mboost-dp1

e-handelsfonden

Trustpilot.dk anmeldt til Forbrugerombudsmanden

- Via Presswire - , redigeret af Emil

Hjemmesiden Trustpilot.dk, der arbejder for at gøre det mere sikkert for danske forbrugere at handle online i Danmark, er blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden af e-handelsfonden.

Årsagen til anmeldelsen er, at Trustpilot blandt andet har overtrådt de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet ved at markedsføre deres koncept som en mærkningsordning.

Baggrunden er en mail fra Trustpilot.dk’s direktør, Peter H. Mühlmann, sendt til en lang række virksomheder, hvori han beskriver Trustpilot.dk’s vurdering af virksomheder som en kundestyret mærkningsordning.

e-handelsfonden mener, at Trustpilot.dk forsøger at lukrere på e-mærkets omdømme og profil. Samtidig har flere virksomheder anmeldt Trustpilot.dk for spam pga. den udsendte mail.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mnc
11. sep. 2008 14:38
Tja, reglerne gælder for alle. :)
Gravatar #2 - bjerh
11. sep. 2008 14:40
Av.. Så går de nok nedenom og hjem. Især den sidste er ikke så rar at skulle bøde for.
Gravatar #3 - Makey
11. sep. 2008 14:44
Syntes heller ikke Trustpilot er særligt god.

Har handlet hos getmore.dk, og her sidste gang er det gået galt, men nok om den historie, i hvert fald: Getmore sender normalt et link til Trustpilot og beder en om at vurdere handlen osv.. Men det fik jeg ikke i forbindelse med min sidste handel, og nu har jeg så i mere end 2 mdr. har haft en RMA-sag kørende. Så tror også at deres tal er til dels misvisende, hvis virksomhederne kun vælger at linke alle de succesfulde handler til Trustpilot så de kan få en positiv rating.
Gravatar #4 - lasg
11. sep. 2008 15:09
SpamPilot er heller ikke så tosset et navn.

Hvorfor har folkene bag dog ikke tænkt sådan noget igennem, før de sender reklamer ud...? :S
Gravatar #5 - Skak2000
11. sep. 2008 15:35
Hmm... Kunne det ikke også være et udtryk for at e-handelsfonden føler sig truget på deres foretnings område?

Det med Getmore du nævner er sku ikke godt. Det forkalr også hvorfor at Getmore er en ad de virksomheder med flest vurderinger.
Gravatar #6 - lasg
11. sep. 2008 15:44
Makeybussines (3) skrev:
...Så tror også at deres tal er til dels misvisende, hvis virksomhederne kun vælger at linke alle de succesfulde handler til Trustpilot så de kan få en positiv rating.


De firmaer der vil, køber også bare bloggere til at skrive gode anmelderser om dem. Man skal ikke stole for meget på online anmeldelser i dag. Selv de dårlige anmeldelser kan jo nemt være betalte folk, der skriver dårligt om nogles konkurrenter.
Gravatar #7 - Phanhome
11. sep. 2008 15:46
Går sq kun efter e-mærket... Det ved man hvad er...
Gravatar #8 - Makey
11. sep. 2008 16:05
Phanhome (7) skrev:
Går sq kun efter e-mærket... Det ved man hvad er...

Ja men det har getmore jo også...
Desuden, har lige købt (og modtaget i god behold) en telefon hos Happii som ikke har e-mærket eller Trustrating, og det gik da fint.

Må hellere lade være med at skrive mere om hvordan handlen gik, det kommer til at ligne reklame :s

Men jeg tror det er godt at komme af med Trustpilot eller andre forsøg på det samme, #7 har ret, e-mærket ved man hvad er, men derfor redder det ikke nødvendigvis en fra uheldige situationer.
Gravatar #9 - Erroneus
11. sep. 2008 16:33
Trustpilot er ikke perfekt, det vil sådanne services aldrig blive og nogle sider kan muligvis pumpe en unfair god score op, Getmore er en af dem som falder under den mistanke.

Men Trustpilot kan sagtens bruges til at finde butikker som der ikke opfører sig ordenligt, sammen med folks erfaringer derinde og ens gode fornuft kan man komme lang og få en fornemmelse om det et firma man skal passe på over for.

Når det så er sagt, så er det her træk, som Trustpilot har benyttet sig af, en kæmpe brøler. At sende mails ud uopfordret til firmaer, er simpelthen torskedumt og ikke specielt gennemtænkt. At e-handelsfonden så får ondt i røven over de betegner Trustpilot som et e-handelsmærke, ja det kan jeg som slutbruger ikke rigtigt tage mig af og lugter bare mere af e-handelsfonden føler sig lidt presset af en mulig konkurrent, specielt pga. e-mærket's værdi har været af tvivlsom karakter, her det sidste år.
Gravatar #10 - hgul
11. sep. 2008 16:55
Phanhome (7) skrev:
Går sq kun efter e-mærket... Det ved man hvad er...


Og dog. Jeg har egentlig ikke meget tiltro til en ordning der skulle kvalitetsmærke forretninger når man samtidig ved, at virksomhederne betaler for at få mærket alt efter hvor mange ansatte der er.

