mboost-dp1

Wikimedia - George Shuklin

Apple kan få problemer med deres opladere

- Via Ekstra Bladet - , redigeret af johnny_newz , indsendt af thimon

Tilbage i september 2013 dukkede der et forslag op i Europa-parlamentet, at opladere til mobiltelefoner solgt i Europa, alle skulle anvende den samme stiktype. I december samme år valgte politikerne at gå videre med forslaget og i dag skal parlamentet stemme om det.

Europa-parlamentsmedlem Christel Schaldemose fra Socialdemokraterne er overbevist om, at lovforslaget vil blive vedtaget, og dermed skal alle telefonproducenter anvende microUSB som stiktype når det kommer til opladning af telefonen.

Det vil ramme de telefonproducenter, der har valgt ikke allerede at benytte dette stik, som for eksempel Apple, da det ifølge forslaget heller ikke er lovligt blot at levere en adapter.

Målet med lovforslaget er at komme af med de op mod 51.000 tons miljøaffald, som opladere repræsenterer hvert år i EU.





Gå til bund
Gravatar #51 - Qw_freak
13. mar. 2014 15:53
Coma (47) skrev:
få det på bærbar også, det vil være gøre enhver it afdeling glade...


Der bliver nok et lille bitte problem med strømmen...
Gravatar #52 - livit
13. mar. 2014 15:55
niXir (14) skrev:
#13... her er lidt Google Statistik ^^

197 mio - micro usb connector
3.5 mio - broken micro usb connector

30 mio - lightning connector
1.8 mio broken lightning connector

Deraf kan vi "konkludere" at
2 % har problemer med micro usb connector
6 % har problemer med lightning connector

(brugte "micro usb" da det er mere korrekt end "microusb")


Mange af de 'broken lightning connectors' skyldes at der er kommet så meget lommefnuller ind i porten på iPhone'en og kablet ikke kan klikke korrekt i.
Fisk fnulleret ud med noget spids - problem solved.

Udover dette vil jeg altså gerne slå et slag for at microUSB er noget skammel. Når jeg skal fjerne kablet fra mit kamera, føles det som om det sidder skævt i, så jeg skal lirke det ud.
Alt for meget plastik, og så med 'modhager/kroge' til at holde det på plads? Det føles utroligt billigt og skrøbeligt.

Der er lightning noget mere solidt udført.

Helt generelt bryder jeg mig ikke om at EU skal lovgive om noget så tåbeligt som dette, og pådutte firmaer regler for hvordan de designer så vital en del af produktet, og så længe der altid ryger en lader med et nyt produkt, så kommer antallet ikke ret meget ned anyways.
Gravatar #53 - Zombie Steve Jobs
13. mar. 2014 16:47
Jeg synes lighting er pisse fedt af den ene grund, at man ikke skal dreje stikket tre gange (altid tre gange), inden det vender rigtigt. Micro USB er dog federe på grund af standard etc, dog har LG forsøgt at løse problemet med en fin fordybning på den ene side af stikket, det kræver dog, at man kan huske om den skal vende op eller ned.

Gravatar #54 - zymes
13. mar. 2014 17:25
Er der nogen der har sat sig mere ind i lov(forslaget)? Står der noget om at der så ikke skal lader med? Og hva med som nævnt tidligere, USB3, ville det være iorden da samme port kan tage micro usb? Jeg er også blevet glad for min nye Note 3..

Derudover, når nu samtlige selskaber begynde at bruge samme ladetype, så kunne der jo være en chance for at de på et tidspunkt stoppede med at smide kabler med, også kunne det jo blive et standard spørgsmål i butikkerne ligesom med den ekstra (dyre) forsikring, "skal du have lader med?"..

Og hvorfor skal alt bare rakkes ned, med begrundelsen at der er større problemer i verden? Så er der jo heller ingen grund til at lappe hullerne i de danske (motor)veje, send dog pengene til de fattige i Afrika istedet!
Gravatar #55 - brostenen
13. mar. 2014 20:22
David Munch (12) skrev:

Lidt magi er der, for det kan overføre mere strøm end USB standarden.


