mboost-dp1

Flickr - Jon Blathwayt

50 % af alle BitTorrent downloads er tv-shows

- Via TorrentFreak - , redigeret af Pernicious

Hjemmesiden Torrentfreak lhar lavet en artikel, hvor de tager et nærmere kig på genre-inddelingen af de BitTorrents der bliver downloadet.

I artiklen kan man se en oversigt over downloadet torrents på Mininova igennem de sidste 2 år. Denne oversigt viser at ca. 40 % af alle downloads har været tv-shows. Til at støtte denne påstand, viser en tidligere dataindsamling af omkring 400.000 downloads fra torrentfreak, at ca. halvdelen af de mennesker, der på et hvilket given tidspunkt, benyttede sig af BitTorrent, brugte det til at hente tv-shows.

Modsat film- og musik-branchen så er TV-branchen ikke så negativ indstillet over for BitTorrent. Indtil videre har der ikke været mange kommentarer der angriber BitTorrent, tværtimod har der være flere positive kommentarer.Blandt andet er der nogle selskaber der ser BitTorrent som et medie, hvor igennem de kan promote og sælge deres vare.

Boggibill, EZTV skrev:
The only possible impacts I can see are positive ones … it is free publicity, which may lead to higher ratings when people “discover” new shows and also larger numbers of DVD purchases.

Tendensen med download af tv-serier er, at de fleste som benytter sig af denne mulighed, ikke ser det som ‘tyveri’, men at det mere skal læses som et signal fra forbrugerenes side, om at de ikke har mulighed for at få de serier som de efterspørger, gennem andet end BitTorrent.





Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
17. feb. 2008 10:42
I den sammenhæng skal jeg lige pointere, at man ikke er en rigtig mand før man har set alle 357 afsnit af Dallas!
Gravatar #2 - karga
17. feb. 2008 10:45
Jeg er for lang tid siden holdt op med at hente film og spil på nettet, men må indrømme jeg stadig henter en del serier.. der mangler virkelig den mulighed her i danmark, at man kan købe gamle serier og ikke til 1200 kr pr. sæson

Ud over det, så er 90% af de serier der kører i usa i øjeblikket, ikke kommet til danmark endnu.. og 50% af dem gør det sikkert heller aldrig.. sørgelig udvikling, folk vil jo gerne ha kultur, på lige fod med andre i verden..
Gravatar #3 - fjappe
17. feb. 2008 10:48
Der er jo tonsvis af fordele ved at tv-shows ligger som torrents. Man kan få det "on-demand", man kan se serier man ellers ikke kunne se, fordi de ikke bliver vist i det land hvor man bor... og så videre.

Men jeg er specielt glad for at branchen ser positivt på det. Det ville jo være helt kanon hvis de selv sørgede for at ligge indholdet online - så ville jeg være ligeglad med at skulle se på en reklame i starten af afsnittet eller whatever for at støtte konceptet.

Var der i øvrigt ikke også nogle netværk der ville smide nogle serier online? NBC - på youtube? Kan ikke huske det præcist, men hvis det er tilfældet - så er vi da godt på vej :)
Gravatar #4 - MrSmooth
17. feb. 2008 10:49
ja, når en ny season af en serie kommer i USA, så går der lige et 1 eller 2 år før det kommer i dansk fjernsyn.
Gravatar #5 - f-style
17. feb. 2008 10:54
Bittorrent: 1
TV-branchen: 2
RIAA/APG/IFPI: 0


http://www.joke-pages.com/picture-gallery/Priceles...
Gravatar #6 - Hakkesshu
17. feb. 2008 10:55
Og sådan som mange serier bliver behandlet i Danmark (Futurama f.eks.), så er der ikke andre udveje med mindre man køber DVDerne, hvilket downloads sagtens kan inspirere.

Dette er udelukkende en god ting, efter min mening.
Gravatar #7 - dr. jones
17. feb. 2008 10:56
Så mangler der bare en en test, der også bekræfter om dem, som downloader tv-shows også køber dem, når de udkommer på dvd.

