mboost-dp1
Apple Inc.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
inb4 "iPads gør folk dumme. Apple suX"
---
Og når det så er sagt, så har jeg været modstander fra starten af. Selvfølgelig skal vi bruge de hjælpemidler der er til rådighed - men behøver vi fordumme folk? Det er trods alt meningen, at folk skal lære at bruge deres hjerne, og ikke bruge en computer istedet for at tænke selv.
---
Og når det så er sagt, så har jeg været modstander fra starten af. Selvfølgelig skal vi bruge de hjælpemidler der er til rådighed - men behøver vi fordumme folk? Det er trods alt meningen, at folk skal lære at bruge deres hjerne, og ikke bruge en computer istedet for at tænke selv.
#2
Rigtig meget af min tid i folkeskolen fik vi ordre på at lægge lommeregneren væk og bruge hovedet i stedet for.
#0
Jeg har svært ved at se nogen gode grunde til at bruge tablets (uanset om det er iOS, Android, Windows eller noget fjerde) i folkeskolen. Specielt hvis man ikke optimerer undervisningen til det..
Rigtig meget af min tid i folkeskolen fik vi ordre på at lægge lommeregneren væk og bruge hovedet i stedet for.
#0
Jeg har svært ved at se nogen gode grunde til at bruge tablets (uanset om det er iOS, Android, Windows eller noget fjerde) i folkeskolen. Specielt hvis man ikke optimerer undervisningen til det..
#3) okay, det var ikke tilfældet hos os må jeg indrømme, jeg var dog ikke den der husket vildt godt at tage ting med hjemme fra så glemte tit og ofte lommeregeren og brugte prima hovderegning, og gør jeg nu goså den dag idag da jeg syndes det er hurtiger end en lommeregner i nogle tilfælde når der er tale om gange/plus/minus stykker og den slaks,
PISA undersøgelser er lige til at lukke op og skide i. Nytteløs måling.
Mål på hvor mange der gennemfører videregående uddannelser med success istedet.
Tablet i undervisningen ? Ja hvorfor ikke. Anvendt med et bevidst formål for øje kan det vel ikke gøre ting værre. Det er alt sammen et spørgsmål om at få anvendt de værktøjer der er til rådighed til at fremme indlæring og produktivitet.
Mål på hvor mange der gennemfører videregående uddannelser med success istedet.
Tablet i undervisningen ? Ja hvorfor ikke. Anvendt med et bevidst formål for øje kan det vel ikke gøre ting værre. Det er alt sammen et spørgsmål om at få anvendt de værktøjer der er til rådighed til at fremme indlæring og produktivitet.
Pisa er ubrugeligt i undervisningen, ikke engang deres tårn er bygget ordentligt.
Tablets er også i lang udstrækning ubrugelige, der er bare endnu et forstyrrende element, Internet og alskens lyksaligheder er sjældent godt for koncentrationen.
At tro man bliver bedre til at lære fordi man har noget forgyldt IT lort er et godt eksempel på politikernes forhold til IT-sovs". :-)
Tablets er også i lang udstrækning ubrugelige, der er bare endnu et forstyrrende element, Internet og alskens lyksaligheder er sjældent godt for koncentrationen.
At tro man bliver bedre til at lære fordi man har noget forgyldt IT lort er et godt eksempel på politikernes forhold til IT-sovs". :-)
Mht. lommeregner eller ikke lommeregner:
Nu hvor man altid har en lommeregner ved hånden, i form at en eller anden enhed, hvad er skulle idéen så være i at lære tabellerne udenad i folkeskolen? Hvorfor ikke bruge den tid på fx matematik i stedet? Det vil jo løfte den samlede viden hos befolkningen, og børn vil måske hurtigere kunne komme ind på videregående uddannelser, blive hurtigere færdige, opdage nye ting osv.
Hvis der er en egenskab, som er ved / er blevet irrelevant, hvorfor så bruge ressource på at lære / indlære det, når man i stedet kan bruge den tid på at lære noget på et mere abstrakt plan?
Nu hvor man altid har en lommeregner ved hånden, i form at en eller anden enhed, hvad er skulle idéen så være i at lære tabellerne udenad i folkeskolen? Hvorfor ikke bruge den tid på fx matematik i stedet? Det vil jo løfte den samlede viden hos befolkningen, og børn vil måske hurtigere kunne komme ind på videregående uddannelser, blive hurtigere færdige, opdage nye ting osv.
Hvis der er en egenskab, som er ved / er blevet irrelevant, hvorfor så bruge ressource på at lære / indlære det, når man i stedet kan bruge den tid på at lære noget på et mere abstrakt plan?
#9
Det er vel de basale ting for at forstå tingene. Det er træning af hjernen. Hvorfor lære retstavning når vi nu alligevel altid har stavekontrol? Hvis man ikke forstår begrebet om tabellerne, så har man vel heller ingen chance for at gennemskue en fejl hvis sådan en skulle forekomme.
Det er vel de basale ting for at forstå tingene. Det er træning af hjernen. Hvorfor lære retstavning når vi nu alligevel altid har stavekontrol? Hvis man ikke forstår begrebet om tabellerne, så har man vel heller ingen chance for at gennemskue en fejl hvis sådan en skulle forekomme.
