mboost-dp1

unknown

1Gbit/s på lysleder af plastik

- Via The Register - , redigeret af Net_Srak

Lysledere lavet af plastmaterialer, anvendes i dag mange steder hvor man ønsker at have en robust signalføring, eksempelvis i biler og tog. På grund af det høje transmissionstab der er i plastik, har hastigheden kun været oppe på omkring 100 Mbit/s.

Forskere fra Siemens, har nu tidoblet hastigheden, ved at bruge den såkaldte “quadrature amplitude modulation” teknologi, hvor man bruger 256 forskellige stadier i et signal, i stedet for den sædvanlige binære teknik.

Siemens har demonstreret teknologien med en IPTV forbindelse, over en strækning på 100 meter, hvor man nåede op på 1008 Mbit/s.

En lysleder lavet af plastik, er væsentlig billigere, mere robust og nemmere at håndtere end lysleder lave af glas. Dette gør at denne type lysledere også ville kunne bruges af privatpersoner.





Gå til bund
Gravatar #1 - el_barto
6. jun. 2007 12:28
Hvis "quadrature amplitude modulation" kan 10-doble hastigheden i plastik, kan det så ikke også bruges i glas?

Det de mener med 256 forskellige stadier lyder som noget der kræver meget fint udstyr og meget lidt transmissionstab.

Hvis man i stedet for slukket/tændt har 256 stadier mellem slukket og tændt kunne jeg forestille mig at der gik en pæn sjat båndbredde til bare at rette fejl i transmissionen...

Nåh, Siemens er alligevel klogere end mig, men bare en sjov tanke :)
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
6. jun. 2007 12:30
#0/1 My cat's breath smells like cat food.
Gravatar #3 - LordMike
6. jun. 2007 12:32
#1

An expert is a person who has made all mistakes in a very narrow field
-Niels Bohr

Husk det....
Gravatar #4 - el_barto
6. jun. 2007 12:36
#3 Fatter nada af hvad du mener. Jeg stiller et (åbenbart meget indlysende) spørgsmål og der kommer straks 2 underlige kommentarer.

Skriv dog noget der bidrager med bare ET eller andet...
Gravatar #5 - sissy
6. jun. 2007 12:39
Betyder det at vi kan få noget meget hurtigere internet nu??
Gravatar #6 - Zombie Steve Jobs
6. jun. 2007 12:47
#3 Min kommentar er baseret på, at jeg ikke fatter hverken nyheden eller hvad du spørger om. Men der er åbenbart ingen herinde, der nogensinde har set Simpsons. Så den referænce gik tabt.

Jeg forstår at det er blevet hurtigere, men ikke hvorfor. Er der nogle, der kan forklare det? Det kan sgu da ikke passe, at jeg er den eneste, der undrer mig lidt. Quadrature amplitude modulation, hva er det? Kan det hverken oversættes eller forklarers? Det burde da være et minimuskrav for nyhederne herinde, at det er forklaret så alle kan følge med. Ellers er der jo ingen pointe med at læse dem, hvis man bare er et endnu større spørgsmålstegn bagefter.
Gravatar #7 - themuss
6. jun. 2007 12:47
#5 Nej for lorte-TDC har stadig effektivt monopol.
Gravatar #8 - Rhazeal
6. jun. 2007 12:52
#7 - Så vidt jeg ved ejer TDC langt fra alle lysledere i Danmark. Lokalt har vi fået langt nogle træk-rør ud fra Pro-Fiber, som der så skulle komme lysledere i, på et eller andet tidspunkt. (Men det skal nok passe de bare sælger nettet fra så snart de har bygget det op.)

