mboost-dp1

AMD

AMD er klar til Direct3D 11 næste år

- Via X-bit labs - , redigeret af Net_Srak

Selvom der endnu ikke er sat nogen dato for hvornår Microsoft er klar med den næste udgave af Direct3D, Direct3D 11, så har AMD meddelt, at de vil have DX11 kompatibelt hardware klar i 2009.

Oplysningerne kom frem på dette års CEATEC konference, hvor AMD gennemgik deres forventninger for 2009. Ud over at have en GPU, der kan håndtere DX11, så forventer AMD at skifte til en 40nm produktionsproces, ligesom de forventer udbredt brug af GDDR5 hukommelse.

I den næste GPU-generation kommer de såkaldte Computing-Shaders. De vil ifølge AMD, mindske afstanden mellem GPU og CPU, og kan udnyttes i DX11 og OpenCL, til at anvende GPU’ens regnekraft til “almindelige” programmer.

Af andre teknologier som AMD mener vil få fokus næste år finder man multi-touch skærme, fjernsyn med opløsninger over FullHD (1920×1080) og 3D stereoskopiske systemer.





Gå til bund
Gravatar #1 - Giggity
3. okt. 2008 09:46
Betyder det så at DX11 også kommer i 2009?
Gravatar #2 - Tyrian
3. okt. 2008 09:51
#1
Selvom der endnu ikke er sat nogen dato for hvornår Microsoft er klar med den næste udgave af Direct3D, Direct3D 11,


Ikke nødvendigvis, nej. Men jeg er ikke sikker på, at directx 11 nødvendigvis er den version som vil indeholde den næste generation af D3D, så måske!
Gravatar #3 - Giggity
3. okt. 2008 09:58
Så godt hvad der stod, men der må vel være en grund til at de allerede vil have det færdig til der?
Gravatar #4 - jfs
3. okt. 2008 10:01
AMD kan sagtens have hardwaren klar og sende den på markedet selvom Direct3D 11 ikke er frigivet endnu. De kan bare ikke have drivere til det, men hvis hardwaren har funktionaliteten så skal der bare en driveropdatering til for at kunne udnytte det.

Det kræver selvfølgelig de har nogen viden om hvad D3D 11 kommer til at indeholde og sikkert også nogen specifikke detaljer/implementationskrav, men mon ikke de arbejder sammen med MS om det.
Gravatar #5 - AenimA
3. okt. 2008 10:09
#4

Jep. Det var situationen da ATI udgave Radeon 9700 Pro tilbage i 2002. Hardwaren var også forberedt til DirectX 9, men der blev først 'åbnet op' for funktionaliteten (via drivers) senere på året, da MS udgav DX9.
Gravatar #6 - mrdrunk
3. okt. 2008 11:34
Nu synes jeg ikke DX10 gjorde meget- gør DX11 noget banebrydende?
Gravatar #7 - cyandk
3. okt. 2008 11:53
mrdrunk (6) skrev:
Nu synes jeg ikke DX10 gjorde meget- gør DX11 noget banebrydende?


I den næste GPU-generation kommer de såkaldte Computing-Shaders. De vil ifølge AMD, mindske afstanden mellem GPU og CPU, og kan udnyttes i DX11 og OpenCL, til at anvende GPU'ens regnekraft til "almindelige" programmer.

Af andre teknologier som AMD mener vil få fokus næste år finder man multi-touch skærme, fjernsyn med opløsninger over FullHD (1920x1080) og 3D stereoskopiske systemer.


Ehm, der var da 4 ting :|
Gravatar #8 - -N-
3. okt. 2008 12:18
#7 Tror han efterspørger nye funktioner, hvor man kan tage to screenshots af henholdvis dx10 og 11, hvor man så kan se hvilke forbedringer der er.

De ting der er nævnt er efter min forståelse ligesom ved dx10, ting der bare går at det hele fungere bedre, så koderne kan presse mere juice ud af systemet. Men det er svært at se sådanna forbedringer ved at sammenligne to screenshots. Hvad der kommer af den slags er der vist ikke kommet så meget om, eller tager jeg fejl?

Desuden tror jeg kun at det er Computing Shaders der kommer i DX11, det andet står vist for deres egen regning at sætte i fokus.
Gravatar #9 - hammedhaaret
3. okt. 2008 13:02
mon ikke MS arbejder på DX11?
Et eller andet 'godt' argument skal de jo have for at få folk til at skifte til Windows 7.

og så kan det være jeg flueknepper, men er det ikke directX 3D og openGL der menes?
Gravatar #10 - jfs
3. okt. 2008 13:48
#6
En af de nye ting i D3D 10 som man ikke umiddelbart kan se, er at det gør det muligt at direkte multitaske 3D applikationer: GPU'en og driveren har direkte support for at dele "tegnekræften" mellem flere applikationer, hvilket skulle give generelt bedre performance når der er mange ting der bruger 3D ad gangen. Som f.eks. med Vista Aero hvor hele desktoppen er compositet som 3D, og der realistisk også kører andre programmer samtidig der bruger 3D.


#9
Der er ikke noget der hedder DirectX 3D, grafikdelen af DirectX hedder Direct3D.
OpenCL er ikke det samme som OpenGL. OpenGL er et interface til 3D grafik mens OpenCL er et interface til at programmere GPUøer og lignende til mere ikke-grafik formål. (GL = Graphics Library, CL = Computing Library, mener jeg.)
Gravatar #11 - .dot
3. okt. 2008 17:40
Eller med andre ord OpenCL er en ikke-vendor specifik CUDA
Gravatar #12 - lorric
3. okt. 2008 18:09
Direct3D 11.. Gad vide om det bliver lige så positivt for MS som Windows 3.11 var ;-)
Gravatar #13 - mech0z
3. okt. 2008 19:00
Håber lyddelen får PAP understøttelse så det kan overføre TrueHd og MasterHD lyd
Gravatar #14 - Legin
3. okt. 2008 23:32
- slettet -
Gravatar #15 - Montago.NET
3. okt. 2008 23:41
hmm...

Hvis bare MS opgradere Windows XP til DX11, så skal jeg nok købe et grafikkort.
Gravatar #16 - terracide
6. okt. 2008 01:51
Og jeg venter stadig på det første DX10 spil der ikke bare er DX9 med DX 10 kald smidt oven på.

Så hellere de fik nosset sig sammen og lavet en fysik-API...før de prøveer at lave mere bling-bling der tager 2-3 år før udviklere udnytter funktionerne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login