Jeg er selv hyppig seer af South Park og henter dem også over bittorent, og dvd'erne ligger ret højt prioriteret på ønskelisten af dvd'er, hvor jeg har købt nøddepatruljen, tintin, monty python, futurama, fordi jeg havde haft downloadet filmene og fundet gløden.
Gravatar #8 - rasmusv
17. feb. 2008 11:05
#3 NBC uploader deres serier på hulu.com. Den eneste ulempe ved siden er, at man skal have en amerikansk ip for at se serierne.
Gravatar #9 - RHO
17. feb. 2008 11:09
Forstår ikke hvorfor de ikke bare smækker en kort reklame foran showet og smækker det på nettet umiddelbart efter det er blevet vist på TV.. Så ville man nok kunne få endnu flere til at se dem + reklame indtægter
Gravatar #10 - Nix
17. feb. 2008 11:17
#3
Jo, det mener jeg faktisk du har ret i, men jeg kan ikke lige huske hvordan det hang sammen. Jeg mener at CBS smed Jericho op på deres hjemmeside, men at de så tog det ned igen. Kan ikke huske hvorfor, men det var ikke grundet copyright. Det kan også være jeg husker helt forkert!

De havde også noget kørende med at der var nogen mindre afsnit der kun kunne ses på nettet (Beyond Jericho, webisoder). Disse var ikke så meget plotrelevant, men egentlig bare små interessante historier om der relaterede til tv-serien, bare sådan lige for at følge op på detaljer man ikke fik plads til i selve tv-serien! Eneste ulempe var at det ikke var tilgængeligt for folk udenfor USA.

Det synes jeg er kanon. Det er herligt at se at derer nogen der kan se hvilke muligheder der er for at gøre deres produkt mere interessant, i stedet for at bare råbe alarm. Lige pt. er der dog nogen twists, fordi Writer's Guild of America vil have webisoder bandlyst.
Gravatar #11 - PharalaX
17. feb. 2008 11:32
Det er jo også et genialt koncept. Smid serierne op som torrents og de behøver jo ikke engang at spilde bandwith på skidtet. Problemet idag er at når de endelig smider noget til "fri" download er det kun amerikanske ip'er som har adgang. Men hvis det bliver godkendt at alle lande kan få adgang skal jeg da ikke stå imod de folk som vil være de første til at acceptere fremskridtet.
Sådan som jeg ser det er der måske kun 1 taber og det er de tv-kanaler i f.eks. DK. som ikke længere får så høje seertal når de køber en serie og sender den. Det er self. synd men så må de nu finde på noget andet at sende.

Sagt kort: SKIDE GODT!
Gravatar #12 - myplacedk
17. feb. 2008 11:36
Næsten alt hvad jeg downloader er TV-shows.

Jeg har brugt en mindre formue på satelit-ting, og afdrager på en jetjager gennem abonnement (og DR-licens). Men det jeg helst vil se er serier. Fra en ende af, tak!

Det jeg ser, er ikke noget jeg ikke føler jeg har betalt for. Det har allerede været sendt, eller bliver det snart. Det eneste nogen bliver snydt for (for mig at se) er, at jeg ikke ser reklamerne.

Rettighedshaver: Smæk da nogle reklamer ind foran afsnittet, og udgiv selv via torrent! Lav det som en RSS så jeg ikke skal holde øje med hvornår næste afsnit kommer, og lede efter hvert eneste af dem, og jeg vil helt klart ikke downloade andre steder fra. (Om det så tager et døgn at downloade et afsnit.)

Det kan så være jeg spoler hen over reklamerne, ligesom jeg zapper væk på TV'et. Jeg kan ikke se forskellen.

Tjah, jeg ville såmen også gerne betale for afsnit, i stedet for reklamerne. Men sgu ikke så meget!
Pris-eksempel: Heroes sæson 1 afsnit 1-11: 250 kr. plus porto.
Det er vel hvad jeg kan se på en halv sygedag. Til samme pris kan jeg få et hav af kanaler på satelitten i over en måned. Og mindst én af dem sender Heroes.
Gravatar #13 - myplacedk
17. feb. 2008 11:38
#7
Så mangler der bare en en test, der også bekræfter om dem, som downloader tv-shows også køber dem, når de udkommer på dvd.

