mboost-dp1

Apple

Apple over dobbelt så dyrt som en almindelig pc

- Via vnunet.com - , redigeret af Emil

Analyseinstituttet NPD har vist, at i gennemsnit så betaler en Apple-bruger over dobbelt så meget for sin computer, i forhold til en Windows-bruger.

I juni var den gennemsnitlige pris for solgte Windows-baserede bærbare computere på 700 USD, hvor den gennemsnitlige pris var 1.515 USD for Apples solgte maskiner. Kigger man på desktop-modeller, er forskellen endnu større, med Windows-maskiner til en gennemsnitspris på 550 USD hvor Apples computerer lå på 1.543 USD i snit.

Stephen Baker, NPD skrev:
Der er masser af dyre Windows pc’er, men vil man købe Apple har man ikke noget valg, man skal betale mere.





Gå til bund
Gravatar #1 - laspe18
12. aug. 2008 09:50
Surprise?
Man kan vel argumenterer for, at dem der køber Apple godt ved, at de betaler en del for "designet", "mærket" og hvad, man ellers køber Apple for.

Det er vel i virkeligheden, ikke så overraskende?


#1
Godt spottet. Jeg lod mig fange af en lidt for "spændende" overskrift, og fik skimmet teksten lidt for hurtigt.
Gravatar #2 - GormDK
12. aug. 2008 09:50
Overskriften er imo lidt misvisende.
Ifølge nyheden er det jo ikke fordi, man får mindre for pengene hos Apple (Apple-købere køber bare computere der koster mere), hvilket jeg troede efter at have læst overskriften.

Men ellers en fin nyhed alligevel :)
Gravatar #3 - el_barto
12. aug. 2008 09:51
Skulle der virkelig et analyseinstitut til for at gennemskue den sammenhæng?

Jeg mener, på store.apple.com/dk:

Billigste bærbare:
MacBook From DKK 7,799.00

edbpriser.dk:

Billigste bærbare:
Zepto Titan A15 DKK 2.652.00

En MacBook starter bare med bedre hardware og bedre software. Om man så kan finde en PC bærbar med samme hardware til lavere pris er en anden ting :)
Gravatar #4 - Human
12. aug. 2008 09:51
Tilgengæld for man også mere kvalitet for pengene. Jeg vil væde med at størstedelen af de bærbare der bliver solgt er billige crap oem acer,hp, whatever maskiner lavet af bambus.
Gravatar #5 - NeoNmaN
12. aug. 2008 09:54
#4) så hoster vi lige lidt over at Apple havde nogle bugs i ders Mac Air i starten med varme, med deres iPod Touch med skærmen, batteriere problemer også, alle kan have fejl, og man ved jo billigere jo dårligere min Acer Farrarie har fungert perfekt og aldrig haft problemer ud over der var Vista på den men sider nu md XP og alt køre perfekt, så det er nået vås at sige.
Gravatar #6 - luuuuu
12. aug. 2008 09:54
#4

Sidst jeg læste skandale historier om apple vil jeg da ikke mene at påstå dem der blev snydt ikke syntes det var kvalitet de fik.
Gravatar #7 - el_barto
12. aug. 2008 09:55
I store træk er denne Toshiba samme hardware som mindste MacBook, eller bedre.

Der er ikke helt samme "mmm, lækkert" over maskinen og prisforskellen er da også godt 2000 kr.

Så kan man jo diskutere om designet er 2000 kr værd.
Gravatar #8 - Human
12. aug. 2008 09:56
Nej, lad os diskutere om styresystemet er 2000kr værd.
Gravatar #9 - Yd3
12. aug. 2008 09:57
Softwaren er vigtig for en maskine kører optimalt, og der har jeg bare oplevet at OSX er bedre end nu vista - I hvert fald til mit multimedie behov.

