mboost-dp1

Renault
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Fantastisk, at bilen selv kan finde ud af hvornår det er smartest at tanke/lade op i forhold til afstand til næste station.
Men som sædvanlig når det har noget med Windows at gøre så vil der sikkert blive skreget "BSOD, ARGHT¤%#¤% DET GÅR ALDRIG".
Nu må folk tage sig sammen, det bliver formentlig en special designet windows, som er knyttet til den samme type hardware hver eneste gang, skal vi ikke regne med at det bliver rimeligt fail-safe, eller omtrent lige så sikkert som den software som er i alle andre biler.... Afslut nu windows bashing bare for at gøre det.
Men som sædvanlig når det har noget med Windows at gøre så vil der sikkert blive skreget "BSOD, ARGHT¤%#¤% DET GÅR ALDRIG".
Nu må folk tage sig sammen, det bliver formentlig en special designet windows, som er knyttet til den samme type hardware hver eneste gang, skal vi ikke regne med at det bliver rimeligt fail-safe, eller omtrent lige så sikkert som den software som er i alle andre biler.... Afslut nu windows bashing bare for at gøre det.
Det er godt nok sjældent at man ser Danmark og Israel nævnt sammen på den måde. Lige som man siger, at man forventer at sælge x antal produkter på det amerikanske, europæiske, skandinaviske, nordiske marked osv. Gad vide, hvad Danmark og Israel har til fælles, der går at de skal noteres sammen. :)
Vi foventer at sælge 100.000 tandbørster på det Dansk/Senegalesiske marked i 2010. En marketingsmæssig sætning man heller aldrig har hørt før. ;)
Vi foventer at sælge 100.000 tandbørster på det Dansk/Senegalesiske marked i 2010. En marketingsmæssig sætning man heller aldrig har hørt før. ;)
#3
Rørende enig. Gad ikke engang gå ind i denne diskussion af frygt for LATTERLIGE kommentarer med BSOD og lignende. Og hvad ser man på første post? Latterligt, dumt og indskrænket IMO.
Det her IKKE flamebait. Jeg lægger ikke "bait" ud til i skal "flame" men det modsatte (kræver selvfølgelig man kan forstå engelsk).
Rørende enig. Gad ikke engang gå ind i denne diskussion af frygt for LATTERLIGE kommentarer med BSOD og lignende. Og hvad ser man på første post? Latterligt, dumt og indskrænket IMO.
Det her IKKE flamebait. Jeg lægger ikke "bait" ud til i skal "flame" men det modsatte (kræver selvfølgelig man kan forstå engelsk).
Yddi (4) skrev:Det er godt nok sjældent at man ser Danmark og Israel nævnt sammen på den måde. Lige som man siger, at man forventer at sælge x antal produkter på det amerikanske, europæiske, skandinaviske, nordiske marked osv. Gad vide, hvad Danmark og Israel har til fælles, der går at de skal noteres sammen. :)
Fordi Danmark og Israel er de områder de starter i. At de er blevet valgt er vist fordi begge lande er små (så det er nemmere at skabe den infrastruktur der skal til med batteriskifte steder og lade stationer) og sikkert begge lande som er med på at prøve nye produkter.
Motorfejl, luk alle vinduer og start igen..
Nu ved vi da hvad vi skal bruge "break" til på tastaturet.
Altså biler der har computersystemer i sig har flere gange oplevet at lyset ikke virker, eller at servostyring slår fra osv.. min lillebror har haft en alt for livlig tur på de tyske motorveje, jeg skal ikke nyde noget af windows hvis ikke et embeded mikrosystem (højst sandsynligt java i en Chervolet) er stabilt!
Nu ved vi da hvad vi skal bruge "break" til på tastaturet.