#2
Jeg brugte hverken tablets eller lommeregner før HTX - men da var det også et krav at bruge en avanceret lommeregner fra TI ... En model der faktisk var forbudt på det almene gymnasium o_O
Men selvom vi brugte lommeregner på HTX, så lavede vi meget hovedregning - hvilket jeg stadig gør den dag i dag, da det ofte er hurtigere end at hive min telefon frem, og finde lommeregneren.
#10
Tag NeoNmaN som er eksempel (no offence)
Lidt mere tid brugt på ham, og indlæring, og så lidt mindre tid på alt mulig pædagogisk pjat - så kunne man måske have hjulpet hans ordblindhed.
Her virker stavekontrollen ikke engang >_<
Jeg brugte hverken tablets eller lommeregner før HTX - men da var det også et krav at bruge en avanceret lommeregner fra TI ... En model der faktisk var forbudt på det almene gymnasium o_O
Men selvom vi brugte lommeregner på HTX, så lavede vi meget hovedregning - hvilket jeg stadig gør den dag i dag, da det ofte er hurtigere end at hive min telefon frem, og finde lommeregneren.
#10
Tag NeoNmaN som er eksempel (no offence)
Lidt mere tid brugt på ham, og indlæring, og så lidt mindre tid på alt mulig pædagogisk pjat - så kunne man måske have hjulpet hans ordblindhed.
Her virker stavekontrollen ikke engang >_<
#12) Tager det nu ikke som kretik at jeg staver dårligt, og heller ikke at folk retter det jeg skriver, :) jeg indrømme det gerne, skal siges sådan at folkeskole lærene blev gjort opmærksom på det mit problem men først på efterskole lærtet jeg at læse og stave på et nivue over 4 klasse, detsværre fordi skolen mente ikke jeg havde et problem med at skrive og læse, det er det helt centrale problem, det er ikke at folk benytter ipad eller what ever men at man får en indlæring på en anden måde hvis man ikke forstår det på den alm. måde det er en skam at man stadig ikke har fokus på det område da det ville være langt bedre :)
#9-13
Naturligvis skal det basale præsenteres og gennemgåes for folkeskoleelever. De bliver jo nødt til at kende til gangetabeller og regneoperationer. Men blot fordi de ikke kan dem udenad, gør dem jo ikke dummere.
På den måde, så er der jo ingen grund til at bruge tid på, at indprinte tabeller i hovedet på eleverne. Hovedregning skal de jo nok få lært med tiden, fordi det er en nyttig egenskab i matematik. Men jeg så hellere at man brugte mere tid på at lære matematik, i stedet for at bruge ressourcer på at lære hovedregning
Herudover, så er det naturligvis klart, at elever, der har brug for ekstra hjælp, og har svært ved diverse egenskaber, også får den hjælp det kræver, for at løfte deres viden og egenskaber til et passende niveau. Det er på ingen måde ment, som at sådanne elever bare skal lades i stikken.
Naturligvis skal det basale præsenteres og gennemgåes for folkeskoleelever. De bliver jo nødt til at kende til gangetabeller og regneoperationer. Men blot fordi de ikke kan dem udenad, gør dem jo ikke dummere.
På den måde, så er der jo ingen grund til at bruge tid på, at indprinte tabeller i hovedet på eleverne. Hovedregning skal de jo nok få lært med tiden, fordi det er en nyttig egenskab i matematik. Men jeg så hellere at man brugte mere tid på at lære matematik, i stedet for at bruge ressourcer på at lære hovedregning
Herudover, så er det naturligvis klart, at elever, der har brug for ekstra hjælp, og har svært ved diverse egenskaber, også får den hjælp det kræver, for at løfte deres viden og egenskaber til et passende niveau. Det er på ingen måde ment, som at sådanne elever bare skal lades i stikken.
Jeg glæder mig til den dag hvor man begynder at kalde det tablets (in my dreams!) i stedet for iPads. Folk tror jo det er det eneste der eksisterer. Indoktrinering på den måde er ret skidt. Også selvom det ER ipads der bruges over det hele. Og hvorfor er det egentlig det? Er de ikke bare dyrere?
Puha, jeg kan næsten ikke gabe over hvor mange problemer jeg ser i "ipads på skolerne" projektet. Lugter meget af dårlige beslutninger taget af folk der ikke helt ved hvad IT er og bør være.
Måske man burde gøre lidt mere ud af at teste det her, før man bruger millioner af skattekroner på det...
Puha, jeg kan næsten ikke gabe over hvor mange problemer jeg ser i "ipads på skolerne" projektet. Lugter meget af dårlige beslutninger taget af folk der ikke helt ved hvad IT er og bør være.
Måske man burde gøre lidt mere ud af at teste det her, før man bruger millioner af skattekroner på det...
Nu har jeg ikke selv været så heldig af at gå i 9. eller 10. klasse i folkeskolen (efterskole), men jeg husker ikke at vi i de klassetrin inden brugte lommeregner særlig meget. Jo, alle havde da en lommeregner til 10 kr, men det var ikke noget der var en del af den almindelige undervisning.