Så det er ikke transformeren der bestemmer hvor meget strøm der maksimalt kan genereres? Spændende!
Gravatar #56 - fusk
14. mar. 2014 00:59
Jeg synes det er et godt tiltag, og håber det bliver gennemført. En mindre hovedpine at bøvle med.
Nu har jeg ikke problemer med at jeg glemmer min lader, men det er da sket og så er det rart når det er så nemt at finde et mikro usb kabel og bum så køre det.
Gravatar #57 - binderup
14. mar. 2014 06:11
Inden folk bliver alt for "glade" for at Apple skal levere universal ladere, så tror jeg lige man skal overveje mulighederne.

Jeg vil være ret sikker på at Apple ikke ændre deres laderport, da den bliver brugt til andet end blot strøm. Det der kommer til at ske bliver at prisen for en iOS dims i EU bliver hævet med prisen på en dongle (fast sat på kablet for at tilfredsstille DJØF'erne i EU), og så har EU ikke opnået andet end at der nu kommer endnu mere IT skrald.
Gravatar #58 - Stallemanden
14. mar. 2014 09:21
Glacier (48) skrev:
Hvordan skulle dette lovforslag give mindre el-skrald når der alligevel altid følger en lader med telefonerne?
Den samlede mængde ladere bliver vel den samme.


Man kunne forestille sig, at standarden bliver, at lader/kabel bliver tilvalg fremadrettet.

Glacier (48) skrev:

og hvorfor i det hele taget bruge en teknologi som kun er rated til 9W? ved at bruge en bedre teknologi USB3 eller en "lightning klon" vil man kunne bruge samme lader på tablets og telefoner.


At USB 2.0 specifikationerne siger 9W, er ikke ensbetydende med, at kablet/stikket ikke kan levere mere.
9W er hvad du kan forvente at kunne trække på en almindelig USB-port, hvor en lader i princippet ikke har nogen begrænsning.

Jeg sidder med en Dell Venue Pro tablet til test. Den kan lades med micro USB stik/kabel - der medfølger så en lader samt USB kabel. Laderen er oplyst til at kunne levere 24W.

Udover det, er det mit indtryk, at flere PC leverandører begynder at udstyre deres maskiner med en USB port, bygget efter "lader specifikationer"
Gravatar #59 - CBM
14. mar. 2014 09:53
#57:

Apple skal blot ændre stikket fra propietært Apple stik til USB stik og så sætte deres lader effekt op til 24W...

problem solved...

(JA-- Apples "data kabel" ER bare et usb kabel med et andet stik på...

I samme stil som at Airplay leverer samme funktionalitet som DLNA.)


så må de lave adaptorer til ders gamle propietære stik hvis folk skal have lov at benytte deres "gamle" udstyr...

som det er nævnt tidligere så vil en adaptor IKKE være nok til at overholde kravet...

At udstyret bliver dyrere....tjaaaah...kald mig bare anti-æblegnasker MEN ... Alt Apple sælger har de i forvejen en sindsyg høj avance på... i forhold til ALLE andre producenter...

#58:

Ja sålænge de leverer minimum 9W så overholder de standarden...

At nogle så vælger at levere op til 24W er så bare ren bonus for os forbrugere...

Har du en liste over hvilke producenter der leverer 24W så man ved hvad man skal købe?
Gravatar #60 - Slettet Bruger [2335778876]
14. mar. 2014 10:03
Nej, Micro USB kan kun klare 9W grundet de små connectors, det har intet med "laderen skal bare spytte mere ud" at gøre.
Gravatar #61 - Saxov
14. mar. 2014 10:23
SlettetBruger (60) skrev:
Nej, Micro USB kan kun klare 9W grundet de små connectors, det har intet med "laderen skal bare spytte mere ud" at gøre.

I henhold til USB Power Delivery Specification 1.0, Side 9 er usb micro stikket begrænset til 60W.

Men det kræver at kablet understøtter det... Ihvertfald som jeg læser det.

Edit: 60W, fordelt som 20V - 3A
Gravatar #62 - Slettet Bruger [2335778876]
14. mar. 2014 10:32
JEg får mine info fra Wiki. Så pas lige på!

