mboost-dp1

unknown

Apple på vej i Forbrugerklagenævnets gabestok

- , redigeret af Pernicious

Apple er nu på vej til at blive optaget i Forbrugerklagenævnets gabestok over firmaer, der ikke overholder Forbrugerklagenævnets afsagte kendelser. Dette sker efter, at Apple ikke har reageret på sidste måneds dokumentation for fejl i iBooks.

Sortlisten indeholder mest småfirmaer som ikke har overholdt købeloven men nu altså også snart Apple. Næste skridt mod Apple kan blive en retssag, hvis de stadig ikke reagerer på kendelserne.

Apple er stadig fuldstændig tavs i sagen.





Gå til bund
Gravatar #1 - frostic
31. maj 2007 14:50
Hvad skal de også sige til det?

Det er klart når der er fejl i deres produkter, at der skal gøres noget ved det.
Gravatar #2 - Snuden
31. maj 2007 14:58
Pinligt og uprofessionelt ærlig talt.
Gravatar #3 - scobleizer
31. maj 2007 15:16
Apple kan slet ikke følge med sin egen succes... Apple (/Humac) service i Danmark er elendig - er selv igang med en fejlslagen reperation, som nu har været igang siden februar... De lover at ringe tilbage, men gør det ikke, reperationer tilføjer andre fejl etc. Jeg skal ikke kede jer med detaljerne, blot tilslutte mig kritikken - det er MEGET uprofessionelt.
Gravatar #4 - trylleklovn
31. maj 2007 15:19
#3 Humac er ikke Apple.

Og ja Humac har, tæt på, jordens ringeste service. Det tog dem flere måneder at svare mig og det var angående en handel gennem deres website.. Hamrende uprofessionelt!

Prøv for guds skyld altid at få din reparation kørt igennem infocare i stedet for Humac. Selv hvis du skal sende den til dem vil det gå hurtigere end Humac.
Gravatar #5 - henrikmk
31. maj 2007 15:19
Jeg har efterhånden talt med en del folk, der har haft med Humac at gøre og har haft dårlige reparationsoplevelser med dem. Der er nok ikke ret meget andet at gøre opmærksom på at undgå dem, og få Apple selv til at håndtere sagen.
Gravatar #6 - trylleklovn
31. maj 2007 15:20
#5 Hvis man skal have foretaget en reparation er der, så vidt jeg ved, kun to steder i Danmark at sende den hen. Infocare og Humac.
Gravatar #7 - henrikmk
31. maj 2007 15:24
#6:

OK... Jeg har pt. oplevet en sag kørende, hvor Humac nægter at reparere en defekt (og næsten splinterny) iMac. Apple henviste selv til Humac, hvilket jeg undrede mig lidt over, da en kammerats Macbook reparation krævede, at den blev sendt til Apple selv. Han havde talt med Apple og Humac/Infocare var slet ikke indblandet.

Havde en dansk Apple Store eksisteret, havde det her nok slet ikke været noget problem...
Gravatar #8 - trylleklovn
31. maj 2007 15:28
#7 Der er to måde at klare en reparationssag på.

Hvis du har købt maskinen hos en underforhandler, f.eks. fona eller en online shop, så skal du henvende dig til forhandleren med maskinen og så vil de tage sig af det (De gør dog bare det som man selv kan gøre i løsning nr.2.).

De kan også henvise dig til løsning nr. 2, da denne er hurtigere, nemlig:

At ringe til Apple. Forklare dem problemet og få et casenumber, hvorefter du afleverer maskinen til Infocare eller Humac og giver dem casenummeret, så de kan se at de har krav på at reparere den.

Jeg har umiddelbart aldrig hørt om en sag hvor maskinen skulle sendes til Apple.
Gravatar #9 - mathiass
31. maj 2007 15:46
Hvad skal de også sige til det?

Det er klart når der er fejl i deres produkter, at der skal gøres noget ved det.
Det skal sige "Ja, der er en fejl! Nu får i en ny computer som virker!". I det mindste skal de tage kontakt til Forbrugerklagenævnet og bede om at komme i retten med sagen. Bare at ignorere myndighedernes kendelser er noget skidt.

Humac er ikke Apple.
De er de eneste i DK som er fuldt certificerede Apple forhandlere. Dermed har de fået Apples stempel til at repræsentere Apple i DK.
Gravatar #10 - f-style
31. maj 2007 15:48
Det er dybt frkasteligt at et firma som Apple ikke kan holde sig indenfor lovens grænser (købeloven). Alle firmaer respekterer købeloven og hvis der er uenigheder bliver det oftest løst via forlig eller lign.

Jeg forstår ikke at apple gør det samme. Det går jo ud over deres service og dårlig markedsføring ved at komme i "straffe bogen hos forbrugerklagenævnet).
Gravatar #11 - trylleklovn
31. maj 2007 15:49
#9
De er de eneste i DK som er fuldt certificerede Apple forhandlere. Dermed har de fået Apples stempel til at repræsentere Apple i DK.

