mboost-dp1

Flickr - LaertesCTB

Snowden-journalists partner tilbageholdt 9 timer i Heathrow

- Via The Guardian - , redigeret af Pernicious

Da whistleblower Edward Snowden valgte at offentliggøre sine oplysninger, skete det blandt andet til en journalist fra avisen The Guardian. Myndighederne har ikke haft held til at få fat i Snowden, men nu ser det ud til at de går efter journalisterne.

Således oplevede journalisten Glenn Greenwald fra The Guardian, der interviewede Snowden i Hong Kong og fik udleveret tusinde af dokumenter, at de britiske myndigheder har tilbageholdt Greenwalds partner David Miranda.

Miranda var på vej hjem fra Berlin, da han blev tilbageholdt i 9 timer i Heathrow lufthavn under punkt 7 i “Terrorism Act 2000”. Dette er et punkt, der giver politiet ret til at tilbageholde hvem som helst i op til 9 timer, hvis de har mistanke om terrorisme. Vel og mærke uden personen har ret til advokat eller samtaler.

Ifølge officielle dokumenter bliver under 3 personer ud af 10.000 tilbageholdt under den angivne lov, og af dem varer tilbageholdelsen i 97 % af tilfældene under 1 time. Så hvorfor David Miranda blev tilbageholdt i de fulde 9 timer kan, ifølge Glenn Greenwald, kun være fordi de prøver at skræmme ham.

De skulle efter sigende have udspurgt Miranda om Snowden, ligesom de konfiskerede hans bærbar, mobil, et par konsoller, dvd’er, USB sticks og diverse andre ting.

Greenwald mener, at de metoder der bruges af regeringen, er værre end dem brugt af mafiaen.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/aug/18/david-miranda-detained-uk-nsa skrev:
It’s bad enough to prosecute and imprison sources. It’s worse still to imprison journalists who report the truth. But to start detaining the family members and loved ones of journalists is simply despotic. Even the Mafia had ethical rules against targeting the family members of people they felt threatened by. But the UK puppets and their owners in the US national security state obviously are unconstrained by even those minimal scruples.





Gå til bund
Gravatar #1 - Zigma
20. aug. 2013 05:45
Er det noget nyt at USA ikke skyer nogen midler, for at få reddet deres egen røv, når befolkningen finder ud af hvor kriminelle de er?

Det er også sjovt som NSA har så travlt med at rapportere om Al-Qaeda og alle deres terrorplaner, som de har "opsnappet", lige her hvor der bliver stillet flere og flere spørgsmål.

Men de er jo beskyttet helt oppe fra, så hvordan skal man kunne retsforfølge dem?

"Land of the free"... tsk tsk tsk. Sørgeligt...
Gravatar #2 - ozorgnax
20. aug. 2013 06:11
Hvem er signe?
Gravatar #3 - HerrMansen
20. aug. 2013 06:30
Don't forget to read him his...
(•_•)
( •_•)>⌐■-■
(⌐■_■)
Miranda Rights
*cue theme song*
Gravatar #4 - -N-
20. aug. 2013 06:30
#2 ... And more impotently, is she hot? :-P
Gravatar #5 - Pts99
20. aug. 2013 06:33
Hvornår falder USA mon af "first world" listen? Regeringen skider jo mere og mere på borgernes rettigheder for hver dag der går.
Gravatar #6 - Magten
20. aug. 2013 06:37
Zigma (1) skrev:
Er det noget nyt at USA ikke skyer nogen midler, for at få reddet deres egen røv, når befolkningen finder ud af hvor kriminelle de er?
Nu har geografi aldrig været min stærke side, men Heathrow ligger da vist i Storbritannien og ikke USA.
Gravatar #7 - el_barto
20. aug. 2013 06:50
Magten (6) skrev:
Nu har geografi aldrig været min stærke side, men Heathrow ligger da vist i Storbritannien og ikke USA.

Nu har USA jo armen langt oppe i røven på UK, så det er sgu nok ikke på eget initiativ de handler som de gør...
Gravatar #8 - Hubert
20. aug. 2013 06:55
el_barto (7) skrev:
Nu har USA jo armen langt oppe i røven på UK, så det er sgu nok ikke på eget initiativ de handler som de gør...


Som du måske har bemærket så er UK selv blevet hængt ud i de her afsløringer. UK står ikke tilbage for nogle når det kommer til overvågning...
Gravatar #9 - VonDoom
20. aug. 2013 07:23
Heldigvis slipper vi hurtigt af med de der terror love hvis myndighederne benytter dem til at chikanere pressen...
Gravatar #10 - pezzen
20. aug. 2013 07:25
#0 skrev:
et par konsoller


Det er jo ligefør den skulle ha' været inde på Railgun denne nyhed!
Gravatar #11 - KickAssFairy
20. aug. 2013 07:29
Godammit UK you had One job! We had just distracted our public with Area 51. Now focus is back on snowden!!!
Gravatar #12 - HenrikH
20. aug. 2013 07:43
VonDoom (9) skrev:
Heldigvis slipper vi hurtigt af med de der terror love hvis myndighederne benytter dem til at chikanere pressen...

