mboost-dp1

Oculus

Oculus oplyser specifikationer for Oculus Rift

- Via Oculus - , indsendt af thimon

Oculus har frigivet flere informationer omkring deres kommende virtual reality brille Oculus Rift, hvor de kommer ind på hvad der skal til for at drive brillen, og hvad brillen har af specifikationer.

Oculus Rift får en opløsning på 2160 * 1200 splittet over to skærme, hvilket vil sige 1080 * 1200 per øje. Skærmen arbejder ved en opdateringsfrekvens på 90 Hz. Det vil kræve tre gange så meget GPU-kraft at drive brillen ved 90 Hz, i forhold til en normal 1080p skærm ved 60 Hz.

For at kunne drive dette tilfredsstillende, kræves der derfor en kraftig computer. Oculus har sat de anbefalede specifikationer til, at være en NVIDIA GTX 970 eller AMD 290, Intel i5-4590 og 8 GB RAM. Dertil kommer Windows 7 SP1 eller nyere, 2x USB 3.0 porte og HDMI 1.3 videooutput, der understøtter 297 MHz clock.





Gå til bund
Gravatar #1 - inglorious bosterd
19. maj 2015 00:13
Okay

1: 1920x1080x60(FPS)=124.416.000

2: 2160x1200x90(FPS)=233.280.000

2/1 = 1.875 Jeg siger ikke at det de ikke kræver mere, men det kræver kun 188% mere kraft :p
Gravatar #2 - Pernicious
19. maj 2015 06:12
Oculus skrev:
On the raw rendering costs: a traditional 1080p game at 60Hz requires 124 million shaded pixels per second. In contrast, the Rift runs at 2160×1200 at 90Hz split over dual displays, consuming 233 million pixels per second. At the default eye-target scale, the Rift’s rendering requirements go much higher: around 400 million shaded pixels per second. This means that by raw rendering costs alone, a VR game will require approximately 3x the GPU power of 1080p rendering.

Gravatar #3 - Papis
19. maj 2015 06:23
Troede der ville være en højere opløsning. Men så håber vi bare det er iorden anyways.
Mit Titan burde akkurat lige kunne følge med :P
Gravatar #4 - KaptajnKaffe
19. maj 2015 08:40
kan man ikke kører brillen ved 60Hz også nøjes med et mindre dyrt grafikkort?? :)
Gravatar #5 - Qw_freak
19. maj 2015 09:08
KaptajnKaffe (4) skrev:
kan man ikke kører brillen ved 60Hz også nøjes med et mindre dyrt grafikkort?? :)

Det kommer nok meget an på hvordan den fungerer, hvis den "bare" skal agere 2xskærm, mon så ikke det kan lade sig gøre.

Jeg tror helt sikkert de laver deres driver så hver gang din GPU ikke kan trække de 2x90FPS, så kommer der sort skærm og store røde warning skilte indtil de 90FPS er tilbage igen.. :)
Gravatar #6 - KaptajnKaffe
19. maj 2015 10:03
#5
Virker fjollet
Gravatar #7 - cain
19. maj 2015 13:56
Regner med at Terra leverer GPU kræfter til DK med hans octo titan z setup :)
Gravatar #8 - Awia
20. maj 2015 08:06
#4
Oculus og Valve har fundet ud af at en stor del af årsagen til simulator sickness skyldes en langsom opdatering af skærmen - så at nedsætte hz er nok en dårlig ide. Du kan derimod rendere dit materiale i lavere opløsning og lade det blive upscalet.
Grunden til at de har valgt disse specs er ikke så meget fordi man ikke kan køre VR med dårligere hardware, det er simpelthen bare for at give developers et mål at skyde efter.

Derudover skal det siges at hvis dit hardware ikke helt kan opretholde 90 fps så benytter de sig af timewarp således at den faker/forudser nogle af de frames der mangler - super smart eftersom at fald i fps skulle være meget tydeligt og føles som et slag i hovedet ifølge John Carmack.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login