Hvorfor det? Ofte har vi allerede betalt for at se showet. Forskellen er bare at nu får vi det "on demand".

De shows jeg følger med i har allerede været sendt på en af de kanaler jeg betaler dyrt for. Eller også bliver de det snart.
Gravatar #14 - Freakzter
17. feb. 2008 11:43
En kort gennemgang af mine seneste års serie downloads:

Venner(hentede 3), Joey, Band of Brothers, Top Gear, House (1-4), Heroes....

Disse har indtil videre inspireret min søster og jeg til at købe:

Venner(complete), Joey(sæson 1), Band of Brothers(Oh yeah ;)), Top Gear(7+8), House (1+2). (Venter stadig på Heroes eller er der nogen der ved om den er kommet?)

Så for mig har Bittorent givet en meget let adgang til serier som jeg ellers ikke ville have overvejet at købe.

I rest my case.
Gravatar #15 - Zalzer
17. feb. 2008 11:48
Bare til en oplysning serie download med Bittorrent er lovligt da man betaler for det

Bittorrent Shop

Desværre er Bittorrents Online Shop begrænset til US Only såvel serier som film.
Priserne er ikke de værste, men som sagt er det kun amerikanerne der har gavn af det indtil videre.

Vi kan kun håbe på at det en dag bliver muligt for resten af verden at bruge deres shop.

Men så vidt jeg kan læse udfra artiklen der linkes til snakkes der om Torrent download og ikke kun Bittorrent downloads, det vist blot en fejl indtastning i overskriften.
Gravatar #16 - WhiteNova86
17. feb. 2008 11:55
#14
Hvis du er ude efter Heroes S01 så kan den købes her for cirka 500 kr.
Play
Gravatar #17 - myplacedk
17. feb. 2008 12:07
#15
Vi snakker selvfølgelig om protokollen bittorrent.

Bittorrent er mange ting: http://en.wikipedia.org/wiki/Bittorrent

Torrent er et kælenavn for bittorrent, som sikkert kommer fra måden bittorrent navngiver filer på.
Gravatar #18 - Lowkey
17. feb. 2008 12:37
Det er denne vej det kommer til at gå.
Broadcast tv kommer til at falde i baggrunden i forhold til on-demand og et bittorrent-lignende system er en åbenlys måde at gøre det på.

Jeg forestiller mig at man kan gøre noget i retning af, at man har en boks tilsluttet sit fjernsyn (eller man kan køre noget software på sin htpc eller spillekonsol, hvis man er typen der selv vil ligge og rode med opsætning) hvor man kan se en slags tv-oversigt á la dem vi kender i dag.
Forskellen er blot, at udsendelserne ikke bliver sendt det tidspunkt der står i guiden, men bliver tilgængelige som downloads fra ca. 10-20 minutter inden.
Så ville man på forhånd kunne vælge hvilke programmer man har interesse i via dette interface og download ville begynde, via et distribueret netværk, så snart det blev tilgængeligt og man ville kunne se det når man ønskede.
Således ville man i rimelig grad kunne bibeholde traditionen med at hele danmark (stort set) sidder og ser den samme dramaserie på dr1 søndag aften og kan snakke om den på arbejdet næste dag.
Forskellen er at man kunne vælge at gå i gang med at se afsnittet kl. 19, 19:08, 21:25 eller hvornår det nu passede ind i ens skema.

Ældre udsendelser skulle også være tilgængelige, men her ville det ikke i lige så høj grad afhænge af at mange seeder afsnittene, selvom det ville hjælpe.