#12
Er du sikker på det var et krav? På min årgang måtte vi nøjes med at bruge TIs software på computerne.
#15
Undersøgelsen viser jo intet om hvordan tablets som helhed påvirker indlæringen, den viser hvordan iPads påvirker det negativt.
Jeg synes ikke du kan slå alle tablets over en kam i den sammenhæng, da der kan være stor forskel på hvordan tablets kan bruges (grundet forskellige størrelser og former, forskelligt udbud af software og kompatibilitet med andre enheder osv.).
#12
Er du sikker på det var et krav? På min årgang måtte vi nøjes med at bruge TIs software på computerne.
#15
Undersøgelsen viser jo intet om hvordan tablets som helhed påvirker indlæringen, den viser hvordan iPads påvirker det negativt.
Jeg synes ikke du kan slå alle tablets over en kam i den sammenhæng, da der kan være stor forskel på hvordan tablets kan bruges (grundet forskellige størrelser og former, forskelligt udbud af software og kompatibilitet med andre enheder osv.).
Jeg ser flere problemer med det projekt. For det første synes jeg ikke at folkeskolen skal være reklamesøjle for specifikke produkter. Så længe forældrene ikke har mulighed for at vælge mellem minimum 2-3 konkurrerende produkter, må det bare ikke være nødvendigt at bruge sådan et produkt for at gennemføre undervisningen. Forskellige Android baserede produkter kunne sagtens regnes som konkurrerende produkter såfremt de kommer fra forskellige virksomheder som har en reel mulighed for at udvikle på systemet uafhængigt af hinanden. Så jeg tror f.eks. at Samsung, Apple og Motorola kunne regnes for konkurrerende indenfor tablets.
For det andet mener jeg at det er dybt forfejlet at lave så stor en investering uden først at have undersøgt, hvad man kan få ud af det. Man får en fornemmelse af at beslutningsgangen har gået noget i retning af "oh shiny, lad os købe en stak af dem, så kan vi altid undersøge bagefter, om de kan bruges til noget."
For det tredje mener jeg at får man lærer at bruge et værktøj skal man have lært hvordan man i princippet kan løse opgaven uden værktøjet. Værktøjet skal blot hjælpe til at løse opgaven hurtigere og bedre. At bruge et værktøj uden at vide hvad der egentlig foregår indeni er problematisk.
Da jeg gik i skole skulle man lære den lille tabel udenad, og man skulle kunne multiplicere tre-cifrede tal på et stykke papir. Først derefter fik man lov at bruge en lommeregner. Det synes jeg er et fornuftigt princip, som kan anvendes på mange andre områder.
En udvikling hvor vi bliver mere og mere afhængige af teknologi som færre og færre personer forstår kan kun ende galt.
For det andet mener jeg at det er dybt forfejlet at lave så stor en investering uden først at have undersøgt, hvad man kan få ud af det. Man får en fornemmelse af at beslutningsgangen har gået noget i retning af "oh shiny, lad os købe en stak af dem, så kan vi altid undersøge bagefter, om de kan bruges til noget."
For det tredje mener jeg at får man lærer at bruge et værktøj skal man have lært hvordan man i princippet kan løse opgaven uden værktøjet. Værktøjet skal blot hjælpe til at løse opgaven hurtigere og bedre. At bruge et værktøj uden at vide hvad der egentlig foregår indeni er problematisk.
Da jeg gik i skole skulle man lære den lille tabel udenad, og man skulle kunne multiplicere tre-cifrede tal på et stykke papir. Først derefter fik man lov at bruge en lommeregner. Det synes jeg er et fornuftigt princip, som kan anvendes på mange andre områder.
En udvikling hvor vi bliver mere og mere afhængige af teknologi som færre og færre personer forstår kan kun ende galt.
BetaLyte (14) skrev:
Naturligvis skal det basale præsenteres og gennemgåes for folkeskoleelever. De bliver jo nødt til at kende til gangetabeller og regneoperationer. Men blot fordi de ikke kan dem udenad, gør dem jo ikke dummere.
Det vil jeg så gerne stille spørgsmålstegn ved.
Var oppe og købe en ramme dåseøl. Smed den op på båndet, hvorefter tøsen (og hun var en tøs) ved kassen, frejdigt spurgte: "Hvor mange er der?"
I og med hendes attitude var hende lidt imod, for der en djævel i mig, og jeg svarede: "Ja, der er 4 på den ene led, og 6 på den anden led."
Tøsen kiggede fornærmet på mig..... Sad spille et øjeblik, og begyndte så: "1, 2, 3, 4, 5....." indtil hun nåede til de 24......
Så JO..... At man ikke kan de mest basale tabeller i hovedet, gør en dummere.
Lommeregnere er geniale, når du har opnået en viden der gør, at du kan klare dig uden, men hurtigere med.
Det samme må gøre sig gældende for tablets. De må på ingen måde erstatte grundlæggende viden.