De er dog ikke bgyndt at sætte POP stationer op endnu, så TDC har stadig monopol på internet herude.
Gravatar #9 - Azuria
6. jun. 2007 12:56
#6 > Hvis alt skal forklares, som du siger " så alle kan følge med" ville en nyhed om at ridsede cd'er kan være svære at læse fylde et par sider.
Er der en nyhed du synes er interresant, men ikke forstår er der ingen der forbyder dig at bruge google eller wikipedia. ;)
Gravatar #10 - manisto
6. jun. 2007 12:56
Det betyder vel så, at der for hver puls bliver overført 32 byte (256 bit) i stedet for en enkelt bit? Hvis det er tilfældet, så må der være et temmeligt stort tab, eftersom hastigheden "kun" er ti-doblet. Til gengæld kan man vel så måske forvente, at de "ekstra bits" bruges til at eliminere den støj, der førhen gav hastighedsbegrænsningen, og at man dermed får en stabil linje.

EDIT:
Argh, skal huske at tænke mig om før jeg poster. De 256 stadier udgør jo kun en byte (2^8). Undskyld min hjerneprut! :)
Gravatar #11 - Rhazeal
6. jun. 2007 13:01
#10 - Jeg tror at der bliver brugt en god del af de ekstra bit til at sikre signalets integritet...
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
6. jun. 2007 13:04
#9 Hvis det ikke kan forklares kort, så er skribenten talentløs. Så jo, det kan løse med ganske få ord, og man læser jo ikke nyheder for at skulle slå op i en ordbog, men for at lære et eller andet nyt.
Du ville sgu da ikke se et tv-program eller læse en avis, hvis du ikke fattede en bjælde af noget som helst. Der er jo en grund til, at der en formidler, og ikke bare en copy-paste videnskabelig artikel eller data-ark.

Either way, så er det under alt kritik, at der bare står "såkaldte "quadrature amplitude modulation" teknologi", uden det spinkleste forsøg på at forklare, hvad quadrature amplitude modulation er.
Gravatar #13 - Azuria
6. jun. 2007 13:10
#12 Talentløs? Det vil sige at hvis du læser fx. et lovforslag, hvor der relaterer til §14, stk3, så vil du på forhånd vide alt hvad der står i §14, stk3, eller også skal det være forklaret sådan at alt deri er taget med i lovforslaget?
Nej vel.
Brug din baggrundsviden, eller undersøg emnet mere dybdegående selv.
Det er pointen med newz.dk, at få en teaser og så klikke på "læs mere" så man kan blive mere klog/bedre forstående.
Gravatar #14 - Zombie Steve Jobs
6. jun. 2007 13:21
#13 Da du sammenligner noget, der skal forestille at være en nyhed, med en lovtekst, så vil jeg droppe diskussionen her, da jeg på baggrund af sammenligningen kan udlede, at din viden på området mildt sagt er mangelfuld.
Gravatar #15 - Azuria
6. jun. 2007 13:23
#14 Absolut mangelfuld, men det interreserer mig heller ikke, og havde det gjort havde jeg da undersøgt det, og ikke kaldt en person for talentløs grundet min egen manglende viden og forståelse.
Gravatar #16 - jpkarlsen
6. jun. 2007 13:24
#1
Jo, det ville også virke med glasledere men gevinsten ville langtfra være så stor (hvis nogen) fordi der er meget mindre tab i glasledere.
Se dette link for mere om QAM Wikipedia
Spring det øverste over og gå direkte til Digital QAM.
Gravatar #17 - Zombie Steve Jobs
6. jun. 2007 13:27
#15 Jeg har aldrig kaldt nogen talentløs:
"Hvis det ikke kan forklares kort, så er skribenten talentløs"

Det var et svar til:
"Hvis alt skal forklares, som du siger " så alle kan følge med" ville en nyhed om at ridsede cd'er kan være svære at læse fylde et par sider."

Og det skulle betyde: Det er muligt, at beskrive konsekvensen af ridser på en cd, uden at bruge flere sider. Det kan forklares med ganske få linjer.
Gravatar #18 - el_barto
6. jun. 2007 13:30
#6 Jo, jeg kender Simpsons og jeg kender også Ralph...

Hvis du læste nyheden + link vil du vel hurtigt kunne se at når jeg skriver plastik mener jeg lysledere af plastik. Det samme med glas/lysledere af glas.