Er du helt sikker på det? Det afhænger vel af hvor mange i journaliststanden der har et martyrgen? Altså i Danmark.... I USA handler det vel mere om hvornår de forsøger at chikanere de journalister der har et skab fyldt med våben >_<
Gravatar #13 - idiotiskelogin
20. aug. 2013 08:26
Hvis han ikke har gjort noget, har han intet at frygte!
Gravatar #14 - Chillypill
20. aug. 2013 08:56
Zigma (1) skrev:
Er det noget nyt at USA ikke skyer nogen midler, for at få reddet deres egen røv, når befolkningen finder ud af hvor kriminelle de er?

Det er også sjovt som NSA har så travlt med at rapportere om Al-Qaeda og alle deres terrorplaner, som de har "opsnappet", lige her hvor der bliver stillet flere og flere spørgsmål.

Men de er jo beskyttet helt oppe fra, så hvordan skal man kunne retsforfølge dem?

"Land of the free"... tsk tsk tsk. Sørgeligt...


Helt enig. Det er også bemærkelsesværdigt at folk kalder det "land of the free" når det er det land i verden med flest i fængsel i forhold til indbyggertal. Så kan man snakke om deres privatiseret fængselssektor har noget at gøre med det
Gravatar #15 - Louis
20. aug. 2013 09:07
Anonymous skrev:
When exposing a crime is treated as committing a crime, you are ruled by criminals
Gravatar #16 - idiotiskelogin
20. aug. 2013 10:10
Så var der også lige denne:


n 24-årig dansker blev afvist indrejse i USA - angiveligt fordi hans telefonnummer har tilhørt terrorafhørt.

http://jyllands-posten.dk/international/usa/ECE584...

------------
Næh, det må vi bare leve med. Heldigvis havde han heller ikke gjort noget og havde ikke noget at skjule. Så var det da godt det kun var hans ferie der gik i vasken. Men gad vide hvor mange der har siddet og overvåget ham ved en fejl?
Gravatar #17 - Zigma
20. aug. 2013 10:42
Magten (6) skrev:
Nu har geografi aldrig været min stærke side, men Heathrow ligger da vist i Storbritannien og ikke USA.


Jeg hentyder også til det der blev skrevet i #7. At USA med MEGET stor sansynlighed har haft en finger med i spillet i dette her.
Jeg ved godt at UK også er ret langt fremme på overvågningsfronten, men lige netop her, så er det for langt ude at han "tilfældigt" skulle være blevet udvalgt og så tilbageholdt i 9 timer på baggrund af en anti-terror lov.


Chillypill (14) skrev:
Helt enig. Det er også bemærkelsesværdigt at folk kalder det "land of the free" når det er det land i verden med flest i fængsel i forhold til indbyggertal. Så kan man snakke om deres privatiseret fængselssektor har noget at gøre med det


Det værste er at de selv kalder det "Land of the free"... :S
Gravatar #18 - p1x3l
20. aug. 2013 10:48
#1 ja der er noget nyt i går efter jounalister på den her måde


#16 heh der også lige en der blevet nægtet indrejse i usa pga bitcoins .... lOl lad landet gå under ... nu har de levet godt at hårdtarbejde immigranter længe nok og de værdsætter det tydligvis ik så lad lortet gå under
Gravatar #19 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. aug. 2013 12:02

Ifølge officielle dokumenter bliver under 3 personer ud af 10,000 tilbageholdt under den angivne lov


Under tre? Så det vil sige to ud af 10?
Gravatar #20 - fjols
20. aug. 2013 12:06
Under 3 ud af 10.000 betyder f.eks. 5 ud af 20.000, men det vidste du vel også godt?
Eller hentyder du til fejlen med at der er brugt amerikansk 1000 seperator?
Gravatar #21 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. aug. 2013 12:08
#20

Jeg hentydede til tusindtalsseperatoren. Måske ikke den mest åbenlyse hentydning :)
Gravatar #22 - rubax
20. aug. 2013 12:26
-N- (4) skrev:
#2 ... And more impotently, is she hot? :-P


Hvad har rejsningsproblemer (impotens) nu med sagen at gøre? Eller det skulle måske være importantly?
Gravatar #23 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. aug. 2013 13:15
#22

Det er da logisk! Hvis hun ikke er hot, så er der rejsningsproblemer!..
Gravatar #24 - HenrikH
20. aug. 2013 13:41
fjols (20) skrev:
Under 3 ud af 10.000 betyder f.eks. 5 ud af 20.000, men det vidste du vel også godt?

