mboost-dp1

unknown

Bemandet AA batteridrevet fly letter

- Via PhysOrg.com - , redigeret af Pernicious

Tokyos teknologiinstitut har sammen med det japanske firma Matsushita Electric Industrial Co., lavet det første bamandede fly i verden, der drives af normale AA batterier.

160 styks AA batterier skulle der til for at få eksperimentalflyet op i luften. Her holdt den sig i 59 sekunder og fløj 391 meter og nåede op i 5,2 meters højde.





Gå til bund
Gravatar #1 - Drakhan
17. jul. 2006 11:11
Tænk hvad de ville kunne have opnået med Duracell batterier.
Gravatar #2 - pulven
17. jul. 2006 11:21
Det lyder jo også helt vildt økonomisk.. :P
Gravatar #3 - desvaerre
17. jul. 2006 11:26
#1 De var aldrig kommet ned igen, for Duracell batterier bliver jo ved og ved ifølge reklamerne! Mmm.. Så måske en ny månelanding hvis de havde tætnet skroget lidt :)

Alligevel.. 160 styk AA batterier.. hvorfor så ik bare købe et bil batteri? Eller noget som "passer" ind i stedet for en masse små..

#4 De er nok genopladelige :) og industri AA batterier som er genopladelige koster 4.16 kr i nordiske dollar..
Gravatar #4 - OPY
17. jul. 2006 11:27
Det er kun 40 pakker med 4 i hver

Hvis man køber BR batterier så er 1200 DKR for at flyve ca 400 meter blæret.
Gravatar #5 - BurningShadow
17. jul. 2006 11:27
Jeg kan godt se fordele ved dette. Hvis jeg skal ned på tanken, så er der normalt ingen fly-ruter, men det problem ser jo ud til at være løst nu...

Dog ser det ud til at jeg skal mellemlande i rundkørslen, hvis jeg skal ned i Netto ;(
Gravatar #6 - ZUZ3L
17. jul. 2006 11:27
Min MP3-afspiller går til tider ud, selvom jeg lige har proppet nye batterier i... men der er jeg trods alt nede på jorden, når dét sker... :/
Gravatar #7 - Onde Pik
17. jul. 2006 11:49
Når det kan lade sig gøre, mon ikke man så også kan lave samme fly med "rugbrødsmotor". Jeg mener... en slags luftcykel... Lance Armstrong bude da kunne slå et par batterier i energiudladning. ...

Kunne være ret fedt med en luftcykel.... bare ikke så fedt når kæden falder af :/
Gravatar #8 - EmailFX
17. jul. 2006 12:18
Når det kan lade sig gøre, mon ikke man så også kan lave samme fly med "rugbrødsmotor". Jeg mener... en slags luftcykel... Lance Armstrong bude da kunne slå et par batterier i energiudladning. ...

Sidder her med et genopladeligt batteri, med følgende data:
Type AA:
1,5 V
2000 mAH

Man kan altså trække 2 ampere på batteriet i én time ved 1,5 V.
Vi går ud fra at flyet har malket batterierne helt, så de altså er helt "tomme" når flyet lander igen.
Dette giver pr. batteri en effektomsætning på: 2*A*hour*1,5V/(60min/1min) = 180 watt

Og for alle batterierne: 180 watt * 160 = 28800 watt

Reelt er der måske kun blevet omsat 10000 watt under flyveturen, men ikke desto mindre er det laaangt mere, end en cykelrytter (selv dopet) kan klare :-)

Ellers forsøget sjovt nok, men nok urealiserbart, så længe man ikke kan lagre mere energi på mindre plads.


/EmailFX
Gravatar #9 - aey
17. jul. 2006 12:27
er genopladelige AA-celler ikke altid 1,2V (og ikke 1,5)?
Det er dem har har ihvertfald.
Gravatar #10 - NFX
17. jul. 2006 12:27
#8:
Måske er det mere end hvad en cykelrytter kan klare, men nu findes der altså også fly helt uden motor :)
Gravatar #11 - lundeman
17. jul. 2006 12:33
#10

.. eller fly drevet af sollyset
.. det er dog knækket og styrtet i havet i 2003, men idéen er da OK.

/lundeman
Gravatar #12 - BurningShadow
17. jul. 2006 12:37
#9

Det betyder ikke det helt vilde om det er 1,2 eller 1,5.
Det der betyder noget, er de kære små mAH.