#20
Taget i betragtning af at den almindelig kassetøs slet ikke havde tænkt på at slå alle dåser ind på en gang, men havde kørt hver enkelt dåse forbi kasseapparatet, så må hende her anses for at tilhøre den kloge ende.
Derfor mener jeg at din påstand om at mangel på kendskab til de basale tabeller gør en dummere, er usand.
Taget i betragtning af at den almindelig kassetøs slet ikke havde tænkt på at slå alle dåser ind på en gang, men havde kørt hver enkelt dåse forbi kasseapparatet, så må hende her anses for at tilhøre den kloge ende.
Derfor mener jeg at din påstand om at mangel på kendskab til de basale tabeller gør en dummere, er usand.
Jeg har ikke noget at understøtte min påstand med, men jeg vil vove at påstå matematik aldrig bliver irrelevant at kunne i hovedet.BetaLyte (9) skrev:Hvis der er en egenskab, som er ved / er blevet irrelevant, hvorfor så bruge ressource på at lære / indlære det, når man i stedet kan bruge den tid på at lære noget på et mere abstrakt plan?
Magten (22) skrev:Jeg har ikke noget at understøtte min påstand med, men jeg vil vove at påstå matematik aldrig bliver irrelevant at kunne i hovedet.
Det behøver du heller ikke. Det faktum, at du skal mestre matematik, for at forstå mere avanceret matematik, gør din påstand korrekt.
Det kan man ikke automatisere sig ud af.
#16, Ja det har du ret i og det giver selvfølgelig også mening når det nu allesammen er iPads. Noget siger mig dog, at hele indkøbs- og beslutningsprocessen har været forudindtaget, netop fordi der har været så meget fokus på ét produkt. Og det kommer så til at koste os skatteydere en masse penge på et prestigeprojekt jeg personligt mener er hat og briller.
Jeg er så ked af at man bruger alle disse penge på noget uprøvet teknologi, fremfor at fokusere på elevernes ve og vel. Uanset hvad teknologier vi sidder med i dag, så nytter det ikke noget at trække de her ting ned over hovederne på lærerne, hvis de ikke ved hvad og hvordan det skal bruges. Vi ender i en situation hvor eleverne bliver lærere for lærerne.
Jeg har haft emnet oppe med et par skolelærere jeg kender. De har fået udleveret iPads, men bruger dem kun til personlige ting, da der ikke er nok ting at bruge dem til i klasselokalet. Og mens disse ting udvikles, bliver produkterne uddateret. Elevernes iPads vil pludselig være sidste års model, mens mor og far køber det nye til eleverne hjemmefra. Og så sidder vi i en situation hvor vi har bunker af gammelt hardware, det fosser ud med penge og det læringsmæssige resultatet er udeblevet.
Det virker som et desperat forsøg på at få DK til at se ud som om vi er med på noderne. Og i forsøget sørger vi så for at spilde endnu flere skattekroner, som i stedet kunne være brugt fornuftigt om eksempelvis større fokus på hvordan vi støtter de svage elever.
Jeg er så ked af at man bruger alle disse penge på noget uprøvet teknologi, fremfor at fokusere på elevernes ve og vel. Uanset hvad teknologier vi sidder med i dag, så nytter det ikke noget at trække de her ting ned over hovederne på lærerne, hvis de ikke ved hvad og hvordan det skal bruges. Vi ender i en situation hvor eleverne bliver lærere for lærerne.
Jeg har haft emnet oppe med et par skolelærere jeg kender. De har fået udleveret iPads, men bruger dem kun til personlige ting, da der ikke er nok ting at bruge dem til i klasselokalet. Og mens disse ting udvikles, bliver produkterne uddateret. Elevernes iPads vil pludselig være sidste års model, mens mor og far køber det nye til eleverne hjemmefra. Og så sidder vi i en situation hvor vi har bunker af gammelt hardware, det fosser ud med penge og det læringsmæssige resultatet er udeblevet.
Det virker som et desperat forsøg på at få DK til at se ud som om vi er med på noderne. Og i forsøget sørger vi så for at spilde endnu flere skattekroner, som i stedet kunne være brugt fornuftigt om eksempelvis større fokus på hvordan vi støtter de svage elever.
Til jer der er interesseret i et mere nuanceret tilgang til computerbaseret matematik-undervisning vil jeg anbefale http://computerbasedmath.org/
Og jo, man kan sagtens få et fantastisk indblik i de basale matematiske idéer/regler/beviser/teoremer osv. vha. af avancerede værktøjer selvom man er rookie.
Her er det at skrive basale programmer, og manipulere med variable bl.a. et godt værktøj.
Og jo, man kan sagtens få et fantastisk indblik i de basale matematiske idéer/regler/beviser/teoremer osv. vha. af avancerede værktøjer selvom man er rookie.
Her er det at skrive basale programmer, og manipulere med variable bl.a. et godt værktøj.
Nu er min mor folkeskolelærer, så jeg er nok også lidt farvet af min barndom som "prøve-klud" i diverse matematik og staveprogrammer der hjemme. Jeg mindes, jeg har spillet et stavespil, som helt sikkert har hjulpet mig, og det er måske på den måde man skal sørge for at eleverne får brugt disse tablets, nemlig ved interaktiv læring, måske med scoreboards mellem eleverne, så de kan træne og dyste mod hinanden og dermed blive bedre.
