Siden Windows 95 har Microsoft løbende udviklet på deres grafik-API DirectX, der med Windows 7 udkom i version 11. Til trods for konstante forbedringer mener man hos AMD, at der også er tale om en flaskehals.
Ser man på konsollerne PS3 og Xbox 360, så er deres grafikydelse efterhånden på blot en tiendedel af, hvad man finder i kraftige grafikkort i dag, men alligevel er spillene på pc ikke ti gange pænere at se på.
En af årsagerne til dette er ifølge Richard Huddy, GPU-udvikleransvarlig hos AMD, at DirectX gør det svært at udnytte hardwaren optimalt. Fordelen ved DirectX er naturligvis, at udviklerne ikke skal tænke på de mange forskellige grafikløsninger, som findes til pc.
Huddy ser dog et stadigt større ønske fra især de større udviklingshuse, om at det bliver nemmere at programmere direkte til GPU-hardwaren for at udnytte det bedre. Denne tendens tror han vil stige i fremtiden, og ser til dels også ønsket opfyldt, efterhånden som kommende GPU’er smelter mere sammen med CPU’er.