#8 - Så ja, jeg vil gerne gi 2k for et OS der virker.
Gravatar #10 - el_barto
12. aug. 2008 09:58
Så vidt jeg husker kan man vel downgrade til XP og få noget der virker :D
Gravatar #11 - terracide
12. aug. 2008 09:58
Elsker når folk siger "billige komponter".
En Intel CPU er den samme.
Chipsættet er det samme.
Ram er også standard.(og 80% af det bruger Samsungs RAM-IC)...faktisk lavers det emste IT-hardware til private nøjagtige samme steder.

Tag NVIDIA's grafikort, de bliver (+90%) alle lavet af flextronics, sendt ud til eVGA eller Asus som så sætte køler og stickers på.

Der er ikke 200% forskel i hardware, uanset hvordan du spinner det.
Gravatar #12 - NeoNmaN
12. aug. 2008 09:58
#9) Det tror jeg også du har ret i, Vista for mig fungert perfekt i ca. 6mdr der efter begyndte Office 2007 pakken er gå helt amork, havde en dag Ultimate DK versionen :/ lidt nitte..

har også oplevet da jeg havde en G4 CPU at Adobe programmerene kørte LAGT bædre på Mac end Windows :0)
Gravatar #13 - Yd3
12. aug. 2008 09:59
#11 - Men batterilevetiden på de bærbare er ikke den samme ;-)
Gravatar #14 - jakobdam
12. aug. 2008 10:00
Husk nu lige at sammenligne pærer med andre pærer.

Hvis vi ser på billigste Apple, så kig specifikationer - og match op med en PC. Så er det ikke gangefaktor 2 der er til forskel, men noget nærmere x1,3 cirka. Måske lidt mere.

Jeg er på ingen måde Apple fanboy, jeg har kun PC og vil formentligt aldrig skifte væk (proprietær er ikke lige mig) - men ret skal jo være ret. :)


#11 >
Billige komponenter er eks. strømforsyning, bundkort og andre steder hvor der sparres. Billige RAM med dårligere timings. En lorte strømforsyning der ikke kan holde sine WATT-angivelser, er farlig - jeg har set en PSU der var sat til at kunne yde 350 Watt, sprænge siden af kabinettet ud (!) da den blev sat til at yde ca. 320-330 Watt. (Det var en Codegen hvis nogen skulle være interesseret). I flæng kan derudover nævnes kølere osv...

Så jo, vi kan godt snakke om billige komponenter.
Gravatar #15 - Human
12. aug. 2008 10:03
#9 Og jeg er enig. Styresytemer _er_ bedre. Det samme med byggekvaliteten samt komponenterne brugt. De bliver bygget af Asus.
Gravatar #16 - terracide
12. aug. 2008 10:07
#14:
Hvis i loader en 350Watt(rated) PSU med 320watt usage, så er i selv ude om det *ryster på hovdet*

En GOD PSU har en effetiv rate på ~85%, hvilket for en 350Watt PSU betyder ~297,5Watt
Læs mere her f.eks.:
http://www.hardocp.com/article.html?art=MTUyMiw0LC...

Og igen, vil du ikke lige pege på et bundkort med billige komponter..eller en PSU?
Specifikt tak.
Gravatar #17 - kbutcher5
12. aug. 2008 10:09
Billigste MacBook:
13-inch: White
2.1 GHz Intel Core 2 Duo
1GB memory
120GB hard
Combo drive
DKK7,799.00

Samme type og pris ækvivalent bærbar:
15.4" WXGA (1280x800)
Intel® GMA X4500
Intel® Core™ 2 Duo-processor P7350 2.0ghz
1024MB DDR2 800MHz PC6400
80GB 5400omdr. SATA harddisk
DVD / CD-RW SATA
Indbygget Bluetooth® 2.0 EDR
DKK5.690,00

Det er en prisforskel på DKK2109
Og inden folk farer op over harddisken, så har den anden bærbare større skærm, bluetooth, samt et bedre grafikkort...