På folkeskolen havde vi en simpel tabel med tid på, så der kunne være konkurrence i at løse den hurtigst, og det var så 10 x 10 den gik til.
Og så har flere forældre altså en slap holdning over for deres børns læring. På samme tid som DR's "9. z mod Kina" kørte i TV, havde DR et andet program med nogle forældre der blev sat til i en måned at hjælpe deres børn i 2. og 5. klasse (eller hvad det nu var), og det ender med at de to elever på den måned flytter deres niveau.
På folkeskolen havde vi en simpel tabel med tid på, så der kunne være konkurrence i at løse den hurtigst, og det var så 10 x 10 den gik til.
Og så har flere forældre altså en slap holdning over for deres børns læring. På samme tid som DR's "9. z mod Kina" kørte i TV, havde DR et andet program med nogle forældre der blev sat til i en måned at hjælpe deres børn i 2. og 5. klasse (eller hvad det nu var), og det ender med at de to elever på den måned flytter deres niveau.
Vandmand (21) skrev:Taget i betragtning af at den almindelig kassetøs slet ikke havde tænkt på at slå alle dåser ind på en gang, men havde kørt hver enkelt dåse forbi kasseapparatet, så må hende her anses for at tilhøre den kloge ende.
I mange kædebutikker opfordres de ansatte til at scanne hver enkelt vare for sig, fordi nogle produkter skifter stregkode uden at skifte udseende. Der er altså ingen grund til at nedgøre dem, der scanner hver enkelt vare for sig. Dem der slår mange varer ind samtidigt (f.eks. 20 forskellige Haribo-poser eller en kasse blandet vand) på én stregkode giver faktisk butikken problemer i forhold til lagerbeholdning og automatisk varebestilling.
Et af de problemer jeg ser er, at der ikke er noget fornuftigt til sådanne maskiner endnu.
Jovist findes der sikkert apps, som kan opstille diverse regnestykker, og så kan man måske vælge et svar ud fra x-antal muligheder, eller endda skrive det selv ind. Men som man nok kan fornemme, så går niveauet næppe særlig højt op. Så det er garanteret rigtig godt til de knap så gode elever, men hvad med de dygtige ? Skulle de helt seriøst få noget brugbart ud af, at bruge en dims, som i teorien kan tage koncentrationen fra dem, da den kan bruges til så meget andet, samtidig med, at den ikke kommer med noget nyt et papir ikke kan gøre ?
Jeg har set nogle af de programmer de bruger, da min mors kæreste er skoleleder i en folkeskole, og det er virkelig ikke et særligt højt niveau de apps er på. Er du over 3-4 klasse, så tvivler jeg godt nok på der er meget mere at komme efter, medmindre du er lettere ubegavet.
Jovist findes der sikkert apps, som kan opstille diverse regnestykker, og så kan man måske vælge et svar ud fra x-antal muligheder, eller endda skrive det selv ind. Men som man nok kan fornemme, så går niveauet næppe særlig højt op. Så det er garanteret rigtig godt til de knap så gode elever, men hvad med de dygtige ? Skulle de helt seriøst få noget brugbart ud af, at bruge en dims, som i teorien kan tage koncentrationen fra dem, da den kan bruges til så meget andet, samtidig med, at den ikke kommer med noget nyt et papir ikke kan gøre ?
Jeg har set nogle af de programmer de bruger, da min mors kæreste er skoleleder i en folkeskole, og det er virkelig ikke et særligt højt niveau de apps er på. Er du over 3-4 klasse, så tvivler jeg godt nok på der er meget mere at komme efter, medmindre du er lettere ubegavet.
Ylle (29) skrev:Jovist findes der sikkert apps, som kan opstille diverse regnestykker, og så kan man måske vælge et svar ud fra x-antal muligheder, eller endda skrive det selv ind. Men som man nok kan fornemme, så går niveauet næppe særlig højt op. Så det er garanteret rigtig godt til de knap så gode elever, men hvad med de dygtige ?
Men hvorfor er det sådan? Principielt kan appen vel (ligesom de standardiserede, elektroniske eksamener) differenciere spørgsmålene efter brugeren.
#29
Hvis i er mere til video så prøv at se denne TED talk med Conrad Wolfram
http://blog.wolfram.com/2010/09/27/do-computers-dumb-down-math-education/ skrev:The challenge for teachers who embrace computers as tools is to teach students to sensibly trade off complexity against correctness, to recognize what they need to know, to find out, to calculate, and how to validate. In short, to teach them to think rather than to perform computation procedures.
Perhaps more importantly, through interesting and challenging tasks, we must give students the confidence to work with problems that don’t have neat, little, pretend answers, but that are messy, have alternative approaches, and where perhaps no one knows the answer yet—just like the problems that they will face in the real world.