De er autoriserede Apple forhandlere og reparatører.

Infocare er også autoriseret reparatør og Fona er autoriseret forhandler. Dem mener du vel ikke repræsenterer Apple?
Gravatar #12 - mathiass
31. maj 2007 15:57
#11 Humac er modsat alle de andre godkendte som "Apple Premium Reseller". Det er da en form for blåt stempel fra Apple...
Gravatar #13 - bitnissen
31. maj 2007 15:57
#10
Da resten af verden er med på en lytter, kan det blive dyrt at erkende sine fejl, for hvis de gør det her, så skal familien Amerika nok kræve samme service.

Og til lidt mere brænde på bålet mht. Humac:
Købte for et halvt års tid siden en converter fra mini-DVI til DVI hos Humac, med tanken at dimsen ville kunne konverteres videre til VGA om nødvendigt, med en DVI->VGA-dims. Nu havde jeg ikke lige kigget på standarden inden jeg tog ind i butikken, så jeg spurgte efter en mini-DVI til DVI og som skulle understøtte analog-converteren. Sælgeren forstod ikke noget, så han fik fat i bestyreren der fuldt og fast garanterede mig at den da naturligvis kunne konverteres videre.

Det kunne den ikke! Heldigvis fik jeg den byttet gratis til en der bare kunne VGA (samme pris) selvom emballagen var brudt, men stadigvæk megatræls da jeg dengang boede langt væk fra Humac...
Gravatar #14 - mathiass
31. maj 2007 16:01
Lokal myndighed

Når du køber et Apple-system fra en Apple Premium Reseller, får du ro i sjælen,

Bliv Apple
Premium Reseller
Hvis du er en energisk igangsætter, der nærer passion for Apple og for fantastisk kundeservice, og er interesseret i at blive Apple Premium Reseller, kan du ansøge i dag.

Fra Apples hjemmeside. Men nu er det jo for en gangs skyld ikke Humac der er i problemer...
Gravatar #15 - mathiass
31. maj 2007 16:07
Da resten af verden er med på en lytter, kan det blive dyrt at erkende sine fejl, for hvis de gør det her, så skal familien Amerika nok kræve samme service.
Ja, men det er da noget beklageligt at dem der leverer de bedste laptops på markedet også leverer noget nær den ringeste service.

Og til lidt mere brænde på bålet mht. Humac:
Jeg har også været en tur i Humac i Århus, hvor jeg bor. Det var noget nær den mærkeligste service jeg nogensinde havde fået. Jeg skulle have en MacBook Pro og de gad nærmest ikke betjene mig. Det endte med at jeg gik igen og købte den et andet sted (der er heldigvis flere forhandlere i Århus).
Gravatar #16 - MiniatureZeus
31. maj 2007 16:10
#13 smider du ikke nærmere vand på bålet?
Gravatar #17 - Aske Uhd
31. maj 2007 16:13
OT: spøjst at der er hele 4 renserier på firmatjek listen :D
Gravatar #18 - bitnissen
31. maj 2007 16:30
#16, tjah, som du ser på det: Jo, Humac tog da varen tilbage, men jeg ville da hellere have hørt de havde sagt "det ved jeg ikke" og eventuelt ringet rundt eller surfet det minut det tager at finde den information, end bare at love guld og grønne skove.

#15, jeg forsvarer heller ikke deres beslutning, men jeg tror nu bare de tænker sådan, desværre, for ja - deres maskiner og deres OS er fantastisk.
Gravatar #19 - mathiass
31. maj 2007 16:38
#17 Ja, de har et plettet ry! :-D [--trommesolo--]
Gravatar #20 - ussmarineofficerdick
31. maj 2007 19:10
Jeg vil lige sige at infocare (FONA) også stinker, jeg havde en iMac til reperation af 4 gange (6 måneder) Jeg blev ikke tilbudt en låne mac, fejlen blev aldrig fundet, men han kunne se den i butikken. Efter at have truet med forbruger klagenævnet utalige gange fik jeg så min penge tilbage. Hvor efter jeg købte en iMac i Humac hvor jeg ogs har købt min iPod, og Macbook og oplevet god service.
Apple ville ikke hjælpe mig over telefonen da jeg ikke havde betalt for deres udvidet support, og der var gået mere end 6 måneder siden jeg købte den.
Tror mere det handler om hvem man får fat i, i butikken, og hvem der får fat i ens produkt i den anden ende.
Kunne ønske mig en officeiel Dansk Apple Store, ville være meget bedre end en svensk support linje.
Gravatar #21 - jlor
31. maj 2007 19:18
Lige for at få stillet min uvidenhed til offentlig skue:

Hvornår udgik de fejlramte iBooks fra Apple's lineup?

For hvis de ikke sælger dem mere er problemet for så vidt løst i fremtiden, men med hensyn til dem der købte dem dengang.. Hvornår var det? Gælder garantien fra købeloven ikke kun i maksimum 3 år på sådan nogle ting?
I så fald, dækker lovgivningen stadig Apple's fejlbefængte iBook produkter fra dengang?