Apple er en penge grisk concern og vil altid være det, og deres ubrugelige OS kan købes med 5 licenser for 1500kr eller en for 1000kr, så nej deres OS er ikke 2109kr værd.

For dem der nu råber og skriger design, så er den zepto notebook jeg har sammenlignet med, sjovt nok også køleskabsfarvet!

Edit:
Udover de små forskelle, så er det præcis samme leverandør zepto og Mac bruger, det er alt sammen Intel mainboards, intel wlan og samsung eller lignende ram.
Resten kan man selv fylde ud.
Gravatar #18 - TagEnKiks
12. aug. 2008 10:11
#17

Jaaaaa....
Men har det et flot æble på toppen? Det tror jeg da vidst ikke den har! Buhu...
Gravatar #19 - JensOle
12. aug. 2008 10:13
@ terracide
Hvad med Asus vs. ASRock ?
Gravatar #20 - kbutcher5
12. aug. 2008 10:14
#18
Hahaha, nej men giv mig 2109kr så skal jeg da nok skære et æble ud i pap til dig og male det så du kan tape det på XD
Gravatar #21 - jakobdam
12. aug. 2008 10:15
#16 >
Hvis du ikke mener der er noget i vejen med at en strømforsyning sprænger i luften og sikringen i den ikke fungerer efter hensigt, så har vi bare ikke samme definition af ordet "kvalitet".

Specifikke dårlige bundkort kan indbefatte bud fra ECS, ASUS osv. - lad nu være med at sige du aldrig har hørt om dårligt-ydende chipsæt fra eks. SIS, eller små kølere på chipsættene der larmer.

Ja, man sparrer penge ved at vælge disse løsninger - og det er jo netop pointen i det; vi skal sammenligne fair - og ikke bare sige "så billigt kan det gøres på pc (versus mac)". Hvis mac'en har passiv køling på sine nordbro- og sydbro chipsæts, så skal vi også finde en pc der har det. Og matche prisen derfra. Eller kunne vi også sammenligne en quadcore-løsning med en langt billigere single core, og nå konklusionen at "mærke xx bare er megadyrt".


#17 >>
Det var en lousy sammenligning. 14 og 15,4" bærbare er ALTID billigere end andre skærmstørrelser. Dvs. når mac'en er 13", så skal du finde en anden 13" eller en 12" for at kunne sammenligne fair.

Derudover er der 40 GB forskel i plads på harddisken. Din sammenligning er direkte søgt, efter min mening.

Nu gør vi så det hele lidt sjovere; de bedre bærbare fra Apple har faktisk S-IPS skærme.

I PC-verdenen er det mig bekendt kun Lenovo der kører S-IPS i bærbare.

Prøv at matche pris.

Igen, jeg er ikke mac-fan - jeg holder faktisk mere af at disse mac - men det er for andre ting og på andre punkter.
Gravatar #22 - mathiass
12. aug. 2008 10:20
Apples bærbare har som regel væsentligt bedre skærme end konkurrenternes. Det skal man nok også lige tage med. Jeg tænker ikke på opløsningen men på farve/billedkvalitet. Derudover følger der en del software med til en Mac som man ikke får med en Zepto, for eksempel iLife pakken.

I øvrigt har Apple ikke nogen low-end maskiner, så en absolut sammenligning på pris giver 0 mening, det er kun relevant at kigge på maskiner som svarer til hinanden.
Gravatar #23 - moffe
12. aug. 2008 10:26
17 skrev:
Billigste MacBook:
13-inch: White
2.1 GHz Intel Core 2 Duo
1GB memory
120GB hard
Combo drive
DKK7,799.00

Samme type og pris ækvivalent bærbar:
15.4" WXGA (1280x800)
Intel® GMA X4500
Intel® Core™ 2 Duo-processor P7350 2.0ghz
1024MB DDR2 800MHz PC6400
80GB 5400omdr. SATA harddisk
DVD / CD-RW SATA
Indbygget Bluetooth® 2.0 EDR
DKK5.690,00

Det er en prisforskel på DKK2109
Og inden folk farer op over harddisken, så har den anden bærbare større skærm, bluetooth, samt et bedre grafikkort...