Hvis i er mere til video så prøv at se denne TED talk med Conrad Wolfram
#31
Det er netop DET der er problemet. Som han selv skriver kommer man ikke til selv at løse ligningerne. Selv når man udvider modellen igen og igen kommer man ikke til at løse ligningerne og DERFOR ser jeg fysik rapporter med alskens fancy ligningsløsning, differentialer og integraler til den helt store guldmedalje, men når eleven så skal svare på hvordan man finder hældningen af en graf ved eleven ikke at det er det som differentiering gør.
Det er den basale forståelse som mangler og når den ikke er på plads kan du ikke gennemskue problemstillinger, du kan ikke se at en reaktionshastighed i kemi kunne bestemmes ved at differentiere funktionen for din koncentration.
Det er netop DET der er problemet. Som han selv skriver kommer man ikke til selv at løse ligningerne. Selv når man udvider modellen igen og igen kommer man ikke til at løse ligningerne og DERFOR ser jeg fysik rapporter med alskens fancy ligningsløsning, differentialer og integraler til den helt store guldmedalje, men når eleven så skal svare på hvordan man finder hældningen af en graf ved eleven ikke at det er det som differentiering gør.
Det er den basale forståelse som mangler og når den ikke er på plads kan du ikke gennemskue problemstillinger, du kan ikke se at en reaktionshastighed i kemi kunne bestemmes ved at differentiere funktionen for din koncentration.
Her er et eksempel på konkrete lærerplaner man kunne afprøve der tager højde for moderne værktøjer som computere/tablets
http://www.wolframalpha.com/educators/lessonplans....
http://education.wolfram.com/
Andet konkret eksempel, historie undervisning
http://www.chronozoom.com/
Kodeundervisning:
http://www.codecademy.com/
https://medium.com/p/a2dc04ea9529
http://www.wolframalpha.com/educators/lessonplans....
http://education.wolfram.com/
Andet konkret eksempel, historie undervisning
http://www.chronozoom.com/
Kodeundervisning:
http://www.codecademy.com/
https://medium.com/p/a2dc04ea9529
#34
Jeg mener ikke nødvendigvis at det bør være sådan. Hvad hvis man med investeringen tænker at 'udvikle' en hensigtsmæssig måde at bruge dem på?
Jeg synes ikke vi skal være prøveklude på det område, men der kommer trods alt ikke ret meget udvikling med mindre tablets rent faktisk tages i brug i skolerne.
Jeg tror ikke at skolebestyrelser har købt iPads for at købe iPads. Jeg tror de har haft store tanker om hvad det kunne bruges til, eventuelt konkrete ideer. Man kan så diskutere hvorfor det ikke er lykkedes.
Jeg mener ikke nødvendigvis at det bør være sådan. Hvad hvis man med investeringen tænker at 'udvikle' en hensigtsmæssig måde at bruge dem på?
Jeg synes ikke vi skal være prøveklude på det område, men der kommer trods alt ikke ret meget udvikling med mindre tablets rent faktisk tages i brug i skolerne.
Jeg tror ikke at skolebestyrelser har købt iPads for at købe iPads. Jeg tror de har haft store tanker om hvad det kunne bruges til, eventuelt konkrete ideer. Man kan så diskutere hvorfor det ikke er lykkedes.
Baby steps, baby steps. Ja ja det er for tidligt at tage den slags i brug, men vi kommer jo ikke uden om at teknologi vil overtage bøger som vi kender det, det er bare et spørgsål om tid, hvor de vil være så tilpasset og brugervenlige at alt andet vil være tosset.
Men ja, det var nok lige tidligt nok at tage dem i brug.
Men ja, det var nok lige tidligt nok at tage dem i brug.
Jeg er heller ikke overrasket over resultatet. At have en elektronisk "super-lommeregner" ved hånden altid tror jeg frister rigtigt mange til at kunne præstere resultater, ofte uden at kunne forstå hvad resultatet betyder.
Ganske som når min datter i 3. klasse skal lave matematik. Hun kan godt skrive resultatet når vi hjælper hende, men hun er ikke i stand til at forklare selv helt simple ting på egen hånd.
Elektroniske hjælpemidler er fint til beregning af komplekse ting, men uden metodeforståelse er det værdiløst.
Ganske som når min datter i 3. klasse skal lave matematik. Hun kan godt skrive resultatet når vi hjælper hende, men hun er ikke i stand til at forklare selv helt simple ting på egen hånd.
Elektroniske hjælpemidler er fint til beregning af komplekse ting, men uden metodeforståelse er det værdiløst.
Sikker mange herinde der skal gøre sig kloge på noget de ikke har belæg for. Jeg arbejder netop på en folkeskole der har kørt et projekt ud med 400 iPads og det er meget positivt feedback jeg får fra både lærer og elever, hvor en kombination af smartboards og forskellige indlærings former på tavle-pc, i min optik forbedre skoleundervisningen. Folk skal huske på at det er relativt nyt og en indlærings kurve forbundet med det. Lærer, såvel som IT-team.
Så giver ikke meget for den undersøgelse, som heller ikke reelt siger noget definitivt, andet end nogle 'spændende tal', der endnu ikke kan drages noget endegyldigt af. Indse at teknologien er til for at blive og lommeregneren bliver udskiftet noget mere teknisk brugbart i det 21. århundrede.
