mboost-dp1

Hurtig og billig scanner


Gå til bund
Gravatar #1 - Laziter
28. okt. 2014 16:30
Jeg håber at kunne få en idé til en billig og forholdvist hurtig scanner.
Lige nu arbejder jeg med en kombi-løsning i form af en HP printer med scanner og deslige, men den er jo håbløst langsom til at scanne.
Da jeg sidder og vil scanne gamle computermagasiner ind til preservation, så synes jeg at 2+ minutter pr. side er lige lang tid nok.
Sådan et magasin på 60-100 sider kan godt fylde den bedre side af en dag, og jeg har da andet at lave end at scanne.
Så det store ? er, hvad kan anbefales uden at koste en mindre formue?
Kravene er ikke store, blot 300 DPI og helst en hurtig scanning.
Gravatar #3 - Laziter
28. okt. 2014 16:36
Ja det kunne da faktisk godt være en interessant løsning.
Den kigger jeg lige på, tak for input :)
Gravatar #4 - milandt
28. okt. 2014 16:38
Det har i al fald erstattet en scanner for mig. Jeg scanner også mest kvitteringer og fakturaer og den slags til bogføring, hvor kvalitet ikke er så vigtigt.
Gravatar #5 - Laziter
28. okt. 2014 16:42
Kvalitet har dog en smule at sige mht. magasiner, men ikke så meget at et kamera ikke kan gøre det :)
Jeg havde faktisk slet ikke tænkt over den mulighed, men den bliver som sagt kigget på. Jeg skal nok lige have konstrueret et lille stativ til mobilen, bare så jeg får samme perspektiv på hver side, men det er da en billig og let løsning :)
Gravatar #6 - milandt
28. okt. 2014 16:44
Cool :) Så håber jeg at det bliver godt :)
Gravatar #7 - Clauzii
28. okt. 2014 17:57
Til en rimelig penge synes jeg at huske at Epson laver rimeligt hurtige scannere.

Men ja, et kamera og efterflg. JPG-komprimering kan give et ganske brugbart og hurtigt resultat :)

Er selv i gang med at fotografere mine tyske Keyboard-magasiner. De første jeg har er fra 1985, dengang et blad var på 200+ sider, så en scanner er udelukket, da jeg sidder med minimum 20 årgange af bladet :P
Gravatar #8 - Laziter
28. okt. 2014 20:14
Clauzii (7) skrev:
Til en rimelig penge synes jeg at huske at Epson laver rimeligt hurtige scannere.

Men ja, et kamera og efterflg. JPG-komprimering kan give et ganske brugbart og hurtigt resultat :)

Er selv i gang med at fotografere mine tyske Keyboard-magasiner. De første jeg har er fra 1985, dengang et blad var på 200+ sider, så en scanner er udelukket, da jeg sidder med minimum 20 årgange af bladet :P


Se, det lyder jo ikke tosset. Jeg har selv en del magasiner der skal scannes. Både danske, norske og lidt UK.
Min plan er at gøre dem tilgængelige online, non-commercial selvfølgelig. Kunne du tænke dig at lade dine scans være med i planen?
Lige nu har jeg hverken side eller design til samme oppe at køre, men planerne er ved at være der.
Gravatar #9 - Zombie Steve Jobs
28. okt. 2014 20:27
Har I tænkt noget OCR ind i det?
Gravatar #10 - Hængerøven
28. okt. 2014 20:36
Alternativt, så bruger vi kamera når vi omdanner vores bøger til PDF.

Hurtigt, billigt, og acceptabelt, ikke det bedste resultat der ude, men det virker.
Gravatar #11 - apapap
29. okt. 2014 09:10
Zombie Steve Jobs (9) skrev:
Har I tænkt noget OCR ind i det?


Jeg mindes google docs laver ret god OCR på alt man uploader?
Gravatar #12 - sgt.borup
30. okt. 2014 21:07
apapap (11) skrev:
Jeg mindes google docs laver ret god OCR på alt man uploader?

Så vidt jeg er orienteret så anvender Google Tesseract OCR, som skulle være den allermest stabile (opensource) OCR engine på markedet lige nu, så ja, den OCR der i hvert fald foretages er ret godt, men om det er alle dokumenter ved jeg ikke !
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login