mboost-dp1

Google

Android måske i alvorlige problemer

- Via NetworkWorld - , redigeret af Net_Srak

Google er pt. under anklage for, at Android bryder en række af Oracles patenter i Java, en sag som endnu ikke er afsluttet. Nu kommer der flere anklager, men ikke fra et firma, derimod fra flere open source-tilhængere.

Flere eksperter har kigget nærmere på hvordan Google anvender Linux i Android, og her bryder Google ifølge eksperterne GPLv2-licensen, som Linux-kernen anvender.

Licensen tillader, at alle kan ændre og anvende koden i Linux-kernen som de vil, men også at alt afledt kode skal stilles til rådighed for alle. Det er ifølge Florian Müller, stifteren af organisationen NoSoftwarePatents, ikke tilfældet med Android, hvor Google skulle anvende 2,5 MB kode fra kernen i deres Bionic bibliotek.

Google har godt nok frigivet noget af det under GPL, men har også anvendt andre licens-typer, heriblandt Apache, som ikke er lige så åbne.

Endnu er der ikke rejst en retssag mod Google i sagen, men skulle det ske, og Google taber, kan det få enorme konsekvenser for hele Android-platformen.

Florian Müller skrev:
If Google is proven wrong, pretty much that entire software stack — and also many popular third-party closed-source components such as the Angry Birds game and the Adobe Flash Player — would actually have to be published under the GPL. A fully GPL’d Android would completely run counter to Google’s Android strategy. Everyone would be free to use, modify and redistribute all of the affected software.

Du kan læse mere om de mulige implikationer på Müllers blog. Google har endnu ikke kommenteret sagen.





Gå til bund
Gravatar #51 - KILLER_BEE
18. mar. 2011 10:37
Windcape (47) skrev:
Ja, nu har både WP7 og iPhone et intuitivt interface!


Det er da utroligt at man kan have SÅÅÅ store skyklapper på ... du skal faktisk igennem færre menuer for at finde tin opå min HTC med android end på en iPhone...

og hvad mener du med vektor grafik?? hvor mangler man lige det??
Gravatar #52 - støv
18. mar. 2011 10:38
#49 ja, som jo er en indlysende nødvendighed for intuitivt interface...eller?
Gravatar #53 - Windcape
18. mar. 2011 10:39
KILLER_BEE (51) skrev:
og hvad mener du med vektor grafik?? hvor mangler man lige det??
Alle steder hvor du ikke ved hvor stor skærmstørrelsen er, og ønsker en perfekt op eller nedskalering af grafik.

F.eks. på mobiltelefoner...

Samtidig giver det jo mulighed for at theme grafikken. Vi bruger det hele tiden på WP7.
Gravatar #54 - Magten
18. mar. 2011 10:40
Windcape (49) skrev:
#48

Nej, det kan det så ikke. (Vi kan starte med manglen på vektorgrafik).
Og det påvirker hvor intuitivt det er?

Du er sød når du har dine Windows briller på.. Man kan ikke lade være med at få ondt af dig <3

Men indrømmer da gerne at det er en mangel når det kommer til andre punkter ^^
Gravatar #55 - KILLER_BEE
18. mar. 2011 10:44
Windcape (53) skrev:
Alle steder hvor du ikke ved hvor stor skærmstørrelsen er, og ønsker en perfekt op eller nedskalering af grafik.

F.eks. på mobiltelefoner...

Samtidig giver det jo mulighed for at theme grafikken. Vi bruger det hele tiden på WP7.


der er vist vektor grafik i android .. og læs lige hvad er plus og minus ved dette:
http://groups.google.com/group/android-developers/...
Gravatar #56 - MBP-iOS4
18. mar. 2011 10:45
#45 Alrekr

hva er dit problem altså?!?!

hehe
Gravatar #57 - interpol
18. mar. 2011 10:49
#49, #54
windcape påstod faktisk ikke at det havde relevans til intuitivt interface. Han påpegde blot at det kan man ikke bruge på Android.