Nu henfører nummeret jo også til at det er under 3 af 10.000 der passerer Storbritanniens grænse.....
Bare for Heathrow der har været oppe på i hvert fald 70 millioner passagerer der har passeret igennem på et år, snakker vi altså op imod 21.000 der tilbageholdes "bare fordi" om året.

For hele Storbritannien, altså ikke kun Heathrow, er der så i snit 20 der bliver reelt arresteret og 7 der bliver dømt årligt. Selv hvis det havde været for Heathrow alene havde det været et frygteligt lille tal - for hver lovbryder har man mistænkt 3, og tilbageholdt 1000 gange så mange som man mistænkte.

De forhold kan vi jo ikke engang nå her i landet med lømmelpakken OG terrorpakken tilsammen >_<
Gravatar #25 - zoneslash
20. aug. 2013 15:13
Sikke dog en fint indpakket og helt komplet falliterklæring England kommer med der..

Det bliver da ikke meget mere åbent end det; Det engelske demokrati og det engelske kongehus ejes af USA, og når USA siger de skal hoppe så er svaret "how low can we go?"

Godt PET passer på os danskere hva?
Vores efterretningstjeneste arbejder jo med lovhjemmel og fuld agtindsigt til offentligheden, der sker da aldrig fejl og Danmark og Dronningen er stadig helt frie og uden bånd der binder dem..

Ansvar for personskader forårsaget af ufortrødent indtag af sarkasme frasiges.
Gravatar #26 - kalaha
20. aug. 2013 23:56
*aktindsigt
Gravatar #27 - crashoverride
21. aug. 2013 03:15
Patriot Act.

En lov som under et flot navn virkelig giver udtryk for hvad en patriot er.

AKA En Patriot.
En person som gør som staten siger, og som uden tanker for sig selv eller sine nærmeste giver afkald på alle rettigheder, eller meninger som denne person måtte have da dette ikke er i statens bedste interesse.


Med andre ord en "Studge" der ikke kan tænke for sig selv.

Lyder som et par bøger jeg har læst, og et par film jeg har set, og en hel del som en rase fra startrek "We are the borg, you will surrender your wepons and technology, all resistance is futile.
We do this to improve the quality of life."

Skræmmende men sandt.

Der var så mange der lavede demonstrationer i USA da de indførte denne lov lige efter 9-11, de indførte den for at fange Bin Laden, men i realiteten har de selv udført dette angreb for at kunne indføre en lov som er så kontroversiel at den bryder samtlige menneske rettigheder, frihed til at tale og have sin egen mening, noget som vi til sagde Russerne og Kineserne i '70 og '80'erne.

I dag er det os der har disse ting.

A. Aflytning uden retskendelse.
B. Tilbagehold af personer uden retskendelse, eller andre menneskelige rettigheder så som "Advokat bistand" en velbegrundet mistanke, fysiske bevis materialer som peger på at personen er kriminel.

Men dette er dog ikke det mest skræmmende.
Det som er det mest uhyggelige, er at de virkelige kriminaliteter så som narko, prostitution, våbenhandle med mere faktisk går fri fordi vi er så forhippet på at jage Osama Bin Ladens spøgelse.

Til sidste vil jeg slutte med at citere en kendt President.

There are a lot of people that are paranoid with no reason, and there are a lot of people that are paranoide with a good reason.
If your paranoid atleast have a reason
Benjamin Franklin.


Til dem der kender til deres historie ved i sikkert også hvorfor Guy Forks ville springe den gamle Balie bygning i London i luften, hans grund var at han mente at staten, og dem som sad og lavede love og vedtægter havde mistet forbindelse til folket, at de sad og lavede love for de få de rige, dem som havde indflydelse.

I dag har vi også brug for en Guy Forks ikke for at springe noget i luften, men for at give folk en mulighed for at være fri, og for at have rettigheder i denne verden.

Jeg mener Edward Snowden gjorde det rigtige, at han var forgangs billede for hvad alle burde gøre så vi kan afsætte disse paranoide regeringer og bruge vores tid og midler på noget mere konstruktivt.

Gravatar #28 - DutchMonkey
21. aug. 2013 09:38
Synes det er tragisk hver gang der bliver offentlig gjort nye information om hvordan den amerikanske regering fungere, i stedet for at fokusere på hvad regeringen gør forkert, så bliver alt forkus flyttet til hvem der har lækkede oplysningerne.