Power Capacity The micro-USB port is limited to 9 watts of power (5V DC 1.8A) on USB chargers or dedicated charging ports.[31] Both phones and tablets (e.g. Google Nexus 7) can be charged with it. The charger for the iPad delivers 12 watts; it is unknown if this is the upper limit for Lightning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(connector)
Gravatar #63 - Saxov
14. mar. 2014 10:51
#62,
Ja det kan jeg godt se, har dog kigget i deres kilde til den kommentar (kilde 31), men min begrænset elektronik viden kan ikke læse de skemaer på en måde der giver 9W, ej heller finde referancer til det.

Det eneste jeg kan finde er at der stå at micro usb understøtter op til 5A, og begrænsningen er sat på 5A pga. "safety reasons".
Gravatar #64 - CBM
14. mar. 2014 11:47
#62: Wikipedia er ikke en lige så troværdig kilde som den USB hardware specifikation leveret af 61... (jvf. din rating "sjov")

Dertil kommer at 58 har en lader der leverer 24W med netop et micro usb stik..

side 9 i specifikationen nævner 60W (20V * 3A) som hardware limit for micro b og ab connectors...

men wikipedia skriver sikkert 9W (5 V * 1.8 A) fordi som 63 skriver så er det sikkert en standard anbefaling man valgte at indføre dengang man valgte at lave micro usb stik typen...

at man så valgte 9 W tror jeg også lige så meget er pga man vil tage hensyn til batteri tid i det device porten sidder i.... det er tydeligvis ikke pga stikket ikke kan klare effekten...

(selv om der allerede på det tidspunkt eksisterede rigeligt med usb stik typer)
Gravatar #65 - CBM
14. mar. 2014 12:03
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Mini_and_Micro_co...


Specification...........Current........Voltage.....Power

USB Power Delivery......2 A..........5 V..........10 W
USB Power Delivery......3 A..........12 V........36 W
USB Power Delivery......3 A..........20 V........60 W
USB Power Delivery......5 A..........20 V.......100 W
Gravatar #66 - Saxov
14. mar. 2014 12:17
#62, Man kunne selvfølgeligt også få den ide, at når man nu laver en liste på Lightning connectoren, om hvorfor den er bedre end USB - og man ved Lightning levere 12+W, at man så ikke vil fremstille USB som værende bedre, ved at undersøge hvor mange watt den reelt kan levere, men man istedet kigger på sin (random) micro-usb kablet oplader derhjemme, og ser den levere 5V, 1.8A og så bruger man det.

EDIT: Hvis du går tilbage i historikken, på siden kan du se at den "oprindelige" sættning var
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Lightning_(connector)&oldid=577527903 skrev:
Power Capacity The mini usb port is limited to 9 watts of power. This is sufficient to charge a phone, but not larger items like tablets. The charger for the iPad carries 12 watts; it is unknown if this is the upper limit for lightning.
og jft. Talk's siden er der diskution om det er reele fakta, biased info, eller "original research".
Gravatar #67 - nezz_dk
14. mar. 2014 13:40
Jeg kan ikke rigtigt se at Apple skulle have et problem her.

Deres lader er jo USB dog er stikket i deres mobil anderledes men det er kompatibelt med USB.

Som jeg forstår nyheden hos EU så er det en fælles standard for ladere EU drømmer om, kablet mellem laderen og telefonen skal jo bare være udskifteligt for at Apple kan følge standarden.
Gravatar #68 - gramps
14. mar. 2014 17:29
TwistedSage (37) skrev:
Det er kun lyn der charger nok til at elektriciteten vælger luften


Hvornår kørte du sidst i en benzin-drevet bil? Tændrørene genererer et minilyn. Ligesom hvis du tager en uldsweater af i mørke; de små glimt der kommer er rent faktisk også minilyn. Problemet er ikke luften i sig selv (omend potentialet skal være enormt for at et rigtigt lyn kan forekomme), problemet er afstanden.

cryo (41) skrev:
Det kan da godt være, men det burde de ikke. De regler de vil indføre er jo begundet med, i hvert fald når man læser det her, at det skal være lettere for folk at lade deres telefoner.


