mboost-dp1

Advanced Micro Devices, Inc.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
sKIDROw (2) skrev:#2: sKIDROw: AMD/ATI har i årevis, leveret mere dokumentation/kode, end en hvis anden producent af GPU'er. Navntligt efter AMD opkøbte ATI.
Du har fuldstændigt ret.
Men nu rykker det vist endeligt for alvor på hardware-producenternes side, når det nyeste også bliver lagt ud som open source. Det er virkeligt dejligt.
Så må vi jo håbe at Nvidia også vil lege med snartligt.
albatros (7) skrev:Det betyder at mit næste grafikkort bliver AMD/ATI for mig, men mindre nvidia følger trop
... og det er præcis sådanne udtalelser, der burde sikre, at NVIDIA også søgte større åbenhed omkring deres grafikkort, nu når de har mistet middle-end (og til dels high-end) segmentet på GPU-markedet.
Alt andet lige vil en hel verden af Unix-brugere pludselig vælge AMD i stedet for NVIDIA på baggrund af sådanne nyheder som denne.
Jeg er enig med sKIDWOw, men for forbrugernes skyld håber jeg ikke, at han får ret. ;)
#8 [Alt andet lige vil en hel verden af Unix-brugere pludselig vælge AMD i stedet for NVIDIA på baggrund af sådanne nyheder som denne.]
Jeg forstår ikke hvad du mener? Apple ser ret så meget ud til at have giftet sig med nVIDIA for den nærmere fremtid. Det er det eneste UNIX(R) brand med en væsentlig (+ stærkt stigende) brugerskare.
Hvis du mener AMD vandt/vinder/har vundet (over nVIDIA) ved at gifte sig med et Unix lignende miljø der er en 1/10-del så stort, og der ikke er så meget fremgang i så tag de lyserøde briller af.
Dermed ikke sagt det ikke er et godt træk af AMD. Det kan jeg godt lide.
Jeg forstår ikke hvad du mener? Apple ser ret så meget ud til at have giftet sig med nVIDIA for den nærmere fremtid. Det er det eneste UNIX(R) brand med en væsentlig (+ stærkt stigende) brugerskare.
Hvis du mener AMD vandt/vinder/har vundet (over nVIDIA) ved at gifte sig med et Unix lignende miljø der er en 1/10-del så stort, og der ikke er så meget fremgang i så tag de lyserøde briller af.
Dermed ikke sagt det ikke er et godt træk af AMD. Det kan jeg godt lide.
Fedt, jeg håber, men tror ikke synderligt meget på, at det smitter af på andre producenter. Om det kommer til at betyde det store for AMD/ATI's position ved jeg ikke. Gamere er vel de største aftagere af grafikkort - det sker på windows, hvor der ikke er nogen synderlig grund til at have åben kode.
Men rart for nix* brugere.
#3 Så har du nok ikke betalt dyre domme nok for dit kamera.
Men rart for nix* brugere.
#3 Så har du nok ikke betalt dyre domme nok for dit kamera.
#13
Du tror da ikke i ramme alvor, at deres manglende troværdighed i disse kredse, bliver rettet op med ét initiativ, som endda i sig selv rummede mange anledninger til mistænksomhed. Alle patenterne og de diskriminerende vilkår til at starte med.
At mange i FOSS kredse ser Microsoft, som nogen man metaforisk talt aldrig bør vende ryggen til, er helt deres egen fortjeneste.
Selv på det seneste, når en afdeling af Microsoft prøver, at glatte ud overfor FOSS miljøet, vil en anden afdeling tæt ved samme tidspunkt rende ud og opføre sig svinsk. Et skridt frem og to tilbage... ;)
Desuden ville DirectX som åben standard, appelere til mange flere end FOSS miljøet.
Du tror da ikke i ramme alvor, at deres manglende troværdighed i disse kredse, bliver rettet op med ét initiativ, som endda i sig selv rummede mange anledninger til mistænksomhed. Alle patenterne og de diskriminerende vilkår til at starte med.
At mange i FOSS kredse ser Microsoft, som nogen man metaforisk talt aldrig bør vende ryggen til, er helt deres egen fortjeneste.
Selv på det seneste, når en afdeling af Microsoft prøver, at glatte ud overfor FOSS miljøet, vil en anden afdeling tæt ved samme tidspunkt rende ud og opføre sig svinsk. Et skridt frem og to tilbage... ;)
Desuden ville DirectX som åben standard, appelere til mange flere end FOSS miljøet.
Der er pt især to ting der skiller mellem windows og unix/linux. Det er at den største fordel som MS windows har er i form af monopol (lignende tilstand) og deres lukkethed omkring afvikling af windows programmer (Direct-X, MSI installer, winshield, exe filer). Det er kun fordi linux miljøet har reverse ingeneeret disse filer at nogle programmer kan køre i linux ved brug af wine eller lignende. Det er især dem der hindrer fremgangen for linux da mange windows programmer ikke virker under unix/linux.
