mboost-dp1

Sanyo

Superkondensator nærmer sig offentliggørelse

- Via Yahoo News - , redigeret af Net_Srak

Det amerikanske firma EEStor, tog sidste år patent på, hvad der kan vise sig at være en revolution inden for lagringen af energi. EEStor har lavet en superkondensator, der er 400 gange mere effektiv end dem der kendes i dag. Dette er så høj en værdi, at flere eksperter er meget skeptiske over for, om der eksisterer et reelt produkt.

Siden offentligheden fik nys om teknologien sidste år, har EEStor gået meget stille med dørene og har ikke engang en hjemmeside, men støttes at den meget prominente investorgruppe Kleiner Perkins Caufield & Byers, der er kendt for at have investeret i firmaer der senere har haft stor succes, som f.eks. Google og Amazon.

Firmaet ZENN Motor Co. købte i 2005 rettigheder til at bruge teknologien og forventer at komme med deres første produkt baseret på den nye superkondensator i slutningen af året. Hvis denne påstand holder, vil det være første gang at superkondensatoren kan testes offentligt.

Hvor en natlig opladning af et normalt batteri, til en af de nuværende hybrid biler, giver 80 km kørsel, vil 5 minutters opladning af superkondensatoren, give energi nok til 800 km kørsel.





Gå til bund
Gravatar #1 - .dot
5. sep. 2007 14:52
Kan da godt forstå at folk er skeptske, damn!
Gravatar #2 - maximuss
5. sep. 2007 15:06
hehe, jeg ved ikke om de er skeptiske eller om de bare er misundelig over at det ikke er dem som har opfundet det :D

Men hvis det passer så lyder det da måske nok som en god ide - ikke at jeg har en flyvende fis forstand på det ;)
Gravatar #3 - moulder666
5. sep. 2007 15:11
Hmm - lyder godt nok interessant. Hvis det passer, er det pludseligt lige så hurtigt at tanke en hybridbil som en normal...og med de spådomme, der har været om hastigt stigende benzinpriser, er der godt nok et enormt marked lige der!
Gravatar #4 - Decipher
5. sep. 2007 15:16
De nominerede i kategorien Vaporware er ...

*trommehvirvel*....
Gravatar #5 - owrflow
5. sep. 2007 15:26
Hvis man ku få sådan en fætter til at drive sin bærbar ville det være pænt leet
Gravatar #6 - coday
5. sep. 2007 15:29
Google define: Vaporware
"software" or "hardware" advertised, and sometimes sold, that does not yet exist in a releasable form.

Kan være jeg ikke er den eneste der kunne huske hvad det betød:)
Gravatar #7 - Thalion
5. sep. 2007 17:10
#4

Duke Nukem Forever? :-D
Gravatar #8 - Cyrack
5. sep. 2007 17:45
Duke Nukem Forever Whenever? :-D

Fixed that for ya...
Gravatar #9 - Palle_Pirat
5. sep. 2007 19:22
Dette er det sygest jeg har læst længe det kan virkelig ændre verden og så er der kun 8 (9) kommentar
Gravatar #10 - Cyrack
5. sep. 2007 19:31
#9 - Palle_Pirat

Måske fordi folk er delt i tre lejre:

1) Dem der ved hvad det betyder, men som ikke tror på det.
2) Dem der fatter nada og ikke vil gøre sig dumt bemærket.
3) Dem der fatter nada og ikke tror på det.

Jeg er et sted mellem 1 & 3 :-) eneste jeg ved om kondensatorer (fra hukommelsen) er at de nasty at aflade gennem huden og at de stinker hvis man glemmer polariteten.
Derudover er der svjh. en formel for den specifikke kapacitet der afhænger af arealet af anoden og katoden, afstanden mellem dem og ledningseven af elektrolytten (der, hvis den er 0% ladende, giver en kondensator der kan lagre uendelig kapacitet). Og jeg er ikke sikker på at jeg husker rigtigt.

Hmm, nu har jeg vel lavet en gruppe 4? Dem der fatter nada og dummer sig med det :-)
Gravatar #11 - Albatross
5. sep. 2007 20:41
Hvad der undrer mig mest er hvor det bliver muligt at lade den op?