EU tænker ikke på at gøre det lettere for os som forbrugere, men på at mindske mængden af skrot. Har du overhovedet læst nyheden?

Zombie Steve Jobs (53) skrev:
dog har LG forsøgt at løse problemet med en fin fordybning på den ene side af stikket, det kræver dog, at man kan huske om den skal vende op eller ned.


På samtlige MicroUSB-stik (som jeg har set i hvert fald) kan du finde enten en fordybning eller et USB-symbol eller et andet symbol. Som udgangspunkt [1] skal stikket bare vendes, så fordybningen/mærket vender fremad (du skal kunne se både skærm og mærke), så vender stikket rigtigt. Ideen med at lave en fordybning i stedet for et mærke er, i min verden, smartere, da man kan føle sig frem til fordybningen i mørke.

[1] Asus har fucket det helt op med stikket i Nexus 7. Så deres ledning og ledninger som skal sættes i en Nexus 7 skal vendes 'forkert', medmindre man bruger den originale ledning.
Gravatar #69 - rmariboe
15. mar. 2014 13:48
Hvor er det dog sort at diskutere, når dette issue overhovedet ikke vedrører Appleprodukterne!
Apple har "altid" leveret universalladere (pænt designede wall socket -> USB converters - i øvrigt med udskiftelig plug, så der spares yderligere dér) med deres produkter, og deres produkter er - modsat Nokias - ikke afhængige af en bestemt converter!
Who cares, om der er et fladt eller et rundt hul i røven af telefonen, når der er den dims, der laver 230V om til 5V, der har betydning?!

Selv fanatikere som Green Peace decideret roser Apple for deres miljøtiltag!

Jeg stemmer BS og penge under bordet til de embedshunde, som (måske - har nogen faktisk læst det?) har brain farted det lovforslag ud!
Gravatar #70 - Zombie Steve Jobs
15. mar. 2014 21:41
rmariboe (69) skrev:
Hvor er det dog sort at diskutere, når dette issue overhovedet ikke vedrører Appleprodukterne!
Apple har "altid" leveret universalladere (pænt designede wall socket -> USB converters - i øvrigt med udskiftelig plug, så der spares yderligere dér) med deres produkter, og deres produkter er - modsat Nokias - ikke afhængige af en bestemt converter!
Who cares, om der er et fladt eller et rundt hul i røven af telefonen, når der er den dims, der laver 230V om til 5V, der har betydning?!

Selv fanatikere som Green Peace decideret roser Apple for deres miljøtiltag!

Jeg stemmer BS og penge under bordet til de embedshunde, som (måske - har nogen faktisk læst det?) har brain farted det lovforslag ud!


Eh, ok.
Gravatar #71 - markjensen
16. mar. 2014 10:46
CBM (59) skrev:

I samme stil som at Airplay leverer samme funktionalitet som DLNA.)


Har dlna mirroring af skærm?
Gravatar #72 - lorric
16. mar. 2014 18:39
Zombie Steve Jobs (53) skrev:
Jeg synes lighting er pisse fedt af den ene grund, at man ikke skal dreje stikket tre gange (altid tre gange), inden det vender rigtigt.

På USB stik er der som regel et logo på oversiden (se logoet i denne artikel om stupide mennesker). Jeg tror egentlig det er en del af standarden at det skal være sådan, på den anden side er min htc telefons stik vendt omvendt.
Gravatar #73 - CBM
16. mar. 2014 19:39
#71: Nej dog ikke... Hvis AirPlay leverer dette så har AirPlay her en fordel over DLNA
Gravatar #74 - Zombie Steve Jobs
16. mar. 2014 21:06
lorric (72) skrev:
På USB stik er der som regel et logo på oversiden (se logoet i denne artikel om stupide mennesker). Jeg tror egentlig det er en del af standarden at det skal være sådan, på den anden side er min htc telefons stik vendt omvendt.


