mboost-dp1

Apple Inc.

iPads gavner ikke indlæring i skolen

- Via DR - , redigeret af Net_Srak , indsendt af PHP-Ekspert Thoroughbreed

I flere kommuner har politikere og lærere, valgt at indføre iPads i den daglige undervisning. Nu viser den seneste PISA-undersøgelse, at ud over at være en dyr investering, så gavner det ikke noget, tværtimod. Det skriver DR.

Undersøgelsen som dækker 2012 viser, at elever der er blevet undervist via en iPad, har opnået en lavere karakter end elever, som ikke har haft en tablet.

Yderligere viser det sig, at elever som har haft en iPad, men ikke anvendt den i skolen, også har bedre karakterer end de, der har brugt den som en del af undervisningen.

Hos Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet er lektor Morten Misfeldt ikke overrasket, men han mener, at indførelsen af tablets er en stor ændring.

Morten Misfeldt til DR skrev:
Det er lidt naturlovsagtigt, at når man laver meget om, så bliver det lidt dårligt i starten – uden at man skal ligge så meget i det.

Han mener også at brugen af iPads flere steder er presset ind på skolerne som prestigeprojekter, uden at finde den rigtige måde at anvende dem på.

Det er første gang, at tablets indgår som en del af undersøgelsen, så derfor vides det ikke, om tallene er udtryk for en forbedring eller forværring af indlæring via en tabletcomputer.





Gå til bund
Gravatar #51 - kasperd
5. dec. 2013 10:54
MatriXz (48) skrev:
Den skal kunne børne sikres, ment som at internettet og andre medier ikke skal være tilgængelige uden lærerens tilladelse..
Det løses nok bedst ved at håndhæve det på netværket fremfor på den enkelte enhed.

MatriXz (48) skrev:
hovedregning er vigtigt, MEN forståelsen for matematik er 100 gange vigtigere
En basal talforståelse er en forudsætning for at lære matematik. Kan du ikke gange tocifrede tal med hinanden i hovedet, så får du nok svært ved at lære matematik. Men når det er sagt, så må jeg sige, at jeg kender mange som er bedre til hovedregning end mig selv, men som kan mindre matematik.

Begynder man på matematik, før man har lært nok regning, så forstår man alligevel ikke matematikken. På den anden side kan man også bruge så meget tid på regning, at det er spild af tid. Det er selvfølgelig imponerende, hvis man er i stand til at udføre 10-cifrede divisioner i hovedet, men det skal man altså kun bruge tid på, hvis man synes det er sjovt.

MatriXz (48) skrev:
Sprog fag skal man lære at læse og skrive, (dvs no auto-correct),
En applikation der kan hjælpe, men "belønner" brugeren for at prøve selv, ville nok hjælpe endnu mere på indlæringen.

MatriXz (48) skrev:
religion og andre bi-fag kan man tage som selvstudie imo
Jeg synes det er vigtigt at lære om religion. Men det er vigtigt at undervisningen sker på et fuldstændigt objektivt plan. Det er nok bedst at underviserne ikke selv er religiøse.

Den kristendomsforkyndelse, jeg oplevede i skolen, synes jeg burde afskaffes. At muslimerne så samtidigt kunne vælge at blive væk er nok mest et symptom på, at indholdet var forkert. Man skal lære om hvad de udbredte religioner indeholder, men det skal ikke præsenteres som nogen endegyldig sandhed, der må man selv tage stilling.

Og så skal det være en obligatorisk del af undervisningen, uanset forældrenes religiøse overbevisning. Hvis ikke man kan forsvare det, så må man revidere indholdet indtil det er objektivt nok til at man vil stå ved at det er obligatorisk for alle.
Gravatar #52 - Mikle
5. dec. 2013 11:33
Det kræver jo man forsøger sig med teknik i praksis, fordi teori (undersøgelse) går meget sjældent hånd i hånd. Det hjælper derfor ikke at lave undersøgelse bestående af dyre konsulent timer. Vi indkøbte 100 til en årgang og var en succes med dens anvendelsesmuligheder og eksempelvis til de der har læse vanskeligheder - en kæmpe hjælp. Sammenlig det med den første lommeregner i folkeskolen. Det tog også tid at få integreret. I kan ikke blot forlange den viden og erfaring på forhånd, hænger ganske enkelt ikke sammen. Det kaldes udvikling og tager tid. Så mener bestemt ikke det forringer kvaliteten af undervisningen, tværtimod :)

En lærer koster ikke under en halv million årligt. Så det er ikke meget ekstra personale kontra et par tusinde til en iPad.

