mboost-dp1

Samsung

Ny teknologi kan øge levetiden for flashram enormt

- Via Phys.org - , indsendt af Net_Srak

Flashram er et af de integrerede kredsløb, der produceres flest af i dag, men de har alle et stort problem, levetiden er ikke særlig god. Det har et hold af forskere fra Taiwan dog nu muligvis en løsning på.

Problemet for flashram er, at det ikke kan klare et uendeligt antal af skrivninger, typisk omkring 10.000 for MLC-baserede chips, før at cellerne der skrives til bliver “slidte”, og ikke gemmer data korrekt.

De taiwanesiske forskere fra Macronix har længe vidst, at varme kan øge levetiden, men der har ikke været en god måde at varme defekte chips op på, der allerede sidder i et produkt. Løsning er varmemoduler bygget direkte ind i chippen, som kan opvarme udvalgte områder til 800 grader Celsius i meget kort tid.

Resultat er, at cellerne i chippen bliver så gode som nye, og levetiden forventes at kunne forbedres helt op til 100 millioner skrivninger. Forskerne forestiller sig, at opvarmningen skal foregå når en enhed alligevel lades op, og at det kun skal ske en gang imellem, da effekten af opvarmningen holder et stykke tid.

Endnu er teknologien kun på tegnebrættet, hvorfor det er for tidligt at gætte på, hvornår det kan findes i et kommercielt produkt. I første omgang bliver det præsenteret til IEEE International Electron Devices Meeting (IEDM), der afholdes den 10. til 12. december i San Francisco.





Gå til bund
Gravatar #1 - Virtual-Aidz
4. dec. 2012 09:27
Kunne være jeg skulle fjerne nogle af blæserne i min computer så den ikke køler så godt.. :D

Skal det forstås som at fx en SSD faktisk har en "smule" (sikkert ikke noget brugbart) bedre af at sidde et varmere sted i ens kabinet, og ikke i køler positioner ligesom almene harddiske for at holde dem på en normalt temperatur?
Gravatar #2 - Nize
4. dec. 2012 09:51
#1

Ja, du sætter bare din SSD på den komponent som du oftest har tæt på 800 grader celcius, så er din SSD sikret.

Jeg vil anbefale at du får en 2000w varmeblæser fra T-Hansen til at blæse ind i dit kabinet for maksimal beskyttelse. Pas på dine sikringer ikke slår ud - vælg evt. 1000w varmetrin, så der ikke sker noget farligt.

<I-don't-even-need-a-sarcasm-tag>
Gravatar #3 - Bean
4. dec. 2012 10:57
Hvad sker der hvis der er en fabriktionsfejl på disse varmelegemer? Jeg vil ikke have en ildkugle i lommen...
Gravatar #4 - kalleguld
4. dec. 2012 11:23
#3 Så løber dit batteri tørt for strøm før du får set dig om. Crisis averted.
Gravatar #5 - Nize
4. dec. 2012 12:38
#3

Hvis du har et LiIon/LiPolymer batteri i lommen, så tror jeg din bekymring om disse mikrovarmelegmer er lidt fejlproportioneret... :-)
Gravatar #6 - winson
4. dec. 2012 13:15
At varme chippien op til 800 grader, selv i sekunder... Det skal nok dræne en laptop hurtig. You win some , you loose some.
Gravatar #7 - sissy
4. dec. 2012 13:50
winson (6) skrev:
At varme chippien op til 800 grader, selv i sekunder... Det skal nok dræne en laptop hurtig. You win some , you loose some.


Du kan da i det mindste læse hele nyhed inden du kommer med dumme kommentar.

Nyheden skrev:
Forskerne forestiller sig, at opvarmningen skal foregå når en enhed alligevel lades op, og at det kun skal ske en gang imellem, da effekten af opvarmningen holder et stykke tid.
Gravatar #8 - OrangeNewton
4. dec. 2012 14:08
#6
Selv hvis det skulle gøres ved hver genstart af systemet så kræves der eksempelvis kun 2.37 Wt at opvarme 10 gram kobber og 10 gram silicium til 800 grader så for et standard bærbar batteri er det faktisk ikke så slemt som du får det til at lyde.
beregning
Gravatar #9 - Eldrups
4. dec. 2012 18:56
Lav en SSD med den teknologi! Tag mine penge!
Gravatar #10 - Virtual-Aidz
5. dec. 2012 08:48
Nize (2) skrev:
#1

Ja, du sætter bare din SSD på den komponent som du oftest har tæt på 800 grader celcius, så er din SSD sikret.
<I-don't-even-need-a-sarcasm-tag>


Det var ikke ment som en joke. Det var bare sådan et interesseret spørgsmål om hvorvidt en varmere SSD betyder bedre levetid. (Hvor de fleste andre produkter jo har bedre af at være køligere)

Bare sådan rent teknisk :D
Gravatar #11 - Eldrups
5. dec. 2012 14:17
Virtual-Aidz (10) skrev:
Nize (2) skrev:
#1

Ja, du sætter bare din SSD på den komponent som du oftest har tæt på 800 grader celcius, så er din SSD sikret.
<I-don't-even-need-a-sarcasm-tag>


Det var ikke ment som en joke. Det var bare sådan et interesseret spørgsmål om hvorvidt en varmere SSD betyder bedre levetid. (Hvor de fleste andre produkter jo har bedre af at være køligere)

Bare sådan rent teknisk :D


Nej, det gør ingen forskel. Om den er 10° eller 60° vil intet ændre.

Og desuden tror jeg det vil gøre meget mere skade end gavn hvis du prøver at varme andet op end selve cellerne. Dog blot et gæt :-)

Varme op = f,eks, de 800°C som de har gjort i forsøget.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login