De 256 stadier kan vel kun opnås ved 256 stadier imellem tændt/slukket. Nuværende lysledere kan trods alt ikke sende andet end 1 og 0 (tændt/slukket) som det er nu.

For at der kan være 256 stadier må disse stadier være et sted mellem slukket og tændt.

Min pointe er = Hvorfor ikke gentage successen i glas? Hvis de har forfinet sende- og modtagekvalitet så meget at de kan presse 10x så meget data igennem plast (som ellers er noget lort at sende igennem) så kan man vel også bruge det i glaslysledere.

Nåh...nok ævl herfra.
Gravatar #19 - luuuuu
6. jun. 2007 13:35
det er da bare at bruge CWDM på dark fiber, det er meget sjovere. der har man æhhhhhhh X antal mange 10 gbit forbindelser på et enkelt kabel. meget sjovere end plastik fiber på 1gbps. ikke fordi det er særlig relevant, men sjovt/godt er det.
Gravatar #20 - BeLLe
6. jun. 2007 13:38
#18
de 256 stadier kunne også opnåes ved at bruge 128 forskellige farver/frekvenser på lyset
Gravatar #21 - Gecko
6. jun. 2007 13:40
Jeg forestiller mig at man ikke kan bruge CWDM/DWDM med det her, uden dog at vide noget om det. Jeg forestiller mig at man må ty til bølgelængder for at få 256 optiske stadier.
Gravatar #22 - Zleep-Dogg
6. jun. 2007 14:39
QAM - Kvadratur Amplitude Modulation.. ok:

Kvadratur (i signalsammenhæng): vi har to periodiske signaler, 90 grader faseforskudt
Amplitude Modulation: Signalernes styrke ændres, uden at ændre fasen...

I dette tilfælde, er der altså 256 forskellige kombinationer...

(jeg er ikke så meget inde i dette emne, så jeg ved om det er 256 signal styrker eller der er noget smart med overgangene på faserne)

Kort fortalt: fra intet lys = 0 og lys = 1, går man nu til en røvfuld styrkeinddelinger... (det er i hvert fald sådan jeg har forstået det)
Gravatar #23 - atheist
6. jun. 2007 16:04
#6:
Jo, det er det afsnit hvor der er kommet en ny pige i klassen, som er klogere end Lisa, og lisa saboterer hende diorama. Lisa får dårlig samvittighed, men til alles store overraskelse er der Ralph der vinder fordi han bare har en masse originale star-wars figurer i original indpakning med. Lisa og pigen inviterer så Ralph med hjem og lege, og ralphs kommentar til sidst (tadaaa):
[spoiler]"My cat's breath smells like cat food."[/spoiler]

OT:
Lyder da unægteligt interessant, men det spørgsmål det ige får mig til at stille er, hvad betyder det for min internet-forbindelse??
Gravatar #24 - Lifesux
6. jun. 2007 18:37
Fair nok de har boosted hastighedden på plastik lysleder, og "....Dette gør at denne type lysledere også ville kunne bruges af privatpersoner."

ok et lysleder kabel er tyndere end et CAT6 netværkskabel.

Men jeg tro at det er billiger for privat personer bare at bruge almindelig kable (RJ45 med CAT6 kable) end at skulle udstyr til at sende/modtage med fiber.

Jeg tro mere det her kan bruges til større industri steder med fx. kæmpe sorerings anlæg eller ligende, hvor der skal transpoteres om de forskellige punkter, en god del data over lange afstande. Eller ligende
Gravatar #25 - luuuuu
7. jun. 2007 06:13
#24

hvordan skal det kunne bruges til transport over længere distancer når de snakker om afstande på 100m? længere distancer kræver jo netop glas fiberkabler.

#topic
men ja, at det vil give privatpersoner mulighed for at bruge fiber er jo bare en sinke påstand for så skal privatpersoner også lige investere i fiber switche (dyrt), fiber kabling (stadig dyrt) og fiber netkort (endnu dyrere) eller bare en helvedes masse medieconvertere, og hvad er pointen så i at lægge fiber ind frem for kobber?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login