mboost-dp1

Avanceret opslag på nummerplader (Wildchar!) :)


Gå til bund
Gravatar #51 - mELIeha
10. jul. 2014 08:41
#48, åååårh :( Jamen så er vi jo næsten nødt til at få det lavet :D
Hvis du er seriøs om at du vil klaske sådan en APP sammen kan der nok arrangeres et hurtigt API, giv en privat besked så finder vi en løsning.
Gravatar #52 - IT-ekspert Kejser
10. jul. 2014 09:50
#48+#51....


DO IT!!!
Gravatar #53 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. jul. 2014 12:50
Jeg brugte faktisk servicen i dag ... Ergo, der er et marked for jer!
Gravatar #54 - Slettet Bruger [3951595260]
10. jul. 2014 15:50
Jeg brugte servicen i dag fra Shell Korskro for at verificere at nummerpladerne på en bil var rigtige.
Gravatar #55 - Ronson ⅍
10. jul. 2014 17:18
Værsgo yvossen. Hvornår har du android-appen klar?
Gravatar #56 - Slettet Bruger [3951595260]
10. jul. 2014 17:28
#55
Uhmn, et sted mellem nu og aldrig.
Gravatar #57 - IT-ekspert Kejser
10. jul. 2014 20:03
mELIeha - min bil skulle have 215 heste!!!!!! selvom den kun har 110.

kan det være fordi den omregner kW effekten kontra aflæser den fra cmr?
Gravatar #58 - zymes
10. jul. 2014 20:50
Bare lige en lille ting:

Under oversigten når man laver en avanceret søgning står dato sådan her: 2001-08-02

Og når man er inde på en bil står den omvendt, altså 02-08-2001 :)
Gravatar #59 - Azuria
11. jul. 2014 08:04
Savner alfabetisk sortering af producenter under avanceret søgning... ;)

Derudover, kan den ikke finde min PJ97087 når jeg fx. søger efter PJ970??

Heller ikke hvis jeg dapper hele pladen ind i avanceret.
Den kan kun findes på forsiden.
Gravatar #60 - zymes
11. jul. 2014 20:16
#59
Men når man så finder den står den også til "Registreringsnummer DW 13 241". Er det rigtigt?

http://nrpla.de/PJ97087
Gravatar #61 - mrtb
11. jul. 2014 20:58
#60 Den ser umiddelbart ud til at være blevet omregistreret til det i slutningen af 2012.. The plot thickens!
Gravatar #62 - mELIeha
11. jul. 2014 21:16
#52, jamen det skal da nærmest laves ;)

#54, feeedt fedt! Vi er nærmest officiel leverandør til Shell ;) Godt at du kunne bruge den.

#57, vær så artig! Vi har lige tunet din bil gratis! :) CMR opgiver i kW, og vi videreformidler hvad de skriver. Men jeg er bekendt med at rigtig mange biler (Specielt dem lige i overgangsperioden til at det bliver skrevet i CMR data) er opgivet i HK, men skrevet som kW (Altså 1,36x så meget) - Men din forskel giver meget lidt mening. Men hvis du slår den op direkte på CMR går jeg ud fra at det giver samme resultat, ellers må du lige give lyd.

#58, det har du ret i, det bliver rettet til :) Tak for det.

#59, 60,61, ja - Det kan vi desværre, i første omgang, ikke gøre helt vildt meget ved, alle vores statistikdata har kun den nyeste nummerplade. Hvor vi i det "normale" opslag går lidt videre i tilfælde af at vi ikke har data'en i den database. Vi har lidt tanker omkring hvordan vi evt. Kan kombinere det, men det bliver aldrig helt godt (Som det er nu), da vi ikke rigtig kan samle det andet data udover når det bliver søgt.
DMR burde dog kunne lave udtrækket så der lå alle nummerplader, da de på deres egen side har mulighed for at søge "historisk" på en bil, og se gamle nummerplader.
Gravatar #63 - mELIeha
12. jul. 2014 10:03
Hovsa, tilføjelse til #59 :)
Ang. Alfabetisk sortering overvejer vi lidt på hvordan vi skal opbygge den del :) Både mht. Eventuel mulighed for at trække mere end 100 elementer, og sortering.
Gravatar #64 - arne_v
22. jul. 2014 17:17
Hængerøven (37) skrev:

Så bliver du slemt overasket hvis du går ned på dit lokale kommunekontor med 52kr i hånden. for det er prisen for at søge efter en person i folkeregisteret.

