mboost-dp1

Apple Inc.

5-årig bruger 14.000 kroner på App Store

- Via Telegraph -

Den 5-årige engelske dreng Danny Kitchen har været centrum for en del opmærksomhed denne weekend efter det blev officielt, at han havde brugt mere end 14.000 danske kroner på applikationer i App Store.

Hændelsen skete i forbindelse med, at Danny lånte sine forældres iPad til at spille Zombies vs. Ninja, som er en gratis-applikation med reklamer, der leder en ind til køb af andre spil og indhold til spillet selv.

5-årige Danny valgte at gøre brug af denne funktion ikke blot en men 19 gange af 17 ting, hvilket altså resulterede i en regning på lidt mere end 14.000 danske kroner til hans forældre.

Dannys forældre opdagede hændelsen da de modtog en enorm mængde e-mails, der bekræftede deres køb, og forældrene har siden klaget over, at det er muligt at købe add-on-indhold uden at indtaste et password, hvilket dog er blevet afvist blankt, da forældrene selv har slået standard-beskyttelsen fra på deres enhed.





Gå til bund
Gravatar #51 - Nåkja
4. mar. 2013 10:58
Hængerøven (49) skrev:
Der kommer simpelthen et punkt hvor det bliver helt skammeligt når man fralægger sig personligt ansvar på den måde.

Der kommer et punkt, hvor markedsføring til børn simpelthen bliver for klamt og umoralsk og grænser til bondefangeri.

Det her skete for en, jeg kender. Men det blev nu ikke et stort problem. Apple bestemte sig for at betale pengene tilbage, da han nævnte forbrugerombudsmanden.

Personligt ville jeg heller ikke som udgangspunkt tro at Apple ville lukke op forbetalinger, uden at man skal godkende dem med password, ligesom de fleste andre betalingssystemer i verden.
Gravatar #52 - Hængerøven
4. mar. 2013 11:14
4815162342 (51) skrev:
Der kommer et punkt, hvor markedsføring til børn simpelthen bliver for klamt og umoralsk og grænser til bondefangeri.


Jeg er helt enig.

Men dette er ikke en sag om markedsføring som sådan, så det bliver for mudret når vi blander det ind i debatten.

Den første linje man læser når man f.eks, vil downloade det berygtede "smølfe spil" (spiller det selv hehe)
App-store skrev:
"PLEASE NOTE: Smurfs' Village is free to play, but charges real money for additional in-app content. You may lock out the ability to purchase in-app content by adjusting your device’s settings."


Så det første du bliver informeret om, er den problem stilling. Spillets levevej er in app purchase, og derfor er in app purchase noget der er lavet for at tiltrække ALLE der spiller spillet, ellers fejler forretnings planen.

Igen er det dig som forældre, der tager det valg at velvidene udsætte dit barn for den slags stimulanser.

* med dig som forældre, snakker jeg generalt og ikke med nogen specifikt i tankerne
Gravatar #53 - Hængerøven
4. mar. 2013 11:30
4815162342 (51) skrev:

Det her skete for en, jeg kender. Men det blev nu ikke et stort problem. Apple bestemte sig for at betale pengene tilbage, da han nævnte forbrugerombudsmanden.


Kommentare som denne har jeg aldrig kunne lide. Apple bestemmer sig for at give pengene tilbage, men det var simpelthen kun fordi han nævnte forbrugerombudsmanden?.

Hvorfra kan man vide det? Tit og ofte ser man folk brokke sig over at firmaer som Apple er ligeglade med forbrugerombudsmanden, og hvorfor det bare er for dårligt.

Men vær gang et firma som Apple gør noget godt, er det kun fordi de var ih og åh så bange for forbrugerombudsmanden.

Jeg kan fortælle dig en lille hemmelighed, Forbrugerombudsmanden ville ikke have noget at skulle have sagt. Han ville rent juridisk, være ligeså handlingslammet som en privat person. Han ville kun, kunne komme med nogle fine ord om nogle fremad rettet hensigter.

Apple har allerede flere foranstaltninger i magt for at beskytte mod dette, end nogen lov lægger op til. Der er intet skjultmarkedsføring over dette. Det er "in you face"markedsføring, så markedsføringen er ikke et problem.

