mboost-dp1

AMD

AMD fremviser DirectX 11-klar GPU

- Via PC Perspective - , redigeret af Emil

Den næste udgave af DirectX vil blive tilgængelig i Windows 7 og når dermed op på version 11. Den nye udgave tilbyder flere nyheder, der skal drives frem af nyt hardware. I den forbindelse har AMD netop afholdt en pressekonference om deres kommende DirectX 11-kompatible GPU.

Egentlig skal man kalde det en GPGPU (General Purpose GPU), idet den kommende GPU vil kunne anvendes til meget mere end grafikberegninger. Det vil blandet andet ske via såkaldte Compute Shaders, der via DirectX 11 kan benyttes til at bistå en lang række programtyper, således at processoren aflastes.

Til AMDs fremvisning kunne de præsentere en 300 mm wafer indeholdende de første DirectX 11-kompatible GPU-kerner, produceret hos TSMC i 40 nm teknik. Der blev ikke fremvist en live demo af et fungerende kort, hvorfor det er usikkert, om et sådan er klart endnu.

Selv mener AMD, at DirectX 11 sammen med deres hardware vil skubbe grænserne for, hvad der er muligt i spil. Realismen vil kunne få et kraftigt skub opad med understøttelsen af tessellation, en ny funktion i DX 11, men som AMD’s hardware har understøttet i flere år.

AMD slutter sin præsentation af med, at de vil være de første på markedet med DX 11 hardware. Det forventes, at udgivelsen vil falde sammen med lanceringen af Windows 7, der sker den 22. oktober.

AMD’s pressemeddelelse kan læses her.





Gå til bund
Gravatar #1 - NioBe
3. jun. 2009 11:53
Cool, det blir spændende og se hvor godt det kommer til at blive.
Gravatar #2 - Lars Hesselberg
3. jun. 2009 12:17
Tja, så må vi håbe det er det værd :) Synes ikke forskellen er SÅ stor igen fra directX 9 til 10. Er sikker på at på papiret er der en masse, men synes ikke man kan se den store forskel
Gravatar #3 - El_Coyote
3. jun. 2009 12:19
#2
Dx10 opdateringen var primært også muligheden for at lave det samme grafik med færre instrukser - dvs der skal behandles færre data hvilket giver mulighed for bedre ydelse.
Gravatar #4 - ghostface
3. jun. 2009 12:19
De fleste kommer uden tvivl til at gå fra Dx9 til Dx11 så forskellen fra 10 til 11 er faktisk ikke så vildt vigtig iforhold til 9 til 11.

Mange, hvis ikke de fleste, gamere bruger stadig XP men den positive omtale af W7 betyder at der uden tvivl er mange der hopper videre fra XP til den tid. De vil altså se en udvikling fra DX9 til 11 hvilket uden tvivl vil være imponerende.

Vista brugerne bliver nok knap så imponeret da de har haft dx10 at lege med (de spil der understøtter det)
Gravatar #5 - AcidCrow
3. jun. 2009 12:24
Jaja, men kan det køre Crysis..... Kan jo være der kommer en patch.... :)
Gravatar #6 - pbol01
3. jun. 2009 12:28
#5 Will it blend?
Gravatar #7 - Esmurf
3. jun. 2009 12:39
Hmm jeg kører stadigt DX9.... det er godt at de finder på noget nyt hele tiden, men har man egentligt brug for det?
Gravatar #8 - Giggity
3. jun. 2009 12:41
#5
De har annonceret Crysis 2, så tvivler. Men kan være det vil understøtte DX11.

#7
Så verden har ikke brug for innovation?
Gravatar #9 - jfs
3. jun. 2009 13:14
GPGPU... General Purpose Graphics Processing Unit.
Jeg tror det er ved at være på tide at droppe den GPU betegnelse NVidia indførte for en ti års tid siden med GeForce 256, og gå over til at kalde det for en VPU: Vector Processing Unit.
Gravatar #10 - DanaKaZ
3. jun. 2009 13:16
#8 Crysis 2 kører på en neddroslet version af den engine der blev brugt til Crysis 1, for at det kan køre på konsoller.

#9 VPU står for Video/visual processing unit, så vidt jeg husker var det PowerVR der brugte det term om deres Kyro serie. GPU'er i dag laver meget andet end vektor beregninger.
Gravatar #11 - Mock
3. jun. 2009 14:01
jeg synes bare de mangler at skrive photo realistiske spil som der har været sagt ved hver grafikkkort lige siden starten af 90erne
Gravatar #12 - Izaaq
3. jun. 2009 14:21
"Egentlig skal man kalde det en GPGPU (General Purpose GPU), idet den kommende GPU vil kunne anvendes til meget mere end grafikberegninger."

Hvis det er en generel enhed til mere end grafik, så giver det ikke mening at beholde G'et fra GPU. Den burde hedde GPPU, altså general purpose processing unit.

Den kan jo ikke både være dedikeret til grafik OG være general purpose samtidigt :-)
Gravatar #13 - LordMike
3. jun. 2009 14:33
#12.