Jeg har en fordygnin på mit, ikke noget logo, hverken på min Galaxy Nexus, Nexus S eller SGS II, min far har den geniale taktik at lave en hvid plet med slettelak, det er også en løsning.
Gravatar #75 - gramps
17. mar. 2014 09:09
#74
Den lader der fulgte med min Nexus S havde en vinkel, som virker på samme måde - den viser (hvis du kender koden) hvordan stikket skal vende. Så vidt jeg kan se har SGS II og Galaxy Nexus samme type ledning.

Det jeg mener med "vinkel".
Gravatar #76 - Magten
17. mar. 2014 12:16
Stallemanden (58) skrev:
Jeg sidder med en Dell Venue Pro tablet til test. Den kan lades med micro USB stik/kabel - der medfølger så en lader samt USB kabel. Laderen er oplyst til at kunne levere 24W.
Hmm, er det 11'eren? Har lige fået min Venue Pro 8 og laderen dertil leverer 10W.
Gravatar #77 - Zombie Steve Jobs
17. mar. 2014 21:07
gramps (75) skrev:
#74
Den lader der fulgte med min Nexus S havde en vinkel, som virker på samme måde - den viser (hvis du kender koden) hvordan stikket skal vende. Så vidt jeg kan se har SGS II og Galaxy Nexus samme type ledning.

Det jeg mener med "vinkel".


Ja, men det kan jeg sgu ikke huske :) Op eller ned giver mere mening
Gravatar #78 - gramps
18. mar. 2014 08:43
#77
Det tog mig også et godt stykke tid, på trods af at jeg brugte den dagligt. Den skal være "hel til venstre".
Gravatar #79 - xxxxxxxboy
18. mar. 2014 09:41
asymmetriske stik er skod.. længere er den ikke... apples lightning stik er cool... klart bedre end noget USB stik.. ikke mindst fordi de udsætter enheden for mindre tryk på det i enheden monterede stik.. modsat USB som trykker meget hårdt på printet hvis du trykker på stikket..

fint med fælles stik.. IDIOTI at bruge et asymmetrisk USB stik!
Gravatar #80 - Target
18. mar. 2014 10:07
xxxxxxxboy (79) skrev:
fint med fælles stik.. IDIOTI at bruge et asymmetrisk USB stik!

Hvilket stik skulle de så have valgt? Skulle vi bruge formuer på at udvikle et nyt stik til formålet, og herefter formuer på at udskifte de kabler osv. som mange forbrugere allerede har?
Ligeledes anvendes mikro USB stikket i en lang række andre enheder end telefoner. DERFOR er det smart at vælge mikro USB. Det er udbredt i forvejen.
Jeg kan virkelig ikke se hvad der skulle være af alternativer, udover et helt nyt stik, hvilket også virker idiotisk.
Og til alle jer der siger at EU "bare skulle have valgt Apples lightning stik"; det har med stor sandsynlighed ikke været en mulighed, medmindre man ville tvinge samtlige telefonproducenter til at betale i overkanten af royalties til Apple for hver enkelt enhed. Derfor ville det for alvor have været et tåbeligt valg.
Om EU har forhørt sig hos Apple, om lightning stikket kunne gives frit, uden at Apple skulle have royalties, ved jeg ikke. Men jeg tvivler på det er noget Apple nogensinde vil gå med til.
Gravatar #81 - Hængerøven
18. mar. 2014 15:11
Target (80) skrev:
et er udbredt i forvejen.


Snakker vi her mini eller micro usb?

Og hvad er det smarte i at fastholde en standard der ikke bruges så bredt?

ingen af mine usb passer til min s3, ud over det oplader stik der fulgte med. Her ville det da være smart at bruge en udbredt standard, så jeg f.eks kunne bruge stikket fra min ps3 controller, eller den fra kamerat, osv osv.

Det er ligesom med simkort. Ja mini sim var smart osv, og så kom micro, og snart kommer nano osv osv.