Så.. Det var vidst det :-) Lad oplysningen begynde.
Gravatar #22 - Sverkel
31. maj 2007 20:25
Jeg har på intet tidspunkt haft problemer med nogle af mine produkter fra Apple... MacBook, MacBook Pro, 30 GB iPod, iBook G4 og iPod Nano :D

Der har kun været en lille "fejl" med min MacBook som blev misfarvet, så jeg sendte den ind til InfoCare og fik den lavet på min garenti fra Apple :) Det tog 3 dage da den del de skulle skifte ud ikke var på lager..

Jeg er meget tilfreds med den service og jeg fik hele tiden bedsked på hvad der foregik, selv da de fik den manglede vare hjem fik jeg besked på mobilen om at den nu var kommet :)

Så undgo Humac og brug InfoCare istedet :D

Ellers kan jeg generelt ikke klage over Apple's service :) De har altid behandlet mig godt og har aldrig haft problemer med dem...
Gravatar #23 - mathiass
31. maj 2007 20:45
Hvornår udgik de fejlramte iBooks fra Apple's lineup?[/quoteSå vidt jeg ved fra for ca. 3 år siden til for ca. 1 år siden

[quote]Gælder garantien fra købeloven ikke kun i maksimum 3 år på sådan nogle ting?

Jo, maskinerne er alle gået i stykker efter ca. 1 år. Det fra købsdato og til man klager, at de to år gælder, ikke til producenten får fingrene ud. Det ville være for nemt at trække sagerne i langdrag så ;-)
Gravatar #24 - MortenBN
31. maj 2007 21:39
Vidste I, at hvis I har købt jeres Mac fra Apple Store, har I krav på at få computeren hentet på jeres hjemmeadresse, når den skal til reparation? Det står sort på hvidt på http://store.apple.com/Catalog/dk/Images/salespoli... - men man skal selv gøre opmærksom på det, når man ringer til Apple. Jeg har i al fald to gange fået at vide fra Apples hotline, at pick up-ordningen kun gælder, hvis man har et AppleCare-abonnement. Men de bøjer sig altså for deres egen jura, hvis man presser dem (og har tid til at vente på, at supporteren konsulterer sin overordnede).
Gravatar #25 - Palle bøf
31. maj 2007 21:39
Så vidt jeg kan se på Infocare's hjemmeside, ser det mest ud som om de henvender sig til erhverv. Kan man som privat også købe macs derude?
Gravatar #26 - scobleizer
31. maj 2007 21:55
Der har kun været en lille "fejl" med min MacBook som blev misfarvet, så jeg sendte den ind til InfoCare og fik den lavet på min garenti fra Apple :) Det tog 3 dage da den del de skulle skifte ud ikke var på lager..


Den fejl begyndte min sørgelige oplevelse med Humac service også med - gav dem min MacBook og de sendte den ind til reparation. Da den så kom tilbage gav de mig gud-hjælpe-mig min MacBook med kridhvidt keyboard og en nikotin-gul skærm! Mage til uintelligent reparatør skal man da lede længe efter hvis han troede at en kunde ville acceptere det...

Det er så fortsat med andre fejl: Skærmen skifter lysstyrke, flere taster på keyboardet virker ikke godt nok, dvd-drevet vil ikke ud med dvd'en, netværket forsvinder, starter ikke altid efter genstart etc..
Apple (deres kundeservice i Irland) sagde for 1.5 måned siden:"Vi ringer tilbage til dig om højest 5 dage" - det var før påske...
Gravatar #27 - fusk
31. maj 2007 22:21
8#
De kan også henvise dig til løsning nr. 2, da denne er hurtigere, nemlig:

At ringe til Apple. Forklare dem problemet og få et casenumber, hvorefter du afleverer maskinen til Infocare eller Humac og giver dem casenummeret, så de kan se at de har krav på at reparere den.

Jeg har umiddelbart aldrig hørt om en sag hvor maskinen skulle sendes til Apple.

Dette passer dog ikke helt, fordi det hjælper ikke noget at ringe til apple, jo måske for at være 100% på at der også er noget galt, men el. ikke, det skulle da lige være for en cs kode, nå men, det hjælper ikke at få et sagsnummer, for det kan infocare og humac ikke bruge til andet end at stikke op hvor mørket hersker. sagnummeret er kun en log over din samtale med apple, ikke andet, og det kan infocare el. humac ikke bruge til noget, da hvis udstyret er i stykker og under garanti uanset hvad skal til rep, så kan det godt være du har et sagsnummer men det tror jeg nok de er pænt ligeglade med, da du også ved dem skal lave en fejl rapport.

#20
Jeg vil lige sige at infocare (FONA) også stinker, jeg ha

tja, det vil jeg give dig ret i, fona og de andre der sælger apple produkter (undtaget humac, da de har eget værksted.) har vist en rep tid på 1/2måneder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login