Det er en løsning der ikke ligger langt fra, ifølge denne tråd, hvordan en del mennesker allerede gør det, bortset fra ville være afkriminaliseret og sat op på en måde hvor selv teknofoberne kan følge med.
Ovenstående tilståelser er, i mine øjne, bare udtryk for early adopters af en måde at gøre tingene på der nok er uundgåelig.
Alene opfindelsen af medielicensen peger på hvilken retning det kommer til at gå og jeg mener at mediebranchen, i stedet for kategorisk at fordømme pirateriet, burde se på om de kunne lære noget af det, for det er, igen efter min egen opfattelse, spildt energi at prøve at stoppe det, i stedet for at arbejde på at gøre det uinteressant.
Gravatar #19 - jezter
17. feb. 2008 12:45
#3 og #8 NBC.com viser fx. Heroes, My Name is Earl og Medium gratis på deres hjemmeside (øverst under watch video), men der er no-go for andre end amerikanere, så derfor er det bare at finde en US proxy server og køre igennem.
Gravatar #20 - Sugardad
17. feb. 2008 13:02
Nu bruger jeg saa rapidshare, men det er vel lige meget? Jeg har selv vaeret ude at koebe et par dvd boxe som resultat af de serier jeg har hentet. En dvd box er vel lidt det samme som at købe CE af et spil, det er bare et must have!
Gravatar #21 - LaMaH
17. feb. 2008 15:17
Hvis de danske TV Kanaler så bare viste de nyeste Stargate Atlantis hver Lørdag, så ville jeg ikke hente det..

Eller de nyeste BSG afsnit når det starter igen - eller Scrubs, eller.. jeg kunne blive ved.

Personligt ville jeg med glæde betale TV Kanalen i USA et beløb pr. afsnit for at få lov til og hente det lovligt fra deres side i god kvalitet. Men sådan ligger landet jo ikke.

Og iTunes? gå væk (Man kan købe Stargate Atlantis igennem det, men jeg er ikke just en som gider støtte Apple)
Gravatar #22 - Starfinder
17. feb. 2008 15:19
Problemet med at smide det op på feks NBC's hjemmeside og give folk i hele verden adgang til at kunne se det online er:
NBC smider en reklame i starten (og måske hver 10. minut - who knows). Med indtægterne for denne reklame betaler de for serien - fair and square. Der er bare det "lille" problem at reklamen er targeted til folk i USA, så jeg tvivler på at feks BestBuy vil betale NBC for at en eller anden dansker fra Løgum kloster kan se en episode af <indsæt random titel her> på nettet. Problematikken er det samme med torrents. Bare fordi det ikke tager på båndbredden hos TV selskabet mister de jo potentiel reklame indtægt ved at smide det på en torrent.

(reklame indtægt er jo direkte proportionel med det antal seere der sidder klistret til skærmen nårserien ruller på TV2, færre seere, færre pemge.)

Om noget burde man lave micropayment på sådanne sites som NBC eller "torrent sider".
Betal 5-10-20 kr og hent/se den her episode. Lovligt.
Det er et relativt nemt regnestykke.
Find ud af hvor meget NBC tjener i reklamer på sådan en episode. Find ud af hvor mange der ser den på TV'et. Divider... Find ud af hvad de tjener pr seer... Det er hvad serien skal koste for "non-us" ppl at se det. (Måske lidt mere som kompensation til båndbredde)

På den måde udvidder NBC (eller en anden TV station) sit publikum og vi får havd vi gerne vil have, når vi gerne vil have det).

Jeg tror dog at TV2 feks. vil have et kæmpe problem med sådan en løsning da deres seer tal nok fil falde dramatisk da vi allerrede har haft mulighed for at se serie 1-2 år før den kommer på TV2. Måske er der nogle aftaler mellem TV selskaberne at man ikke må publicere en serie i et givent land før TV stationerne har haft mulighed for at sende dem?

Der er mange muligheder i vores fagre nye verden - men der er også, desværre, mange hensyn man skal tage højde for.
Gravatar #23 - blomma
17. feb. 2008 16:31
#22

Nu er det heldigvis teknisk meget let at streame video med "dynamiske" reklame-indslag (google har f.eks. eksperimenteret med det siden 2006). "Problemet" er nok en platform til at gøre det til hele verden.