Apples måde at tage sig at login før køb, er bedre end så mange andre. Du har rigeligt med muligheder for at forhindre dette fra at ske, ikke kun lige ved det ene spil den ene gang, men som en helhed.
Der er simpelthen ingen undskyldning
Gravatar #54 - Hængerøven
4. mar. 2013 11:41
Jeg sammenligner det med at lade min nevø spille skyde spil på min computer. Der har han brug for at være logget ind i så mange forskellige systemer for at få adgang til alle de forskellige spil, Og i alle dem, har jeg gemt mine kredit kort info.

jeg har snakket med ham om, han gerne må købe nogle spil hvis vi snakker om det først. Men hvis han ville kunne han brænde et par tusinde kroner af når han ville.

Det har jeg så vuderet han ikke kunne finde på, men vis han gjorde, ville det være min fejl.

Gravatar #55 - gramps
4. mar. 2013 11:56
qwerty1234 (41) skrev:
Jeg tager muligheden for en passcode på de apps jeg ønsker at begrænse til hver en tid over det gøgl med at skulle logge ind og ud af kontoer på min tablet. Det er livet for kort til.


På Android 4.2:

* Swipe ned i højre side
* Tryk på dit fjæs
* Vælg børnebrugere
* Lad børnene lege løs

Du kan så beskytte din egen bruger med et mønster, en kode, en pinkode eller face unlock. Jeg kan ikke se hvordan du synes per-app-indstillinger er nemmere end per-user-indstillinger.
Gravatar #56 - Nåkja
4. mar. 2013 11:57
Hængerøven (52) skrev:
Den første linje man læser når man f.eks, vil downloade det berygtede "smølfe spil" (spiller det selv hehe)

Ja, det står der nu efter en masse klager og ikke mindst dårlig presse.

Hængerøven (53) skrev:
Hvorfra kan man vide det?

Fordi de ikke gad svare før han nævnte forbrugerombudsmanden. Han brugte ret lang tid på at få de penge tilbage.
Gravatar #57 - Justin
4. mar. 2013 12:16
XorpiZ (50) skrev:
Kids Corner i WP er pissesmart. Jeg siger det bare.


Helt enig, desværre er det også det eneste godt der er af sige
Gravatar #58 - Magten
4. mar. 2013 16:11
Izaaq (43) skrev:
Hvad nu, hvis der sker en fejl i softwaren, og den køber et stort antal pakker af "pile" til et eller andet bisart dart-spil? Skal man så bare betale, fordi man jo selv var skyld i, at man slog kode-beskyttelsen fra?
Software fejl er producentens skyld, så det skal du selvfølgelig ikke betale.

4815162342 (47) skrev:
Apple tillader spil med in-app purchases til overpriser, der er henvendt til børn. Hvad er lige det hæderlige i det? Hvis forældrene er nye til gamet og forventer at Apple er en nogenlunde sober virksomhed, så er det ikke forældrene, der er noget galt med.
Hvis forældrene nu var bare en lille smule ansvarlige så stak de slet ikke en 5-årig en iPad uden at vide hvad fanden han kan med den. Men det er meget nemmere at lægge skylden på alle andre og spille "Jeg er jo bare en dum bruger"-kortet, sende historien til medierne og få en masse medlidenhed.
Gravatar #59 - Nåkja
4. mar. 2013 17:52
Magten (58) skrev:
4815162342 (47) skrev:
Apple tillader spil med in-app purchases til overpriser, der er henvendt til børn. Hvad er lige det hæderlige i det? Hvis forældrene er nye til gamet og forventer at Apple er en nogenlunde sober virksomhed, så er det ikke forældrene, der er noget galt med.
Hvis forældrene nu var bare en lille smule ansvarlige så stak de slet ikke en 5-årig en iPad uden at vide hvad fanden han kan med den. Men det er meget nemmere at lægge skylden på alle andre og spille "Jeg er jo bare en dum bruger"-kortet, sende historien til medierne og få en masse medlidenhed.

Du har ret til din egen mening. Det har jeg også. Min er at en det er uanstændigt af Apple at tillade en 9+ rating for spil, men in app purchases på 649 kr. Der er kun et formål med det. Hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg ikke forvente at Apple ville gøre det.
Gravatar #60 - Nåkja
4. mar. 2013 17:58
Justin (57) skrev:
Helt enig, desværre er det også det eneste godt der er af sige
Hvis man ser på udvalget af spil måske. Eller ville jeg da hellere have WP8 end iOS.
Gravatar #61 - Magten
4. mar. 2013 18:09
4815162342 (59) skrev:

Du har ret til din egen mening. Det har jeg også. Min er at en det er uanstændigt af Apple at tillade en 9+ rating for spil, men in app purchases på 649 kr. Der er kun et formål med det. Hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg ikke forvente at Apple ville gøre det.
Nu har jeg ikke lige nogen Android enhed at tjekke med, men jeg kan nu godt finde artikler om unger der har købt for lige så meget på Android. http://thenextweb.com/google/2011/04/20/six-year-o...

