mboost-dp1

Ageia

AGEIA sænker priserne på PhysX-kort

- Via X-bit labs - , redigeret af Net_Srak

AGEIA sænker endnu engang priserne på deres PhysX-kort. Prisen er sænket fra en pris på $299, ned til en pris der ligger mellem $179 – $249.

Samtidig med at de har sænket priserne, har de også startet en kampagne, hvor de bundler 3 spil sammen med kortet. Der er tale om City of Villains, Bet on Soldier: Blood of Sahara og Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter, der tilsammen har en værdi på ca. $100.





Gå til bund
Gravatar #1 - jakobdam
17. nov. 2006 12:06
Det er bestemt et værdigt tiltag - og det vil da nok lokke lidt flere til...

... Nu skal jeg ærligt indrømme at jeg ikke har fulgt med i hvad eks. 3D Studio MAX 9 kan og ikke kan, men så vidt jeg ved er der ingen af 3D-animationsprogrammerne der effektivt udnytter AGEIA-kortene til physics & dynamics... Hvis det er tilfældet, så var det måske mere dér AGEIA burde lægge kræfterne. Så får de da ihvertfald solgt nogle kort til 3D-branchen, der jo er vokset voldsomt de seneste år.

Jeg tror de fleste gamere fokuserer på grafikkort, RAM og processorkraft - og efter at have spenderet mange penge på disse ting, så har de ikke lige lyst til at inverstere i et ekstra expansionskort, hvor fordelen ikke er så åbenlys og direkte som de andre nævnte komponenter.

Hvis AGEIA derimod kan sælge deres chipsets evt. i nedskaleret version til integrering i motherboards (er dette ikke allerede enten sket eller på vej?) så er det nok også dér, pengene er at hente for dem.
Gravatar #2 - p1x3l
17. nov. 2006 12:14
http://www.hardware-test.dk/news.asp?id=11859 skrev:

Ageia har lavet et dedikeret PPU-kort til afvikling af fysik i spil. nVidia og ATI vil køre fysik-beregninger over deres GPU i SLI og Crossfire-løsninger. ATI har tidligere været ude og hentyde at deres X1X00 kan lave fysikberegninger, nu har nVidia så sagt at de vil lancere software til deres kort med SM3.0 inden for den nærmeste fremtid.


har 2 x1600 pro i crossfire var dyrt nok kunnne nok godt få råd til et ageia men er der hold i hva ati siger og det sker indefor nærmeste fremtid kan det jo ik rigtigt betale sig + prisen vel dårlig når falde her i dk inde jul

men bestemt positivt vis der ik sker noget omkring janurar med ati og deres fysik kunne da være man skulle anskaffes sig sådan et kunne nu også se sødt ud under de 2 gfx kort :D
Gravatar #3 - nikolajp
17. nov. 2006 13:02
Det handler bare om, at der skal være en effekt i spil, som er til at føle på. Lige nu er der ingen killer-games, der bliver bedre med AGEIA.

Et større problem for AGEIA er nVidias nye 8xxx kort, med deres quantum physics drivere (i samarbejde med Havok). Her kan man bruge shaderpipelines til physics - enten bruge lidt kraft fra et enkelt kort eller tilføje et ekstra kun til physics.

Dog er Unreal Engine 3.0 AGEIA optimeret, så de kan måske overleve, hvis der kommer gode spil i 2007 baseret på denne engine og de evt. lancerer et billigere og bedre kort samtidig.