Derudover synes han åbenbart ikke Android er intuitivt.
Gravatar #58 - KILLER_BEE
18. mar. 2011 10:52
jeg tror at jeg skipper resten af diskussionen da det er endt - igen igen - i religiøs krig, iPhone/WP7 vil ikke kunne (over)bevise Android brugere og omvendt .. så lidt omsonst at snakke...

hva end i bruger . good luck ... bare hav jeres argumenter backed med fakta ...
Gravatar #59 - Magten
18. mar. 2011 10:54
interpol (57) skrev:
windcape påstod faktisk ikke at det havde relevans til intuitivt interface. Han påpegde blot at det kan man ikke bruge på Android.
Nej, men det er også typisk Windcape fuldstændig at ændre emne når han er løbet tør for argumenter.
Gravatar #60 - Zigma
18. mar. 2011 11:02
Windcape..
Hvis du ikke mener at Android er intuitivt, så er det fordi du aldrig har brugt det.
Jeg kan med 1 klik skifte mellem 2G og 3G, starte wifi-hotspot, tænde for flashlight, ændre lydstyrke for alarm/media/ringetone/notifikation, airplane mode, wifi, 3G, GPS, BT..... etc.
Skal jeg blive ved?

Hvor mange klik skal der til på det "intuitive" iOS? ;o)

Som jeg har skrevet før: Slap af med jeres OS krig og brug det der passer jeres egne behov.
Gravatar #61 - Alrekr
18. mar. 2011 11:04
KILLER_BEE (58) skrev:
jeg tror at jeg skipper resten af diskussionen da det er endt - igen igen - i religiøs krig, iPhone/WP7 vil ikke kunne (over)bevise Android brugere og omvendt .. så lidt omsonst at snakke...

hva end i bruger . good luck ... bare hav jeres argumenter backed med fakta ...


Det er ikke omsonst. Hvis bare dem, som diskuterer, holder et åbent sind, og ikke står stejlt på deres holdninger, så er det endda meget smart at diskutere - for så kan det være at man bliver klogere. Jeg har fået revideret nogle af mine billeder igennem diskussioner herinde.
Gravatar #62 - KILLER_BEE
18. mar. 2011 11:15
#61: Alrekr
Enig, normalt når man diskuterer så er det fordi man prøver at overbevise andre eller få dem til at overveje deres standpunkt, men når man som argument har "iPhone er bare det fedeste og uber intuitivt" selvom man ikke har prøvet andet , så er det der jeg stå af ... lidt som at pøve bruge argumenter med religiøse folk som har "sådan har gud sagdt og sådan er det bare" som ardument ..
Gravatar #63 - Windcape
18. mar. 2011 11:24
KILLER_BEE (55) skrev:
der er vist vektor grafik i android .. og læs lige hvad er plus og minus ved dette:
Bortset fra at ingen af de negative punkter er valide på WP7.

Men i må jo nyde at skrive kode til at håndtere forskellige skærmstørrelser, når det sker fuldautomatisk her :p
Gravatar #64 - KILLER_BEE
18. mar. 2011 11:33
Windcape (63) skrev:
Bortset fra at ingen af de negative punkter er valide på WP7.

Men i må jo nyde at skrive kode til at håndtere forskellige skærmstørrelser, når det sker fuldautomatisk her :p


.... øøøhhh... jooo ... der er ikke noget som er "fuldautomatisk" .. det er det kun fordi nogen har lavet det reelle arbejde for dig og wrappet det i en nydelig funktion så du er fri for at tænke.. og det er fint ... men det tager flere resourser at wrappe ting, om ikke andet lige så meget...

og ja .. jeg vil helst tørre min egen røv en lade styresystemmet gøre det for mig ... men sådan er vi forskellig jo ..
Gravatar #65 - Darwind
18. mar. 2011 11:38
Windcape (63) skrev:

Men i må jo nyde at skrive kode til at håndtere forskellige skærmstørrelser, når det sker fuldautomatisk her :p


http://developer.android.com/guide/topics/fundamen... blev for nyligt introduceret + 9-png = skalerbar GUI.

