mboost-dp1

Er Datatekniker-uddannelsen noget værd?


Gå til bund
Gravatar #51 - tgr
4. mar. 2008 05:00
#50 Det er også fordi Datateknikeren er en ny uddannelse hvor man bl.a. allerede starter med Cisco på grundforløbet. Derfor er der blevet presset CCNP ind også.
Gravatar #52 - moisen
4. mar. 2008 08:25
datatekniker er meget ny og af hvad jeg ved er der ikke nogen der har været til svende prøve endnu og der ved er det svært at finde ud af hvad lønne vil ligge på

men henhold til læreplads er det sku bare at tage sig sammen.... gå igang med at søg og lad være med at lave skabelon ansøgninger vil du ind til et firman skal du sætte dig ind i hvad det er det beskæftigere sig med og hvorfor det lige er der du vil ind
ring til firmaet og hør hvad det er for et firma og find ud af om de tage lærlingere ind (praktikpladsen.dk er et godt sted at starte) og gøre dem opmærksom på hvad det er for en uddannelse

selv er jeg på danfoss og det er ikke noget at være slot af, er ved at være godt træt af alt deres kneppen standarter og skal du lave noget nyt så skal der laves en RFC, så når man endelig er ved at få lov til at lave noget må man som lærling ikke få passwordet udleveret
ud over det så har danfoss den syge ide at vi skal først kede os ½ år i trainee center hvor efter du skal 1-2 år på at tage telefoner i service desk og lave lidt secondline support på clienter
nu skal det så lige siges at jeg er den første lærling danfoss it har der er på datatekniker uddannelsen... det kan være at alt mit brokken hjælper lidt
Gravatar #53 - Mort
4. mar. 2008 09:28
#52: Datatekniker uddannelsen er en omdøbelse af datafagtekniker uddannelsen som er en omdøbelse af datamekaniker uddannelsen.

Uddannelsen er i sig selv ikke ny, det er blot navnet der er det. Selvfølgelig bliver indholdet på uddannelsen også opdateret løbende ligesom på andre uddannelser.
Gravatar #54 - moisen
4. mar. 2008 09:40
#53 her er der ikke kun tale om en ændring af navnet med af alt inholdet... de er langt fra ens datafagtekniker og datatekniker

datafagtekniker var en it supporter hvor efter der så kom en hel masse hardware oven i....
hvor datatekniker er mere high level programmering og netværk
Gravatar #55 - Ratata
4. mar. 2008 09:53
Et af de ting, som jeg synes går lidt igen - ud fra det, hvad jeg har researchet mig frem til på nettet - er programmeringen. Altså, at der er meget programmering gennem uddannelsesforløbet.

Når jeg kigger efter, hvilke fag indgår i uddannelsen på www.elevplan.dk synes jeg ikke, at der er så meget programmering i uddannelsen.

I sidste år startede jeg på datamatikeruddannelsen, men sprang fra igen, netop fordi jeg syntes, at programmeringen var på sådant et niveau at den virkede svær for mig. Derfor frygter jeg en smule, for at programmeringen på datateknikeruddannelsen også er svær.

Hvad siger i, som er i gang med uddannelsen? Hvor svær er programmeringen, som obligatoriskt indgår i uddannelsesforløbet?
Gravatar #56 - moisen
4. mar. 2008 10:37
i sønderborg er det C# .net fra starten af og gider du at lyde til lære sakl du nok kunne klare det... det svære er her bare at han er godt nok kedelig og man har lidt svært ved i starte at regne hans budskab ud derved begynder ens bærbar ligepluslig at blive meget mere spænede
jeg må sige det sådan at jeg har oplevet et par stykker der er hoppet fra pga programmering
hvor vis du har svært ved netværk og ikke får en god score så er det ris til egen røv da man bare kan tage sig sammen om aften og læse er det noget man ikke forstår så sig det til lære!!!!
Gravatar #57 - XorpiZ
4. mar. 2008 13:30
#56

Hvem er jeres lærer? Er det stadig Egon, der underviser i C#?
Gravatar #58 - moisen
4. mar. 2008 13:33
#57
ja han er blevet bedre her de sidste par år men er nu stadigvæk kedelig
Gravatar #59 - Genzo
4. mar. 2008 13:34
#57 ja han er.