Det hjælper jo heller ikke det vilde at have en kæmpe kanon, hvis man ikke har nogle granater...
Gravatar #13 - drbravo
17. jul. 2006 12:58
#12
Det er der efterhånden mange mænd der døjer med - Den danske sædkvalitet falder og falder. I det mindste ved jeg at jeg ikke skyder med løse skud endnu..
Gravatar #14 - Futterama
17. jul. 2006 13:01
#12

Det betyder meget om det er 1,2V eller 1,5V. Der er 20% i forskel! Husk Ohm's Lov U = R x I og P = U x I.
I eksemplet med et 2000mAh (2Ah) batteri:
P = 1,2V x 2Ah = 2,4Wh
P = 1,5V x 2Ah = 3,0Wh

Men alle genopladelige batterier af typen NiCD eller NiMH (det er dem der normalt findes i str. AA) har en typisk afladespænding på 1,2V.

Desuden er det ikke genopladelige batterier de bruger, det er Oxyride batterier, og en hurtig søgning på google fortæller at det er en opdateret form for alkaline batterier.
Gravatar #15 - slmkbh
17. jul. 2006 13:09
#7

den findes og har krydset den engelske kanal
link:
wikipedia om gossamer albatross
Gravatar #16 - Yssing
17. jul. 2006 13:51
Ja, nu har jeg jo selv AA batterier liggende på 2,5 amp. så de kunne vel også trække en del :)
Gravatar #17 - Onde Pik
17. jul. 2006 18:58
#8

Øhh... watt er ikke et mængdemål for energi, men et mål for rarten på omsætning af energi (1 watt = 1 joule i et sekund).

Så du mener nok

(2Ah) x (1.5V) x (3600 sekunder) = 10800 Joule

(10800 Joule) x 160 Batterier= 1728kJ

Så det er 1728 kJ der omsættes under cykelturen.

(1728 kJ) / (59 sekunder) = ~ 29.3 Kw

Hvilket altså som du selv skrev giver en effekt på 29,3 Kw Og nej tror jeg læste et sted at Lance opretholdt en gennemsnits effekt på 400 watt (400 joule i sekundet),

Men som du også selv siger... der er garanteret et kæmpe energitab i brugen af de batterier.
Gravatar #18 - kba
17. jul. 2006 20:50
Det må i grunden være lidt irriterende når man skal sætte 160 batterier i, i minuttet, for at den kan holde sig i luften. :p
Gravatar #19 - guybursh
17. jul. 2006 22:52
#18
kan godt ske man skal arbejde pænt hurtigt .. hehe :p - men okay, så er det bare at have en copilot med :D
Gravatar #20 - MiniatureZeus
18. jul. 2006 06:12
tsk er mester i at sætte AA-batterier i min lortefjernbetjening! sluger to AA-batterier om ugen ca. :S Men Bilka siger at "Det skal den gøre!"..?!
Gravatar #21 - Daae
18. jul. 2006 07:02
Hmm... Inden I selv forsøger jer med at bygge et batteri-drevet fly, er det måske værd at læse artiklen Lithium-Ion Batteries Linked to Airplane Fires hos Slashdot... :-)
Gravatar #22 - bubbi83
18. jul. 2006 13:16
#20 Øhh.. er det den nye med indbygget rumstation? :D

Selv min multifjernbetjening som lyser vel meget med nogle dioder, sluger ik' mere end 2 AA batterier på ca. et år?!..

[ontopic]
Det bliver spændende at se om de herefter har tænkt sig at gå over til en anden type batteri senere hen, som dog har lidt mere power at tage af..
Men altid godt med et proof of concept.. :) Der er sikkert nogen som har haft for meget tid og for mange penge sat i et væddemål..
Gravatar #23 - atke
18. jul. 2006 20:42
Hmmm, man kan undre sig efter alle jeres fine beregninger. Hvorfor bruger dette nye fly så meget energi, når man i 1979 kunne krydse den engelske kanal i et cykelfly, selvom man ikke er Lance Armstrong.

BTW - hvorfor kan man aldrig få at vide hvor mange ampere der er i batterier der ikke er opladelige ?
Gravatar #24 - JippiGnu
19. jul. 2006 20:24
"det første bamandede fly" ? :O

Nå, tilbage til poolen og min kølige drink :D Italien er rart
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login