Men jeg ved ikke om reglerne er blevet ændret, måske andre kan fortælle mere om det? Synes ikke jeg kan finde noget der tyder på det.

Også Amazon havde en $20 grænse for in-app men fjernede den så vidt jeg kan finde frem til.
Gravatar #62 - Nåkja
4. mar. 2013 18:54
Magten (61) skrev:
4815162342 (59) skrev:

Du har ret til din egen mening. Det har jeg også. Min er at en det er uanstændigt af Apple at tillade en 9+ rating for spil, men in app purchases på 649 kr. Der er kun et formål med det. Hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg ikke forvente at Apple ville gøre det.
Nu har jeg ikke lige nogen Android enhed at tjekke med, men jeg kan nu godt finde artikler om unger der har købt for lige så meget på Android. http://thenextweb.com/google/2011/04/20/six-year-o...

Men jeg ved ikke om reglerne er blevet ændret, måske andre kan fortælle mere om det? Synes ikke jeg kan finde noget der tyder på det.

Også Amazon havde en $20 grænse for in-app men fjernede den så vidt jeg kan finde frem til.

Hvis det er lige så let er det ikke et hak bedre.
Gravatar #63 - Whoever
4. mar. 2013 19:39
Nu er det ikke fordi forældrene bare skal slippe, men til alle jer, der er åh så ivrige efter at forældrene skulle (de har jo så åbenbart fået pengene igen) betale:
Har I overvejet hvilke konsekvenser det kan have for et barn, når hjemmeøkonomien pludselig mangler 14.000?
Jeg siger ikke (IKKE!) at det bare skal eftergives osv pr. default, men tag lige og kig liiiidt bredere og få alle aktører med inden I dømmer.
Gravatar #64 - Justin
4. mar. 2013 20:04
Whoever (63) skrev:
Nu er det ikke fordi forældrene bare skal slippe, men til alle jer, der er åh så ivrige efter at forældrene skulle (de har jo så åbenbart fået pengene igen) betale:
Har I overvejet hvilke konsekvenser det kan have for et barn, når hjemmeøkonomien pludselig mangler 14.000?
Jeg siger ikke (IKKE!) at det bare skal eftergives osv pr. default, men tag lige og kig liiiidt bredere og få alle aktører med inden I dømmer.


Hvilken aktører er det som du syntes ikke er blevet taget med ?
Gravatar #65 - qwerty1234
5. mar. 2013 13:24
Magten (42) skrev:
Så du har heller ikke nogen lockscreen kode på?


Jo, jeg kan godt overkomme at indtaste en 4 cifret kode. Det er den normale log in/log ud process jeg ikke gider på en enhed jeg primært bruger som en privat consumer enhed.
Gravatar #66 - Magten
5. mar. 2013 13:28
qwerty1234 (65) skrev:
Jo, jeg kan godt overkomme at indtaste en 4 cifret kode. Det er den normale log in/log ud process jeg ikke gider på en enhed jeg primært bruger som en privat consumer enhed.
Det lyder ikke som om du overhovedet har prøvet den process du snakker om.
Gravatar #67 - qwerty1234
5. mar. 2013 13:35
gramps (55) skrev:
På Android 4.2:

* Swipe ned i højre side
* Tryk på dit fjæs
* Vælg børnebrugere
* Lad børnene lege løs

Du kan så beskytte din egen bruger med et mønster, en kode, en pinkode eller face unlock. Jeg kan ikke se hvordan du synes per-app-indstillinger er nemmere end per-user-indstillinger.


Jeg siger ikke per-app er bedre end per-user. Jeg siger jeg ikke gider log ind/log ud processen som man kender det fra traditionelle OS. Min 2 årige knægt behøver ikke sin egen profil. Han skal bare ikke kunne købe fra AppStore/in-app og åbne mail app. Løses de ting, i en ikke bøvlet eller langsom process , er jeg fint tilfreds.

Sidste Android jeg havde var 4.1 så kender ikke 4.2 processen men det lyder jo som noget du aktivere inde fra den bruger profil der allerede er aktiv? Fast user switching?
Gravatar #68 - qwerty1234
5. mar. 2013 13:47
Magten (66) skrev:
Det lyder ikke som om du overhovedet har prøvet den process du snakker om.