Apple er en penge grisk concern og vil altid være det, og deres ubrugelige OS kan købes med 5 licenser for 1500kr eller en for 1000kr, så nej deres OS er ikke 2109kr værd.

For dem der nu råber og skriger design, så er den zepto notebook jeg har sammenlignet med, sjovt nok også køleskabsfarvet!

Edit:
Udover de små forskelle, så er det præcis samme leverandør zepto og Mac bruger, det er alt sammen Intel mainboards, intel wlan og samsung eller lignende ram.
Resten kan man selv fylde ud.


nu har macbook jo også Bluetooth® 2.0 EDR og N wifi og der er altså også stor forskel på om man vil have en 15.4" skræm og en 13"
Gravatar #24 - el_barto
12. aug. 2008 10:26
Ja...den her undersøgelse er som at sammenligne et land, hvor der udelukkende sælges store luksusbiler, med et land hvor alle kører Yugo. Klart at indgangsprisen er højere ;)

Så, lad nu være med at bashe #17 mere, det link jeg postede tidligere til en Toshiba er mere rimeligt at sammenligne med :)
Gravatar #25 - jeldtoft
12. aug. 2008 10:28
Var der egentlig ikke for nylig noget med, at Apple snød med antallet af farver, deres skærme kunne gengive?
Gravatar #26 - dan1el
12. aug. 2008 10:29
kom så få klicherene frem folkens:
Man kan ikke spille på en mac
man kan ikke køre windows på mac
der er også virus til mac.


meget fjollet nyhed, og flere fjollede kommentarer.

Macbook Pro er bare helt vildt dyr , den starter på omkring 14.000 og du kan jo få en Asus EEE til omkring 2.300.

(oh yeah jeg havde OK karma da jeg skrev dette)
Gravatar #27 - supra2800
12. aug. 2008 10:29
Tom's Hardware siger ellers lige at priserne er stortset det samme:

"Tom's Hardware says Apple and PC prices are equivalent"
http://www.tuaw.com/2008/08/07/toms-hardware-says-...
Gravatar #28 - Cloud02
12. aug. 2008 10:31
Apple dobbelt så gode som en almindelig PC

omskrevet fra nyhedsteksten skrev:
Analyseinstituttet NPD har vist, at i gennemsnit, så får en Apple-bruger over dobbelt så meget rå PC POWER for deres computere, i forhold til en Windows-bruger.


Hvis der ikke er specs på nogle som helst af dem, så kan det være ligegyldigt.
Det er en ommer NPD.
Gravatar #29 - smiley
12. aug. 2008 10:34
Hvorfor skal en Apple maskine sammenlignes med en "almindelig" pc. Det er jo ikke det samme =/
Gravatar #30 - mathiass
12. aug. 2008 10:36
Var der egentlig ikke for nylig noget med, at Apple snød med antallet af farver, deres skærme kunne gengive?
Nej, ikke mere end alle andre gør. Nogle farver laves med dithering (skift og blanding af ægte farver). Jeg ved ikke hvordan sagen endte men hvis man brugte samme logik om en CRT så skulle det være ulovligt at påstå at den kan vise mere end 3 farver.
Gravatar #31 - nerddk
12. aug. 2008 10:37
hvis i skal sammenligne apple med noget så det lenovo. pris og kvali er ca det samme
Gravatar #32 - Xenophanes
12. aug. 2008 10:38
Gravatar #33 - moveteam
12. aug. 2008 10:39
#17: Der ER Bluetooth i MacBook, grafikkortet bedre? Baah de er begge integrerede, så vi kan måske snakke om hvilket der er mindst lousy. Mindre skærm betyder at hele computeren skal være mindre, så for at sammenligne ordentligt skal du sammenligne med en anden 13" (evt. 12-14")

Desuden ret dyrt at give 5.500 kr. for 1 GB RAM, ok processor, lorte grafik, lille harddisk og standard 15,4" skærm, især når vi snakker PC (:
Gravatar #34 - kbutcher5
12. aug. 2008 10:48
#27
Toms Hardware ved cirka lige så meget om computere som computer world, og dvs ikke en skid.