Tænk den igennem igen og vær åben overfor forandring og IT - det er fremtiden ;)

Gravatar #53 - aben
5. dec. 2013 12:02
Teknologi er fedt, og ny tech er dobbelt så fedt.

Men

Hver eneste gang man skubber et lag teknologi ind mellem sig selv og et mål, er der et lag mere man skal deale med. Fra en gammeldags tavle med kridt, hvor man kan skrive direkte, til elektroniske tavler med masser af ny funktionalitet, javist, men hvor man også skal vente på at teknikken virker / følger med, til iPads, hvor man ikke har apps der er specielt velegnede til undervisning.

Ja.. man er godt nok blevet gammel og sur og tvær.
Gravatar #54 - Mikle
5. dec. 2013 12:26
#53 teknikken er allerede til interaktive tavle, med Airplay der viser billede af iPad'en direkte på storskærm så alle elever kan se hvad hinanden har lavet - eksempelvis til fremlæggelse. Det er blot en af mange anvendelsesmuligheder i sammenspillet.

På de interaktive boards, er det muligt at gemme det der skrives på tavlen og når man kommer hjem, kan man finde hele undervisningen frem igen. Det er udvikling og har en uvurderlig virke i min optik. Det fremmer undervisningen og indlæringen.

Folk glemmer at mennesket har forskellige indlægrings evner: audio digital, kinæstetisk mm. og iPad (og andre tavle-pc: Surface, Andriod) kan fremme dette, fremfor at hindre. Det hele handler om hvordan man bruger teknikken bedst og gør brug af de erfaringer man drager sig i processen.

Det er fremtiden og heldigvis for det :)
Gravatar #55 - Tyrian
5. dec. 2013 12:43
PHP-Ekspert Thoroughbreed (16) skrev:
#15

Jamen ... Hvorfor kalde det tablets, når det netop er iPads mange skoler har købt o_O


Det spørgsmål virker ikke helt gennemtænkt. Om det er en iPad, en Surface eller lignende er ligegyldigt. De er tablets, og bør omtales som tablets.

Sammenligningen havde jo været, at vi havde kaldt en PC for en Pressario, en bærbar computer for en Thinkpad o.l. Det er fordummende når man bruger varenavne til at beskrive en type af værktøj. Jeg håber ikke, at dit spørgsmål er en manifestation af det problem.
Gravatar #56 - Vandmand
5. dec. 2013 13:27
#55

Undskyld, men det kommer da i høj grad an på sammenhængen hvor vidt man bør benytte varenavnet. I denne sammenhæng giver det meget god mening at benævne de indkøbte tablets som 'iPads', med de enorme forskelle der er på tablets, og hvordan de kan bruges i undervisningen.
Gravatar #57 - Target
5. dec. 2013 18:47
Vandmand (56) skrev:
#55

Undskyld, men det kommer da i høj grad an på sammenhængen hvor vidt man bør benytte varenavnet. I denne sammenhæng giver det meget god mening at benævne de indkøbte tablets som 'iPads', med de enorme forskelle der er på tablets, og hvordan de kan bruges i undervisningen.

Hvis det udelukkende er iPads der er købt over hele landet, og ikke nogen som helst andre tablets så ja, så kan man omtale dem som iPads. Men ellers bør de jo omtales som tablets.
Jeg mener i øvrigt at man under alle omstændigheder bør bruge betegnelsen tablets, ligesom man omtaler computere på skolen som PC'ere og ikke HP'ere, Dell's eller lignende.
Gravatar #58 - Vandmand
5. dec. 2013 23:10
#57

Så vidt vides er alle indkøbte tablets netop iPads. Jeg udelukker heller ikke at man benytter betegnelsen tablets, jeg mener bare det er vigtigt også at nævne vareenavnet i dette tilfælde.
Gravatar #59 - fiskefyren
6. dec. 2013 00:08
Teknologi gør folk dumme (især hvis det er nemt at finde ud af), se bare den gang hvor man kunne huske alle folks telefon nummer i hovedet, nu kan folk knap nok ikke huske deres eget nummer.

