mboost-dp1

Avanceret opslag på nummerplader (Wildchar!) :)


Gå til bund
Gravatar #1 - mELIeha
2. jul. 2014 13:48
Hejsa Newz drenger!

Fordi at jeg synes det er lidt sejt og er lidt nørdet, så synes jeg at jeg vil dele det seneste lille projekt med jer. Det kunne jo være at i havde noget konstruktivt til det, eller kunne bruge det til noget :)

I en lille database har vi indexeret, sorteret og ned til sidste bit pudset og poleret alle de biler, og køretøjer generelt, som det ganske danske digitale motorkontor har gjort os i stand til at lege med.

Resultatet er blevet til www.nrpla.de - I må gerne rose adressen, sjældent har jeg følt mig så original, opfindsom og hittepåsom.

Siden kan det der som alle de andre kan, måske med lidt mere fart over feltet dog :) .. Faktisk er vi lige nu, minimalt ringere til at søge efter bilers tidligere nummerplader, men det kommer :)
MEN!

Der hvor det bliver cool - Det er, når man trykker, på, "Avanceret søgning"!
Så kan man lave en søgning på kun en del af en nummerplade, krydse det med bilmærke og model, årgang og lidt andre spændende ting - Og der kommer lidt mere i fremtiden :)
Er det ikke lidt frækt? Tænk hvis du bliver påkørt af JohnnyBrians Audi A3 der straks flygtede, og kun nåede at se at den var småny og nummerpladen startede med FY 455 - Så er du faktisk i stand til at gå ind og give et kvalificeret bud på hvem dit forsikringsselskab kan tage kontakt til :)

Ja jeg ved ikke lige om det er der den kommer til sin ret, folk der interesserer sig for nummerplader fandt det spændende og interessant i hvert fald :)

Idéer, kritik, ros, whine og alt muligt andet modtages med stor glæde.
Gravatar #2 - gramps
2. jul. 2014 18:01
God idé - måske I kunne udvide med en slags besked-service? Forstået på den måde at hver nummerplade fik tilknyttet en "væg", hvor man så kunne skrive en besked, f.eks. "Tak for at du holdte tilbage for mig", "Din forlygte i højre side er sprunget" eller "Du kørte min kat over!".
Gravatar #3 - Atom
2. jul. 2014 18:17
Super idé.

Vil helt klart dele.
Gravatar #4 - mELIeha
2. jul. 2014 18:52
Haha, besked service kunne være sygt sjovt :D
Men jeg frygter lidt for kaos, beskyldninger og problemer.
Gravatar #5 - Slettet Bruger [3383440819]
2. jul. 2014 19:17
Facebook plugin til at lave kommentarer til biler...

Det vil dog ende i primært negativt snak - som jeg bestemt også vil tage del af :D
Gravatar #6 - spand-online
2. jul. 2014 19:43
Den kan ikke finde min bil :)
Gravatar #7 - mELIeha
2. jul. 2014 19:48
BUMMER!
Den med "RS 3* ***"? For den findes da ingen steder.. :S
Gravatar #8 - spand-online
2. jul. 2014 20:00
Næ hov! Nu sker der noget.... ok jeg må have lavet en eller anden fejl første gang :)
Gravatar #9 - Slettet Bruger [3951595260]
2. jul. 2014 20:20
Hvordan har i indsamlet dataen? Bare gået igennem alle fra A til Z fra en kilde?
Gravatar #10 - gramps
2. jul. 2014 23:46
#4
Er der nogen data som I ikke offentliggør? Dem kunne man eventuelt bruge til at verificere den rigtige bruger, og på den måde kunne den rigtige bruger af bilen/nummerpladen slette eventuelle dårlige kommentarer.

Mest af alt tænkte jeg højt. Spark lidt rundt med idéen, jeg er sikker på at I kan gøre mere ved den end jeg kan.
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. jul. 2014 03:29
mELIeha (1) skrev:
Faktisk er vi lige nu, minimalt ringere til at søge efter bilers tidligere nummerplader, men det kommer :)


Jeg prøvede at søge efter min gamle Corolla (YC 39 030) og den blev fundet. Dog kunne det svære sjovt at se den nye nummerplade, så slipper jeg for at bruge stelnummeret til at søge en gang til :)

Gravatar #12 - m910q
3. jul. 2014 03:41
I avanceret søgning, når man indtaster en nummerplade.
Der vil det nok være nemmere hvis den automatisk tilføjede "*" på begge sider.
Normalt vil man indtaste en del af en nummerplade i rækkefølge.