#31
Lenovo er bambus, de får faktisk deres dele fra de præcis samme producenter som Dell.

#33
Nu scorer Intel's X4500 serie faktisk bedre i benchmarking end nogle nvidia 8xxx, og det er selvom det er integreret grafik.
Harddisken vil jeg dog være enig med dig i, men man kan jo vælge den til 7000, så er det stadigvæk 800kr sparet og så får du 4gb ram og 320gb HD samt en 2.3ghz processor.
Gravatar #35 - GeGandhi
12. aug. 2008 10:49
i skal også lige huske på at apple ikke laver computer til os små forbruger og det er heller kke deres formål.

Apple laver heller ikke en computer du bare skal bruge som de er. Du køber en mac computer for at købe ders software. som Final Cut Pro og logic. Disse programmer koster det halve af hvad de gør til en windows computer også bliver en mac med et billig.

men overvej også lige hvad der følger med til en mac af software.
Også prøv lige at stil vista op mod OSX 10.5

jeg her en mac fordi jeg laver lidt film. og det er den eneste grund.
Gravatar #36 - kbutcher5
12. aug. 2008 10:54
#35
Nu er det så også ens eget valg om man vil bruge Vista, hvliket jeg aldrig nogensinde ville, eller Windows 7 for den sags skyld.
Det software du omtaler, kan man købe lige så billigt, eller endda få gratis til Windows.

#33
13 tommer er altså en lorte størrelse, det er nemlig en ubeslutsom størrelse, den er for stor til at være ultra mobil, men samtidigt for lille til at den kan bruges til noget. Jeg har selv haft en 12.1" bærbar, og det har jeg grueligt fortrudt.

Men til sammenligning har du så en:

14.1" WXGA+ skærm 1440x900
NVIDIA® 8600M GT 512MB
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100
4096MB DDR2 800MHz/PC6400
320GB SATA harddisk
Zepto Z-pro Wireless 300Mbit
DVD-RW / CD-RW Slot-in brænder
Indbygget Bluetooth® 2.0 EDR
+ Microsoft® Windows®
Vista Home Premium 64bit
Til DKK6.995,00

Stadigvæk en tusse billigere og en hel del bedre efter min mening?
Gravatar #37 - mathiass
12. aug. 2008 10:57
Det software du omtaler, kan man købe lige så billigt, eller endda få gratis til Windows.
Hvor kan man få Final Cut pro gratis til Windows?

Til dem der nævnte den lille formfaktor, så er 13 tommer en lorte størrelse
Mindre og lettere bærbare er dyrere end 15". Du kan sagtens bruge en 13", hardwaren i en MacBook performer glimrende.
Gravatar #38 - kbutcher5
12. aug. 2008 11:00
#37
Men skærmen er så lille at jeg hellere vil bruge hulkort til kommunikation.
Hvem siger at det skal være Final Cut Pro, du kan bare søge på nettet så skal du nok finde en masse programmer til video redigering. Dertil findes der også et gratis program kaldet Virtual Dub, givet det kræver en del mere teknisk snilde, men med det have af plugins til det, skulle det ikke undre mig at det kan nogenlunde det samme.
Sagen er jo så også den at der findes hvad, 1-2 Video Redigerings programmer til Mac, hvorimod både Linux og Windows har flere tusinde valgmuligheder?
Gravatar #39 - VonDoom
12. aug. 2008 11:02
Der er jo altid nogle der vil betale ekstra for mærket...

