mboost-dp1

NASA

NASA gennemfører første 3D-print i rummet med succes

- Via IT World -

I september sendte NASA en 3D-printer op til den internationale rumstation ISS, ombord SpaceX’s rumfartøj Dragon.

Der skulle efterfølgende gå godt to måneder, før printeren blev sat op og gjort klar til brug, da den først blev sat op den 17. november. Efterfølgende blev printeren kalibreret, hvilket skete sidste uge.

I mandags forsøgte man sig for første gang, at bruge 3D-printeren til at lave et objekt med. I tirsdags var printet færdigt, hvilket blev til en navneplade for printeren.

De første undersøgelser viser, at materialet der er printet med, umiddelbart har bundet sig bedre sammen end når det bruges på jorden. NASA tør dog ikke sige endnu om det skyldes fraværet af tyngdekraft, eller kalibreringen af printeren. Alt kontrol med printeren styres fra jorden, så astronauterne ombord på ISS ikke skal bruge tid på det.

3D-print i rummet anses som en forudsætning for, at kunne udføre længerevarende missioner i rummet, som eksempelvis en mission til Mars. Det vil gøre det muligt at producere nødvendige materialer når der er brug for det, så man slipper for at skulle bruge plads og vægt på færdiglavede materialer.





Gå til bund
Gravatar #1 - plexdk
27. nov. 2014 12:33
Også bedre kendt som prototype til Replicator i rummet iht. star trek ;)
Gravatar #2 - CBM
27. nov. 2014 13:47
Tea, Earl Grey, Hot
Gravatar #3 - HenrikH
27. nov. 2014 14:38
Eh, en 3D printer kræver at få de korrekte materialer ind - vi skal lige have fundet en måde at konvertere energi til specifikke materialer først, før vi kan snakke egentlig replicator :-P

3D print er et godt første trin, så man kan medbringe råmaterialet til reservedele, i stedet for færdige stumper - men vi skal liiiiige forske lidt mere, og have det sidste trin med.

Lidt som 3D print af huse som er demonstreret tidligere - det bliver først virkelig sci-fi når man skal placere en selvkørende fusionsreaktor, som så bygger uden at skulle fødes egentlige råmaterialer (ud over reaktor brændsel).
Gravatar #4 - KongHelmer
27. nov. 2014 14:58
Så skal de huske at tage 2 3D printere hvis den nu går i stykker.
Gravatar #5 - Remmerboy
27. nov. 2014 15:30
#4
man kan vel printe en 3d printer når man først er taget afsted :)
Gravatar #6 - sgt.borup
27. nov. 2014 23:49
HenrikH (3) skrev:
Eh, en 3D printer kræver at få de korrekte materialer ind - vi skal lige have fundet en måde at konvertere energi til specifikke materialer først, før vi kan snakke egentlig replicator :-P

3D print er et godt første trin, så man kan medbringe råmaterialet til reservedele, i stedet for færdige stumper - men vi skal liiiiige forske lidt mere, og have det sidste trin med.

Lidt som 3D print af huse som er demonstreret tidligere - det bliver først virkelig sci-fi når man skal placere en selvkørende fusionsreaktor, som så bygger uden at skulle fødes egentlige råmaterialer (ud over reaktor brændsel).


Ej at forglemme typen af printer... FFF printere ( som Zero G printeren der omtales her) er yderst begrænsede i præcisionen af det er printes. Forvent ikke emner på størrelse med en fingernegl kan printes på sådan en type. Så skal der anvendes SLS printerteknologi hvis der skal bruges præcision !
Gravatar #7 - ThomasOlsen1
28. nov. 2014 08:08
Fraværet af tyngdekraft? Jordens tyngdekraft er reduceret med ca. 10% i den bane, som rumstationen befinder sig i - den er absolut tilstede, hvilket månen sikkert også gerne vil vidne om....
Gravatar #8 - Anderslm
28. nov. 2014 08:15
ThomasOlsen1 (7) skrev:
Fraværet af tyngdekraft? Jordens tyngdekraft er reduceret med ca. 10% i den bane, som rumstationen befinder sig i - den er absolut tilstede, hvilket månen sikkert også gerne vil vidne om....


Rumstationen er i frit fald ligesom Månen. På Månen er man dog ikke vægtløs da Månen har sin egen tyngdekraft, men rumstationen har ingen nævneværdig tyngdekraft og man er derfor vægtløs. Tyngdekraften er negeret af at rumstationen er i frit fald og printeren oplever derfor ingen tyngdekraft.
Gravatar #9 - Bifrost
28. nov. 2014 08:25
Anderslm (8) skrev:
Tyngdekraften er negeret af at rumstationen er i frit fald og printeren oplever derfor ingen tyngdekraft.


Meget uenig. Det er centrifugalkraften der modvirker jordens tyngdekraft, der får det til at føles som om man er vægtløs, men det betyder ikke at tyngdekraften fra jorden ikke er der.
Gravatar #10 - Anderslm
28. nov. 2014 10:34
Bifrost (9) skrev:
Meget uenig. Det er centrifugalkraften der modvirker jordens tyngdekraft, der får det til at føles som om man er vægtløs, men det betyder ikke at tyngdekraften fra jorden ikke er der.


Jamen så lad os da være uenige, det ændrer dog ikke ved at det er derfor man er vægtløs.