Hjernen kræver træning og det får den ikke hvis livet bliver for nemt, end of story.
Gravatar #60 - vulpus
6. dec. 2013 01:10
#59 bor du i en hule og lever af regnorme?
Gravatar #61 - Nielson
6. dec. 2013 05:58
fiskefyren (59) skrev:
Teknologi gør folk dumme


Jeg lader den bare lige stå her lidt :P
Gravatar #62 - Seniorkiel
6. dec. 2013 09:52
Computere i undervisningen er blot et HJÆLPEMIDDEL og ikke andet. Kan bruges intelligent eller ikke. Så meget snak om ingenting!
Gravatar #63 - aben
6. dec. 2013 10:07
fiskefyren (59) skrev:
Teknologi gør folk dumme (især hvis det er nemt at finde ud af), se bare den gang hvor man kunne huske alle folks telefon nummer i hovedet, nu kan folk knap nok ikke huske deres eget nummer.

Hjernen kræver træning og det får den ikke hvis livet bliver for nemt, end of story.


Men hvad er pointen med at huske folks telefonnummer?
Hvad er den nytteværdi du får ud af at gå og huske på et nummer?

og

For the record, så gik mange folk før i tiden rundt med lommebøger med numre i. De huskede dem ikke af sig selv. Det var også teknologi, advanced shit som blyant og papir.
Gravatar #64 - el_barto
6. dec. 2013 10:58
Se en tablet som en avanceret bog der kan bruges i visse fag og ikke som en erstatning af ALT andet.

Vores den ældste bruger iPad en del i skolen men det tager bestemt ikke overhånd og de bærer stadig bøger frem og tilbage i skoletasken :)
Gravatar #65 - sisseck
8. dec. 2013 21:02
Mikle (54) skrev:
På de interaktive boards, er det muligt at gemme det der skrives på tavlen og når man kommer hjem, kan man finde hele undervisningen frem igen. Det er udvikling og har en uvurderlig virke i min optik. Det fremmer undervisningen og indlæringen.


Fordi hvis der er noget ingen af eleverne nogensinde får brug for, så er det trænning i at tage noter fra undervisningen for ALT hvad de nogensinde bliver udsat for senere i deres liv er jo ren IT.
Gravatar #66 - gramps
9. dec. 2013 22:06
sisseck (65) skrev:
Fordi hvis der er noget ingen af eleverne nogensinde får brug for, så er det trænning i at tage noter fra undervisningen for ALT hvad de nogensinde bliver udsat for senere i deres liv er jo ren IT.


Arh.. På universiteterne er noter stadig ekstremt vigtige. Dem, der ikke kan finde ud af at skrive noter lærer bare dårligere end dem der skriver noter.
Gravatar #67 - aben
10. dec. 2013 14:16
For mig er notetagning noget der skal gøres med en blyant / kuglenpen. Jeg husker det simpelthen bedre hvis det har været igennem armen.

Det er ligesom heroin.
Gravatar #68 - arne_v
11. dec. 2013 00:42
Mikle (41) skrev:
Så giver ikke meget for den undersøgelse, som heller ikke reelt siger noget definitivt, andet end nogle 'spændende tal', der endnu ikke kan drages noget endegyldigt af.



Pisa-undersøgelsen fra 2012 viser, at de skoleelever, der har adgang til en iPad, både i hjemmet og i skolen, får lavere karakterer end deres kammerater, der ikke har adgang til én.

Lige så interessant er det, at de elever, der har adgang til iPads i skolen, men som ikke bruger dem, også scorer højere end de aktive iPad-elever.


Den siger meget definitivt at dem der bruger ipad klarer sig dårligere i test end dem som ikke gør.

Mikle (41) skrev:
Jeg arbejder netop på en folkeskole der har kørt et projekt ud med 400 iPads og det er meget positivt feedback jeg får fra både lærer og elever,


Altså eleverne er glade for ipad men de klarer sig dårligere i test og det opfatter man i skolen som værende positivt.

ARGHHHHHHHHHHHHHH

Formålet med folkeskolen er altså ikke at få positiv feedback fra eleverne - formålet er at eleverne skal lære noget!


Gravatar #69 - arne_v
11. dec. 2013 00:44
Vandmand (37) skrev:
Jeg synes ikke vi skal være prøveklude på det område, men der kommer trods alt ikke ret meget udvikling med mindre tablets rent faktisk tages i brug i skolerne.