Jeg svarede en der snakkede om tablets og højst sandsynligt referede til tablets kørende Windows RT/8. Jeg har ikke prøvet en RT men 8 er da samme standard Windows log ind/ud process.
Gravatar #69 - Magten
5. mar. 2013 13:48
#67/68
Jeg ved ikke med Android, men i Windows 8 og RT kan jeg skifte bruger med 2 klik.

http://sdrv.ms/Z6qP5u
Gravatar #70 - Nåkja
5. mar. 2013 13:49
Magten (69) skrev:
#67/68
Jeg ved ikke med Android, men i Windows 8 og RT kan jeg skifte bruger med 2 klik.

http://sdrv.ms/Z6qP5u

Det kan man med Android 4.2 +. Det vil sige, at de fleste nuværende Android produkter ikke har den mulighed uden hacks.
Gravatar #71 - qwerty1234
5. mar. 2013 13:58
Magten (69) skrev:
#67/68
Jeg ved ikke med Android, men i Windows 8 og RT kan jeg skifte bruger med 2 klik.

http://sdrv.ms/Z6qP5u


Ja hvis man er vild med fast user switching er det da sikkert lækkert nok. Jeg har aldrig været fan af det og bliver det nok heller ikke på en tablet.

Men smag og behag.
Gravatar #72 - Magten
5. mar. 2013 14:03
qwerty1234 (71) skrev:


Ja hvis man er vild med fast user switching er det da sikkert lækkert nok. Jeg har aldrig været fan af det og bliver det nok heller ikke på en tablet.

Men smag og behag.
Hvordan ville du ellers gøre det?
Gravatar #73 - gramps
5. mar. 2013 15:51
qwerty1234 (67) skrev:
Sidste Android jeg havde var 4.1 så kender ikke 4.2 processen men det lyder jo som noget du aktivere inde fra den bruger profil der allerede er aktiv? Fast user switching?


Du kender til lockscreen på Android kan jeg forstå. Med Android 4.2 kan man oprette flere profiler. Hver profil har sit space på enheden, og således skal alle apps installeres forfra.

Når du så står på lockscreen kan du vælge bruger i bunden. Hver bruger har sit avatar i en cirkel. Hver bruger har sine sikkerhedsindstillinger.

Se evt. for en ikke-så-hurtig gennemgang
Gravatar #74 - qwerty1234
5. mar. 2013 21:25
Magten (72) skrev:
qwerty1234 (71) skrev:


Ja hvis man er vild med fast user switching er det da sikkert lækkert nok. Jeg har aldrig været fan af det og bliver det nok heller ikke på en tablet.

Men smag og behag.
Hvordan ville du ellers gøre det?


Bare giv mig en 'activate child mode' så kun apps fra en defineret liste er tilgængelige samt alt der kan købes er slået fra. Det er langt rigeligt for mine personlige enheder jeg deler med en 2 årig. :)


gramps (73) skrev:
Du kender til lockscreen på Android kan jeg forstå. Med Android 4.2 kan man oprette flere profiler. Hver profil har sit space på enheden, og således skal alle apps installeres forfra.

Når du så står på lockscreen kan du vælge bruger i bunden. Hver bruger har sit avatar i en cirkel. Hver bruger har sine sikkerhedsindstillinger.

Se evt. for en ikke-så-hurtig gennemgang


Vældig smart men overkill for hvad jeg har brug for så min søn kan spille lidt ind i mellem. Det jeg forventer af de enheder her er at tage dem op, indtaste en kort passcode og så være i gang. Så jeg gider sådan set ikke bruge tid på at vedligeholde flere profiler.

Men det er jo som med alle mulige andre ting. Der er forskellige behov og der vil ikke være en enkelt enhed der dækker alle. Jeg foretrækker bare det simple i iOS. :)
Gravatar #75 - sphinx3r
6. mar. 2013 11:42
Der er noget galt med denne historie. Hvis man køber mange ting ved Apple får man ikke "en enorm mængde emails", man får 1-2 emails med en lang liste over hvad man har købt.
Den eneste måde hvorpå man kan få mange emails er hvis der går dage mellem hvert køb.

Also, man skal indtaste password hvis der er gået mere end 15min siden man sidst købte noget, så drengen må have haft passwordet. Altså er det forældrenes egen skyld, da der er absolut ingen grund til at han skulle bruge det.
Det kan jo sammenlignes med at give sin Dankort kode væk. Så hæfter man også selv hvis andre bruger kortet.
Gravatar #76 - Justin
6. mar. 2013 20:40
#67
du skal kigge på windows phone
fra låse skærmen skubbes til siden, istedet for op,
og man har adgang til barneområdet som indeholder alle de apps som du har givet tilladelse til
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login