Nok derfor TV selskaberne ikke er så pivede som film/musik branchen. Hvis de kan få deres serier ud til en meget større gruppe forbrugere, så kan de tjene $$++ :)
Gravatar #24 - LaMaH
17. feb. 2008 17:24
#22

Om jeg så havde set hele (lad os sige Stargate da jeg er en stor Stargate fan :P) Stargate serien, både SG1 og Atlantis - men TV2 valgte og vise alle afsnit - 2stk hverdag fra Season 1 til Season 10's afslutning - så ville jeg se det såfrem jeg havde mulighed.

Sådan har mange andre det også, så selvom man allerede har set et afsnit af en serie, betyder det ikke at man ikke vil se det igen.

Personligt tror jeg, at jeg har set samtlige 'How Stuffs Made' på Discovery 50 gange snart :\

Men mikrobetaling på NBCs hjemmeside for en serie kunne være en mulighed. 1-2$ / 5-10kr pr. afsnit ville ikke være alt for meget.

Det er alligevel 100/200kr for en hel sæson på 20 afsnit - som de ikke skal brænde ud eller noget, kun smide noget båndbredde til. Som de hurtigt kunne basere på Torrent systemet.
Gravatar #25 - myplacedk
17. feb. 2008 18:02
#24
Sådan har mange andre det også, så selvom man allerede har set et afsnit af en serie, betyder det ikke at man ikke vil se det igen.

Det kan da godt være jeg er usædvanlig, men jeg gider ikke se det samme afsnit mere end én gang.
Jeg er selv Stargate fan, på et niveau så jeg kan forstå meget Goa'uld (Stargates udgave af Startreks Klingon). Men jeg har vist kun set ét afsnit mere end én gang: Det sidste afsnit af SG-1. Og det var vist mest fordi jeg vidste at der ikke kommer flere.

Massefremstillet TV (dvs. serier) har bare for lidt indhold pr. minut. Jeg opdager sjældent nye ting anden gang jeg ser et afsnit. Dvs. hvis jeg skal se et afsnit mere end én gang, skal det være noget rigtigt sjovt. Sådan noget hvor joken kun bliver bedre af at man kender den. Sådan noget som Red Dwarf og One Foot In The Grave - det er sgu da humor. :)
(Har købt nogle sæsoner Red Dwarf, og køber nok One Foot... engang, når jeg har set nogle flere afsnit.)

Film, derimod. Dem ser jeg gerne gang på gang. Enten fordi der er en rigtig god stemning (Ice Age...) eller fordi der kommer nye detaljer frem hver gang (The Matrix...).
Gravatar #26 - Blade
18. feb. 2008 08:14
Er det 40% eller 50%?

i teksten står 40%, men i overskriften står der 50% ?
Gravatar #27 - myplacedk
18. feb. 2008 08:21
#26
Aner det ikke, men når jeg genfortæller historien er det 60%! Jeg hørte så en fortælle den videre igen, og da var det 75%...
Gravatar #28 - knasknaz
18. feb. 2008 09:02
Det er også mange gode tv-serier udenfor USA, og de kommer typisk slet ikke til danmark. Torrents er med til at give den kulturelle diversitet, som DVD-regionerne så effektivt forhindrer.
Gravatar #29 - Magten
18. feb. 2008 10:10
En serie som Paradise Hotel (meget godt tidsfordriv) henter jeg altid.. Gider satme ikke sidde og glo det "live".. 5 minutters reklamer hvert 10. minut, det er fanme ikke optimalt når man i forvejen betaler en rimelig sum penge for at have kanalen..

Henter pt. Fresh Prince Of Bel Air, da jeg ikke kan finde dvd'erne (hele serien) i nogen forretninger, med dk (gerne nordic) subs..

For noget tid siden hentede jeg hele Spin City.. Det er også umuligt at få den serie på dvd nogen steder..

For at sige det kort.. De skyder sig selv i foden ved ikke at give seerne bedre muligheder..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login