Så hvis jeg søger efter "BW52", burde den automatisk sige "BW52*"
Desuden er den information gemt lidt for langt væk.
Man skal aktivt finde den under "I"-ikonet.

Jeg startede ud med at lav en søgning med 0 resultater pga. det.
Gravatar #13 - Slettet Bruger [3383440819]
3. jul. 2014 05:47
Som den IT mand jeg er, og normalt fungerende menneske - kiggede jeg naturligvis hvad der stod ved i'et inden jeg søgte :D
Gravatar #14 - XorpiZ
3. jul. 2014 06:07
m910q (12) skrev:
Jeg startede ud med at lav en søgning med 0 resultater pga. det.


Det samme her. Jeg gik ud fra, at når man kunne søge med wildcards, så tilføjede den automatisk i slutningen, når der ikke var skrevet andet.
Gravatar #15 - mELIeha
3. jul. 2014 06:09
#9, det er en blanding, men vi har noget nærmest uhåndterligt og tungt data som udgangspunkt til en del af det :)

#10, vi har ikke noget der kan identificere brugeren nærmere end køn og fødselsdato. Så når alle alligevel kan slå det op er der ikke meget hjælp i at bruge det til identifikation.
Jeg kan også godt lide idéen, jeg er bare bange for om den er på kanten af hvad der er lovligt - Tidligere har jeg tænkt lidt en drøm om at tage billeder af grotesk ringe parkeringer, og lade andre gøre det samme, og så indeksere dem under nummerplade, men det blev jeg frarådet.
Ideen ligger i blød, så må vi se om den lige pludselig en dag giver et resultat :)

#11, ja den er jeg opmærksom på, det kommer der et fix på :) Så vi har et felt med "Nuværende nummerplade".

#12, vi havde det stående som placeholder til at starte med, det var bare svært at få det presset ind i noget der gav mening :)
Men jeg skal overveje om vi kan lave noget frækkere, evt. Åbne "i" automatisk ved første tryk på en af input felterne. Tak #13 :)
Ang. Automatisk stjerne på begge sider, så undlader vi det i første omgang. Søger du eksempelvis efter gamle biler, så kan de have nummerplader der blot hedder Txxxx - Og den søgning vil blive ødelagt ved at have en stjerne foran (Så kommer de nyere nummerplader), ditto bagefter, hvis man ved at man skal have endnu ældre biler der kun hedder Txxx :)

Tak for gode input og idéer :)
Gravatar #16 - gramps
3. jul. 2014 09:00
mELIeha (15) skrev:
Jeg kan også godt lide idéen, jeg er bare bange for om den er på kanten af hvad der er lovligt


Jeg kan ikke se problemet. Der er ingen identifikation af brugerne, udover køn og fødselsdato (medmindre der er et tinglyst lån på bilen). En hurtig henvendelse til Datatilsynet kunne sikkert kaste lys over sagen?
Gravatar #17 - freesoft
3. jul. 2014 16:51
Dog ikke en søge side, men der er også http://nrpl.dk/ hvis man er nummerplade nørd :D
Gravatar #18 - bjoeg
7. jul. 2014 10:09
Super side, kunne faktisk have brugt linket lidt før da nogen forsøgte at sælge mig en falsk bil, hvor jeg måtte ty til SKAT for at få verificeret ejer.

Det fede ved din side er at du lister ejerens køn og fødselsdato. Omvendt set er jeg overrasket over du har adgang til de oplysninger, da ingen andre umiddelbart oplyser dem.

Det med besked delen, syntes jeg også er super, men vil kræve helvedes masse omtale for siden for at den netop kan blive brugt, og ejere evt. ser beskeden.