Altså biler der har computersystemer i sig har flere gange oplevet at lyset ikke virker, eller at servostyring slår fra osv.. min lillebror har haft en alt for livlig tur på de tyske motorveje, jeg skal ikke nyde noget af windows hvis ikke et embeded mikrosystem (højst sandsynligt java i en Chervolet) er stabilt!
cordion (8) skrev:det giver en helt ny mening til en windows mobile :D
Nice One :)
Men som #3 siger
ZM4573R (3) skrev:det bliver formentlig en special designet windows, som er knyttet til den samme type hardware hver eneste gang
Mon ikke det er helt specialt syet og bare har fået Windows navnet for at det skal være genkendeligt
#14 Ret mig hvis jeg tager fejl, men er pointen med brintbiler ikke, at man f.eks. kan omdanne overskydende strøm til brint og lagre energien langt letter end hvis man skulle have batterier stående, som alligevel mister strøm over tid?
I så fald ville brint på mange punkter være en langt mere interessant teknologi end batterier, da der er et ret lavt maks for batteriers yden i længden.
I så fald ville brint på mange punkter være en langt mere interessant teknologi end batterier, da der er et ret lavt maks for batteriers yden i længden.
til nejsigerne omkring batteriudskiftning:
batteriskift er en hurtig, billig og økologisk måde at få lang rækkevide på. brint biler er ikke et spor mere grøn end elbiler. brintbiler forurener rigtig nok ikke når de køre. men der skal produceres strøm til at skabe brint af vand. der bliver brugt mere strøm på at lave, fragte og andre effekt formindskende led som konvertering fra strøm til brint til strøm igen end en elbil for at transportere den samme vægt en given afstand.
og til alle der laver jokes om windows. i tænker måske ikke over det, men der er embedded computere i alle nye biler.
et embedded system har intet med det desktop OS i kender at gøre. windows til en desktop skal kunne håndtere mange tusinder af forskellige hardware setups, endnu flere tredjeparts software programmer. et hav af forskellige sikkerhedstrusler i form af internettet osv osv. et embedded OS ved man hvad den kan komme ud for fra vugge til grav.
batteriskift er en hurtig, billig og økologisk måde at få lang rækkevide på. brint biler er ikke et spor mere grøn end elbiler. brintbiler forurener rigtig nok ikke når de køre. men der skal produceres strøm til at skabe brint af vand. der bliver brugt mere strøm på at lave, fragte og andre effekt formindskende led som konvertering fra strøm til brint til strøm igen end en elbil for at transportere den samme vægt en given afstand.
og til alle der laver jokes om windows. i tænker måske ikke over det, men der er embedded computere i alle nye biler.
et embedded system har intet med det desktop OS i kender at gøre. windows til en desktop skal kunne håndtere mange tusinder af forskellige hardware setups, endnu flere tredjeparts software programmer. et hav af forskellige sikkerhedstrusler i form af internettet osv osv. et embedded OS ved man hvad den kan komme ud for fra vugge til grav.
luuuuu (20) skrev:Windows laver ikke BSOD. Dårligt software til Windows laver BSOD. Hvis AutOS ikke er dårligt software, så er der ingen BSOD.
Korrekt
Men på den anden side er der nok nogen der skal se om de kan tilslutte et display og installere en torrent Seedbox eller VLC Player :)
#4 og #10
En af de primære grunde til Danmark er valgt er, at der p.t. ikke er afgifter på elbiler, hvorfor det vil være langt nemmere at sælge disse her i landet, når alle andre biler bliver pålagt en afgift på 180 %.
Dog skal fritagelsen for afgift tages op til revurdering i 2012, så må se hvad politikerne beslutter til den tid.
En af de primære grunde til Danmark er valgt er, at der p.t. ikke er afgifter på elbiler, hvorfor det vil være langt nemmere at sælge disse her i landet, når alle andre biler bliver pålagt en afgift på 180 %.
Dog skal fritagelsen for afgift tages op til revurdering i 2012, så må se hvad politikerne beslutter til den tid.
trylleklovn (17) skrev:#14 Ret mig hvis jeg tager fejl, men er pointen med brintbiler ikke, at man f.eks. kan omdanne overskydende strøm til brint og lagre energien langt letter end hvis man skulle have batterier stående, som alligevel mister strøm over tid?