Jeg skal til svendeprøve her til jul, så jeg håber da at der er arbejde at hente
Gravatar #60 - Genzo
4. mar. 2008 13:35
#58
Jan, han er ikke kedelig, bare materialet der er svært at undervise it
Gravatar #61 - moisen
4. mar. 2008 13:44
#60
jo han er...
er ved at være træt af hans "der er aldrig nogen der er nået så langt" sidste gang kigget han på mig om onsdagen og hade ikke mere at lave til mig :-S
men han er en okay lære men enten forstår man ham ellers gør man ikke
Gravatar #62 - zin
4. mar. 2008 16:44
#61: At du er nået langt betyder jo ikke nødvendigvis at du har klaret opgaven 110% tilfredsstillende. Hvad var din karakter f.eks. - den burde afspejle hvor godt du klarer opgaverne fremfor hvor hurtigt.
#50; Jeg går på EUCSyd nu, ligesom Genzo, moisen m.fl..
Ydermere, hvad jeg kan forstå på de nuværende datafagteknikere (ja, der er stadig nogen på skolen med den gamle uddannelse), så havde de langt mere programmering (hardwaremæssig, og high-level), mens vi kun har C# (og SQL - men det er ikke rigtig programmering..) med ADO.NET, Webudvikling og windows-programmering - og kan vælge at få embedded programming med, samt Windows Mobile, USB-enheder (programmering af disse). Den tidligere uddannelse havde langt mere low-level programmering og ca. det samme i high-level (blot i C++).
Gravatar #63 - XorpiZ
4. mar. 2008 23:38
#62

Ah ja okay. Det er vist rigtigt nok, at de ændrede uddannelsen.

Vores sidste tre skoleforløb (H7, H8 og H9) var alle primært baseret på hardwareprogrammering og udvikling af hardware. Det var faktisk ganske sjovt. Men jeg synes den nye uddannelse lyder en del mere fokuseret på programmering. Den gamle skød lidt med spredehagl og ville have alt med.

Men det har de så fået rettet kan jeg læse - og det er jo kun godt for jer :D
Gravatar #64 - Genzo
5. mar. 2008 07:29
Embedded programmering kan du nu få som valgfri speciale fag på H5
http://itdata.net/itdatanetportal/Uddannelser/EUD/...
Gravatar #65 - Borg[One]
5. mar. 2008 09:20
Jeg synes jeg har set de he diskussioner et par gange, og ofte er de meget følelsesladet, og bærer stærk præg af hvad folk er igang med af uddannelse.

Jeg er selv uddannet IT-supporter (Ballerup), jeg har en datamatiker fra Niels Brock, og er p.t. igang med en IT Diplom fra IHK - så jeg har prøvet noget af de uddannelser der er i spil.

Lad mig starte med at sige - du kan ikke sammenligne niveauet på tekniker vs datamatiker - ligesom datamatiker vs datalog heller ikke er sammenligneligt. Siger folk niveauet er det samme - så ved du, at de ikke aner hvad de taler om.

Jeg er ikke klar over hvad du laver, og hvad du gerne vil fremover - ligesom din skolemæssige baggrund er mig ubekendt.
Om du kan bruge papiret til noget eller ej, er temmelig afhængig af disse faktorer.

Helt generelt om de forskellige uddannelser kan siges:

1. Tekniske skoler er ofte meget hardware-orienteret og meget praktiske. Du ligger mange timer på skolebænken, hvor lektiebyrden er lav. Ofte har de et rimeligt niveau,men trækker indlæringen over længere tid, så frafaldet er relativt lavt.

2. Datamatikeren er en IT-uddannelse på en handelsskole, hvilket betyder du får noget handelsteori med i pakken. Tempoet er højt og der er betydelig mere teori og analyse med i uddannelsen. Der er ikke så meget tid til learning by doing, og lektiebyrden er pænt stor. Til gengæld er det stadig klasseundervisning, og du har lærere til rådighed der kan hjælpe dig med dine opgaver - så der er ikke så meget selvstudie som højere uddannelser har. Det kræver Matematik B (2. gymnasie) at komme på uddannelsen.

3. Ingeniør-studierne er meget teoretiske og ofte matematisk tunge. Teorien skal omsættes til praktiske ting, og er det hardware der interessere dig, er ingeniør-studiet uden sammenligning det bedste der findes. Til gengæld er tempoet og mængden af lektier højt - og en del af studiet er selvstudie.