At tingene bliver gjort automatiske er ikke lig med, at det er godt, men sådan er det jo med MS - alt pakkes ind i GUI moduler og fancy wizards ;) Og hvis dette ikke er tilfældet, så skal du igennem 24 skridt og kommandoer for at ændre et eller andet...

On topic: nu er jeg glad for Google, men jeg må indrømme, at jeg har tabt en del for dem her på det sidste. Først Oracle sagen og nu det her. Det er for helvede da nogle af verdens bedste udviklere, der sidder hos Google og så copy-paster de bare? Come on... kodegenbrug er en smuk ting, men ikke, hvis man ikke må ;)
Måske skulle Google udviklerne bruge den time, de har om dagen til at lave andre ting, på at læse op på licensreglerne?

Gravatar #66 - Windcape
18. mar. 2011 11:40
#64 / #65

Så i vil hellere spilde jeres tid på ting der ikke er relevante for selve applikationen, fordi at i arbejder med et elendigt og ikke gennemtænkt framework.

How classic.
Gravatar #67 - Darwind
18. mar. 2011 11:44
#66

Nej, det er jo ikke det, der står. Wrapping er fint, men det er resursekrævende + efter min mening, er det rart at styre sin egen kode, frem for bare at læne sig op af en wizard eller lignende... der er en forskel.

Og dig om din holdning om det er et ikke gennemtænkt framework. Jeg finder det personligt fedt, at min IDE ikke hænger hver gang jeg laver noget krævende (hvilket Eclipse kan håndtere). Eller har de fået puttet lidt multithreading ind i VS2010 IDE'en? :O
Gravatar #68 - Hubert
18. mar. 2011 11:57
#67

VS 2010 kan spille musik. Det har jeg aldrig fået min eclipse til. :p
Og så har VS 2010 support for hw accelereret grafik.
Gravatar #69 - KILLER_BEE
18. mar. 2011 11:59
#66: Windcape

Du har lige understreget min pointe at det er ligemeget hvad men siger til dig, du læser hvad man skriver som fanden læser biblen, og laver dine åndsvage konklusioner baseret på ingenting ... hvis du stadig ikke fatter hvad jeg skrev, læs det igen ... denne gang med at rent faktisk læs hvad der skrives og ikke hvad du tror jeg har skrevet..
P.S. al kerne kode i windows er lavet med dette "elendige og ikke gennemtænkt" framework .. (C++)... samt det "fuldautomatiske" tingest (GC) som tørrer den automatik i røven når den siger "jeg er fæææærdig..."
Gravatar #70 - Windcape
18. mar. 2011 12:04
Darwind (67) skrev:
men det er resursekrævende + efter min mening, er det rart at styre sin egen kode, frem for bare at læne sig op af en wizard eller lignende... der er en forskel.
Jeg bruger ingen wizard. Og der er ligeså meget wrapping på Android, bortset fra at Android er designet uden at tage hensyn til de mange forskellige skærmstørrelser.

At i direkte er for dumme til at forstå hvordan vektorgrafik kan sikre at ens knapper ser perfekte ud på alle platforme, er jo kun sørgeligt.

Derudover glemmer folk åbenbart alt om at SVG renderinger jo kan gemmes..
Gravatar #71 - MBP-iOS4
18. mar. 2011 12:06
#60 SBSettings gør det samme på min i4 ;)
Gravatar #72 - Magten
18. mar. 2011 12:06
MBP-iOS4 (71) skrev:
#60 SBSettings gør det samme på min i4 ;)
Og kræver jailbreak.

Fail much?
Gravatar #73 - Darwind
18. mar. 2011 12:08
#70

Læser du vores indlæg og følger du de link vi giver? Det virker ikke sådan.

Men: I give up - du er værre at diskutere med end en Mac fanboy.
Gravatar #74 - Fidoble
18. mar. 2011 12:13
Ahhhh ja, så har vi Windcape tilbage og men en nyhed om at Google og Android er i modvind.