I så fald ville brint på mange punkter være en langt mere interessant teknologi end batterier, da der er et ret lavt maks for batteriers yden i længden.
rigtig. der er kigget på at opbevare overskydende vind energi i brint. men alle de undersøgelser jeg har set viser at det er meget energi spild i processen. specielt hvis man har tænkt sig at benytte brinten et andet sted.
de undersøgelser jeg fandt forslog det højst som en måde for lokalt at have det oplagret, for så at lave det til strøm igen når der var underskud.
for ikke at tale om investeringen i at have brint anlæg ved alle vindmøller eller vindmølle parker.
som det er nu er det hellere ikke så nemt at opbevare brint som du får det til at lyde. brint fylder meget. rigtig meget. så det skal enten komprimeres som forudsager store temperatur sving og eksplosionsfare og endnu et fordyrende og effekttabs led. eller også skal der opfindes stoffer i stil med den danske brint pille. altså porøst materiale der kan opbevare brint.
de elbiler der er på vej til familier i projekt better place kommer til at have 100km+ på en opladning. faktisk 160km for den første model. batteriet kan skiftes på under 3 minutter og der opstilles disse skiftestationer over hele landet langs motorveje og ligende knudepunkter. software skal være med til at sørge for at du konstant har nok strøm til at køre den distance du skal. f.eks. kan softwaren forbundet med better place sørge for at biler der kun bruges 40km om dagen kan bruge noget af den resterende batteri kapacitet til at være reserve lager for overskydende grøn energi. hvis man så har brug for at køre en lang tur kan man slå denne feature fra.
Woller (9) skrev:#2 hvorfor ikke? hvis det kan gøres på 2min fremfor at skulle vente et par timer på at få det ladt op
Forestil dig hvor mange batterier det kræver at de faktisk har... hvis der fx er en lade station som der er rigtig mange der bruger så skal de jo have et enormt lager af batterier. For hvis de ikke har det skal folk jo lade deres bil op og så ryger hele idéen ved det...
felixnutella (13) skrev:Eller måske bare brintbiler generelt....
Jep
Du skal jo nok regne med at udskift på en station vil koste mere end hvis du selv valgte at oplade den manuelt - Det vil naturligvis være så længe størstedelen af energien til opladning på stationerne kommer fra kulkraft.Flux (26) skrev:Forestil dig hvor mange batterier det kræver at de faktisk har... hvis der fx er en lade station som der er rigtig mange der bruger så skal de jo have et enormt lager af batterier. For hvis de ikke har det skal folk jo lade deres bil op og så ryger hele idéen ved det...
Luuuuu skrev:Windows laver ikke BSOD. Dårligt software til Windows laver BSOD. Hvis AutOS ikke er dårligt software, så er der ingen BSOD.
Dårligt hardware kan ligesågodt være skyld i Windows BSoD. Eller der er måske ikke nogen her der har fået en BSoD under en windows installation? Det har jeg sgu prøvet en del gange. Fandt så efterfølgende ud af at man ikke kunne installere Vista med mere end 1gb ram i sin maskine, for det ville bundkortet ikke være med til. Her forleden fik jeg endnu en BSoD fordi mit grafikkort ikke kunne klare mosten. Underligt nok, det har jeg sgu aldrig været ude for før. Altså fordi den havde for meget at lave.
Alt muligt kan give BSoD. Selvfølgelig kan man tage nogen forholdsregler så man bedst muligt kan undgå det. Jeg tror bestemt ikke det er en dårlig ting at have en bil styret af Windows software.
Det bliver så brugervenligt at selv en 5årig kan køre forsvarligt i bilen :)
Fra Politiken d. 6/9:
"Shai Agassi [CEO, Better Place] bliver kaldt for den grønne teknologis svar på Steve Jobs.... herhjemme har den statsejede energivirksomhed Dong skudt ikke færre end 770 millioner skattekroner i hans drøm om at sende 500.000 elbiler ud i den danske trafik inden 2020.... Når jeg ikke siger to millioner biler, er det kun for ikke at skræmme befolkningen«, siger Shai Agassi, ...."