Derudover vil det være super hvis du kan liste nuværende forsikringsselskab, netop til dit eksempel med påkørsler.
Gravatar #19 - zymes
7. jul. 2014 10:26
Opdateres info på siden samtidig som den offentlige?
Gravatar #20 - Slettet Bruger [3383440819]
7. jul. 2014 11:01
#18

Falsk bil... altså en peugeot?
Gravatar #21 - mELIeha
7. jul. 2014 11:53
#16, datatilsynet mente ikke at det var en alt for god ide ;) Så det bliver ikke tilføjet i første omgang - Jeg havde ellers en lille idé om at gøre det på en sideløbende side i stedet for, for at holde nrpla.de nogenlunde seriøs "clean". Så kunne siden blot vise hvis der var beskeder fra den anden.

#17, ja de synes også at det var en helt god idé :)

#18, tak for rosen :) Ang. Forsikringsselskab kigger vi lidt på hvordan vi gør det på den pænest mulige måde, det bliver ikke noget vi kommer til at kunne søge på, men det burde være til at fremvise :)

#19, vi opdaterer ca. Ugentligt. Det tager vist så småt lige knap en halv dag bare at lave og indeksere databasen. Pga. Alle de felter vi har søgbare, på 7½ millioner køretøjer.
Så det føler vi ikke at vi behøver at gøre alt for ofte :)
(Og nej, den ligger ikke på et standard webhotel eller en 233mhz Pentium med 16mb ram :D)
Gravatar #22 - gramps
7. jul. 2014 13:22
Et problem: nogle Skoda Fabia Combi er ikke listet som en Fabia Combi, men en Fabia, version 1.4 COMBI.
Gravatar #23 - TWFH
7. jul. 2014 14:06
Er umiddelbart meget lidt tilfreds med at min fødselsdato, som ellers er forbeholdt myndigheder, arbejdsgivere og allernærmeste familie, på denne måde kan komme enhver tosse der kan se min nummerplade i hænde.
Gravatar #24 - Slettet Bruger [3383440819]
7. jul. 2014 14:14
Ja gud forbyde at nogen sender dig en løkønskning - hvilket er det eneste jeg kan se det kan misbruges til.
Gravatar #25 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. jul. 2014 14:14
#23

Sig det til Datatilsynet - det er jo offentligt tilgængelig ... Desværre
Gravatar #26 - freesoft
7. jul. 2014 14:25
#23
Ja jeg troede nu heller ikke det var offentligt tilgængelig, når man ikke kan finde det via skat.dk's side. Der kan man dog se forsikringsselskab.
Gravatar #27 - mELIeha
7. jul. 2014 14:44
#22, det er desværre lidt ude af vores hænder, det er op til registreringerne i DMR hvad der står - Når man går dem igennem så er der ekstreeemt mange helt og halvt dumme "fejl" i det, specielt i gamle biler, men også blandt nyere.

#23, det er jeg da trist over at høre. Jeg har lidt svært ved at se hvorledes ens fødselsdag har det store behov for at være hemmeligt. Det vildeste problem jeg kan se er når Johnni Brian, 18 år, siger til drengene på striben at det er hans egen Mercedes, men at ejeren står til at være 46 år gammel.
Men vi tager det til overvejelse, men der er væsentligt overtal af folk der har rost den del.

#24, umiddelbart enig :) Måske man skulle lave en indsatsgruppe, der går rundt og scanner biler, og så har fødselsdagskort med. Det skal prøves!

#25, synes du også at fødselsdatoen er problematisk? Nu du skriver desværre. Hvad tænker du et eventuelt problem skulle være?
Gravatar #28 - Anakardian
7. jul. 2014 14:49
Efter Borger.dk er fødelsdato en personfølsom information. Link
Gravatar #29 - arne_v
7. jul. 2014 14:50
#fødselsdag

Det danske datatilsyn er en vittighed.

Fødselsdag er klart PII per EU definition og hvis datatilsynet havde bare lidt handlekraft ville de ikke tillade offentliggørelse af dette.

Gravatar #30 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. jul. 2014 15:27
mELIeha (27) skrev:
#25, synes du også at fødselsdatoen er problematisk? Nu du skriver desværre. Hvad tænker du et eventuelt problem skulle være?