Så giver ikke meget for den undersøgelse, som heller ikke reelt siger noget definitivt, andet end nogle 'spændende tal', der endnu ikke kan drages noget endegyldigt af. Indse at teknologien er til for at blive og lommeregneren bliver udskiftet noget mere teknisk brugbart i det 21. århundrede.
Mikle (41) skrev:Jeg arbejder netop på en folkeskole der har kørt et projekt ud med 400 iPads og det er meget positivt feedback jeg får fra både lærer og elever, hvor en kombination af smartboards og forskellige indlærings former på tavle-pc, i min optik forbedre skoleundervisningen..
Hvor mange lærere kunne i have fået for 400 ipads plus smartboards?
Vandmand (17) skrev:Er du sikker på det var et krav? På min årgang måtte vi nøjes med at bruge TIs software på computerne.
Ja, det er så også rigtigt nok. Hvis man ikke havde råd til en lommeregner, så kunne man "nøjes" med TI Interactive.
kasperd (19) skrev:Da jeg gik i skole skulle man lære den lille tabel udenad, og man skulle kunne multiplicere tre-cifrede tal på et stykke papir. Først derefter fik man lov at bruge en lommeregner. Det synes jeg er et fornuftigt princip, som kan anvendes på mange andre områder.
Du spytter jo det ene guldkorn ud efter det andet Kasper! Igennem hele min folkeskole, sad vi stort set 95% af tiden uden lommeregner, ligesom meget skrivning foregik i hånden, og stavekontrol var nærmest ikke eksisterende. Bevares, jeg brugte en 4-86 i skolen, og fik først Windows 9x i de sene klasser :P Men det ændrer dog ikke på, den dag i dag, at jeg er bedre til at læse, skrive og regne end størstedelen af vores folkeskole >_<
--
@iPads og matematik
- du kan ikke bruge en iPad til en skid hvad det angår, den har jo slet ikke nogen indbygget lommeregner :P
Jeg har som sådan intet imod at man bruger tablets i folkeskolen. Men der skal altså være et reelt behov, og det skal bevises at det gavner undervisningen, før man køber stort ind på skatteyders bekostning.
Jeg får det helt dårligt, når kommunale top politikere bare ser det som et prestige projekt, uden at vide om det gavner undervisningen eller ej.
Borgmesteren har været super glad for sin iPad og sine dyre Apple produkter, så derfor skal alle folkeskole elever da også have adgang til disse produkter. Koste hvad det vil.
Vi høre hele tiden hvordan kommunerne og der offentlige mangler penge, og hvordan man skære ned på kerneydelser. Men samtidig kaster man penge efter prestige projekter, som "iPads til folket", uden at vide om det gavner noget som helst, og om der er et behov. Det er jo grotesk.
Jeg får det helt dårligt, når kommunale top politikere bare ser det som et prestige projekt, uden at vide om det gavner undervisningen eller ej.
Borgmesteren har været super glad for sin iPad og sine dyre Apple produkter, så derfor skal alle folkeskole elever da også have adgang til disse produkter. Koste hvad det vil.
Vi høre hele tiden hvordan kommunerne og der offentlige mangler penge, og hvordan man skære ned på kerneydelser. Men samtidig kaster man penge efter prestige projekter, som "iPads til folket", uden at vide om det gavner noget som helst, og om der er et behov. Det er jo grotesk.
Der er 3 ting der skal forandres for at en tablet kan bruges i undervisningen på folkeskole niveau.. og et enkelt off topic men værd at tage stilling til.. tag det videre til folk der kan gøre noget ved det hvis i kan :)
1. Den skal kunne børne sikres, ment som at internettet og andre medier ikke skal være tilgængelige uden lærerens tilladelse.. Så er den kun til skole brug.
2. Der skal udvikles specielle programmer (apps), som kan erstatte blyant og papir til både matematik og andre fag, hvor stavekontrol ikke er slået til.. Børnene skal lære at stave selv, og hovedregning er vigtigt, MEN forståelsen for matematik er 100 gange vigtigere, da man som fx programmør skal kunne opstille en formel til computeren som DEN skal regne ud, og derfor har brug for at forstå hvordan en ligning skal stilles op, osv..
- dette er det største problem, da tablets focuserer på musik, billeder, emails og internet.. Den er ikke beregnet til undervisning..
3. Undervisnings formen er beregnet til papir og blyant. Sprog fag skal man lære at læse og skrive, (dvs no auto-correct), og i matematiske fag som også fysik og kemi skal man bruge hovedet for at lære tingene.
- Dette er næst største, da man sikkert let kunne lave en app som gør det let at lave fysik/kemi forsøg på, hvor programmørerne har sat rigtig viden ind bag appens meckanismer, MEN prøver man det ikke i virkeligheden så er det stadig kun teoretisk viden.
Off Topic:
4. Folkeskolen er vigtig, fordi man får kundskaber så som mat, dansk, sprog, fysik/kemi, geografi og biologi.. (religion og andre bi-fag kan man tage som selvstudie imo). Disse byggeklodser kan anvendes alle vegne i samfundet..