Selv hvis vi antog du kun skulle lade dit bilbatteri op på 5min kan du maks opnå 340V*15A*5minutes=1530kilojoule hvilket kun får en flyttet en moderne bil ca. maks 2-3 km

Set på en anden måde vil det være den energi det skal til for at accelerere 1.5t op til 50km/h 10-11 gange (så jeg håber bilen triller godt :P)

Alternativt kan du brænde alt energien af i et hug og nå op på hele 163km/h og så trille resten af de 800km i frigear :P
Gravatar #12 - atke
5. sep. 2007 20:44
Jeg tror sikringerne derhjemme ryger hvis man lader energi til 800 km køretur på kun 5 minutter. Lad os få et af de sjove regnestykker:

Regular Gasoline 34.8 MJ/l = 9.7 kWh/l
800 km ved 20 km/l er 40 l benzin => 386.7 kWh
Trukket på 5 minutter bliver det: 4.6 MW
Trukket ved 240V: 19333 Ampere

Æv mine sikringer popper ved 16 Ampere. Så jeg må nok ned på tanken hvor de har en kæmpe bank af superkondesatorer. Der skal dog stadig nogle tykke ledninger til eller høj spænding.
Gravatar #13 - KipKup
5. sep. 2007 20:50
Er ligeglad med hvordan/hvorfor/what ever.. Hvis min bærbar kunne nøjes med at få strøm bare 1-3 gange om måneden - Selvom det så tog et par timer ville det da være guld :D

Dog har jeg lidt svært ved at få smidt så meget kapacitet ned i en kondensator på så kort tid.

Men spændende er det da.
Gravatar #14 - T-A
5. sep. 2007 21:05
Ja dette lyder meget som PR Bull, som de vand batterier vi havde for et par topics tilbage..
De fortæller ikke om deres reelle kapacitet og skrive faktisk kun i deres eksempel om evnen til at lade "burst" energi op og ikke at erstatte en el-bils batterier med disse super kondensatorer som de ellers giver udtryk for.

Men der er ingen tvivl at hvis man kunne lave kondensatorer der kunne holde energi bedre end batterier og samtidig kunne lade/aflade som en kondensator så ville vi kunne begynde at smide rigtig mange fede sci-fi teknologier ud i rigtige produkter og jeg skulle nok få lavet mit en top 10 liste af ting jeg bare skulle have :)
Gravatar #15 - Albatross
5. sep. 2007 21:08
#12:

Næsten rigtigt, nu brænder en brændstof motor dog ret meget af energien af på varme, så du skal lige tage højde for effektiviteten kunne være højere i en el-bil, men resultatet er dog stadig det samme :D (altså sprængte sikringer)
Gravatar #16 - Denn
6. sep. 2007 04:55
Man må sgu håbe de har styr på hvad de laver - kan lige forestille mig at man får et rap over fingerne af den.
Gravatar #17 - reschat
6. sep. 2007 06:18
#10:
Jeg er nok en del gruppen:
- "Dem der ved hvad det betyder, men er lidt skeptisk af tre grunde. 1: Måske passer det ikke, og de snyder os. 2: Måske tror de selv det virker, men gør det ikke. 3: Måske tror de selv det virker, hvilket det også gør - men de kan bare ikke få det til at virke indenfor den nærmeste fremtid."

Jeg håber nu at det virker og de rent faktisk kan udvikle det så hurtigt (i løbet af 2007), så det kan komme på markedet inden vi siger '08. Men dette tror jeg chancerne er meget, meget, meget små for.
Der opstår næsten altid problemer ang. ny teknologi, og selvom disse problemer måske kan løses i dette tilfælde, så tror jeg det tager lidt tid, og regner derfor med at vi først kan komme til at se det på markedet engang hen mod sommeren '08. Vil nok sige: april '08 som værende mit bedste bud.

Men hvem ved? De holder det jo så hemmeligt, at det er svært at komme med nogle realistiske bud.
Gravatar #18 - Jokse
6. sep. 2007 07:16
#12

At sammenligne el med benzin er jo bare dumt. En benzin motor har jo en meget lav effektivitet i forhold til en elmotor, hvor det meste af energien går til fremdrift, hvor det i en benzin motor går til varme... Ud over det, så er elbiler som regel udstyret med el motorer direkte ved hjulene, som jo er meget mere effektivt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login