offtopic:
#9 og 10#
Har nu kørt Vista x64 på min computer i ½ år uden nogle probler at all. alt i alt er denne version bedre end noget jeg har oplevet med OS X og Win XP.
Gravatar #40 - Trogdor
12. aug. 2008 11:03
Tilgengæld får man:
1) En maskine der virker 10 minutter efter man har pakket den ud.
2) Man skal ikke bruge timer på at uninstalle diverse programmer man ikke skal bruge.
3) Man skal ikke tilbringe en hel dag med at den skal installere patches
4) Man skal ikke ud og kigge efter nye drivere for at få den til at undgå bluescreen
5) Den er ikke håbløst under dimentioneret i forhold til hvad operativ systemet kræver.
etc.

Undskyld, men jeg har lige fået en ny Lenovo T61 på bordet med Vista på(til at lege med) her i Mandags.
Og ja jeg brugte en hel dag på at få den til at spille, efter jeg havde pakket den ud. Det står i skarp kontrast til da jeg købte min MBP. Der havde jeg ingen gang drukket min kop kaffe færdig før maskinen spillede. (og det havde jeg ellers glædet mig til at skulle side og nørde med den)

Det er alt andet end en lækker oplevelse at få sådan en ny Windows laptop(har kun prøvet denne), i guder. Giv mig en ny Windows notebook hvor jeg slipper for det jeg har beskrevet oven for.
Gravatar #41 - nerddk
12. aug. 2008 11:04
38 skrev:
#37
Men skærmen er så lille at jeg hellere vil bruge hulkort til kommunikation.
Hvem siger at det skal være Final Cut Pro, du kan bare søge på nettet så skal du nok finde en masse programmer til video redigering. Dertil findes der også et gratis program kaldet Virtual Dub, givet det kræver en del mere teknisk snilde, men med det have af plugins til det, skulle det ikke undre mig at det kan nogenlunde det samme.
Sagen er jo så også den at der findes hvad, 1-2 Video Redigerings programmer til Mac, hvorimod både Linux og Windows har flere tusinde valgmuligheder?


jamen alle bærbare over 13" er ikke en bærbar mere... hver sin mening.
og at VD er det samme som FCP :O nu må du da hvorfor bruge det meste af film branchen så ikke bare VD ??
Gravatar #42 - GeGandhi
12. aug. 2008 11:07
nej der findes nu en del til mac. også vil jeg gerne se hvad du kan finde et gratis redigering program der har fuld Support for Panasonic P2 og Sony XDCAM HD og der kan lave color grading og lave 3d grafik.
Gravatar #43 - jimmi
12. aug. 2008 11:08
Quite frankly, this notebook computer (MacBook) is the best I’ve ever used.
http://www.msnbc.msn.com/id/13553257/

MacBook Pro best in class professional notebook
http://www.maximumpc.com/article/features/can_appl...

The best notebook you can buy (MacBook Pro)
http://www.infoworld.com/article/07/11/26/48TC-mac...

the best laptop display we've seen
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?...

Best Laptop Deal 2007 - Apple MacBook
http://www.laptoppicker.com/archives/best-laptop-d...

The fastest Windows Vista notebook we've tested (MacBook Pro)
http://www.pcworld.com/article/136649-3/in_picture...
Gravatar #44 - christianden
12. aug. 2008 11:08
35 skrev:
i skal også lige huske på at apple ikke laver computer til os små forbruger og det er heller kke deres formål.

Apple laver heller ikke en computer du bare skal bruge som de er. Du køber en mac computer for at købe ders software. som Final Cut Pro og logic. Disse programmer koster det halve af hvad de gør til en windows computer også bliver en mac med et billig.

men overvej også lige hvad der følger med til en mac af software.
Også prøv lige at stil vista op mod OSX 10.5

jeg her en mac fordi jeg laver lidt film. og det er den eneste grund.