Spørgsmålet er, om de har kapital til at overleve startvanskelighederne. Det har de nok på kort sigt, men længden af disse startvanskeligheder afgøres af, om udviklerer gider supporte AGEIA. Vi er sikkert mere kloge i Q2 2007.
Gravatar #4 - Coma
17. nov. 2006 13:44
hvis man kan vandkøle det såå køber jeg sku nok et!
Gravatar #5 - AenimA
17. nov. 2006 15:02
Kortet har et problem i og med at geometry shaderen i DirectX10 (og dermed DirectX10 baserede kort) i teorien kan overtage mange af PhysX kortets funktioner - på GPU'en. Det her er mere et spørgsmål om software, drivere og kompabilitet end det er et spørgsmål om AGEIAs hardware, der sikkert er godt nok, men efter min mening en kende overflødigt.
Endeligt skal vi huske på at der også er flere resurser på multicore CPU'erne, når spil for alvor bliver optimeret til dem.
Gravatar #6 - Coma
17. nov. 2006 15:17
5> Ja det kan den men isåfal får man jo nedsat 3dydelse.. det er vel mest for dem med dual gfx kort?
Gravatar #7 - Odin
17. nov. 2006 15:20
5#

Det har du ret i, meeeeeen, jeg tror nu stadig der en lang til man har udviklet spil der effectiv udnytter 2 CPU'er. Da jeg fulgte Operativ Systemer paa aalborg uni var det ret begraenset hvad jeg fik omkring paralel processing.
Gravatar #8 - McC
17. nov. 2006 15:50
#6
Med Crossfire kan man benytte sig af et tripple-setup med to kort til grafik og et til physics.
Gravatar #9 - Coma
17. nov. 2006 15:54
8> Så er det da mere intersandt at have et grafik kort til grafik og et fysik kort til ja.. fysik.. jeg har ingen planer om at køre SLI og slet ingen om 3 gfx i mit system... kommer jo til at æde strøm vildt så!
Gravatar #10 - bnm
17. nov. 2006 16:02
*ahem*

"Det kan vist kun være et spørgsmål om tid før de drejer nøglen om!"

</John B>
Gravatar #11 - terracide
17. nov. 2006 17:51
#1:
"... Nu skal jeg ærligt indrømme at jeg ikke har fulgt med i hvad eks. 3D Studio MAX 9 kan og ikke kan, men så vidt jeg ved er der ingen af 3D-animationsprogrammerne der effektivt udnytter AGEIA-kortene til physics & dynamics... Hvis det er tilfældet, så var det måske mere dér AGEIA burde lægge kræfterne. Så får de da ihvertfald solgt nogle kort til 3D-branchen, der jo er vokset voldsomt de seneste år."

http://www.ageia.com/developers/partners.html
Autodesk, 3ds Max, Alias, COLLADA, Discreet sparks® Developer, EPHERE, FerReel Animination Labs, Fork Particle, OC3 Entertainment, Orbaz Technologies, Granny 3D, Reality Engine, SOFTIMAGE, XSI 3-D modeling, ThinkingParticles 2.5, Unity og Unreal Engine 3 har alle plugins der understøtter PhysX...

Og jeg venter stadig på det første spil der udnytter eller vil bruge andre former for dedikeret hardware fysik end Physx:

http://personal.inet.fi/atk/kjh2348fs/ageia_physx....
Gravatar #12 - terracide
17. nov. 2006 17:54
#5:
, men efter min mening en kende overflødigt.
Endeligt skal vi huske på at der også er flere resurser på multicore CPU'erne, når spil for alvor bliver optimeret til dem."


Du er godt klar over at selv en Quad-core CPU er over 20 gange langsommere til fysik beregninger end PhysX ikke?
CPU'er er ikke gode til SIMD...selv ikke når de har 4 eller flere kerner...
Gravatar #13 - scarlac
17. nov. 2006 18:54
En værdi på 100$ for spil jeg alligevel ikke ville købe... Mon man kan få det trukket fra i prisen og få det til de ~80$ ;)

Næppe, men hvis det virkelig er værdien for spillene, så vil jeg hellere have pengene og købe ét spil af bedre kvalitet :)
Gravatar #14 - bjerh
17. nov. 2006 20:05
#13

1. Det er udmærkede spil. Det kunne måske være, du skulle tage et kig på dem?

2. Du køber vel kortet for at kunne bruge det i spil? Kunne ikke forestille mig mange andre muligheder. :) Så kan ikke se hvorfor du ikke vil have de spil med, som med 100% chance, udnytter kortet til fulde.