Jeg er glad for at flere og flere firmaer går samme vej som AMD og giver flere åbne drivere til udviklerne. Der er mange ting der irriterer mig i windows, men lige så meget er der i linux. Men Windows er nu mit foretrukkene da jeg ikke kan få vigtige programmer til at virke optimalt under unix. Den dag dette sker skifter jeg helt. Så jeg er spændt på hvad det nye år bringer mht. fremgang og nyudvikling.
God nytår alle sammen.
Jeg er glad for at flere og flere firmaer går samme vej som AMD og giver flere åbne drivere til udviklerne. Der er mange ting der irriterer mig i windows, men lige så meget er der i linux. Men Windows er nu mit foretrukkene da jeg ikke kan få vigtige programmer til at virke optimalt under unix. Den dag dette sker skifter jeg helt. Så jeg er spændt på hvad det nye år bringer mht. fremgang og nyudvikling.
God nytår alle sammen.
#16
Det eneste jeg har haft problemer med, har været AltME. I tidligere udgaver kunne man ikke køre REBOL programmer, men det kan man i den seneste udgave. Her er der så bare lige det lille problem, at sådan noget som AltME får vist alt tekst på hovedet. Det gør det ikke super nemt at bruge...
Har ikke testet programmer i det dog.Udover at ReactOS er det mest ustabile af de 5 små, så virker de fleste dagligdags programmer.
Det eneste jeg har haft problemer med, har været AltME. I tidligere udgaver kunne man ikke køre REBOL programmer, men det kan man i den seneste udgave. Her er der så bare lige det lille problem, at sådan noget som AltME får vist alt tekst på hovedet. Det gør det ikke super nemt at bruge...
Uhh uhh, uhh! Det kan sku være der endelig snart kommer en ordentlig driver til mit gfx kort! (3870x2)
Så er det sku bare at komme igang linuxguruer! :D
Så er det sku bare at komme igang linuxguruer! :D
Tilbage i februar i år frigav AMD koden til deres R500 GPU-serie under open source, således at open source-miljøet kunne lave deres egne 3D-drivere til GPU-serien.
Læs venligst dokumenterne før du skriver.
De har denne gang frigivet en lille bed eksempel kode men så heller ikke meget andet.
Det som vi alle har ventet på er register oplysningerne på r6xx/r7xx GPU'erne, ligesom det der nu i nogen tid har været ude til r3xx/r5xx GPU'erne. Det har ikke meget med kode at gøre, det er bare info om hvordan der kommunikeres med kortet
For at klare tingene en lille smule mere op:
Den nye 3D accelerations arkitektur til linux, og så vidt jeg er informeret også windows hedder Gallium3D. Den er effektivt en afløser for Mesa3D og har den fordel at pipe drivere til Gallium3D ikke er afhængige af hverken operativsystem eller den overliggende API.
Gallium3D er udgivet under GPL, ikke LGPL og pipe drivere skal derfor også være under GPL (så nu har de snart ikke noget valg længere).
nVIDIA har så vidt de har informeret os ingen intentioner om at frigive nogen som helst dokumentation om deres chips, men nouveau folkene er LANGT foran radeon folkene hvad angår Gallium3D pipe drivers. Jeg er dog ikke sikker på hvor de er med deres LLVM backend til shader compilation. Taget i betragtning af at Corbin Simpson startede den første LLVM backend til radeon kort overhovedet for en uges tid siden vil jeg anslå at nouveau folkene er ret fremme i skoene.
Som landet ligger lige nu forsøger jeg mig med at sætte en installation af Fedora Core 10 op til at lade mig kode på en pipe driver til radeon kortene (mere præcist r5xx).
For resten af jer der er ligeglade med Gallium3D og bare gerne vil have moderat acceleration: David Airlie har informeret om at han lige nu har travlt med at implementere r6xx/r7xx 3D acceleration ind i den nuværende xf86-video-ati driver. Derefter vil de fleste udviklere nok sætte sig igang med at udvikle en ordentlig Gallium3D pipe/winsys driver.
Ja i vil højest sansynligt se en driver med 3D acceleration til r6xx/r7xx inden for den nærmeste fremtid, men den vil ikke (short of a miracle) implementere features over OpenGL 1.3 ligesom de resterende drivere.
Release af de her dokumenter har været ventet i laaaang tid og det eneste der har holdt dem tilbage er den enormt lange legale process de her dokumenter skal igennem. Når AMD giver os informationerne sparer de os arbejdet der ligger i at reverse engineere deres drivere. Det er utroligt lækkert. Desværre har jeg ikke nogen kort over r5xx så jeg kan ikke bruge de her nye dokumenter til meget :P
I kan forresten finde dokumenterne her: http://developer.amd.com/documentation/guides/Page...
