem forældrene.
10* ja klart i fremtiden ( om ca 2-3 år ). men det skal da indbygges i ens tlf. ligesom dankortet ) og med en fingeraftryk scanner eller noget som godkend betaling..
Lige nu burde det da være muligt at modtage en sms stregkode, som en læser i bussen kan læse, eller noget der kører via blutoth/godkend betaling ting..
Lige nu burde det da være muligt at modtage en sms stregkode, som en læser i bussen kan læse, eller noget der kører via blutoth/godkend betaling ting..
dude .. mon dog ikke det betyder at 1 billet til 20kr vil koste det samme som *et klip* af et 10turs kort til 100kr.
#10.
Der er 2 problemer med det her, så det kan snydes.
1. Du kan bare vente et par stoppesteder med at stemple, for at få en mindst mulig regning/billetpris.
2. Det problem med at glemme at "stemple ind" kan da hurtigt løses.
Smid et par af dem op, de har i tivoli til forlystelser osv. du lige skal gå igennem for at komme ind.
Hvis du stempler, åbner den og du går igennem og så låser den igen, næste stempler, den åbner, han/hun går ind osv.
Det samme sker når du går ud.
Så sikrer du dig 3 ting:
[b]1.[b/] Du stempler altid når du går ind og ud, ellers skal du springe over dem låsene, eller hvad vi skal sige. ( Og for at undgå, at du netop kan springe over dem. Så laver de bare en roterende dør istedet. Som er, lad os sige 2 meter høj, og højere er bussen ikke. Derfor er det sikkert, at du ikke kravler under, hopper over eller på anden måde snyder. )
[b]2.[b/] Du kan ikke snyde med dine klip.
[b]3.[b/] Du er sikker på, at du ikke hopper forbi sammen med en anden. Med mindre du altså er virkelig tynd.
- man kunne da også bare glemme at man skal betale for længden, og så sige en fast pris på, fx, 10 kr uanset om du skal 1 stoppested eller 10 stoppesteder.
10 kr synes jeg selv er en fair pris for en bustur, og det er også hvad prisen er i Køge lige nu ihvertfald :) ved ikke om den er anderledes andre steder i landet.
Der er 2 problemer med det her, så det kan snydes.
1. Du kan bare vente et par stoppesteder med at stemple, for at få en mindst mulig regning/billetpris.
2. Det problem med at glemme at "stemple ind" kan da hurtigt løses.
Smid et par af dem op, de har i tivoli til forlystelser osv. du lige skal gå igennem for at komme ind.
Hvis du stempler, åbner den og du går igennem og så låser den igen, næste stempler, den åbner, han/hun går ind osv.
Det samme sker når du går ud.
Så sikrer du dig 3 ting:
[b]1.[b/] Du stempler altid når du går ind og ud, ellers skal du springe over dem låsene, eller hvad vi skal sige. ( Og for at undgå, at du netop kan springe over dem. Så laver de bare en roterende dør istedet. Som er, lad os sige 2 meter høj, og højere er bussen ikke. Derfor er det sikkert, at du ikke kravler under, hopper over eller på anden måde snyder. )
[b]2.[b/] Du kan ikke snyde med dine klip.
[b]3.[b/] Du er sikker på, at du ikke hopper forbi sammen med en anden. Med mindre du altså er virkelig tynd.
- man kunne da også bare glemme at man skal betale for længden, og så sige en fast pris på, fx, 10 kr uanset om du skal 1 stoppested eller 10 stoppesteder.
10 kr synes jeg selv er en fair pris for en bustur, og det er også hvad prisen er i Køge lige nu ihvertfald :) ved ikke om den er anderledes andre steder i landet.
#17
jeg ved ikke med dig, men jeg har en tendens til *aldrig at have kontanter på mig da jeg har dankort. Så for mig er det altså et stort plus hvis man pludeslig kan bruge en anden form for betalingsmiddel i tilfælde af man får lyst til en bustur...