4. Datalog er universiteternes svar på en IT-ørn. Der er et højt abstraktionsniveau, og det at lære programmeringssprog er ofte blot for at kunne løse den egentlige opgaver, fremfor at lære et bestemt sprog. Studiet kan være meget matematisk tungt. Tempoet er rigtig højt, og der er mange lektier. Selvstudie er i høj grad en del af faget.


Nu kender jeg som sagt ikke din baggrund, men jeg vil påstå at kommer jeg til jobsamtale, så tæller min Support-uddannelse for det samme som min 9. klasse - ingenting. Min datamatiker er en baggrund de får øje på, men det der skaffer mig jobbet, er suverænt min erfaring. Jeg kommer aldrig til "at falde tilbage på" min datamatiker. Uddannelsen skal vedligholdes (derfor IT Diplom) - og er i realiteten kun et fint punkt på mit C.V.

Taler vi ingeniør og datalog, er din uddannelse et meget mere væsentlig punkt på C.V.'et, og 'titlen' skal ikke på samme måde vedligeholdes.

SPørger du mig, er min påstand at langt hen ad vejen tror jeg mere på, at du med kurser og erhvervserfaring ikke behøver den tekniske uddannelse (naturligvis afhængigt af hvad du laver på dit arbejde).

Hvis du vil udvide med en relevant uddannelse kan du overveje nogle af de aftenkurser og efteruddannelser der findes - og når du er klar til det, satse på en uddannelse der i langt højere grad sikre dine muligheder, end en IT-fagtekniker.
Gravatar #66 - Ratata
5. mar. 2008 09:27
#65

Tak for dit grundige svar.

Min baggrund er følgende, helt kort forklaret:

30 år, altid haft interesse for at bikse med computere

HF

1 måned på datamatikeruddannelsen (droppede ud, fordi programmeringen i mine øjne var så svær)

Fik en god karakter i matematik på HF, men har det svært med matematik på højere niveau
Gravatar #67 - Borg[One]
5. mar. 2008 09:55
#66 Matematikken er ikke synderlig hård på datamatiker, men som du oplevede er der pænt meget tempo på, og man bruger grundlæggende programmering til at skille folk fra.
Min påstand er, at kommer man igennem det første programmeringskursus, så er man halvvejs gennem uddannelsen.

Jeg tvivler på du vil blive synderlig glad for IT-teknikker-uddannelsen - og langt hen ad vejen vil du føle du spilder din tid. Vil du kaste dig over noget reelt uddannelse, men samtidig holde i dit job, er mit forslag endnu engang nogle af de efteruddannelses-kurser der bliver udbudt i et utal af varianter på forskellige skoler - og du vil langt hen ad vejen være bedre i stand til at skrue en uddannelse sammen, der rammer dine interesse-områder. Selvom man tror det, så er IT ikke kun et spørgsmål om at kunne skrive noget struktureret kode.

Det koster så på fritids-siden, hvor du skal lave lektier, eller i skole så det er langt hen ad vejen te spørgsmål om hvor meget du vil opgive for en uddannelse.

Niels Brock udbyder noget akademi-uddannelse, hvor der er forskellige kurser, så du kan sammensætte en uddannelsesprofil der er dig interessant:
http://www.brock.dk/index.action?menuId=137

Ingeniør Højskolen udbyder også en stribe (mere praktisk orienteret) kurser, som du også kan sammensætte:
https://www.cv.ihk.dk/index2.cfm?TESTER=FALSE

Hvis din interesse er mere drift-orienteret ved jeg faktisk ikke hvor man skal kigge henne - jeg synes altid drift bliver nedprioriteret, og ofte ender ud i nogle kursusforløb på et specifikt produkt.
Gravatar #68 - Magten
5. mar. 2008 10:06
Nu kender jeg som sagt ikke din baggrund, men jeg vil påstå at kommer jeg til jobsamtale, så tæller min Support-uddannelse for det samme som min 9. klasse - ingenting.
Forstår jeg dig ret hvis du mener din IT-supporter uddannelse?
Gravatar #69 - Borg[One]
5. mar. 2008 10:36
#68 helt korrekt. Jeg kan af gode grunde ikke vide hvad de har ændret på uddannelsen ift da jeg tog den.