Apple Logic Studio = 3.699
Ableton Live 7 = 3.595
Propellerhead Reason 3.0 = 2.595
Sony ACID Pro 6 = 2.695
Digidesign Mbox 2 (Med ProTools og hardware lydkort) = 2.995

Jeg ved ikke hvor begrebet Halv pris kommer ind i billedet.

Apple Final Cut Studio 2 = 9.999
Adobe Premiere Pro = 7.666
Sony Vegas = 4.002
Gravatar #45 - jakobdam
12. aug. 2008 11:08
#36/#38 >

Nu er det jo ikke alle der fortryder at vælge 12-13", og argumentet med at man er bedre tjent med 15" er for generisk til at fungere i praksis. Jeg har en 12" og er glad for den, og valgte den meget bevidst (og tog derfor også merprisen med ift. 15,4" der ville være billigere eller give mere ydelse for pengene).

En PC 12" er dyrere end 15,4", end of discussion. Derfor er det også unfair at sammenligne en 13,3" mac med hvad du får hos en 15,4" PC. Du skal sammenligne med 12" eller 13" PC, som tidligere nævnt - og ikke bare sige "når jeg foretrækker xx tommer, så må hele verden også gøre det".


Lenovo er bambus, de får faktisk deres dele fra de præcis samme producenter som Dell.


Når vi snakker bærbare, er det også mere samlingen af delene der tæller, end lige hvad delene specifikt er.

Mærke a kan godt stykke en dualcore med 2 GB RAM sammen, der larmer som et ondt år, bliver overophedet ved max load efter ½ time og hvor strømforsyningen brænder sammen lige efter reklamationsrettens udløb -- hvor mærke b kan stykke en tilsvarende maskine sammen, der holder strøm i 6 timer på batteriet og aldrig får problemer med overophedning og støjniveau.

Se det som med en bil - selvom du har en Ferrarimotor, så er der altså helvedes til forskel på om du putter den i et Ferrari- eller SKODA-karosseri.


Og så kan du iøvrigt ikke sammenligne Final Cut PRO med Virtual Dub. Det er som at sammenligne DOS 1.0 med OSX Tiger. Final Cut PRO er nærmere en konkurrent til Adobe Premiere.
Gravatar #46 - GeGandhi
12. aug. 2008 11:10
vegas er et lorte program og kan ikke sammenlines premiere er godt man mangler en masse funktioner
Gravatar #47 - Flameanden
12. aug. 2008 11:11
Det er lidt en absurd sammenligning. Lidt ligesom at sige at folk der køber f.eks. Audi biler betaler mere for deres biler end "alle andre biler i verden". Det er jo ikke fordi Audi biler er specielt dyre, men mere fordi der bliver solgt mange flere KIA biler, fordi folk køber bil, lidt ligesom de køber computere. De fleste mennesker er flintrende ligeglad med om de kører Audi eller KIA, på samme måde som de er ligeglade med om de køber Apple eller Medion.

Jeg har godt nok ikke spildt tid på en undersøgelse, men jeg vil da godt satse en månedsløn på at folk der køber ASUS/Lenovo/Fujitsu-Siemens betaler mere for deres laptop, end folk der køber Medion, og de kan ikke engang undskylde sig med et fedt design eller OS.

#45 Det er dyrere med de mindre skærme, fordi de ikke masseproduceres i samme omfang. Gud og hvermand har en 15", det er ligesom standarden, en "safe-bet", så det er klart at LCD producenterne dumper priserne for skærme i den størrelse.
Gravatar #48 - jakobdam
12. aug. 2008 11:15
#40 >

Ok, nu synes jeg så ikke du er fair overfor PC ---

Mine PC'er har alle virket 10 minutter efter de var pakket ud. Hvis din Lenovo T61 ikke gjorde så har du gjort noget galt - eller, og det tror jeg er mere sansynligt; du stiller større krav til opsætning. Krav som du mærkeligt nok ikke lyder til at stille til Apple-computere.