Du kan også søge i den digitale tingbog.

Din fødselsdato er ikke fortrolig, og vil kun være det for dem der tager imod den information under den forudsætning at holde det fortroligt (Du skal som udgangspunkt give lov, når det er kommercielt. (så som Amazon per dit eksempel)


Det er meget muligt at jeg bliver slemt overrasket.

Eller måske alligevel ikke, fordi jeg ved at behandling af person oplysninger i Danmark er ofte meget lemfældig.

Men persondataloven er ret klar:


§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

2) behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den registrerede er part i, eller af hensyn til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den registreredes anmodning forud for indgåelsen af en sådan aftale,

3) behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige,

4) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes vitale interesser,

5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse,

6) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt, eller

7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.


Hvilke af disse skulle begrunde en generel udlevering af fødselsdage?

Eller mange andre oplysninger for den sags skyld.


Gravatar #65 - Hængerøven
22. jul. 2014 21:57
arne_v (64) skrev:
Hvilke af disse skulle begrunde en generel udlevering af fødselsdage?


Det handler om hvorvidt en fødselsdags dato med rimelighed kan forlanges undraget.

Som de før nævnte eksempler med bopæl og telefon nummer. To ting, der i manges forstand er "personlige" oplysninger, er offentlige.

Kan en fødselsdag med rimelighed forlanges undraget? Har man gået i folkeskole, er det vel immervæk et par tusinde der har haft adgang til den oplysning. Så, det er vel ikke en hemmelighed som udgangspunkt?

Gravatar #66 - mELIeha
22. jul. 2014 22:27
Hej med jer :)

Jeg kan afsløre at noget tyder på at fødselsdagen forsvinder, umiddelbart har Skat valgt at den i fremtiden ikke er en del af det tilgængelige materiale. Ævæv ;)

Endnu engang har jeg meget svært ved at se problemet i en fødselsdag, og muligheden for at gætte et CPR nummer derfra er rimelig ubetydelig med omkring 80 fødsler til hvert køn om dagen. Så skal man i hvert fald en del igennem for at finde rette ejeres CPR ;)
Er min yndlingsfarve også personfølsom? :S
Gravatar #67 - arne_v
22. jul. 2014 23:58
Hængerøven (65) skrev:
Det handler om hvorvidt en fødselsdags dato med rimelighed kan forlanges undraget.

Som de før nævnte eksempler med bopæl og telefon nummer. To ting, der i manges forstand er "personlige" oplysninger, er offentlige.

Kan en fødselsdag med rimelighed forlanges undraget? Har man gået i folkeskole, er det vel immervæk et par tusinde der har haft adgang til den oplysning. Så, det er vel ikke en hemmelighed som udgangspunkt?


Der står intet i loven om at oplysninger som ikke er hemmelige altid kan udleveres eller at der skal være en grund til at undrage en oplysning for ikke at offentliggøre den.

Det er omvendt - der skal være en god grund til at offentliggøre en oplysning for at der er lovligt. Og loven gælder for alle oplysninger som relaterer sig til en person.

Det er ikke sådan at virkeligheden fungerer. Men jeg syntes faktisk at det er loven som er rigtig og praksis som er forkert.
Gravatar #68 - Hængerøven
23. jul. 2014 11:15
arne_v (67) skrev:
Der står intet i loven om at oplysninger som ikke er hemmelige altid kan udleveres eller at der skal være en grund til at undrage en oplysning for ikke at offentliggøre den.


Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter oplysninger om personers private eller økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden


Folkeregisteret (som eksempel) er en ikke-elektronisk systematisk behandling af oplysninger, og så er vi tilbage i, kan en fødselsdag forventes undladt?

Det eneste jeg kan se i persondataloven, der skulle forhindre andre i at dele din fødselsdag, er hvis det bliver gjort i et omfang der gør dig identificerbar. (Eller at de har indsamlet oplysningen elektronisk)
Gravatar #69 - arne_v
23. jul. 2014 13:03
Hængerøven (68) skrev:
Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter oplysninger om personers private eller økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden


Det er vel næppe relevant.

Hele teksten er:


§ 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.

Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter oplysninger om personers private eller økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden.


D.v.s. at loven gælder for:
* person oplysninger som er i computere
* person oplysninger som er i et ikke computer baseret register
* anden ikke computer baseret som med rimelighed kan forventes holdt fortroligt

Hængerøven (68) skrev:
Folkeregisteret (som eksempel) er en ikke-elektronisk systematisk behandling af oplysninger, og så er vi tilbage i, kan en fødselsdag forventes undladt?


Overhovedet ikke.

CPR registeret er computer baseret, så det falder ind under den første regel.

Selvom det ikke var computer baseret så ville det falde ind under anden regel om at være et register.

Gravatar #70 - arne_v
23. jul. 2014 13:09
#68-69

Og så undrer jeg mig noget over at nogen kune forestille sig at folkeregistret ikke var computer baseret.

Det har været på computer siden det blev til CPR registeret i 1968.
Gravatar #71 - Hængerøven
23. jul. 2014 13:33
Man kan så undre sig over om en fødselsdato uden anden personlig information gør dig identificerbar

§ 3. I denne lov forstås ved:

1) Personoplysninger:
Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person (den registrerede).


Jeg kan ikke identificere dig ved hjælp af en fødselsdato, så det stykke data er ikke personligt før det knyttet andre elementer til, som ville kunne identificere personen.
Gravatar #72 - arne_v
23. jul. 2014 13:52
#71

Du læser det ikke korrekt.

Personoplysninger er oplysninger om en identificeret eller identificerbar person.

Det er ikke oplysninger som kan identificere en person.

Der er ikke noget problem at udlevere en fødselsdag fra CPR registreret hvis der ikke udleveres anden information.

"23. juli 1994" er ikke en personlig oplysning.

Det er et problem i forhold til loven (som jeg læser den) at udlevere fødselsdag sammen med andre oplsyninger som identificerer personen. F.eks. vil navn og adresse kunne identificere personen.

"Arne Arnesen, Pernittengrynsvej 123, 1234 Brokby - 23. juli 1994" vil gøre fødselsdagen til en personlig oplysning.
Gravatar #73 - arne_v
23. jul. 2014 13:58
Og bemærk at det ikke er muligheden for oplsag i folke registret i sig selv der er et problem.

Hvis X låner penge af Y, flytter og ikke betaler tilbage - så er det begrundet at Y vil have X's nye adresse.

Både:

5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse


7) behandlingen er nødvendig for, at ... eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.


Kan begrunde dette.

Y har klart en berettiget interesse i at finde X og få sine penge.

Og jeg vil mene at det også er i samfundets interesse at skyldnere ikke bare kan stikke af fra deres gæld.

Men fødselsdagen kan ikke begrundes på samme måde.
Gravatar #74 - Hængerøven
23. jul. 2014 14:06
arne_v (72) skrev:
Du læser det ikke korrekt.


Jeg synes nu ellers vi kommer frem til det samme?

Så frem oplysningen ikke identificere dig, skal der jo andre elementer til, navn, adresse og lign som du skriver. (hvis altså du ikke som udgangspunkt er identificeret)

Oplyses fødselsdagen i forbindelse med ting der ikke identificere dig, og da den ikke selv identificere dig, falder den uden for loven.