Med mindre selvfølgelig du animerer 3d.. :)
Gravatar #15 - Taxwars
17. nov. 2006 22:20
Yeah right, kom tilbage når de har den nede på 40$ ellers er det et ligegyldigt kort.
Gravatar #16 - scarlac
17. nov. 2006 22:24
#14
Af samme årsag jeg ikke køber en computer samlet: Jeg har ikke brug for at blive holdt i hånden når jeg køber ind.

Hvis jeg vil bruge mit grafikkort til netop de tre spil, så kan jeg jo købe dem selv og jeg er ikke interesseret i dem - det behøver du ikke betvivle for mig :)

Og sig mig - køber du altid alting med al ekstraudstyr? Der er en grund til at spillene ikke ligger på selve grafikkortet eller sælges på én DVD - jeg lader det være op til dig at gennemskue hvorfor ;) Pakkesalg er generelt rettet mod folk der ikke ved hvad de vil have, hvilket er fint nok - men hvem siger de er udemærket - det er din holdning, ikke min.
Gravatar #17 - AenimA
18. nov. 2006 01:37
#12

Her tænker jeg mere præcist på resurser til en generel hastighedsforbedring af spil - f.eks. kommer der snart en multicore-opdatering af Half-Life 2 der skulle give et markant speedboost (de siger selv et sted mellem 80-100%, så det betyder nok 25% hurtigere ;).

Til ren fysikberegniner tror jeg ikke man skal undervurdere geometry shaderen (DirectX10 hardware/software) - når f.eks. Geforce 8800 består af 'streaming processors' er det jo netop idéen, at de dynamisk skal kunne skifte 'job' alt efter arbejdsbyrden pr. billede. Med lidt programmeringsfiflen kunne det jo godt give gode resultater, selv på ét kort.

Pt. er jeg imod at man arbejder hen imod flere GPUer pr. system af flere grunde: Larm, strømforbrug, økonomi, plads etc. Jeg mener den mest hensigtmæssige måde at beregne fysik er i en elegant kombination af (1) GPU + (evt. multicore) CPU, hvor den nødvendige hardware i teorien er/burde være tilstede.
Gravatar #18 - Borg[One]
18. nov. 2006 21:43
#12 så er vi der næsten - Intel snakker jo om 16-kernede CPU'er... ;)

#15 Fjols.

#16 Så du mener Ageia er noget l*rt, fordi de sælger deres kort som et bundled?!??
Bundled er som regl en reklame, som afspejler et kooperativ mellem HW-leverandøren, og nogle SW-leverandøre.
Lidt ligesom når du får 10% ekstra cornflakes i pakken, er et bundled naturligvis for at lokke dig til at købe præcis det mærke - hvilket vel ikke er så underligt...
Personligt har jeg aldrig købt udfra hvad der følger med i bundled, men det er relativt sjældent at jeg knytter mine hænder og truer mod himlen i vrede, når der falder et spil eller to ud af æske med det nyinkøbte GFX.
Gravatar #19 - terracide
18. nov. 2006 22:58
#18:
"så er vi der næsten - Intel snakker jo om 16-kernede CPU'er... ;)"

Og når de når 16 kerner(hvilket er det nuværende antal af kerner(VPU's) i AGIEA's PhysX P1) så kommer PhysX P2...og CPU'en er staidg milevidt bagefter ;)
At smide flere kerner efter fysik er desuden ikke særligt hjælpsomt, da CPU'er stadig er elendige til SIMD.

Derfor vi smider tunge specaliserede udregninger over på ting som GPU'er...og PPU'er.
Det gamle ordsprog: "The CPU is jack of all trades, master of none" gør sig også gældene inden for fysik beregninger ;)
Gravatar #20 - Borg[One]
19. nov. 2006 11:46
#19 terra - tak for det, jeg kunne bare ikke lade den ligge.

Det er klart at RISC processore er langt mere effektive til en given opgave, end CISC-processore nogensinde vil være - også selvom vi rammer 16 interne kerner.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login