Uanset hvad, kommer man til at ændre i kablerne inden for en overkommelig fremtid, og så er det ingen grund til at fastholde asymmetriske stik, fordi det lige er mest udbredt pt
Gravatar #82 - gramps
18. mar. 2014 19:23
#81
MicroUSB er standarden når det kommer til opladning af smartphones. Så vidt jeg kan finde frem til, så har Galaxy S3 også MicroUSB. Kameraer og Playstation-controllere har MiniUSB. MiniUSB er ikke længere en del af USB-standarden.
Gravatar #83 - Hængerøven
18. mar. 2014 20:36
gramps (82) skrev:
#81
MicroUSB er standarden når det kommer til opladning af smartphones. Så vidt jeg kan finde frem til, så har Galaxy S3 også MicroUSB. Kameraer og Playstation-controllere har MiniUSB. MiniUSB er ikke længere en del af USB-standarden.


Hvilket er min pointe. Hvor mange år før næste smarte del af standarden kommer, eller hvornår kommer der en ny standard vi burde skifte til?

Jeg tror ikke MicroUSB kommer til at være det bedste valg i nok år, til at dette kommer til at have en nævneværdig effekt.

Jeg er sikker på at lod man producenterne selv bestemme, og istedet indføre at opladere skal sælges som tilbehør, bliver problemet løst bedre, billigere, og uden for meget tvang

Bare det at få opladere til at være tilvalg, ville løse så meget mere end at tvinge en standard nogensinde kunne.
Gravatar #84 - gramps
18. mar. 2014 20:38
Hængerøven (83) skrev:
Hvor mange år før næste smarte del af standarden kommer, eller hvornår kommer der en ny standard vi burde skifte til?


Ca. 2017.
Gravatar #85 - Hængerøven
18. mar. 2014 20:40
gramps (84) skrev:
Ca. 2017.


Det var da ikke længe
Gravatar #86 - gramps
18. mar. 2014 20:58
#85
Christel Schaldemose på beep.tv2.dk skrev:
Sandsynligvis vil vi gå i gang med at opfinde en ny standard eller også finder vi en eksisterende
Gravatar #87 - Magten
19. mar. 2014 01:17
gramps (84) skrev:
Ca. 2017.
Og med den fart politikere har, så kan det vel kun lige nå at blive en lov før der er kommet noget nyt og bedre...
Gravatar #88 - Target
19. mar. 2014 07:30
gramps (82) skrev:
#81
MicroUSB er standarden når det kommer til opladning af smartphones. Så vidt jeg kan finde frem til, så har Galaxy S3 også MicroUSB. Kameraer og Playstation-controllere har MiniUSB. MiniUSB er ikke længere en del af USB-standarden.

Jeg mener mikro USB. :-) Det er rigtigt, at 'gamle' kamera har mini USB, og ligeledes PS3 controlleren (som vel også er snart ti år gammel, hvis ikke mere?).
Men den nye PS4 controller er gået over til mikro USB, ligesom stort set alle smartphones. Selv min nyeste Logitech Harmony remote har mikro USB nu, hvor den gamle havde mini USB.
Så ja, der sker innovation, også inden for USB stik. Og om 5-10 år er det sikkert heller ikke mikro USB der er det helt hotte, men hvis alle producenter så at sige er enige om at anvende den samme stiktype, så kan selve skiftet foregå så optimalt som muligt. Selvfølgelig er der overlaps perioder, hvor ens gamle enheder anvender den gamle stiktype, og de nye anvender en anden stiktype. Men det er trods alt bedre end at alle producenter anvender deres eget stik, som også skal fornyes i ny og næ.
Gravatar #89 - Otto Racecar
19. mar. 2014 10:53
Jeg er helt for at der skal laves en standard - men for pokker ikke mikrousb. Det er da et forfærdeligt dårligt produkt.

Men først og fremmest SKAL opladere laves, så kablet og opladeren er to dele - det er jo altid kablet der går i stykker, hvis noget går i stykker. Ergo allerede her mindre affald. Jeg har ingen anelse om der er nogen der ikke har deres ladere sådan?

Derudover kunne man jo tvinge alle til at gå sammen og opfinde det helt nye geniale stik. Lightning er et langt bedre stik end mikrousb. Men om Apple er interesseret i at slippe det til de andre, eller om man kan lave en licens eller noget skal jeg ikke kunne sige.