Lyder jo som et sundt og realistisk foretagende. Mindst ligeså troværdigt som it-factory.
"Shai Agassi [CEO, Better Place] bliver kaldt for den grønne teknologis svar på Steve Jobs.... herhjemme har den statsejede energivirksomhed Dong skudt ikke færre end 770 millioner skattekroner i hans drøm om at sende 500.000 elbiler ud i den danske trafik inden 2020.... Når jeg ikke siger to millioner biler, er det kun for ikke at skræmme befolkningen«, siger Shai Agassi, ...."
Lyder jo som et sundt og realistisk foretagende. Mindst ligeså troværdigt som it-factory.
Hvis folk bare gad læse mere end overskriften (som så desværre også er forkert)...
Bilen skal ikke kontrolleres af Windows. Det står der i hvert fald ingen steder i nyheden. Derimod er bilen udstyret med et GPS-system, som hjælper med at finde den nærmeste batteristation. Dette system er baseret på Windows.
Bilen skal ikke kontrolleres af Windows. Det står der i hvert fald ingen steder i nyheden. Derimod er bilen udstyret med et GPS-system, som hjælper med at finde den nærmeste batteristation. Dette system er baseret på Windows.
Rolig nu venner. Det er noget windows embedded gøjl den skal køre. Det kører sku udemærket stabilt i millioner af industri maskiner. Så hvorfor ikke i biler.
Desuden er det som 31 siger bare noget med et gps system som holder øje med hvor meget strøm du har på din bil og hvor langt du er fra nærmeste tank.
Desuden er det som 31 siger bare noget med et gps system som holder øje med hvor meget strøm du har på din bil og hvor langt du er fra nærmeste tank.
#26
Der er ikke tale om engangs batterier.
Man kører ind, får byttet sit batteri til et frisk og det gamle bliver opladet på under en time.
Jeg kan godt lide ideen med udskiftelige batterier, hvor man har abonnement på dem.
Det er et centralt firma der står for vedligeholdelsen, så alt fra produktion til reparation til genbrug, kan være optimal.
Der er ikke tale om engangs batterier.
Man kører ind, får byttet sit batteri til et frisk og det gamle bliver opladet på under en time.
Jeg kan godt lide ideen med udskiftelige batterier, hvor man har abonnement på dem.
Det er et centralt firma der står for vedligeholdelsen, så alt fra produktion til reparation til genbrug, kan være optimal.
Det er bare synd med 160km... Da de første gang annoncerede den bil var der snak om op til 300km.
Hvis de bliver ved med at skære i rækkeviden i det tempå så kan den køre 1km pr batteri når den kommer på markedet.
Alt under 200km er en deal breaker for mig. Men man kan da håbe at der kommer el biler der kan nå længere senere.
Hvis de bliver ved med at skære i rækkeviden i det tempå så kan den køre 1km pr batteri når den kommer på markedet.
Alt under 200km er en deal breaker for mig. Men man kan da håbe at der kommer el biler der kan nå længere senere.
Nu står der jo ikke noget om, at det system, som Windows står bag, er direkte integreret i bilen, så det styrer vakuumbremsen, servoen, lys og aktivering af tændrør. Jeg tror mere det er et system, der har sensorer på batterierne, og et specialdesignet GPS-system. Hvad skal der ellers bruges?
Tror aldrig man ville bruge WindowsCE eller hvad det nu bliver, til livsnødvendige funktioner for bilen eller brugeren... .
Så længe det kun er til at give service info til brugeren er Windozes fint nok... Det værste der kan ske er at man løber flad... eller at man selv skal finde en "ladestation"..
Så længe det kun er til at give service info til brugeren er Windozes fint nok... Det værste der kan ske er at man løber flad... eller at man selv skal finde en "ladestation"..