Nej nej, slet ikke - det var ironisk :)
Gravatar #31 - TWFH
7. jul. 2014 15:42
#23: Der ligger primært noget principielt i det... Jeg anerkender blot ikke min fødselsdag som noget nævneværdigt, og jeg bryder mig generelt ikke om at blive fejret eller lykønsket med noget, der er mig så uendeligt ligegyldigt. Derfor holder jeg den dato for mig selv.
Desuden er de eneste jeg har pligt til at oplyse den polisen, og de spørger aldrig.

For at slå en mere seriøs tone an, der har været en del fokus på det seneste (for det har jo ikke været kendt i årevis) omkring hvor let det er at gætte sig frem til de sidste fire cifre. 141266-xxxx og 070271-xxxx er for eksempel slet ikke begejstrede.

Jeg har intet imod at køn og alder er oplyst, men fuld fødselsdato synes jeg er for meget.
Gravatar #32 - mELIeha
7. jul. 2014 15:46
#31, ja at CPR systemet er total smadret er vi enige om :)
Og derfor er jeg også lidt tilbøjelig til at lave ændringer, og nu du skriver alder i stedet for fødselsdato, så er egentlig en vinkel der godt kunne blive aktuel - Så det kan være vi ændrer den til det. Hvem ved, måske fødselsdato og stjernetegn :D

Er der nogen der er interesserede i at vide hvad gennemsnitsstjernetegnet for en Toyotaejer er btw? Tror i der er salg i det? Breaking news på eb?
Gravatar #33 - Ronson ⅍
7. jul. 2014 16:26
Hvorfor kan siden ikke vise mit navn som nummerplade.net kan? :(

Hvis der er tinglyst gæld kan den vise debitornavn.
Gravatar #34 - Hængerøven
7. jul. 2014 17:04
Jeg kan ikke forstå problemet med fødselsdag.

Du kan prøve at holde det hemmeligt, men det er ikke mere fortroligt end, f.eks. sko størrelse :)
Gravatar #35 - arne_v
7. jul. 2014 17:08
#34

Både fødselsdag og skostørrelse er fortrolige data.

Man kan offentliggøre oplysninger om sig selv hvis man har lyst.

Men jeg forventer at det offentlige ikke offentliggør min fødselsdag og jeg forventer forventer at Amazon ikke offentliggør min skostørrelse.

NB: Jeg har faktisk offentliggjort min fødselsdag. Bl.a. på min newz.dk account. Men det er mit valg. Og jeg mener at andre skal have mulighed for at træffe et andet valg.
Gravatar #36 - bjoeg
7. jul. 2014 17:16
#32 Men kan du ikke sige noget om, hvor jeres engine rent faktisk får fødselsdato fra, hvilket register I sammenkører det med?

Jvf DMR, bliver der ikke oplyst fødselsdatoer på ejer.
Gravatar #37 - Hængerøven
7. jul. 2014 17:24
arne_v (35) skrev:
Men jeg forventer at det offentlige ikke offentliggør min fødselsdag


Så bliver du slemt overasket hvis du går ned på dit lokale kommunekontor med 52kr i hånden. for det er prisen for at søge efter en person i folkeregisteret.

Du kan også søge i den digitale tingbog.

Din fødselsdato er ikke fortrolig, og vil kun være det for dem der tager imod den information under den forudsætning at holde det fortroligt (Du skal som udgangspunkt give lov, når det er kommercielt. (så som Amazon per dit eksempel)

bjoeg (36) skrev:


Jvf DMR, bliver der ikke oplyst fødselsdatoer på ejer.


Både folkeregisteret og den digitale tingbog har fødselsdato, som frit kan fremsøges
Gravatar #38 - bjoeg
7. jul. 2014 17:45
#37 Men nu skal du se det i kontekst til en nummerplade søgning.

DMR offentligør ikke fødselsdato/CPR, medmindre OP har dybere adgang til deres systemer end hvad som er offentligt tilgængeligt fra DMR.

Tingbogen har fødselsdato, men de biler jeg har testet op imod har intet tinglyst.