Så længe man betaler med dankort er du sikret mod snyd i selve handlen - e-mærke eller ej.

Det undrer mig ikke, at Trustpilot.dk nu har problemer. De er i mine øjne lidt for aggressive i deres forsøg på at få omtale, det er set både på Tweak.dk og ebblog.dk/nationenblog.dk.
Gravatar #11 - salatbar
11. sep. 2008 19:57
Trust-who?
Gravatar #12 - TwoZero
11. sep. 2008 20:10
Phanhome (7) skrev:
Går sq kun efter e-mærket... Det ved man hvad er...

Det er så rigtig, rigtig dumt.

Nu er Getmore allerede nævnt, derudover har en virksomhed som Midt-data stadig deres E-mærke, selvom de er dømt for spam og har rekonstrueret firmaet efter en betalingsstandsning, der bl.a. betød at alle med reklamationer blev røvrendt.

Endelig tager en lang række E-mærkede butikker tvivlsomme gebyrer for bl.a. reklamationsbehandlinger.

Nej, E-mærket er falsk tryghed. Det eneste der dur er sund fornuft og Google.
Gravatar #13 - spiral
11. sep. 2008 22:09
De skulle hedde (Don't Trustpilot)

Fordi truspilot er ikke en troværdig hjemmeside, når det kommer til Getmore!
Getmore få 30-50 anmeldelser om DAGEN på Trustpilot, hvor de 95% af dem giver 5 stjerner og bliver skrevet af folk som har kun EN enkelt bedømmelse på deres konti.
Hvis man sammenligner med en anden netbutik, så som f.eks. SHG, Midt-Data, PRC-Data etc som kun får en anmeldelse hver 3 dag ca.
Gravatar #14 - -sippo-
11. sep. 2008 22:25
er der ikke noget med at getmore også beder folk rate postdanmark.dk

hvis man ser på dem der har andmeldt postdanmark.dk
http://www.trustpilot.dk/review/www.postdanmark.dk

så har næsten alle kun to bedømmelser, postdanmark.dk og getmore.dk
Gravatar #15 - holmen
11. sep. 2008 23:08
Fuck getmore.

Flame danke.
Gravatar #16 - Makey
12. sep. 2008 07:26
-sippo- (14) skrev:
er der ikke noget med at getmore også beder folk rate postdanmark.dk

Jo, det gør de nemlig også :D Du modtager mange mails fra getmore i forbindelse med at du handler der.

Fik mig til lige at sidde og læse folks ratings af PostDK, bliver dog en smule harm, arbejder selv hos PostDK så personligt kan jeg hente mine pakker allerede kl. 7.30 på distributionscenteret. Derudover, så ved jeg at dem der arbejder hos PostDK de gør deres arbejde ordentligt, så er ligeglad med hvad der står på Trustrating.dk. Man burde få nogle professionelle til at kigge på sådan noget (e-handelsfonden fx.) i stedet for at gøre det brugerbaseret, for du kan jo ikke se hvem der har skrevet anmelderserne. HURRAA! Der står et navn, men det hjælper ikke meget.
Gravatar #17 - luuuuu
12. sep. 2008 08:21
Jeg må være usandsynligt heldig, for jeg har aldrig haft problemer med hverken Post Danmark eller Getmore. Aldrig.

Desuden brænder mit hardware generelt aldrig af, så jeg er ikke nødt til at sende det til reperation... Hm... Gad vide hvad jeg gør galt?
Gravatar #18 - Trustpilot Peter
13. sep. 2008 09:55
Emailen
For at fremme dialogen med de danske internetbutikker har jeg i en email til et mindre antal virksomheder, foreslået et samarbejde – ikke bedt dem købe et produkt. Forslaget om samarbejde er generelt blevet modtaget meget positivt. Dog er enkelte virksomheder blevet stødt over at vi uopfordret har henvendt os pr. email. Jeg er blevet gjort opmærksom på at vores email kontakt kan klassificeres som spam. Jeg vil meget gerne undskylde overfor de virksomheder der er blevet stødt over vores henvendelse. Fremover vil jeg sørge for at den slags ikke gentager sig.

Varemærke

Trustpilot er en hjemmeside, hvor forbrugere kan anbefale virksomheder til hinanden og på den måde få forsikring om at serviceniveau og kvalitet er i top. Tilsvarende kan virksomheder forholde sig konkret til den rating, de får af deres kunder.
Ved at skabe øget gennemskuelighed mener vi Trustpilot gavner nethandlen i Danmark. En virksomhed med god feedback kan vise kundernes anbefalinger på sin hjemmeside. Som kunde kan man dermed få en forsikring om at andre kunder har haft en god oplevelse. Jeg har tidligere sammenlignet dette med en online smiley.

I emailen har jeg fejlagtigt beskrevet Trustpilot som et ”kundestyret ehandelsmærke” og et ” kundebaseret emærke” .
Jeg undskylder det uheldige ordvalg. Hensigten var en rammende beskrivelse af trustpilot – ikke at beskrive trustpilot som noget det ikke er, eller at snylte på emærket der er et registreret varemærke, som vi fuldt ud anerkender.

I fremtiden vil vi være mere omhyggelige i vores ordvalg.

MVH

Peter
Trustpilot
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login