Det er bare et stort "blame game" og medierne sluger det råt.
Gravatar #29 - crashoverride
21. aug. 2013 09:45
Det er ikke hvem der skyder skylden på hvem

Men at når man bevæger sig mod nogle forfatninger som er lavet af personer med væsentlig mere inteligence end de folk som sidder på regerings posterne i dag.

I dag er regeringerne styret af Akademiker som intet ved og ingen livs erfaring har, bare se på den danske regering de skal bruge en spindoktor hvergang de har en sag, og Price waterhouse for at få den til at stå i bedre lys.

Benjamin Franklin havde ikke en spindoktor den gang han skrev forfatningen sammen med de andre stats hoveder han havde sin holdninger og inteligence og den erfaring han var et liv om at danne.

Erfaring er ikke noget man kan læse sig til det kommer med arbejder hårdt arbejde.
Gravatar #30 - snesman
21. aug. 2013 12:23
Ja, uddannelse er noget lort -.-
Gravatar #31 - Martin Schou
21. aug. 2013 22:15
Åbent brev til Ansvarshavende chefredaktør hos BT, Olav Skaaning Andersen Ansvarshavende chefredaktør hos Dagbladet Information, Christian Jensen Ansvarshavende chefredaktør hos Ekstra Bladet, Poul Madsen Ansvarshavende chefredaktør hos Jyllands-Posten, Jørn Mikkelsen Ansvarshavende chefredaktør hos Politiken, Bo Lidegaard Direktionen hos Danmarks Radio.

Er I faldet fuldstændigt bag af dansen her i sommervarmen?

Hvorfor ignorerer de danske medier over én kam det direkte frontalangreb på nyhedsmedierne, som i øjeblikket foregår i Storbritannien? Ingen af jeres aviser eller hjemmesider har andet end Reuters- og AP-telegrammer om det.

Det vil sige - Information har en fornuftig oversigt over situationen. Den kunne være lidt bedre, men mere om det lidt senere.

Er det virkelig sådan at I vil repræsentere eliten af dansk journalistik? At fire af landets største dagblade samt vores statsejede, men efter sigende politisk uafhængige, radio- og tv-kanal totalt ignorerer, hvad der foregår i øjeblikket?!? Hvordan i hede, hule helvede kan I være jer selv bekendt? Og jo - det er fandme til situationer som denne, at bandeord blev opfundet!

Hvorfor i alverden har I ikke hanket op i jeres respektive online-redaktioner, og fået dem til at lave en permanent overskrift på jeres hjemmesider om dette? Information har lavet en glimrende side, som opsummerer alle deres artikler om situationen - noget som alle I andre bør efterabe så hurtigt som overhovedet muligt! Lav en permanent overskrift på alle hjemmesiderne, helst med en såkaldt "fixed header" i CSS (spørg web-nørderne, hvad det betyder), så jeres læsere er konstant påmindet om vores nuværende politiske virkelighed.

Gå dog sammen i samlet flok og gå samtlige danske politikere på struben om deres holdninger til det, som kun kan betragtes som et regulært magtovergreb overfor medierne - og det i et land, som vi normalt opfatter som foregangsland! Og hvad er vore politikeres holdning til og reaktion på, at det sandsynligvis er USA, som lægger pres på Storbritannien for at lave disse overgreb - eller i det mindste sidder stiltiende på sidelinjen, mens deres "næreste allierede" laver disse overgreb. USA som jo ellers er åh så glade for at råbe højt om, at de er verdens- og ytringsfrihedens vogtere.

Det er JER, der har valgt at være journalister. Det er JER, der har valgt at være dem, der vogter over magthaverne. Og hvis I enten ikke har rygrad nok til at sige fra, når magthaverne forsøger at give jer mundkurv på, så må I sgu se at ansætte nogle folk, der tør.

Information har minimum 5 stk, som tør - Jens Christoffersen, Charlotte Aagaard, Troels Heeger, Anders Fjordbak-Trier og Nicolas Weill, og sandsynligvis mange andre. Nå ja - Christian Jensen. Chefredaktøren skal jo kunne stå ved det, avisen udgiver. Seks styks.

Det er jer, der sætter dagsordenen i vores dagligdags diskussioner, og jeg fatter simpelthen ikke, at I synes at disse ting er vigtigere end jeres levebrød og vores ytringsfriheder:

BT - Fodbold: 'Jump' er bare en sang, Aldo, ikke en forretningsmodel Danmarks Radio: Fodbold: Jacobs smidt på porten. Ståle skal redde FCK Ekstra Bladet - Fodbold: FCK hælder Ariël ud - ansætter Ståle. Jyllands-Posten - Vold: Svensk politiker dræbt i Somalia. Politiken - Skattepolitik: Ekspert i forvaltningsret om Skat: »Det her er helt galt«

Hilsen Martin Schou
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login