Selvfølgelig er det den slags nyheder der kommer fra ham og han nyder det og den opmærksomhed han får fra dem, ingen tvivl om det.

At Google med Android er i modvind skal ses i lyset af at det er den platform der er størst vækst i og selvfølgelig er der mange der vil have dem ned med nakken.

Det er ikke første og sidste dommedagsprofeti fra Windcape imod Google og jeg håber da ikke han stopper her, for det er da underholdende læsning... så tak for det, god start på weekenden ;)
Gravatar #75 - Windcape
18. mar. 2011 12:14
Fidoble (74) skrev:
Det er ikke første og sidste dommedagsprofeti fra Windcape imod Google og jeg håber da ikke han stopper her, for det er da underholdende læsning
I would never want to disappoint my peers!
Gravatar #76 - Hubert
18. mar. 2011 12:18
Darwind (73) skrev:
#70

Læser du vores indlæg og følger du de link vi giver? Det virker ikke sådan.

Men: I give up - du er værre at diskutere med end en Mac fanboy.


Det er jo netop det han går efter. En hver der kan modbevise hans påstande skal væk så han kan virke nok så begavet... :)

Og så er der ingen til at modbevise hans påstulater. Bemærk iøvrigt en konstant mangel på noget der kan underbygge disse påstulater.
Gravatar #77 - KILLER_BEE
18. mar. 2011 12:18
Windcape (70) skrev:
Jeg bruger ingen wizard. Og der er ligeså meget wrapping på Android, bortset fra at Android er designet uden at tage hensyn til de mange forskellige skærmstørrelser.

At i direkte er for dumme til at forstå hvordan vektorgrafik kan sikre at ens knapper ser perfekte ud på alle platforme, er jo kun sørgeligt.

Derudover glemmer folk åbenbart alt om at SVG renderinger jo kan gemmes..


Ja men hvor er det modent af dig at IKKE at læse hvad man skriver og kalde folk for dumme... jeg tror at du er ikke værd at spilde et milisekund på .. så velkommen til min ignore liste .. for retards only .. og du er helt øverst .. tillykke !
Gravatar #78 - kalleguld
18. mar. 2011 12:19
#61 Jo det er omsonst at diskutere nyheden, fordi det ender off-topic med det samme.

Lad os få flyttet religionskrigen væk, f.eks herind .
Gravatar #79 - Windcape
18. mar. 2011 12:23
#78

Pjat, den blev da diskutteret i en 50ish posts, hvor en masse Google fanbois mente at Google ikke havde gjort nogetsomhelst galt, som altid.

Google må jo alt det alle de andre ikke må!
Gravatar #80 - molle
18. mar. 2011 12:26
#0 skrev:
If Google is proven wrong, pretty much that entire software stack -- and also many popular third-party closed-source components such as the Angry Birds game and the Adobe Flash Playe


Ah nu ville jeg nok slå lidt koldt vand i blodet andgående Android. Jeg kan ikke se nogen steder at bare fordi et platform skal overholde GPL, så skal alle programmer til platformen også overholde GPL.

Læs overstående sætning som: Android skal overholde GPL, men derfor skal "Angry Bird" ikke nødvendigvis overholde GPL.

I så fald skulle alt hvad der skrives til Linux udgives som GPL, og det er jeg sikker på vil ikke falde i god smag hos mange firmaer.
Gravatar #81 - Windcape
18. mar. 2011 12:28
#80

Det er et kompilationsspørgsmål. En del spil og native-code optimerede apps på Android risikere at hard-link de biblioteker der nu viser sig at være GPL, og derfor også selv skal være GPL.

Det er svært at sige før sagen er 100% afklaret, og uden kendskab til kildekoden for de enkelte apps, kan vi ikke sige 100% om de skal skrives om eller ej, for at være lovlige.
Gravatar #82 - molle
18. mar. 2011 12:44
#81

Du fik mig lige til at tage et crash kursus i GPL. :-)

GPL på Wikipedia

Det bliver nævnt derinde at det med at linke til et bibliotek der er frigivet under GPL gør at du måske / måske ikke skal frigive din egen kode uder GPL.