Gravatar #39 - Hængerøven
7. jul. 2014 17:50
bjoeg (38) skrev:
#37 Men nu skal du se det i kontekst til en nummerplade søgning.


ganske rigtigt..

Jeg ser også bare en forskel imellem oplysninger så som "Person-følsomme" og "personlige" ikke er det samme som "fortrolige"

Hvis jeg ved tilfælde faldte over dit cpr nummer, ville det være fortroligt og jeg ville kunne straffes for gengivelse, uanset hvordan jeg fik nummeret, og hvorfor jeg oplyser det.

Falder jeg derimod over din fødselsdag, må jeg dele den viden med hvem end jeg lyster.

(Jeg har også adgang til alle data omkring folk i RKI, dog har jeg ingen ret til at videre give disse informationer fordi jeg har fået dem under en forventning om fortrolighed i henhold til persondata loven)

Det er forresten et ret fedt hus dig og Anja har, og bliv ikke bange hvis der pludseligt sidder en hængerøv i jeres "pool" :p
Gravatar #40 - Hængerøven
7. jul. 2014 18:24
Anakardian (28) skrev:
Efter Borger.dk er fødelsdato en personfølsom information. Link


Havde helt overse denne, og synes det er et godt eksempel på hvorfor personlige information ikke nødvendigvis er fortrolige..

På listen nævnes f.eks.
dit telefonnummer
din adresse

Ting vi vel kan blive enige om, bliver oplyst vidt og bredt såfremt man ikke aktivt har fravalgt det ? :) (To ting man faktisk skal ansøge om at gøre hemmelig, så det er som udgangspunkt ikke engang din ret jo)
Gravatar #41 - mELIeha
7. jul. 2014 20:25
#33, jeg tror vi laver noget bilbogen integration på sigt :)

#fødselsdag, nu har vi ændret det til alder - Så kan folk ikke whine helt så meget :)
Så laver vi en "sms NOLIMITSONTHEBEACHANDNRPLA til 1212 for at få fødselsdato, nøgenbilleder og adresse, det koster 400kr + almindelig sms takst" - Profit!

#36/#38, det er nærmest Skat/DMR selv der gladeligt giver os det :) Men jeg kan da godt se at den ikke lige popper op når man bare går ind på DMR siden. Og det er ikke fordi at vi har noget synderligt specielt med personfølsomme data eller andet :S

#fødselsdagofftopic, jeg kender en der engang fik en smidt ud fra et diskotek ved at gå hen til dørmanden og sige "Ham der er xxx og har fødselsdag yy" - Har vi en potientiel strafbar krænkelse af persondataloven? Den skal vi da have fulgt op på xD .. Sagen er nok desværre outdated da det vel er en 8-10 år siden :/ (Passer på med ikke at være for præcis med tidspunktet, i tilfælde af at nogen kan regne sig frem til fødselsdatoen på baggrund af det!)
Gravatar #42 - TWFH
7. jul. 2014 21:54
Oplysningen var relevant i dit scenarie - man bliver lukket ind under forudsætning at de opstillede alderskriterier (nogle steder etnicitetskriterier og skokriterier) opfyldes. Strømerne skal bruge den i forbindelse med at sandsynliggøre ens identitet. En person der slår min nummerplade op på nettet, kan bruge min fødselsdato til absolut ingenting, med mindre man tror på astrologi, trolde og nisser, og så får man alligevel ikke lov til at købe min bil. Hvis man ser hvor mange gange den var til omsyn sidst, bliver det sgu' nok heller ikke aktuelt.

Jeg til dels sagtens se det relevante i køn og alder, for det kan sige en del om hvordan der sparkes til materiellet. Hvis bilen står i moars navn er man til gengæld lige vidt. Det tror jeg umiddelbart jeg vil undlade at betragte som en problemstilling med nævneværdig betydning, ergo en sag for Nationen!.