Men helt overordnet er de tekniske skolers uddannelses-strategi meget anderledes, end eks. universiteter og handelsskoler.
Gravatar #70 - Magten
5. mar. 2008 10:44
#69
Okay - er selv 4 måneder fra at være uddannet IT Supporter (på TEC - ved ikke om man kan tage den andre steder, med andet indhold?) så var lige lidt nysgerrig :)

Dog synes jeg at have set en del firmaer i Købehavnsområdet der søger IT supportere, og jeg er da også så småt begyndt at sende ansøgninger ud (Skal kun være på min læreplads de første 3 måneder efter jeg er udlært)..

Tror det er et plus at jeg har fået "70-290" eksamen i MCSA (http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcsa/windows2003/default.mspx) af arbejdet, og snart skal tage "70-284" som er Exchange relateret.

Nå, det var lige lidt OT.. Men glæder mig nu godt nok til jeg er færdig - eller, til jeg er færdig med starten :)
Gravatar #71 - Borg[One]
5. mar. 2008 10:56
#70 der er også hulens til forskel på din og Ratata's situation.

Du står og er næsten færdig med uddannelsen, og klar til at søge ud i verden for at bygge et interesant CV op.
Ratata sidder allerede i et IT-job, har formentlig flere års erfaring, men vil gerne have noget andet end blot sin erfaring at falde tilbage på.

IT-Support, både som job og uddannelse, er en fin måde at komme ind på markedet - men efter nogle ganske få år, står du reelt tilbage med den erfaring du har opnået, og et eksamensbevis der ikke rigtig vægter noget. Så er spørgsmålet til den tid, hvad du vil med den videre færd på markedet, og hvad du har af muligheder.

Generelt er det fint med nogle kurser, men der hvor de får værdi hos en arbejdsgiver er, når du også har arbejdet med tingene.
Overordnet set kan man sig, at skal kurser bruges til et udbygge sit CV, skal de være forbundet med en test og helst noget erfaring. Det betyder at kan du lokke et helt MCSA-forløb med tilhørende certificering ud af din arbejdsgiver så giver det mening - hvor løse kurser, uden test langt hen ad vejen kun får værdi, hvis de er forundet med praktisk erfaring.
Gravatar #72 - Ratata
5. mar. 2008 11:16
Eehhmm, jeg har ikke sagt, at jeg sidder i et IT-job, fordi det gør jeg ikke. Jeg sidder i dag i et andet job, som ikke har noget med IT at gøre.

Jeg har kun sagt, at jeg overvejer at gå i gang med uddannelsen som datatekniker. Det var også derfor, at jeg startede denne tråd - for at få lidt input.
Gravatar #73 - Windcape
5. mar. 2008 11:21
Highlevel programmering findes ikke. Der findes kun basal programmering, og så system-design.
Du kan finde aber som kan programmere dine systemer, endda rigtig mange af dem i Indien. Og de skal kun have bananer som løn.

Men system-design, hvilket er hvad en seriøs udvikler laver det meste af tiden, det er det som tæller. Og det er derfor man tager en uddanelse, for at lære systemdesign.

Det at kode... det kan du sku lære derhjemme, ingen grund til at spilde tid på en uddanelse for at lære det.
Gravatar #74 - Borg[One]
5. mar. 2008 11:47
#72 Sorry - misforstod din position.

Det ændrer dog ikke så meget ved mit input til sagen.
Hvis du har viden om branchen, og kan finde et job du med rimelighed mener du kan beherske, så vil du kunne bygge din profil op derfra.

Grunden til jeg er tøvende med at anbefale uddannelsen til dig, er at den langt hen ad vejen er skruet sammen til 9./19. klasses elever. Det betyder den starte op nogenlunde som du husker din folkeskoletid, og over tid udvikle uddannelsen sig til en reel uddannelse (her må i gerne flame mig - det er bare min oplevelse fra min tid i hos TEC).

Forskellen på studiet er som sagt, at den er langt mere praktisk orienteret, hvilket har både fordele og ulemper.
Som fordel kan man sige, at tingene bliver mere overskuelige og til at gå til. Ulempen er at uddannelsen bliver hurtig meget produkt-specifik, og de generelle teoretiske sider af sagen kommer aldrig rigtig i spil.

Hvis jeg skulle gøre nogle ting om i mit karriereforløb, var min supporter-uddannelser levet skåret fra, til fordel for et reelt studie. Jeg synes meget enkelt ikke at der var nok fagligt stof i uddannelsen, til at fylde et 2½ årigt forløb op. Det kan godt være at hastigheden tager til, efter de første 2½ år, men stadig er det faglige udbytte efter den lange studietid stadig ikke nok.