Mem så kører man vel test i nogle få klasser indtil man har et koncept som faktisk virker.
Gravatar #70 - arne_v
11. dec. 2013 00:49
kasperd (51) skrev:
Den kristendomsforkyndelse, jeg oplevede i skolen, synes jeg burde afskaffes.
...
Man skal lære om hvad de udbredte religioner indeholder, men det skal ikke præsenteres som nogen endegyldig sandhed, der må man selv tage stilling.


Der er mange gode grunde til at separere stat og kirke.

Men indtil grundloven revideres så er den kristne lutheranske kirke altså officiel statsreligion i Danmark. Og det giver vel mening at den danske folkeskole underviser i den officielle statsreligion.

Så man skal nok starte med at revidere grundloven og så kommer skolen senere.
Gravatar #71 - arne_v
11. dec. 2013 00:54
Mikle (54) skrev:
På de interaktive boards, er det muligt at gemme det der skrives på tavlen og når man kommer hjem, kan man finde hele undervisningen frem igen. Det er udvikling og har en uvurderlig virke i min optik. Det fremmer undervisningen og indlæringen.


Det er en undervisningsmæssig katastrofe.

Det er en helt essentiel del af læreprocessen at duplikere eller endnu bedre omformulere det på tavlen til ens egne personlige noter.

Det tror jeg enhver som har prøvet at læse til eksamen udfra egne noter og en kopi af en andens noter er klar over.

Gravatar #72 - arne_v
11. dec. 2013 00:55
aben (63) skrev:

Men hvad er pointen med at huske folks telefonnummer?
Hvad er den nytteværdi du får ud af at gå og huske på et nummer?


At man træner sin hjerne.

Gravatar #73 - arne_v
11. dec. 2013 01:35
fiskefyren (59) skrev:
Teknologi gør folk dumme (især hvis det er nemt at finde ud af), se bare den gang hvor man kunne huske alle folks telefon nummer i hovedet, nu kan folk knap nok ikke huske deres eget nummer.


Noget provokerende skrevet.

Og taget helt bogstaveligt nok også forkert - brug af teknologi sænker næppe folks intelligens.

Men jeg kan godt se nogle problemer med den måde teknologi bliver brugt på.

Jeg synes at det er tydeligt at folk bliver dårligere til de ting som computere og telefoner gør for dem idag. Stavning, hovedregning, huske konkrete ting (telefonnumre er kun en ud af mange ting) er ikke noget man kan, fordi man altid har en elektronisk hjælper lige ved hånden.

Det var også fint nok, hvis så man til gengæld var blevet bedre til nogle andre ting som relaterede sig til computere, telefoner etc.. Men det har jeg svært ved at se.

Jeg har undervist i IT i 80'erne i Århus, i 90'erne i Kolding og hjulpet med IT problemer på eksperten.dk i 00'erne (stadigvæk i mindre omfang). På trods af at computere er blevet hverdag for alle, så er folk ikke blevet bedre til at lære programmering. Snarere tværtimod.

Sammenligner man evner udi informationssøgning i gamle dage på biblioteket versus idag via Google og Wikipedia, så er det blevet 100 gange nemmere at finde information, men folk finder tilsyneladende ikke mere information.

Malware beskyttelse og fjernelse er ikke mit special, men det er ikke mit indtryk at malware er mindre udbredte idag end for 15 år siden, fordi folk via mere erfaring med computere er blevet bedre til at undgå at lave dumme ting. (malware er blevet mindre udbredt, men det er fordi leverandørerne har forbedret sikkerheden)

Jeg er sikker på at folk er blevet bedre til download af musik over internettet, spille WoW og Angry Birds etc.. Men er det en god erstatning for stavning, hovedregning og huske????
Gravatar #74 - praktikant muffe AKA pewbe
11. dec. 2013 06:50
arne_v (68) skrev:
Formålet med folkeskolen er altså ikke at få positiv feedback fra eleverne

Men det vil selvfølgelig være en god ting hvis de kan lide undervisningen.
Gravatar #75 - brostenen
11. dec. 2013 12:21
aben (67) skrev:
For mig er notetagning noget der skal gøres med en blyant / kuglenpen. Jeg husker det simpelthen bedre hvis det har været igennem armen.

Det er ligesom heroin.



