mboost-dp1

Wikipedia
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 Det er et af de der magiske produkter, man kan bruge til alt, som gaffertape og WD40.
Kian (4) skrev:Smart med bilindustrien. Det bliver spændende at køre ind i en bil lavet af det materiale. Gad vide hvor meget en standardbil bliver krøllet sammen hvis modparten sidder i en bil der er 500 gange mere solid end den bil jeg kørte i?
Om ikke andet så sørger man da hvertfald for at tilføre alle G-kræfterne ved sammenstødet til personerne i bilen :)
Kian (4) skrev:Smart med bilindustrien. Det bliver spændende at køre ind i en bil lavet af det materiale. Gad vide hvor meget en standardbil bliver krøllet sammen hvis modparten sidder i en bil der er 500 gange mere solid end den bil jeg kørte i?
Bilen skal ikke være mere solid, den skal bare være 500 gange lettere.. Så blir det også nemmere at få den op at flyve inden år 2000!!!
Kian (4) skrev:Smart med bilindustrien. Det bliver spændende at køre ind i en bil lavet af det materiale. Gad vide hvor meget en standardbil bliver krøllet sammen hvis modparten sidder i en bil der er 500 gange mere solid end den bil jeg kørte i?
Det er nu en ret stor fordel at bilen krøller sammen under sammenstød.
Det er lidt kedeligt, når din bil er standset komplet, samtidig med at du stadig har 10 centimeter til, før du rammer den.
Pts99 (1) skrev:Jeg har absolut ingen ide om hvad fanden vi kan bruge det til lige nu, andet end til konstruktions arbejde.
-..'andet end konstruktions-arbejde' .....
Ja, så er det jo ligemeget, her i 'Vesten' skal vi nemlig leve af at klippe og barbere hinanden, ikke sandt ?
http://en.wikipedia.org/wiki/GLARE
Når man kombinerer dette med at graphene er noget af den bedste rustbeskytter, kunne man forvente en stor fordel inden for bil og måske flyindustrien (Gad vide hvordan det arbejder sammen med aluminium).
Fremstillingen af biler kunne endda gøres relativt simpelt, hvor man "bare" damper de forskellige lag på en model, hvorefter man står med et komplet chassis der vejer 20kg.
Fremstillingen af biler kunne endda gøres relativt simpelt, hvor man "bare" damper de forskellige lag på en model, hvorefter man står med et komplet chassis der vejer 20kg.
Jeg tror at det har en kæmpe fremtid i luften, på havet, i vindmøller, cykler, lastbiler, robotter (industri, androider, T1000, o.l. :P) og meget andet.
Det vil endvidere give mulighed for mere effektive forbræningsværker, med tyndere materiale-tykkelse i rørene i overhedere, hvilket kunne give mindre følsomhed over for opvarmning og nedkøling, en mere effektiv varmeoverførsel fra forbrænding til vand, og hvis materialet måske endda kan tåle højere temperaturer, og er mindre modtagelige over for tæring, vil værkene blive betydeligt mere økonomiske, og få en betydelig forbedring i effektivitet.
Det vil endvidere give mulighed for mere effektive forbræningsværker, med tyndere materiale-tykkelse i rørene i overhedere, hvilket kunne give mindre følsomhed over for opvarmning og nedkøling, en mere effektiv varmeoverførsel fra forbrænding til vand, og hvis materialet måske endda kan tåle højere temperaturer, og er mindre modtagelige over for tæring, vil værkene blive betydeligt mere økonomiske, og få en betydelig forbedring i effektivitet.
Styrke er et ret abstrakt begreb når det omhandler materialer. Taler vi trækstyrke er kobberet næsten lige så stærkt som kulfiberlaminat eller 4 gange stærkere end menneskehår. Se evt. wikipedia.
Det bliver spændende at se, om det kan udvikles så det kan bruges med stål eller aluminium, kobber og nikkel er dyrt. Man kan måske belægge stål eller alu med nikkel og derefter danne laget af grafen, men så øger man muligvis den interplanare afstand. Det ville også tilføje endnu et trin til processen og derved gøre fremstillingen dyrere.