Jo!
Chuck Norris kan også, uden at være det endda!
Gravatar #14 - krainert
3. jun. 2009 15:33
Hmm... Vil grafikkort på markedet i dag komme til at understøtte DX11?
Gravatar #15 - jfs
3. jun. 2009 15:40
#10
Vektorberegninger i forstanden "den samme beregning på alle værdier i en stor liste", ikke vektorer som de matematiske flerdimensionelle enheder man lærer om i gymnasiet.
Men ja, min primære pointe var at G'et i GPU skulle skiftes ud fordi de ikke længere er til bare grafik.
Gravatar #16 - p1x3l
3. jun. 2009 15:40
#14 nej kræver som den her nyhed siger en kerne der understøtter .. = de nuværende understøtter det ikke

men er stadig lidt træt af de ik implementere nye directx i eldræ windows version :/ etc dx10+11 i xp ville da ikke gøre noget... eller bare dx11 i vista ... :/ burde sq være muligt synes virker som lidt fusk.. køber man ny hardvære ska man gi penge til nyt os for at udnytte.... og da det software burde det være muligt at implementere i ældre os´er men oh well
Gravatar #17 - DanaKaZ
3. jun. 2009 15:48
#15 Udover at de to ting er det samme, så ændre det ikke på at vektor processing unit ikke er dækkende.
Gravatar #18 - carbonic
3. jun. 2009 15:52
DanaKaZ (10) skrev:
#8 Crysis 2 kører på en neddroslet version af den engine der blev brugt til Crysis 1, for at det kan køre på konsoller.

Det er så ikke rigtig. Det er en ny og bedre motor som kan give endnu mere heftig grafik end Crysis. Ud over dette kan den skalere så man kan udvikle på den til X-Box, PS3 og fremtidige generationer af konsoller.
Gravatar #19 - -N-
3. jun. 2009 16:53
#4 Tror det afhænger meget af hvilken type gamer du snakker om, en del spil er jo kommet i DX10 og så er det lidt federe med bedre grafik, hvis fps ikke betyder alt eller allerede er så høj at det er sjovere med bedre grafik.

Ved godt der er nogle vista hadere, men DX10 er jo væsentligt bedre en DX9 set ud for strukturen i opbygningen. Så har du spiller du ikke DX9 spil er vista klart at foretrække. Den eneste grund til at DX9 ikke køre hurtigere på vista er fordi DX9 bliver emuleret og det ved gamere godt.

Det er jo faktisk ikke muligt at lave en XP vs Vista i spil, for XP spil bliver emuleret på vista og XP kan ikke køre DX10.

Desuden er der spil der faktisk køre BEDRE på vista, tro det eller ej :-D

Tror det eneste argument for at prioritere XP og Vista er hvis man har et nvidia kort, for driverene til XP fungere jo upåklageligt, men det er jo ikke vistas skyld at nvidia er nogle amatører der ikke kan lave en driver.
Gravatar #20 - dummyddd
3. jun. 2009 20:28
Understøtter Vista egentlig dx 11?
Her på det sidste har jeg har tænkt en del over om spilproducenterne vil begynde at skifte fra DirectX til OpenGL + diverse Khronos ting, så de ikke bliver begrænset af hvad Microsoft mener at deres operativ system skal være i stand til.
Gravatar #21 - .dot
4. jun. 2009 07:04
#20 - Desværre så mener jeg at DirectX er i stand til mere end OpenGL når vi snakker spil så det får de vel intet ud af.
Gravatar #22 - terracide
4. jun. 2009 09:00
Så mangler de bare at fine et FAB der kan lave dem:
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/06/03/t...

Til sammenligning kan jeg så sige at A1 versionen af NVIDIA's (Ja, den er DX11 *host*)GT300 er taped out( i sidste måned) med følgende specs:
Core: 700 MHz
Shaders: 1600 MHz
RAM: 1100 MHz
Hvilket giver 2,457 Gigaflops og 281 GB/s memorybandwith.

Terra - No wonder AMD ikke snakker om ydelse, men kun laver lidt PR-fluff...
Gravatar #23 - terracide
4. jun. 2009 09:02
dummyddd (20) skrev:
Understøtter Vista egentlig dx 11?
Her på det sidste har jeg har tænkt en del over om spilproducenterne vil begynde at skifte fra DirectX til OpenGL + diverse Khronos ting, så de ikke bliver begrænset af hvad Microsoft mener at deres operativ system skal være i stand til.


DX11 kommer til Vista når tid er.

.dot (21) skrev:
#20 - Desværre så mener jeg at DirectX er i stand til mere end OpenGL når vi snakker spil så det får de vel intet ud af.


Du aner tydeligvis intet om OpenGL...
Gravatar #24 - .dot
7. jun. 2009 09:49
#23 - Du aner tydeligvis ikke hvad "mener" betyder. Jeg mindes bare et ramaskrig fra spil udviklere da OpenGL 3.0 specs blev udgivet. Men kan være jeg tager fejl?
Gravatar #25 - Mort
7. jun. 2009 11:18
terracide (23) skrev:
Du aner tydeligvis intet om OpenGL...


Du aner tydeligvis intet om DirectX...
(Kan du se hvor informativ og konstruktiv den sætning var og hvordan jeg pointerede hvorfor DirectX var bedre ?)
Gravatar #26 - terracide
7. jun. 2009 13:19
#24:
OpenGl er ikke fastlåst, vendors kan lave de udvidelser de har lyst til og der er intet du kan lave i DX som du ikke kan lave i OpenGL.

#25:
Kan du se hvor ligeglad jeg er?
Gravatar #27 - Mort
7. jun. 2009 14:29
terracide (26) skrev:
#24:
OpenGl er ikke fastlåst, vendors kan lave de udvidelser de har lyst til og der er intet du kan lave i DX som du ikke kan lave i OpenGL.

DirectX er mere end bare 3D grafik, det er OpenGL ikke. Jeg kender ikke et eneste realtime Windows spil som ikke benytter DirectX, også selvom de bruger OpenGL til at rendere 3D grafik.

terracide (26) skrev:

#25:
Kan du se hvor ligeglad jeg er?

Nej, ikke rigtigt. Kigger jeg efter dit ansigsudtryk har der ikke været nogen synlig forskel på når du er ligeglad eller når du er sur. En smiley ville måske hjælpe ?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login