Men generelt syntes jeg egentlig, at det med at laderen er et usbstik og kablet herefter kan være hvad producenterne ønsker er den rette løsning (altså det der er idag) Så er ingen producent bundet af ikke at udvikle og forbedre deres produkt, hvorimod en standard låser producenterne.
Gravatar #90 - gramps
19. mar. 2014 11:01
Otto Racecar (89) skrev:
Derudover kunne man jo tvinge alle til at gå sammen og opfinde det helt nye geniale stik. Lightning er et langt bedre stik end mikrousb.


Et stik med indbygget logik og fritlagte potentielt strømførende terminaler er ikke genialt.
Gravatar #91 - vulpus
19. mar. 2014 22:55
Apple giver da deres brugere en lightning > microUSB adapter med, så er den klaret.
Gravatar #92 - Slettet Bruger [2335778876]
20. mar. 2014 06:41
#91

HAHAHAHAHAHAHAHA, nej ikke rigtigt, det er EU ikke tilfreds med.
Det ville du også vide hvis du havde fulgt med.
Gravatar #93 - cryo
21. mar. 2014 11:51
Fedt at folk i denne tråd går ind for at tvinge producenter af high end hardware til at skifte stiktype for at "gøre det nemmere at bruge" eller skabe mindre skrot, på trods af at sidstnævnte ikke vil ske. Og så oven i købet med en forældet stiktype (se fx den næste USB-standard som også kommer med lightning-agtige stik).

Fuck innovation eller hvad? Det er jo absurd.
Gravatar #94 - jblidd
21. mar. 2014 14:34
Undskyld, men hvilken sammenhæng er der mellem det her tåbelige forslag og Apples ladere? Hvis jeg læser det rigtig, så er det jo strømporten på selve telefonen, der skal ændres og ikke stikket i laderen. Alle min familie iPhones iPad og iPod lagere har et standard usb stik. Enhederne har derimod enten det gamle 30 pins stik eller det nye lightning stik. så mon ikke Apple kan løse problemet ved at lade iEnheder købt efter skæringsdatoen være udstyret med både en ligtning port og en USB what ever port, så folk selv kan bestemme hvilket kabel de har sat i røven på deres oplader. Kablet er jo ikke fastmonteret til Apples lagere
Gravatar #95 - Hængerøven
21. mar. 2014 15:29
jblidd (94) skrev:
så mon ikke Apple kan løse problemet ved at lade iEnheder købt efter skæringsdatoen være udstyret med både en ligtning port og en USB what ever port, så folk selv kan bestemme hvilket kabel de har sat i røven på deres oplader. Kablet er jo ikke fastmonteret til Apples lagere


Fordi en extra port i telefonen er noget man "Bare" tilføjer?
Gravatar #96 - gramps
22. mar. 2014 09:28
#93
Loven fortæller intet om hvilket stik der skal bruges.
Gravatar #97 - ufomekaniker2
24. mar. 2014 10:50
Det er ikke kun Apple der skal skifte til den standard. Det gælder alle producenter - også dem der laver laptops. Men hvordan de vil håndtere det med at de forskellige devices bruger for skellige strømstyrker og volt bliver interessant at se.
Gravatar #98 - Slettet Bruger [2335778876]
24. mar. 2014 11:19
Link til hvor du ser det også er laptops?
Gravatar #99 - CBM
3. apr. 2014 06:41
Hængerøven (95) skrev:
Fordi en extra port i telefonen er noget man "Bare" tilføjer?


Sjovt nok så valgte Nokia, da mikro usb standarden for ladere var blevet vedtaget, at lave deres telefoner med både nokia lade stik OG mikro usb lade stik...

Mine gamle Nokia telefoner E72 og E6-00 har begge både et mikro usb lade stik og et nokia lade stik i rumpetten.
Gravatar #100 - spand-online
3. apr. 2014 07:31
CBM (99) skrev:
Sjovt nok så valgte Nokia, da mikro usb standarden for ladere var blevet vedtaget, at lave deres telefoner med både nokia lade stik OG mikro usb lade stik...

Mine gamle Nokia telefoner E72 og E6-00 har begge både et mikro usb lade stik og et nokia lade stik i rumpetten.


Jeg kan ikke forestille mig at usb stikket kun sidder der for laderens skyld :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login