Det bliver spændende at se, om det kan udvikles så det kan bruges med stål eller aluminium, kobber og nikkel er dyrt. Man kan måske belægge stål eller alu med nikkel og derefter danne laget af grafen, men så øger man muligvis den interplanare afstand. Det ville også tilføje endnu et trin til processen og derved gøre fremstillingen dyrere.
Var det noget med en kampvogn som er lavet af 500 gange lettere materiale eller 500 gange stærkere stål?
Eller hvad med noget så simpelt som en køkkenkniv som er 500 gange tyndere end normalt, men har samme styrke. Det ville pludseligt være meget let at skære alting i stykker med en så tynd kniv.
Mulighederner er tæt på uendelige, men lad os nu se hvor meget det koster at producere materialet, inden vi jubler for meget.
Eller hvad med noget så simpelt som en køkkenkniv som er 500 gange tyndere end normalt, men har samme styrke. Det ville pludseligt være meget let at skære alting i stykker med en så tynd kniv.
Mulighederner er tæt på uendelige, men lad os nu se hvor meget det koster at producere materialet, inden vi jubler for meget.
Fordelene ved grafen er sikkert mange, og anvendelserne begrænses nok kun af fantasien.
Det som interesserer mig i en sådan sammenhæng... er hvordan splitter man lortet ad igen. Vi har så travlt med at lave uforgængelige ting, uden at tænke på den komplette livscyklus. Ligesom teflon.
Det som interesserer mig i en sådan sammenhæng... er hvordan splitter man lortet ad igen. Vi har så travlt med at lave uforgængelige ting, uden at tænke på den komplette livscyklus. Ligesom teflon.
Fordelen i bilindustrien kunne være mange, fx er lettere køretøjer sikrere køretøjer (nvm sidevind), i hvert tilfælde for modparten. Det ville også være nemmere at placere egentlige deformationszoner der kunne være lavet i et svagere materiale. Som det er nu går en kollision jo udover det meste af bilens struktur.
Eller hvad med cykler? Forestil dig en cykel hvor stel, nav, bremser osv. vejer 500 gange mindre. En cykel kunne nemt komme ned på nogle få kg.
Jeg ser et kæmpe potentiale i den omtalte teknologi. Men mon ikke der går nogle år før det er klar til masseproduktion (teknisk og økonomisk).
Eller hvad med cykler? Forestil dig en cykel hvor stel, nav, bremser osv. vejer 500 gange mindre. En cykel kunne nemt komme ned på nogle få kg.
Jeg ser et kæmpe potentiale i den omtalte teknologi. Men mon ikke der går nogle år før det er klar til masseproduktion (teknisk og økonomisk).
jewwe (20) skrev:En ting jeg dog tænker lidt over.. Hvordan mon materialet i forbindelse med svejsning?
Det er nok ikke brugbart.
Man har dog i en del år brugt lim i stedet for svejsning inden for bilindustrien.
Det skulle endda holde bedre end en svejsning.
Mort (16) skrev:Var det noget med en kampvogn som er lavet af 500 gange lettere materiale eller 500 gange stærkere stål?
Eller hvad med noget så simpelt som en køkkenkniv som er 500 gange tyndere end normalt, men har samme styrke. Det ville pludseligt være meget let at skære alting i stykker med en så tynd kniv.
Mulighederner er tæt på uendelige, men lad os nu se hvor meget det koster at producere materialet, inden vi jubler for meget.
Når man skal skære verdens dyreste bøf over, kan man vel godt forlange verdens dyreste kniv :)
Mort (16) skrev:Eller hvad med noget så simpelt som en køkkenkniv som er 500 gange tyndere end normalt, men har samme styrke. Det ville pludseligt være meget let at skære alting i stykker med en så tynd kniv
Altså nu er det jo ikke kniven der skærer noget over, men selve æggen på kniven, hvis du nogensinde har prøvet at bruge en køkkenkniv ville du jo nok også vide det... En tynd kniv bøjer let når man skærer med den og det er svært at skære lige. Giv mig hellere en tyk kniv der er nyslebet, så kan du beholde verdens tyndeste kniv for dig selv!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.