På nær den med heroin, kan jeg genkende den fuldstændig.
Selv jeg har stadig problemer med noter eller kompendier, når de er digitale. Det er som om man hurtigere og nemmere har adgang til info, når en samling af informationer er under 150 sider.
Når man over, er det hurtigere at finde informationerne ved hjælp af et søgeværktøj, når man enten sidder med en tablet eller en computer. Jeg tror det handler om at informationerne skal være i en lidt mere fysisk form.
Et eller andet fortæller mig, at vejen frem, ikke er tablets eller computere. Men måske en form for notesblok, bestående af sider med e-ink. Eller anden form, man kan "skrive" eller noget, direkte på. I stedet for den teknologi der kræver at vi skal have en computer tilsluttet, for at "skrive" noget nyt på siderne.

Så jeg tror det her handler om at man endnu en gang er hoppet ud i noget, uden egentlig at forstå hvad fokus i problemstillingen burde være. Lidt som nyheden siger, at det er et prestigeprojekt.
Ikke at der er noget galt med ipads eller anden teknologi. Man skal bare finde ud af hvordan teknologi bedst kan benyttes, før sådan et projekt lanceres.
Gravatar #76 - brostenen
11. dec. 2013 12:37
arne_v (73) skrev:

Jeg har undervist i IT i 80'erne i Århus, i 90'erne i Kolding og hjulpet med IT problemer på eksperten.dk i 00'erne (stadigvæk i mindre omfang). På trods af at computere er blevet hverdag for alle, så er folk ikke blevet bedre til at lære programmering. Snarere tværtimod.


På trods af at jeg ikke har kunnet lave noget programmering, før jeg havde visual studio 2010 mellem hænderne.
På trods af det faktum, at jeg ikke er programmør af natur. Kunne jeg stadig komme til den konklusion, at libraries og ikke ægte programmeringssprog, gør at folk glemmer at lave rigtig programmering. Hvorimod den fører flere forskellige mennesker ind i programmeringsverdenen. Ved ikke om du kan følge mig?
Gravatar #77 - Vandmand
11. dec. 2013 15:45
#75

Du kan i dag få 'digitale penne', hvor du kan skrive på et stykke papir (eller hvad du nu har lyst), og det så samtidig bliver gemt i digital form.

Er det ikke 'netop' hvad du efterspørger? Fysiske noter du kan skrive uden at have en computer tilsluttet, men samtidig mulighed for søgning osv. hvis du kobler til computeren. Jeg ved at STAEDTLER bl.a. laver nogle.
Gravatar #78 - PinHigh
11. dec. 2013 16:19
praktikant muffe AKA pewbe (74) skrev:
Men det vil selvfølgelig være en god ting hvis de kan lide undervisningen.


Helt klart..... Men eleverne skulle gerne kunne lide undervisningen, fordi undervisningen er interessant, og ikke fordi undervisning bliver sjovt med en tablet.

Og det er sådan set humlen i hele debatten. Tablet kan sikkert være et glimrende redskab til at bistå undervisningen. Hvis tablets derimod bruges som årsag til at man gider at blive undervist, så har man et seriøst problem.

En meget nødvendig del af undervisning er at komme til at sidde inde med viden. Ikke at kunne slå den op.

Og en anden ganske brugbar lærdom er, at nogle ting skal man gøre, blot fordi man skal. Ikke nødvendigvis fordi man lige har lyst.
Så det med at børn pludseligt finder det mere interessant at lære, når det er via tablets, er i langt højere grad et udtryk for manglende motivation under opvæksten. (læs: forældres manglende evne til at stille krav og forventninger til deres børn. *1)
Og måske manglende evner for motiverende undervisning fra lærernes side.

*1 Krav og forventninger giver mulighed for at give berettiget ROS..... En af de absolut bedst motiverende faktorer i et barns verden.
Gravatar #79 - markjensen
11. dec. 2013 17:42
brostenen (76) skrev:
Ved ikke om du kan følge mig?


Jeg synes det var ret svært
Gravatar #80 - kasperd
11. dec. 2013 21:37
arne_v (70) skrev:
Så man skal nok starte med at revidere grundloven og så kommer skolen senere.
Det lyder rimeligt. Men mig bekendt har kristendomsforkyndelse en endnu større plads i amerikanske skoler, hvor man ellers har en sekulær grundlov.
Gravatar #81 - arne_v
12. dec. 2013 00:02
#80

Ikke i offentlige skoler.

Separation af stat og kirke er noget man tager meget seriøst.

Jeg kan illustrere med et lille eksempel.