Til dine punkter...:

1) Det gør en PC også. Prøv at tænde den og bruge den. Virker det ikke er den defekt.

2) Det skal du da også med MacOSX hvis du ikke gider de programmer den har præinstalleret? Hvis du mener eks. Norton AV (på PC'en) så er det jo fordi du foretrækker noget andet. Som hvis du afinstallerede iTunes på MacOSX fordi du foretrak noget andet. Du kan ikke klandre PC'en for at have programmer præinstalleret når OSX også har det.

3) Med Vista SP1 (som jeg har købt her for nyligt) skal du da heller ikke bruge en dag på det. Desuden downloader OSX da også opdateringer og patches via sin auto update.

4) Blue screen of death - hvis du ser den under XP eller Vista står det meget, meget, meget slemt til. De drivere der er default på bærbare virker altså. At der så kan være kommet opdateringer til, der forbedrer ydelse og stabilitet, er heller ikke en dyt anderledes end hos PC.

5) Øh. Alle folk klager over Vista performance på en "lille" computer, såsom single core med 1 GB RAM. Nu har jeg så sat ved en Vista der var installeret på netop en sådan computer, og det kørte altså udmærket.


Som regel skyldes Windowsproblemer at folk har rodet et eller andet sted de skulle have holdt nallerne væk fra.

På MacOSX kan du oftest slet ikke stille på de ting, og så kan brugerne ikke "skade sig selv" den vej igennem, så at sige.
Gravatar #49 - el_barto
12. aug. 2008 11:21
Sony Vegas Pro 8 er faktisk helt OK til prisen, men til større produktioner er Final Cut nok sagen.

jeg tvivler på at NOGEN ville kunne tilfredsstille deres behov med Virtual Dub, så kan det være nok så Linux-fikseret...
Gravatar #50 - kbutcher5
12. aug. 2008 11:23
40 skrev:

1) En maskine der virker 10 minutter efter man har pakket den ud.

10 minutter kan jeg nok ikke klare, men den times tid det tager at geninstallere, da jeg ikke kan lide producenternes crapware.
40 skrev:

2) Man skal ikke bruge timer på at uninstalle diverse programmer man ikke skal bruge.

Det bruger jeg så heller ikke tid på.
40 skrev:

3) Man skal ikke tilbringe en hel dag med at den skal installere patches

Mine patches er inkluderet i den times tid det tager at geninstallere.
40 skrev:

4) Man skal ikke ud og kigge efter nye drivere for at få den til at undgå bluescreen

Så vidt jeg ved, var det så ikke Mac der havde problemer med at deres MacBooks frøs i OSX pga nogle grafik drivere?
40 skrev:

5) Den er ikke håbløst under dimentioneret i forhold til hvad operativ systemet kræver.
etc.

Min windows maskine ødsler for det første ikke resourcer væk på ubrugelige ting, derudover så har den næsten samme initielle ram forbrug som en Linux maskine, dertil kan jeg også køre diverse programmer med top ydelse uden problemer.

#41
Fordi det mest af film branchen har problemer med at finde power knappen på deres MacBook? Og derfor har for travlt til at undersøge andre ting?
Et andet godt spørgsmål, hvorfor bruger det meste af verden Windows hvis det er så meget dårligere end OSX?
Meget simpelt svar, vane...

#43
Du har så lige formået at lave en liste over nogle af de mest uvidende computer magasiner, der var in i 90'erne.
Hurra.

#45
Lige omlidt begynder du vel også at forklare mig at en Via Mini-Note og en HP 2133 er to helt forskellige computere både performance mæssigt og af hardware sammensætning?
Både Dell og Lenovo får alt deres hardware leveret bundlet fra fabrikken, det eneste der rigtigt er forskel på er prisen og udseendet.
Hvis du vil tage en god sammenligning, kan du jo tage en porsch 911 vs en VW Beetle med porsche motor, performance mæssigt er der sgu ikke rigtigt nogen forskel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login