God nat og sov godt
Den nye 3D accelerations arkitektur til linux, og så vidt jeg er informeret også windows hedder Gallium3D. Den er effektivt en afløser for Mesa3D og har den fordel at pipe drivere til Gallium3D ikke er afhængige af hverken operativsystem eller den overliggende API.
Gallium3D er udgivet under GPL, ikke LGPL og pipe drivere skal derfor også være under GPL (så nu har de snart ikke noget valg længere).
nVIDIA har så vidt de har informeret os ingen intentioner om at frigive nogen som helst dokumentation om deres chips, men nouveau folkene er LANGT foran radeon folkene hvad angår Gallium3D pipe drivers. Jeg er dog ikke sikker på hvor de er med deres LLVM backend til shader compilation. Taget i betragtning af at Corbin Simpson startede den første LLVM backend til radeon kort overhovedet for en uges tid siden vil jeg anslå at nouveau folkene er ret fremme i skoene.
Som landet ligger lige nu forsøger jeg mig med at sætte en installation af Fedora Core 10 op til at lade mig kode på en pipe driver til radeon kortene (mere præcist r5xx).
For resten af jer der er ligeglade med Gallium3D og bare gerne vil have moderat acceleration: David Airlie har informeret om at han lige nu har travlt med at implementere r6xx/r7xx 3D acceleration ind i den nuværende xf86-video-ati driver. Derefter vil de fleste udviklere nok sætte sig igang med at udvikle en ordentlig Gallium3D pipe/winsys driver.
Ja i vil højest sansynligt se en driver med 3D acceleration til r6xx/r7xx inden for den nærmeste fremtid, men den vil ikke (short of a miracle) implementere features over OpenGL 1.3 ligesom de resterende drivere.
Release af de her dokumenter har været ventet i laaaang tid og det eneste der har holdt dem tilbage er den enormt lange legale process de her dokumenter skal igennem. Når AMD giver os informationerne sparer de os arbejdet der ligger i at reverse engineere deres drivere. Det er utroligt lækkert. Desværre har jeg ikke nogen kort over r5xx så jeg kan ikke bruge de her nye dokumenter til meget :P
I kan forresten finde dokumenterne her: http://developer.amd.com/documentation/guides/Page...
God nat og sov godt
#20
Jeg er lige lidt tungnem på det her område, så måske du kan stave det for mig. Når du skriver:
Jeg er lige lidt tungnem på det her område, så måske du kan stave det for mig. Når du skriver:
ikke er afhængige af hverken operativsystem ...Skal det forstås sådan, at når først der er understøttelse af Gallium3D, så kan enhver ny driver compiles på platformen, uden ændringer i koden?
... eller den overliggende API.Og man kan implementere f.eks. OpenGL ovenpå, hvis man ønsker at gøre det muligt at afvikle spil der kræver dette?
#14: Jeg mener bare at der vist ikke er ret meget at bygge på fra den erfaring, så why bother?
Måske ReactOS bliver noget for dig så.ReactOS er legetøj og med den nuværende fart på udviklingen bliver det aldrig nogensinde andet. Så vidt jeg er orienteret er der i øvrigt intet forsøg på at understøtte Vista's drivermodel endnu. Til kørsel at programmer bruges en masse Wine-kode og det skulle efter sigende være nogenlunde godt til de få ting som OS'et understøtter.
Når de får implementeret de ting de mangler af i kernen, vil Windows drivere passe i ReactOS... :D
Har ikke testet programmer i det dog.
#22
Og det var det jeg svarede på. De skabte selv deres egen fiasko, så den kan de ikke bruge til at undskylde noget.
ReactOS er alt hvad man kan forvente, af en reimplementering i denne størrelse, og med den udviklingstid.
De vil nu nok gerne, have kernen gjort ordentligt færdig, inden de kaster sig over Vista. Og hvorfor ikke gøre infrastrukturen ordentligt færdig og stabil, inden man kaster sig over en større omskrivning. Først noget der virker, så noget der er up to date bagefter... :) Når kernen er kompatibel med XP drivere, har de jo adgang til tilpas mange drivere, til at de får arbejdsro til at reimplementere Vista support... ;)
Og det var det jeg svarede på. De skabte selv deres egen fiasko, så den kan de ikke bruge til at undskylde noget.
ReactOS er alt hvad man kan forvente, af en reimplementering i denne størrelse, og med den udviklingstid.
De vil nu nok gerne, have kernen gjort ordentligt færdig, inden de kaster sig over Vista. Og hvorfor ikke gøre infrastrukturen ordentligt færdig og stabil, inden man kaster sig over en større omskrivning. Først noget der virker, så noget der er up to date bagefter... :) Når kernen er kompatibel med XP drivere, har de jo adgang til tilpas mange drivere, til at de får arbejdsro til at reimplementere Vista support... ;)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.