I det lokale gymnasium her var der en væg med teksten:


Our Heavenly Father.

Grant us each day the desire to do our best.
To grow mentally and morally as well as physically.
To be kind and helpful to our classmates and teachers.
To be honest with ourselves as well as with others.
Help us to be good sports and smile when we lose as well as when we win.
Teach us the value of true friendship.
Help us always to conduct ourselves so as to bring credit to Cranston High School West.
Amen.


En elev protesterede med henvisning til forfatningen. Skolebestyrelse besluttede at beholde den. ACLU lagde sag an på vegne af eleven og skolen blev tromlet ned i retten og teksten blev fjernet.

For flere detaljer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ahlquist_v._Cranston

Kristendomforkyndelse som en del af undervisningen ville være aldeles utænkeligt.

Privatskoler er en anden sag. Der er rigtigt mange privatskoler med en religiøs baggrund.
Gravatar #82 - CBM
12. dec. 2013 11:38
hvorfor ikke have fysisk holdbare tablets som kan forbindes som klienter til en server... så kan man nøjes med at opdatere serveren løbende med hard og software

udover det burde der udvikles software pakker til folkeskolen som skulle være tilgængelig for alle skoler
Gravatar #83 - gramps
12. dec. 2013 12:56
#76
Din sammenligning holder ikke vand. Eller, det ville den gøre, hvis tømrere også drejer deres egne skruer, laver deres egen hammer og bygger deres egen stige. For der er ikke nogen forskel på tømrerens værktøjskasse (som består af rigtigt værktøj) og programmørerens værktøjskasse (som består af sprog og libs).
Gravatar #84 - aben
14. dec. 2013 18:53
brostenen (75) skrev:
aben (67) skrev:
For mig er notetagning noget der skal gøres med en blyant / kuglenpen. Jeg husker det simpelthen bedre hvis det har været igennem armen.

Det er ligesom heroin.



På nær den med heroin, kan jeg genkende den fuldstændig.
Selv jeg har stadig problemer med noter eller kompendier, når de er digitale. Det er som om man hurtigere og nemmere har adgang til info, når en samling af informationer er under 150 sider.
Når man over, er det hurtigere at finde informationerne ved hjælp af et søgeværktøj, når man enten sidder med en tablet eller en computer. Jeg tror det handler om at informationerne skal være i en lidt mere fysisk form.
Et eller andet fortæller mig, at vejen frem, ikke er tablets eller computere. Men måske en form for notesblok, bestående af sider med e-ink. Eller anden form, man kan "skrive" eller noget, direkte på. I stedet for den teknologi der kræver at vi skal have en computer tilsluttet, for at "skrive" noget nyt på siderne.

Så jeg tror det her handler om at man endnu en gang er hoppet ud i noget, uden egentlig at forstå hvad fokus i problemstillingen burde være. Lidt som nyheden siger, at det er et prestigeprojekt.
Ikke at der er noget galt med ipads eller anden teknologi. Man skal bare finde ud af hvordan teknologi bedst kan benyttes, før sådan et projekt lanceres.


Jeg tror også man er hoppet ud i noget.. og det er jo fint at folk gerne vil afprøve ting. Problemet her er bare (som jeg skrev tidligere), at man har proppet et lag teknologi ind mellem menneske og læring, og jeg tror slet ikke man har tænkt det igennem før man gjorde det.

Man har sandsynligvis bare søgt om midler til at få iPads til alle elever - de midler er så tilfældigvis blevet bevilget, og så kører man ellers bare på... men det betyder ikke man har haft en plan. Jeg tror bare det er "making shit up as they go" :)
Gravatar #85 - sisseck
15. dec. 2013 13:40
gramps (66) skrev:
Arh.. På universiteterne er noter stadig ekstremt vigtige. Dem, der ikke kan finde ud af at skrive noter lærer bare dårligere end dem der skriver noter.


jeg tillader mig at tilføje <sarkasme> </sarkasme> til min kommentar...
Gravatar #86 - aben
17. dec. 2013 09:08
<smartass>Fint, men der står ikke noget inden i dine tags, så du har åbenbart ingen sarkastisk kommentar.</smartass>
Gravatar #87 - shackletondk
17. dec. 2013 09:24
Eleverne har kun fået iPads af en eneste grund... det fjerner fokus fra de forfaldne bygninger! En form for Matrix om du vil.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login