Læg 1. prioritet på folkeskolerne, gør børnene kloge og boycot alt det som gør at børn vil være gangsters og alt det shit.. Lad den slags vente til de bliver ældre og allerede HAR fået sig lidt hjerne..
- jeg har endda en ide til hvordan man opnår det.. Nemlig ved at gøre stræberne til noget godt helt fra 1. klasses alderen. Beløn børnene for at deltage, giv dem en gullerod at gå efter, giv dem noget i stil med XP for hver god ting de opnår.. lad dem klatre en intelligens stige så de får lyst til at blive den bedste.. ikke straf dem hvis de ikke gør en indsats self og stop med at stemple børn som damp eller lignende bare fordi de drømmer om at få fri .. de er jo børn og skole er kedeligt og træls sådan som det er designet nu..
1. Den skal kunne børne sikres, ment som at internettet og andre medier ikke skal være tilgængelige uden lærerens tilladelse.. Så er den kun til skole brug.
2. Der skal udvikles specielle programmer (apps), som kan erstatte blyant og papir til både matematik og andre fag, hvor stavekontrol ikke er slået til.. Børnene skal lære at stave selv, og hovedregning er vigtigt, MEN forståelsen for matematik er 100 gange vigtigere, da man som fx programmør skal kunne opstille en formel til computeren som DEN skal regne ud, og derfor har brug for at forstå hvordan en ligning skal stilles op, osv..
- dette er det største problem, da tablets focuserer på musik, billeder, emails og internet.. Den er ikke beregnet til undervisning..
3. Undervisnings formen er beregnet til papir og blyant. Sprog fag skal man lære at læse og skrive, (dvs no auto-correct), og i matematiske fag som også fysik og kemi skal man bruge hovedet for at lære tingene.
- Dette er næst største, da man sikkert let kunne lave en app som gør det let at lave fysik/kemi forsøg på, hvor programmørerne har sat rigtig viden ind bag appens meckanismer, MEN prøver man det ikke i virkeligheden så er det stadig kun teoretisk viden.
Off Topic:
4. Folkeskolen er vigtig, fordi man får kundskaber så som mat, dansk, sprog, fysik/kemi, geografi og biologi.. (religion og andre bi-fag kan man tage som selvstudie imo). Disse byggeklodser kan anvendes alle vegne i samfundet..
Læg 1. prioritet på folkeskolerne, gør børnene kloge og boycot alt det som gør at børn vil være gangsters og alt det shit.. Lad den slags vente til de bliver ældre og allerede HAR fået sig lidt hjerne..
- jeg har endda en ide til hvordan man opnår det.. Nemlig ved at gøre stræberne til noget godt helt fra 1. klasses alderen. Beløn børnene for at deltage, giv dem en gullerod at gå efter, giv dem noget i stil med XP for hver god ting de opnår.. lad dem klatre en intelligens stige så de får lyst til at blive den bedste.. ikke straf dem hvis de ikke gør en indsats self og stop med at stemple børn som damp eller lignende bare fordi de drømmer om at få fri .. de er jo børn og skole er kedeligt og træls sådan som det er designet nu..
Mikle (41) skrev:Jeg arbejder netop på en folkeskole der har kørt et projekt ud med 400 iPads og det er meget positivt feedback jeg får fra både lærer og elever, hvor en kombination af smartboards og forskellige indlærings former på tavle-pc, i min optik forbedre skoleundervisningen.
Positiv feedback er ikke ensbetydende med forbedret undervisning. Jeg ville sgu også give positiv feedback hvis jeg fik en iPad.
Problemet er, at i går ud og køber 400 iPads, uden at vide om det gavner noget som helst. Tænk hvis der ikke var nogen positiv feedback?
Man burde lave nogle rigtige undersøgelser først, for at teste hvordan tablets påvirker undervisningen, og om de har en gavnlig effekt for indlæringen.
Bare at gå ud og købe 400 iPads, fordi det er nyt, smart og populært blandt elever. Det holder ikke. Det er misbrug af offentlige midler og skattepenge.
el_senator (15) skrev:Jeg glæder mig til den dag hvor man begynder at kalde det tablets (in my dreams!) i stedet for iPads. Folk tror jo det er det eneste der eksisterer. Indoktrinering på den måde er ret skidt. Også selvom det ER ipads der bruges over det hele. Og hvorfor er det egentlig det? Er de ikke bare dyrere?
Jeg har lige oprettet mig herinde udelukkende for at kommentere på din besked. Jeg er nemlig 100% enig.
Personligt er jeg efterhånden træt af folk skal partout skal specificere at de har en iPad eller en iPhone5S.
Jeg arbejder med IT til hverdag og vi har generelt flere problemer med iOS telefoner (iPhone) end andre telefoner.
Jeg er træt af denne indoktrinering og folk som snerrer af mig hvis jeg kalder deres iPad for en "tablet". Deres respons kommer promte: "DET ER EN IPAD!!!"
Men vi lever i et land hvor man ikke må kalde en spade for en spade. Det gælder for alle religiøse fanatikere - inkl apple fan-boys
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.