Dog hvis ens kode kun kalder LGPL kode, så skal ens egen kode ikke nødvendigvis overholde GPL eller LGPL.

Ser ud til at der er nogen firmaer der får lidt travlt med at tjekke op på hvad de bruger... :-)
Gravatar #83 - kalleguld
18. mar. 2011 13:24
molle (80) skrev:

Læs overstående sætning som: Android skal overholde GPL, men derfor skal "Angry Bird" ikke nødvendigvis overholde GPL.


Det kommer an på hvordan Android er skruet sammen. Når du koder et android-program, så kommer der en masse kodestumper med fra Androids API. Hvis de kodestumper er under GPL så skal dit program også være det.
Men hvis kodestumperne bare starter andre kodestumper, som den ved ligger på telefonen (lidt a la .dll-filer i windows) så skal du (svjv) ikke frigive det under GPL.
Gravatar #84 - Windcape
18. mar. 2011 13:27
kalleguld (83) skrev:
Men hvis kodestumperne bare starter andre kodestumper, som den ved ligger på telefonen (lidt a la .dll-filer i windows) så skal du (svjv) ikke frigive det under GPL.
Der er en defacto opfattelse af at man ikke skal frigive som GPL under dynamisk linking.

Men du får ikke Stallman til at sige det :)
Gravatar #85 - kalleguld
18. mar. 2011 13:48
Windcape (84) skrev:
Der er en defacto opfattelse af at man ikke skal frigive som GPL under dynamisk linking.

Men du får ikke Stallman til at sige det :)

Nej det gør man nok ikke, den ekstremist :)

Men så længe man ikke selv distribuerer GPL-kode så har GPL intet at skulle have sagt.

Spørgsmålet er bare om det GPL-kode der er brugt i android udelukkende bliver linket, eller om noget af det kommer med i dine programmer. Jeg gider ikke selv rode kildekoden igennem, så jeg griber bare en skål popcorn i stedet :)
Gravatar #86 - idiotiskelogin
18. mar. 2011 14:08
#60 Kom, lad mig vise dig vi editoren. Jeg kan gøre rigtigt meget med få tastetryk så den må være super intuitiv!

Derfor behøver du ikke at få at vide hvordan den virker, du går bare i gang, ok?
Gravatar #87 - martink
18. mar. 2011 14:58
Magten (72) skrev:
Og kræver jailbreak.

Fail much?


Elsker dette modtræk fra brugere som bruger Android, så vidt jeg ved er det oftest nødvendigt at root ens telefon for at kunne køre med det sidste nye OS, er det ikke fail?!

Er selv IOS bruger og synes det er synd hvis Google ikke finder en udvej, hvilket de nok skal gøre, konkurrence er godt, det sørger for at udviklingen ikke går i stå.
Gravatar #88 - Alrekr
18. mar. 2011 15:06
martink (87) skrev:
Magten (72) skrev:
Og kræver jailbreak.

Fail much?


Elsker dette modtræk fra brugere som bruger Android, så vidt jeg ved er det oftest nødvendigt at root ens telefon for at kunne køre med det sidste nye OS, er det ikke fail?!

Er selv IOS bruger og synes det er synd hvis Google ikke finder en udvej, hvilket de nok skal gøre, konkurrence er godt, det sørger for at udviklingen ikke går i stå.


Mange af de ting, som Android kan (pånær at lægge ny ROM på) er indbyggede, og kræver ikke ROM.

Desuden: Det er producenterne der låser telefonerne. Android er åbent, og eks. Nexus-telefonerne kan man flashe som man vil.
Gravatar #89 - Magten
18. mar. 2011 15:20
martink (87) skrev:
Elsker dette modtræk fra brugere som bruger Android, så vidt jeg ved er det oftest nødvendigt at root ens telefon for at kunne køre med det sidste nye OS, er det ikke fail?!
Jeg skrev det udelukkende fordi manden ikke laver andet end at hylde Apple produkter og svine alt andet til, og så sidder han og snakker om en feature som Apple nægter at tilføje.

