YouGov har foretaget en undersøgelse af det danske marked for streamingstjenester, der blev offentliggjort på konferencen Fremtidens TV af Claus Bülow Christensen fra Global Connect. Undersøgelsen viser, at Netflix har fået et stort forspring, når der tales om andele på det danske marked for streaming-TV. Det skriver Politiken.
Netflix har over de sidste syv måneder fået 17 % af de danske husstande som kunder. Dette svarer i runde tal svarer til 400.000 husstande. ViaPlay kommer ind på en anden plads med kun 6 %, mens YouBio halter efter med blot 3 %. Sidst i listen af de undersøgte streamingstjenester kommer HBO Nordic med 2 %. Netflix har også fordoblet antallet af dansker kunder på det amerikanske Netflix.
Claus Bülow Christensen udtaler, at de danske streamingstjenester skulle være startet før, og at det nu er deres egen skyld, at Netflix har fået så stor en markedsandel. Til trods for at han har advaret den danske TV-branche om, at Netflix kan komme stormende og indtage det danske TV-marked, så er han selv overrasket over, den store markedsandel Netflix har fået.
Ulf Lund fra YouSee erkender, at Netflix har gjort det godt på alle parametere undtaget indhold. Det er især brugervenligheden han roser Netflix for, da Netflix blandt andet kan fungere på flere platforme. Han håber dog, at YouBio vil have samme brugervenlighed som Netflix ved starten af 2014 og hvor indholdet er blevet optimeret til det danske marked.
Bülow Christensen er her enig med Ulf Lund.
Claus Bülow Christensen, Global Connect skrev:
Det katalog, de har lagt ud på det danske marked, er ikke så interessant, men tilgængelighed og smidighed i brugerfladen betyder mere på det her område. Der skal ikke meget til, før folk siger: Det her gider jeg ikke. YouBios brugere rapporterer om oplevelser med, at det hakker og er bøvlet og ulogisk. De har givet taget fejl af, hvor mange ressourcer de skal bruge, hvis de virkelig skal have fat i markedet.
Undersøgelsen fra YouGov viser også, at dansker vil bruge 17 % af deres tid til tv og film hos streamingstjenester, og viser også, at dvd kun står for 3 % af tiden. Dette får Claus Bülow Christensen til at gætte på fysiske mediers død om tre til fem år.