*medmindre jeg er uransaglige årsager har fået fat i nogle mønter / seddler til ting der kun kan købes kontant, hvilket er yderst sjældent.
jeg ved ikke med dig, men jeg har en tendens til *aldrig at have kontanter på mig da jeg har dankort. Så for mig er det altså et stort plus hvis man pludeslig kan bruge en anden form for betalingsmiddel i tilfælde af man får lyst til en bustur...
*medmindre jeg er uransaglige årsager har fået fat i nogle mønter / seddler til ting der kun kan købes kontant, hvilket er yderst sjældent.
#17
Fordi det er jævnt besværligt for chaufføren at give tilbage. I modsætning til andre steder, har chaufførerne herovre nemlig ikke sådan et "bank" foran sig, hvor han blot skal trykke på et par stempler for at give penge retur. Istedet har han et antal poser med 5x2 kroner i, og når man så f.eks. betaler med en tyver, så veksler man tyveren til 2 poser som man så skal finde de 16 kroner frem fra. Pisse besværligt, men går ud fra at de har en god grund til det.
Jeg selv bruger stort set aldrig bussen (Odense er jo trods alt Danmarks Cykelby #1 </rekvalme>, så jeg gider ikke at købe et månedskort. Ergo er det her kun en god ting for mig, da jeg slipper for at stå og rode med små pengeposer.
Fordi det er jævnt besværligt for chaufføren at give tilbage. I modsætning til andre steder, har chaufførerne herovre nemlig ikke sådan et "bank" foran sig, hvor han blot skal trykke på et par stempler for at give penge retur. Istedet har han et antal poser med 5x2 kroner i, og når man så f.eks. betaler med en tyver, så veksler man tyveren til 2 poser som man så skal finde de 16 kroner frem fra. Pisse besværligt, men går ud fra at de har en god grund til det.
Jeg selv bruger stort set aldrig bussen (Odense er jo trods alt Danmarks Cykelby #1 </rekvalme>, så jeg gider ikke at købe et månedskort. Ergo er det her kun en god ting for mig, da jeg slipper for at stå og rode med små pengeposer.
For at bruge smsbillet skal man, sende en SMS med teksten: Odense Nyborg voksen og så modtager man en sms med prisen og svare tilbage på den med ja
Virker også noget nemmere end at først sige ind i bussen, finde en stregkode, finde mobilen frem og tage et billede, ny sms, vedhæft billedet og sende det. Alt imens alle dem bag dig i køen venter på at komme ind i bussen.
For slet ikke at tale om at billedet af omtalte stregkode skal være i fokus og i godkvalitet nok til at et computer program kan aflæse den, så vi skal nok op i 1-2 MP på kameraet, dette er lagt fra alle mobiler der har. SMS systemet virker også med en 5 år gammel mobil.
Desuden kræver smsbillet systemet ikke et man er tilmeldt i forvejen eller at man er registeret et sted, hvilket et kort med RFID chip ville kræve. Altså kan jeg bruge det når jeg står en mørk nat og skal hjem fra byen og har glemt penge til bussen.
Som en ekstra bonus kan nævnes at der ikke er natbus tillæg med smsbilleten. Derfor en vil natte tur fra Odense til Nyborg koste 45,- modsat 68,- hvis jeg betaler kontant
Virker også noget nemmere end at først sige ind i bussen, finde en stregkode, finde mobilen frem og tage et billede, ny sms, vedhæft billedet og sende det. Alt imens alle dem bag dig i køen venter på at komme ind i bussen.
For slet ikke at tale om at billedet af omtalte stregkode skal være i fokus og i godkvalitet nok til at et computer program kan aflæse den, så vi skal nok op i 1-2 MP på kameraet, dette er lagt fra alle mobiler der har. SMS systemet virker også med en 5 år gammel mobil.
Desuden kræver smsbillet systemet ikke et man er tilmeldt i forvejen eller at man er registeret et sted, hvilket et kort med RFID chip ville kræve. Altså kan jeg bruge det når jeg står en mørk nat og skal hjem fra byen og har glemt penge til bussen.
Som en ekstra bonus kan nævnes at der ikke er natbus tillæg med smsbilleten. Derfor en vil natte tur fra Odense til Nyborg koste 45,- modsat 68,- hvis jeg betaler kontant
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.