Hvis du har kunne klare en HF, så kan du også klare en tungere uddannelse - og så vil det være spild af tid at gå igang med det her.

Situationen er helt anderledes hvis du er 17 år, og ikke klar til store tunge bøger, samt minimum 2 års studietid, før du kan gå igang med den beskæftigelse der interesserer dig.

Så mine 5 cents er - don't bother.

#73 Huh?
Gravatar #75 - zin
5. mar. 2008 14:39
#Borg[One]:
1: En datatekniker er den eneste uddannelse der har netværks-dedikeret undervisning i Danmark (ud over IT-supporter, og så vidt jeg ved), så denne er absolut ikke upraktisk - disse kan naturligvis tages som kurser til en ganske fornuftig pris, men jeg kan garantere dig at niveauet for CCNP + er meget sværere end du tror.
Som baggrund vil jeg påpege at jeg har en HTX, et år på universitetet som datalog (sprang fra pga. den stærkt teoretiske vinkel til emnet), og p.t. i gang som datatekniker.
IT-supporter er en nem uddannelse og du kan ikke længere, efter at have taget IT-supporter uddannelsen blot tage 2½ år mere og så være datatekniker - du får simpelthen ikke merit nok (kun CCNA, hvor du så skal have CCNP (8 uger) + programmering og langt mere) - og det er der en god grund til.
Når jeg siger at niveauet er på samme niveau som datamatiker mener jeg at studievejledere vil (læs; BØR) fortælle dig at denne uddannelse er lige så svær at komme igennem som datamatiker.
Og sjovt nok kan jeg bekræfte nogenlunde det samme; Hvis du forstår OOP (objekt orienteret programmering) eller programmeringen du får de første par forløb så er halvdelen (dog her kun en fjerdedel) af uddannelsen klaret. Den anden fjerdedel kommer ved Cisco - den tredje fjerdedel er praktisk erfaring og den sidste er reserveret til andre svære fag jeg måtte få. :-)
Uddannelsens sværhedsgrad kommer i stor stil an på uddannelsesstedet. Hvis du er i Århus f.eks. så er uddannelse nærmest et forkert ord - du bliver ikke uddannet, du bliver instrueret - og ikke særlig godt. :-)
#73: Jeg er bange for at Andrew S. Tannenbaum er uenig med dig - og ham har jeg noget mere respekt for, end jeg har for dig - beklager. :-)
Gravatar #76 - arne_v
17. mar. 2008 01:30
#programmering

Jeg er meget skeptisk overfor datatekniker uddannelses som en uddannelse i programmering, fordi hvis jeg har forstået det rigtigt så kan man starte efter 9. klasse. Hvis undervisningen i programmering kun kan forudsætte 9. klasses matematik, så må det sætte nogle restriktioner.
Gravatar #77 - arne_v
17. mar. 2008 01:40
#programmering vs design

Termen "system design" har skiftet lidt betydning gennem årene.

I dagens terminologi vil det være et arbejde for en solution architect og det er absolut ikke hvad alle udviklere laver.

"system design" med terminologien for 20 år siden eller "design" eventuelt "applikations design" i dagens terminologi, så er det ganske rigtigt det som udviklere bruger mest tid på.

Og det tror jeg også at Tannenbaum vil være enig i. En udvikler vil vel typisk kun bruge 5-10% af tiden på faktisk at skrive/rette kode. Resten af tiden bruges på at finde ud af hvad koden skal gøre, hvordan den skal gøre det og hvorfor den ikke gør det.
Gravatar #78 - arne_v
17. mar. 2008 01:44
#indere

Det er en udbredt misforståelse at det kun er det trivielle kodearbejde der sendes til indien mens det spændende design arbejde kan blive i vesten. De både kan og vil skam også påtage sig designet.
Gravatar #79 - freesoft
17. mar. 2008 07:00
#76
Jeg er ikke uenig med dig, det C# og en lille uge med Java vi havde kunne jeg da kun bruge til lidt fordi jeg engang havde leget med Delphi derhjemme. Så programmering ikke var helt fremmet for mig. En der kun har spillet WOW kan jeg da godt forstå ikke vil forstå ret meget af det :-)

Som vores Cisco lærer sagde så bliver vi netværks tekninkere.
Gravatar #80 - zin
17. mar. 2008 07:05
#76: Sandt, eller også er uddannelsen meget svær. Der er faktisk mange der går om / dropper ud pga. programmering.
Der er ydermere mulighed for at vælge embedded programmering, alt afhængig af hvor du bliver undervist, selvfølgelig.
#79: Spøjst - vi havde 1 uges intro med C#, og forløbet efter 10 uger med programmering (ASP.NET - ADO.NET og windows programmering) og en uges SQL (nummer 2 - 'advanceret').