Strengt taget kan man vel stadig udlede en persons fødselsdato, hvis man laver daglige opslag på siden. Det er dog stalking på et så gakket niveau, at jeg tillader mig at tvivle på det bliver relevant - men hvis skulle være så vedholdende, har vedkommende sgu' næsten også fortjent at få noget ud af det.
Gravatar #43 - mELIeha
7. jul. 2014 22:13
#43, jeg sætter straks IP, cookie og meget mere logning op, der gør at en given bruger kun kan slå den samme nummerplade op 350 gange om året - Så er vi ude over de værste usikkerheder ;) (Mest nej)

Personligt er jeg mere bange for at nogen følger efter mig og min bil i det virkelige liv, end at Hackerjørgen sidder hjemme på sit klubværelse og hiver sig i banditten til tanken om at han nu NÆSTEN ved hvem ejeren af den gamle Saab er :) - Og om han ender med at få udløsning efter at have h4x3t sig frem til mit CPR nummer (Eller en af de andre med fødselsdag den dag?) overlever jeg nok også.
Jeg vil tro at chancen for at blive opdaget (Om ikke andet så efterfølgende) i at forsøge at finde frem til folk og deres fede biler ved at hacke sig rundt på det store internet, er større end ved at sidde på lur foran Føtex en tirsdag formiddag hvor Pensionistinge kører sin mands milliondyre Mercedes på indkøb.
Gravatar #44 - apapap
7. jul. 2014 22:14
mELIeha (41) skrev:
#fødselsdag, nu har vi ændret det til alder - Så kan folk ikke whine helt så meget :)


Du ødelagde min app ide.

Smid din telefon i forruden, vi scanner alle nummerplader. Møder vi en der har fødselsdag får du mulighed for at ønske dem tillykke!
Gravatar #45 - mELIeha
7. jul. 2014 22:20
#44, det er jeg sq ked af :(
Jeg tænkte lige at vi kunne redde den, men det giver problemer!
For vi kunne jo bare lave en app der kun havde dato'en, men ikke årstallet - MEN! Sammenholdt med hjemmesiden vil det jo gå galt.
MEN! Hvis vi nu blot sender et sandt/falsk signal tilbage - Ud fra nummerpladen - Så skal man trods alt scanne den rigtige dag.
1. Indsamle fødselsdage
2. ?
3. Profit
Gravatar #46 - apapap
8. jul. 2014 17:28
mELIeha (45) skrev:
#44, det er jeg sq ked af :(
Jeg tænkte lige at vi kunne redde den, men det giver problemer!
For vi kunne jo bare lave en app der kun havde dato'en, men ikke årstallet - MEN! Sammenholdt med hjemmesiden vil det jo gå galt.
MEN! Hvis vi nu blot sender et sandt/falsk signal tilbage - Ud fra nummerpladen - Så skal man trods alt scanne den rigtige dag.
1. Indsamle fødselsdage
2. ?
3. Profit


Det er en vildt god ide! Men er det overhovedet muligt at have så meget data på en telefon? Hvor meget vil det fylde?
Gravatar #47 - mELIeha
8. jul. 2014 17:52
Det data vil nok fylde en del at have liggende direkte på telefonen, men den skal jo bare slå op imod harnummerpladensejerfødselsdag.nrpla.de/superapi/v4/AB12345 :) Og så får den "true" eller "false" tilbage :P
Gravatar #48 - apapap
8. jul. 2014 18:46
mELIeha (47) skrev:
Det data vil nok fylde en del at have liggende direkte på telefonen, men den skal jo bare slå op imod harnummerpladensejerfødselsdag.nrpla.de/superapi/v4/AB12345 :) Og så får den "true" eller "false" tilbage :P
{"error":"Requested resource could not be found"}

:'(

troede lige du havde lavet det til mig :(
Gravatar #49 - apapap
8. jul. 2014 18:48
Der burde også stå hvilken model bilen har.

Så står der
"ham i den blå toyota (eller hvad i nu ved) har fødselsdag -- giv tegn med horn og lygter"!
Gravatar #50 - gramps
9. jul. 2014 11:54
Anakardian (28) skrev:
Efter Borger.dk er fødelsdato en personfølsom information. Link


Nu gør Borger.dk faktisk en del ud af forskellen på personlige og personfølsomme oplysninger. Fødselsdagen er oplyst under personlige oplysninger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login