#26
Det kommer jo helt an på hvor lang tid det tager at lade et batteri op. En batteri-station har sikkert kraft til at lade et batteri op på en time. Hvis vi siger det tager 1½ min at skifte batteri + 1 min til parkering/betaling/afkørsel, vil det sige der kan skiftes et batteri pr 3 min = 20 batterier i timen. Altså skal hver stander kun have et magasin på 20 batterier.
Dertil kan vi så påregne at en stander ikke vi være optaget 100%, og at batterier normalt kan oplades til 80-90% betydlig hurtigere end 100%, så det tager nok kun 30 min at oplade et batteri til 90%.
Derved kan vi skære magasinet til 10 stk, også vil de stadig kunne levere batterier ladet til 90% i konstant mængde. Og så længe brugeren kun betaler for den kapacitet de får leveret i batteriet, er det ikke et problem.
Det kommer jo helt an på hvor lang tid det tager at lade et batteri op. En batteri-station har sikkert kraft til at lade et batteri op på en time. Hvis vi siger det tager 1½ min at skifte batteri + 1 min til parkering/betaling/afkørsel, vil det sige der kan skiftes et batteri pr 3 min = 20 batterier i timen. Altså skal hver stander kun have et magasin på 20 batterier.
Dertil kan vi så påregne at en stander ikke vi være optaget 100%, og at batterier normalt kan oplades til 80-90% betydlig hurtigere end 100%, så det tager nok kun 30 min at oplade et batteri til 90%.
Derved kan vi skære magasinet til 10 stk, også vil de stadig kunne levere batterier ladet til 90% i konstant mængde. Og så længe brugeren kun betaler for den kapacitet de får leveret i batteriet, er det ikke et problem.
Det bruger-interface ser da rigtigt laekkert ud. Dejlig overskueligt og ligetil. Maaske knapperne kunne vaere en tand stoerre saa mine poelsefingre ogsaa kunne ramme dem hver gang, men derudover glimrende.
Hvad angaar det med batteri-standere og deres magasin, saa behoever det ikke vaere saa kompliceret som man skulle tro. Saa laenge der ikke bliver anvendt bly-batterier vil hele elementet jo ikke veje "ret meget" og kunne eksempelvis udskiftes sidelaens, ved at man blot koerer op ved siden af en stander og faar skiftet hele bunden paa bilen ud i et snuptag.
Jeg ville juble over en lille el-dyt, ogsaa selvom den kun kan koere 160 km paa en opladning. Det er rigeligt til at komme til og fra lufthavnen eller frem og tilbage paa arbejde og indkoeb i to uger.
Hvad angaar det med batteri-standere og deres magasin, saa behoever det ikke vaere saa kompliceret som man skulle tro. Saa laenge der ikke bliver anvendt bly-batterier vil hele elementet jo ikke veje "ret meget" og kunne eksempelvis udskiftes sidelaens, ved at man blot koerer op ved siden af en stander og faar skiftet hele bunden paa bilen ud i et snuptag.
Jeg ville juble over en lille el-dyt, ogsaa selvom den kun kan koere 160 km paa en opladning. Det er rigeligt til at komme til og fra lufthavnen eller frem og tilbage paa arbejde og indkoeb i to uger.
Flux (26) skrev:Forestil dig hvor mange batterier det kræver at de faktisk har... hvis der fx er en lade station som der er rigtig mange der bruger så skal de jo have et enormt lager af batterier. For hvis de ikke har det skal folk jo lade deres bil op og så ryger hele idéen ved det...
batterier kan oplades hurtigt ved at have kraft tilslutning i 'baglokalet' af skiftestationen.
jeg kan ikke lige huske de konkrete tal men vi er ikke længere oppe i timer for at oplade et batteri helt, snare en halv time - 20min.
#13 Er det ikke noget med at brint er yderst energikrævende at fremstille og derfor slet ikke kan svare sig? - Så godt regeringen ville satse på brint, men er videnskaben ikke gået væk fra den ide for flere år siden netop på grund af det argument?
#0
Synes det er sjældet at man ser noget interessant fra Renault, men her er de da fremme i skoene.