Alt afhængigt af valg inden for valgfrie specialefag og påbygning kan man også programmere lidt - men ellers, ja - netværks "tekniker".
Gravatar #81 - Norrah
17. mar. 2008 09:47
omkring 28886,66kr om måneden.
Gravatar #82 - NioBe
17. mar. 2008 10:18
#80
De "valg fag" er noget som skolen bare sætter på, fatter ikke helt hvorfor de kalder dem for valgfag når man ikke selv må bestmme hvad man må vælge af fag.

Vi havde linux som valgfag, selv om vi kunne have haft noget der var mere værd som Unix i stedet...hmpf...!
Gravatar #83 - Mort
17. mar. 2008 14:21
Jeg er meget skeptisk overfor datatekniker uddannelses som en uddannelse i programmering, fordi hvis jeg har forstået det rigtigt så kan man starte efter 9. klasse. Hvis undervisningen i programmering kun kan forudsætte 9. klasses matematik, så må det sætte nogle restriktioner.


Det er begrænset hvor meget matematik du bruger i programmering. Jeg har arbejdet som software udvikler i 7 år og har endnu ikke (I arbejdstiden) haft brug for matematik udover 9. klasses niveau.

Det er klart at der findes opgaver som kræver at du har en høj matematisk viden, så matematik er da absolut ikke spildt, men det er altså ikke nødvendigvis nogen forudsætning for at kunne programmere.

Derudover så er matematik altså også en del af uddanelsen.


En udvikler vil vel typisk kun bruge 5-10% af tiden på faktisk at skrive/rette kode. Resten af tiden bruges på at finde ud af hvad koden skal gøre, hvordan den skal gøre det og hvorfor den ikke gør det.


Det er min erfaring at der nok nærmere bliver brugt omkring 50% af tiden med at skrive eller specielt rette i kode. Mængden af tid kan selvfølgelig nedbringes hvis alle parter ved præcis hvad det er de skal lave fra starten og har prøvet at lave noget magen til før, det er bare sjældent det er tilfælde i praksis.
Gravatar #84 - arne_v
19. mar. 2008 13:57
#83

data strukturer og algoritmer => big O analyse => funktions analyse

database => relationel algebra => set teori

kryptering => tal teori

o.s.v.

Jeg kan virkeligt ikke se hvordan man kan undervise i programmering udfra 9. klasse matematik.
Gravatar #85 - arne_v
19. mar. 2008 14:25
#83

Hvis vi bruger COCOMO i mixed mode på 100 KLOC, så får vi at det tager 521 mande måneder = ca. 10000 mand dage at udvikle. Antager vi at kun halvdelen af projekt deltagerne er programmører betyder det at de skriver 20 linier kode om dagen. Det bør ikke tage lang tid at taste dem ind. Nu er der sket en del fremskridt i software udvikling siden 80'erne hvor COCOMO blev lavet. Men software udvikling er stadig mere t;nken over hvad koden skal lave hvordan end om faktisk at skrive koden.
Gravatar #86 - moisen
20. mar. 2008 09:35
82 skrev:
#80
De "valg fag" er noget som skolen bare sætter på, fatter ikke helt hvorfor de kalder dem for valgfag når man ikke selv må bestmme hvad man må vælge af fag.

Vi havde linux som valgfag, selv om vi kunne have haft noget der var mere værd som Unix i stedet...hmpf...!


der er noget som hedder valgfag, det er fag hvor skolen kan tilpasse efter hvad de har lære til men der er stadigvæk bestemt hvilken fag de må vælge i mellem

der er så noget som hedder valgfri specialfag som er 9 uger som er tager ud af H5 hvor virksomheden og eleven kan vælge vad den pågældene elev skal have ud fra hvad der tilbydes i landet, dette er nydvendigvis ikke kun på den skole du normalt går på
jeg har de sidse par da diskuteret de valgfri specialfag medmin lære plads da de har valgt 7 af dem for os uden at snakke med os elever
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login