Det hænger ikke sammen.
Gravatar #90 - Hubert
18. mar. 2011 17:13
Magten (89) skrev:
Jeg skrev det udelukkende fordi manden ikke laver andet end at hylde Apple produkter og svine alt andet til, og så sidder han og snakker om en feature som Apple nægter at tilføje.

Det hænger ikke sammen.


En apple version af Windcape
Gravatar #91 - Taxwars
18. mar. 2011 20:43
Lige så snart et firma er stort og rigt er der altid en masse som gerne vil have nogle af de penge. Google har råd til et hus af advokater (sgu nok nærmere en by af advokater)
Gravatar #92 - Style
18. mar. 2011 23:49
'Måske i alvorlige problemer' er så meget sagt - det er vel bare et spørgsmål om hvor mange penge Google i den sidste ende skal slippe for at munden er lukket?
Gravatar #93 - Emil Melgaard
19. mar. 2011 06:57
Windcape (70) skrev:
(...) Android er designet uden at tage hensyn til de mange forskellige skærmstørrelser.


Det er jo direkte løgn:

http://developer.android.com/guide/practices/scree...
Gravatar #94 - briped
19. mar. 2011 13:49
Til hele Android vs. iPhone diskussionen. Der er mange argumenter for og imod både Android og iPhone, alt efter hvilken hat man har på.

iPhone vinder på at alle valg er taget af Apple, brugeren slipper for at skulle tænke. Fordel for gennemsnits-brugeren.

Android vinder på at brugeren får tilbudt muligheden for at vælge selv, hvis de ikke har noget imod at til tider skulle tænke.
Fordel for de ofte lidt mere tekniske anlagte brugere, samt for dem som i tidernes morgen købte en iPhone fordi man var unik når man havde en iPhone. Når man har en iPhone i dag er man bare et får (en del af flokken).

iPhone vinder på at platformen er uniform. Support- og udviklings-omkostninger er dermed væsentlig sænket.
Røv-hamrende irriterende at min Samsung Galaxy S er måneder/år bagud med opdatering ift. Google, fordi Samsung er sløve.
Lækkert at jeg på min iPhone 4 bare opdaterer den samme dag som alle andre.
Lækkert at jeg med 100% sikkerhed kan guide en bruger af en iPhone. Irriterende at jeg ikke med 100% sikkerhed kan guide en bruger af en Android.

Android vinder på at jeg kan købe en dyr telefon med den fedeste skærm (Super AMOLED er federe end Retina Display; min subjektive holdning), hurtigste processor osv.

iPhone vinder på batteritid, fordi Apple gennemtvinder deres restriktioner, som de fleste kan acceptere i hverdagen.

Ja, jeg har både en Samsung Galaxy S (privat) og en iPhone 4 (arbejde), så jeg udtaler mig ikke ud fra reviews og andres mening, men mine personlige oplevelser både privat og arbejde.
Gravatar #95 - Windcape
19. mar. 2011 13:57
Emil Melgaard (93) skrev:
Det er jo direkte løgn:

http://developer.android.com/guide/practices/scree...
Nej, du bekræfter jo netop med dit link, at systemet ikke er designet til at tage hånd om det.

Der kræves at udviklerne tager hånd om det, manuelt. (Med et API der blev introduceret sent i processen)
Gravatar #96 - SimonVT
19. mar. 2011 15:58
Windcape (95) skrev:
Emil Melgaard (93) skrev:
Det er jo direkte løgn:

http://developer.android.com/guide/practices/scree...
Nej, du bekræfter jo netop med dit link, at systemet ikke er designet til at tage hånd om det.

Der kræves at udviklerne tager hånd om det, manuelt. (Med et API der blev introduceret sent i processen)


Hans link viser da netop hvordan Android håndterer drawables til forskellige skærmstørrelser og densiteter.

At de så introducerede Fragment APIet (som desuden er bagud-kompatibelt) i Honeycomb, for at kunne lave unikke brugerflader til tablets og mobiler, har ikke noget med skalering af drawables at gøre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login