#0
Synes det er sjældet at man ser noget interessant fra Renault, men her er de da fremme i skoene.
I 90erne var det normalt at personlige computere kørte uden nogen form for beskyttelse, og enhver applikation havde komplet kontrol over maskinen. Men sådan er det ikke mere. Hvis en applikation nu til dags kan få OS til at dø, så er det en fejl i OS.luuuuu (20) skrev:Windows laver ikke BSOD. Dårligt software til Windows laver BSOD. Hvis AutOS ikke er dårligt software, så er der ingen BSOD.
Det er præcis det samme der sker når dårligt software får OSX eller Linux til at dø.
Ingen af de tre OS du nævner er fejlfri. Hvis nogen prøver at bilde dig ind, at et af dem er fejlfri, så bør du ignorere dem.
I stedet for at fokusere på om et OS er fejlfrit eller ej, så fokuser på, hvor hurtigt fejl bliver rettet efter de er fundet.
Hvis en OS leverandør prøver at bruge dårlige applikationer som en undskyldning for fejl i OS, så bør man holde sig fra det OS, for det betyder at de nok heller ikke har tænkt sig at rette de fejl.
Alrekr (37) skrev:Nu står der jo ikke noget om, at det system, som Windows står bag, er direkte integreret i bilen, så det styrer vakuumbremsen, servoen, lys og aktivering af tændrør. Jeg tror mere det er et system, der har sensorer på batterierne, og et specialdesignet GPS-system. Hvad skal der ellers bruges?
systemet skal konstant være i kontakt med better place så de kan holde styr på hvor meget strøm der er på bilerne, hvor de kan tankes og hvad der er mest optimalt for din planlagte køretur.
den skal holde styr på dine køre vaner så den holder batterierne opladt i din garage/parkeringsplads. den skal ikke som et dumt batteri bare oplades til fuld styrke altid, men snare vente med at 'tanke' når der er billig grøn strøm om aftenen og holde en portion af kapaciteten klar til at aftage denne overskuds strøm.
hvis du dog ved at du skal køre langt dagen efter kan den sættes til at gøre klar til dette i stedet.
opsumering. intelligent strømstyring over hele elnettet.
Glæder mig til at de finder ud af at bruge navmotorer som denne
Direkte overførsel af energien, ingen gear, drivaksler osv. der bruger energien.
Når man bestiller sin bil, kan man vælge at have den bag- for- eller 4-hjultrukken.
Direkte overførsel af energien, ingen gear, drivaksler osv. der bruger energien.
Når man bestiller sin bil, kan man vælge at have den bag- for- eller 4-hjultrukken.
Jakob Jakobsen (45) skrev:Glæder mig til at de finder ud af at bruge navmotorer som denne
Direkte overførsel af energien, ingen gear, drivaksler osv. der bruger energien.
Når man bestiller sin bil, kan man vælge at have den bag- for- eller 4-hjultrukken.
jeg ved der er mere end en bil producent der benytter sig af 'hjul motor'
den eneste jeg kan huske med sikkerhed er dog Audi. men mener også en af de dyre luksus el-sportsvogne benytter sig at dette. måske det er köenigsegg
ABL (38) skrev:Tror aldrig man ville bruge WindowsCE eller hvad det nu bliver, til livsnødvendige funktioner for bilen eller brugeren... .
Så længe det kun er til at give service info til brugeren er Windozes fint nok... Det værste der kan ske er at man løber flad... eller at man selv skal finde en "ladestation"..
Klart... Hvis jeg skal dø fordi min robo bil accelere ind i en beton væg vil jeg også foretrække at der står kernel panic på skærmen :-)
Hald (47) skrev:Dvs. at windows ikke styrer bilen men bare blive en "computer med gps som kan fortælle hvornår der ikke er strøm nok på batteriet længere"
Det er nok noget med at den løbende holder øje med batteriet og afstanden til nærmeste batteri skifter. Så man kan få en lille advarsel før man kører ud i batteri ødemarken med for lidt saft på.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.