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Space_Station skrev:
The Earth's gravity is only slightly weaker at the altitude of the ISS than at the surface. However, objects in orbit are in a continuous state of freefall, resulting in an apparent state of weightlessness.
Gravatar #11 - Anderslm
28. nov. 2014 10:57
Bifrost (9) skrev:
Meget uenig. Det er centrifugalkraften der modvirker jordens tyngdekraft, der får det til at føles som om man er vægtløs, men det betyder ikke at tyngdekraften fra jorden ikke er der.


Forresten findes centrifugalkraften som sådan ikke. Det er bare resultatet af at et objekt skifter retning. ISS bruger ikke energi på at være i omløb om Jorden, den falder frit mod Jorden. At den så "drejer rundt" om Jorden er bare et resultat af at den "rammer forbi" Jorden og falder mod Jorden igen. Det samme er gældende for Månen, den falder mod Jorden. Jorden falder mod Solen - Det gør Månen og ISS sådanset også. "Centrifugalkraften" har ikke noget med det her at gøre.

"There is an art, it says, or rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."
Gravatar #12 - molle
28. nov. 2014 13:16
Og hvis vi skal lige være lidt mere ordkløver i forbindelse hvilken kraft der holder ISS i omløb.

Så er det ikke centrifugalkraften der gør det, men centripetalkraften.

Centrifugalkraften er den kraft der slynger dig væk fra centrum, når du kører meget hurtigt rundt i karrusellen. Centripetalkraften er det som gør at ISS "rammer forbi" jorden.

Centripetalkraften.
Gravatar #13 - Jonas_
28. nov. 2014 13:38
I bund og grund kan vi, uanset hvilken usynlig kraft der gør det, blive enige om at man er rimelig vægtløs på ISS...
Dermed er printeren også vægtløs- ligesom det materiale den bygger med også er det...

Gravatar #14 - RuneSP
28. nov. 2014 14:07
Ej at forglemme typen af printer... FFF printere ( som Zero G printeren der omtales her) er yderst begrænsede i præcisionen af det er printes. Forvent ikke emner på størrelse med en fingernegl kan printes på sådan en type. Så skal der anvendes SLS printerteknologi hvis der skal bruges præcision !


Enig, men SLS printere er vel så godt som umulige at benytte i vægtløshed, hvorimod udfordringerne ved FDM er langt mindre (umiddelbart kan jeg ikke se hvad der gør deres zero g printer speciel, enhver FDM printer burde vel i princippet kunne printe i vægtløshed, men kan være jeg overser nogle problemstillinger).

Med en lille dyse (eks. 0.1mm) kan man dog printe i en ret god detajlegrad. Tolerancerne ved FDM er dog stadig større end SLS da plastikken udvider sig.
Gravatar #15 - andruszkow
28. nov. 2014 14:55
Anderslm (10) skrev:
Jamen så lad os da være uenige, det ændrer dog ikke ved at det er derfor man er vægtløs.

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Space_Station skrev:
The Earth's gravity is only slightly weaker at the altitude of the ISS than at the surface. However, objects in orbit are in a continuous state of freefall, resulting in an apparent state of weightlessness.


Holdt, stop!

Det er ikke noget du kan være "enig" eller "uenig" i, og det er direkte forkert.

Jo tættere på et objekt du er, jo større er tyngdekraften. ISS er derfor mere påvirket af Jordens tyngdepåvirkning end månen. Grunden til at du ikke er vægtløs på månen, er fordi Månens tyngdekraft hiver mere i dig, end Jordens gør.

Du er vægtløs på ISS, fordi du er i et evigt frit fald mod Jorden. Du ramler bare aldrig ind i jorden, fordi din horisontale hastighed relativt til Jordens overflade er så højt, at tyngdepåvirkningen og kraften fra din horisontale hastighed udligner hinanden.

For at gentage: Du er vægtløs, fordi du er i frit fald mod jorden, på trods af at tyngdekraften stadig trækker virkelig meget i dig.

EDIT: #12 nailer den iøvrigt med sin kommentar om centripetal vs. centrifugalkraften
Gravatar #16 - el_barto
1. dec. 2014 12:28
Rolig dudes. Mon ikke vi ved interplanetariske rejser vil have etableret kunstig tyngdekraft. Det er vel nærmest en forudsætning for at rejse langt. Denne diskussion ryger i dev/null.
Gravatar #17 - thimon
1. dec. 2014 13:27
#0
Vil det her om ca. 200-300 star date 2400 blive betegnet som de første spæde forsøg eller en forløber for en replicator.
Gravatar #18 - sgt.borup
9. dec. 2014 18:56
RuneSP (14) skrev:
Enig, men SLS printere er vel så godt som umulige at benytte i vægtløshed, hvorimod udfordringerne ved FDM er langt mindre (umiddelbart kan jeg ikke se hvad der gør deres zero g printer speciel, enhver FDM printer burde vel i princippet kunne printe i vægtløshed, men kan være jeg overser nogle problemstillinger).

Med en lille dyse (eks. 0.1mm) kan man dog printe i en ret god detajlegrad. Tolerancerne ved FDM er dog stadig større end SLS da plastikken udvider sig.


Det forholder sig nu omvendt :P - plasticen krymper i stedet for, jeg tror det du tænker på er at, når plasticen extruderes så passer det tit og ofte at extrusion width er bredere end nozzle diameter.

Som eksempel, så findes der ABS som er så ringe, at det krymper helt op til 0.8% / mm. Hvorimod PLA har en noget mindre krympningsfaktor (Hvis det da hedder det...?) end ABS, hvilket bl.a. også er derfor man kan printe med PLA uden heated bed, og blot nøjes med blå malertape.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login