Jeg kan godt forstå din pointe med at der ingen grund er til at dele fødselsdagen. men sat i forbindelse med en nummerplade er det stadig et anonymt forhold. Der er derfor intet i persondata loven der forhindre at oplyse fødselsdatoen i det sammenhæng, fordi du ikke er identificerbar

arne_v (73) skrev:
Y har klart en berettiget interesse i at finde X og få sine penge.


Men er det et udgangspunkt for at alles bopæl skal være offentligt? Ville det ikke være en snak om at søge adgang til de informationer såfremt det viser sig nødvendigt?
Gravatar #75 - arne_v
23. jul. 2014 14:19
Hængerøven (74) skrev:
men sat i forbindelse med en nummerplade er det stadig et anonymt forhold.


Nej. Nummerpladen identificerer faktisk en person overfor et ret stort antal mennesker.


Gravatar #76 - Hængerøven
23. jul. 2014 14:25
arne_v (75) skrev:
Nej. Nummerpladen identificerer faktisk en person overfor et ret stort antal mennesker.


Det vil jeg gerne medgive.

Men ejerskab af bilen (ikke brugsret) er ikke nødvendigvis noget særligt mange har mulighed for at vide. Jeg ved ikke engang hvem der ejer min mors bil. :) men ja jeg medgiver det afgrænser det nok for meget.
Gravatar #77 - mELIeha
1. aug. 2014 07:52
Hej igen

Skat er sq gået noget nazi, så nu er det både fødselsdag og køn der er fjernet - Så nu kan vi kun se om den er registreret til privat eller til firma, æhv!
Men vi tager det med højt humør og går bare videre med de informationer vi nu engang har til rådighed :)
Så i næste opdatering kommer der et par nye afgrænsninger og så må vi hellere begynde at suge bilbogen ind - Så har vi jo køn og navn på nogen biler igen ;)

Den lokale avis var forbi og skrev en noget stor og fin artikel om siden, det gav faktisk en hel del trafik, og henvendelser af alverdens slags, men forhåbentligt nogen der faktisk kan komme noget spændende ud af på erhvervssiden, så det er cool :)
Gravatar #78 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
1. aug. 2014 08:15
mELIeha (77) skrev:
Skat er sq gået noget nazi


Faktisk, så er det vel det modsatte af Nazi tyskland?
Gravatar #79 - BetaLyte
1. aug. 2014 14:40
PHP-Ekspert Thoroughbreed (78) skrev:
mELIeha (77) skrev:
Skat er sq gået noget nazi


Faktisk, så er det vel det modsatte af Nazi tyskland?


Nej.
Gravatar #80 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
1. aug. 2014 14:44
#79

Jo? For de noterede da alt om alt og alle.
Gravatar #81 - spand-online
1. aug. 2014 18:03
#80

Var det ikke nærmere Stasi?
Gravatar #82 - Hængerøven
1. aug. 2014 18:24
Det var bjarne fra bodegaen
Gravatar #83 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
1. aug. 2014 22:09
#81

Jo. Jo det var det, som startede under Nazi. Gestapo/Geheime statspolizei
Gravatar #84 - BetaLyte
3. aug. 2014 09:41
PHP-Ekspert Thoroughbreed (80) skrev:
#79

Jo? For de noterede da alt om alt og alle.

Og det er altså det modsatte af SKAT, som jo bare afskyr at have information om alt og alle?
Gravatar #85 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. aug. 2014 15:59

Skat er sq gået noget nazi, så nu er det både fødselsdag og køn der er fjernet


Ergo, de gemmer det ikke.
Ergo, det er det modsatte af Nazi/Gestapo/Stasi
Gravatar #86 - arne_v
3. aug. 2014 18:29
#85

De kunne jo godt gemme det, men bare ikke gøre det tilgængelig for trediepart.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login